Francuske bune: ustanak donjih klasa
Imanuel Volerstin
Francuska je imala ustanak svojih donjih klasa novembra 2005. godine,
koji je potrajao oko dve nedelje. Grupe mladih ljudi širom Francuske,
većinom severnoafrikanaca ili potomaka crnoafrikanaca, palile su automobile
i bacale kamenje na policiju. Na neki način bila je ovo vrsta pobune koja
se širom sveta događala prošlih deset godina. Ali je takođe imala i francusku
osobenost. Ugušile su je snage države. Daleko od toga da je završena.
Neposredna priča je vrlo jednostavna. Tri mladića su videla kako policija
zaustavlja druge mlade i traži im dokumenta. Ovo se u Francuskoj dešava
rutinski sa mladim i "obojenim" ljudima koji žive u de
facto odvojenim veoma ruševnim zgradama u predgrađima u kojima
su francuska geta. Ovi kompleksi zgrada su dar za nezaposlene, neobrazovane
mlade, koji imaju malo prilike za posao, za socijalnu pokretljivost naviše,
čak i za aktivnosti u slobodno vreme (sportovi, kulturni centri). Ovi
mladi beže od ličnih dokumenata pre svega zato što ih često pritvaraju,
u policijskim stanicama ih često muče i zadržavaju dugo, sve dok ih ne
preuzme porodica.
U ovom posebnom slučaju mladići su preskočili zid i pali na električne
instalacije. Dvojica su poginula. Bila je to iskra koja je zapalila ustanak.
Bio je to ustanak protiv siromaštva, nedostatka posla, rasističkog ponašanja
francuske policije i, iznad svega, protiv njihovog neprihvatanja kao građana,
jer oni to u većini jesu, i neprihvatanja njihove kulturne manjine, za
koju osećaju da imaju pravo da opstane. Francuska vlada je želela da uguši
pobunu i u tome je, eventualno, uspela. Činjenica da su premijer i ministar
unutrašnjih poslova ljuti protivnici u budućoj kandidaturi za predsednika
vladajuće partije, učinila je da nijedan od njih nije izgledao nežan prema
ustanku da ne bi, tako, dao prednost onom drugom.
Uvek se čudim kada su ljudi iznenađeni što se donje klase bune. Iznenađujuće
je da oni to ne čine češće. Kombinacija pritiska siromaštva i rasizma,
uz nedostatak vidljive kratkoročne ili čak srednjoročne nade, sigurno
je recept ustanka. Ono što drži ustanak na uzici je strah od represije,
što je i razlog zašto je represija obično brza. Ali represija nikada ne
uklanja ljutnju. Premijer Dominik d' Vilpen kaže da taj ustanak nije bio
toliko loš kakav je bio ustanak u Los Anđelesu 1992. godine u kojem je
poginulo 54 a povređeno 2000 ljudi. Možda i nije, ali je to loša osnova
za hvalu.
Širom sveta područja metropola su danas preplavljena ljudima kojima pristaje
profil ustanika iz Francuske: siromašni, bez posla, socijalno marginalizovani
i određeni kao "različiti" i - zbog toga - ljuti. Ako su tinejdžeri,
oni imaju energiju za ustanak a i nedostatak minimalne porodične odgovornosti
koja bi to sprečila. Štaviše, ljutnja je obostrana. Oni iz mnogo udobnije
većine plaše se ovih mladih upravo zbog karakteristika koje oni imaju.
"Bolji od njih" osećaju da siromašni mladi teže kršenju zakona
i, verovatno, da budu "različiti". I tako, mnogi od "boljih"
(možda ne svi) žele zavođenje strogih mera koje bi obuzdale ove ustanike,
uključujući i mere njihovog potpunog isključivanja iz društva i, čak,
iz zemlje.
Francuska je, na neki način, preterana verzija onoga što nalazimo drugde
- ne samo u Severnoj Americi i ostatku Evrope, već i širom juga u zemljama
kao što su Brazil, Meksiko, Indija, Južna Afrika. Doista, teško je zamisliti
zemlju u kojoj sve ovo ne postoji. Problem sa Francuskom je u tome što
suviše njenih građana dugo sebi nije priznavalo da je ovo, takođe, i francuski
problem.
Francuska sebe određuje kao zemlju univerzalnih vrednosti, gde diskriminacija
ne može da postoji, jer svako može postati Francuz ako je spreman da se
potpuno integriše. Stvarnost je da je Francuska uvek bila (rekao sam uvek)
zemlja imigracije. U vreme starog režima i čak i u prvoj polovini 19.
veka oni koji ne govore francuski jezik (50% do Francuske revolucije)
migrirali su u Pariz i druge severne gradove. Kasnije su dolazili Italijani,
Belgijanci i Korzikanci. Zatim Poljaci, a onda Portugalci i Španci. A
u poslednjih 40 godina masovno dolaze severnoafrikanci, crnoafrikanci
i Kinezi, iz onoga što je ranije bila Francuska Indokina.
Francuska je doista multikulturna zemlja koja još živi jakobinski san
jednakosti. Brojni katolici bruje jer broj muslimana raste svakodnevno.
Glavna posledica toga je bila halucinatorna debata duža od dekade, o tome
šta uraditi sa mladim muslimanima koji žele da pokriju svoju kosu kad
idu u školu. Rasistička desnica vidi nošenje marama kao uvredu francustva
i, ako treba reći istinu, kao uvredu hrišćanstva. Klasična levica (ili
bar njen veći deo) vidi to kao izazov nepovredivosti laiciteta. Obe strane
spaja stavljanje marama izvan zakona (a radi ravnoteže uklanjanje i hrišćanskih
i jevrejskih "značajnih" simbola takođe) i zato je izvestan
broj muslimanskih devojčica isključen iz škole. I problem je, mislilo
se, nekako rešen. Ono što je vredno pomena u vezi s ovim ustankom, ovaj
put, u Francuskoj je da on nije doveo u žarište religiozne probleme. Na
primer, nije imao za rezultat antisemitske tirade. Pošto Francuska ima
mnogo siromašnih Jevreja, koji žive u istim smeštajima, tamo je bar dve
decenije bilo muslimansko-jevrejskih ili radije palestinsko-izraelskih
tenzija. Ali taj problem je odložen. Francuski ustanak je bio spontani
klasni ustanak. I, kao i većina spontanih ustanaka, on neće moći dugo
da se uzdržava. I, kao i većina ustanaka, mogućnost ponovnog pojavljivanja
neće nestati osim ako ogromne nejednakosti ne budu savladane. A ne izgleda
da su francuske vlasti učinile baš velike napore (ili bilo koja vlast,
u vezi s tim, bilo gde u svetu) da savladaju nejednakosti. Mi smo u vremenu
naglašavanja a ne umanjivanja nejednakosti. I zbog toga smo u vremenu
porasta a ne smanjivanja broja ustanaka.
Komentar br. 174, 1. decembar 2005.
Prevela Borka Đurić
|