Sveci i osvetnici
Proglašenje blaženih - "ugodnika božjih" - svetaca i svetitelja
u hrišćanskoj Crkvi je drevna praksa - oduvek je bilo ljudi koji su svojim
životom i delima nadišli okvire profanog života, koji su se žrtvovali
za druge. Odolevali su, recimo, korupciji i s pravom su našli mesto u
katalogu svetitelja kao "besrebrenici". Čin beatifikacije ima
taj smisao, kao i čin santifikacije. Nisu svi sveti i svetitelji isti
po zaslugama i vekovima se čuje dobra formulacija - Prema
svecu i tropar. U katoličkoj crkvi to je službeni čin precizno
definisan - sa svim detaljima postupka - u Codex
iuris canonici. Kod nas pravoslavnih nema oficijelne santifikacije
ali su kriterijumi jasni i veoma strogi - toga se čovek udostojiti može
samo nakon fizičke smrti i nevinog postradanja uz posvedočenu činjenicu
da se na njegovom grobu zbivaju čuda. Svi ikonografski obrasci, odnosno
način prikazivanja govore o tome i opomena su vernicima kao najuzvišeniji
ideal.
Iz istorije Crkve vidi se i ono drugo - rastojanje između ideala i stvarnosti.
Ideal u tom smislu opstaje uz dobro poznatu lošu tradiciju. Svi su vladari
iz doba Nemanjića sveti i figuriraju u ikonostasu, iako u njihovom životu
- barem većine njih - ničeg svetog i uzvišenog nema. Jedni su drugima
"vadili oči". Rano se ustalilo i jedno shvatanje svetosti koje
je u suštini antihrišćansko, ali ono opstaje do dana današnjega i najbolje
ga izražava reč koja se često čuje - nju je navodio i poglavnik NDH Pavelić
- Ko se ne osveti taj se ne posveti.
U novije vreme je u SPC obnovljena praksa koja sledi iz loše tradicije.
Kanonizovan je službeno - čega do sada nije bilo - episkop Nikolaj Velimirović
koji "ne ispunjava uslove" ni na koji način. Naša mu je Crkva
"jednodušno jednoglasnom saborskom odlukom" dodelila čak dva
zapovedna dana - toliko nema ni sveti Sava - i to 18. mart kada se upokojio
1956. i 13. maj 1991. kada su njegove mošti prenete u zemlju. Tada se
u rodnom selu Leliću okupio bio "cvet" srpske inteligencije
koja je i time dala podršku politici rata koji se već rasplamsavao. Čin
je prenošen preko nacionalne mreže televizijskih i radio-stanica; prenos
je delovao skandalozno i neuobičajeno za praksu pravoslavne crkve. Time
je otvorena stranica političkih kanonizacija, koja - sudeći po svemu -
neće skoro biti zatvorena. Odluka ovogodišnjeg majskog Sabora da grupu
sveštenika mileševske eparhije proglasi za svece "koji su prosijali
na zemlji srpskoj" samo je dolila ulje na vatru i u javnosti izazvala
šok. Ubrzo je postalo jasno da su neki od tih "svetaca" - Slobodan
Šiljak i Milorad Vukojičić Maca - bili borci četničkih odreda koji su
počinili zločine. Pitanja koja su se otvorila pokazala su da je ovaj nepromišljeni
čin u funkciji namirivanja političkih računa još iz vremena poslednjeg
svetskog rata. Neki u svemu vide namerno izazivanje i laičke i crkvene
javnosti - oglasio se recimo poznati umetnik M. Janketić - čiju su majku
"sveci" zaklali - i taj je čin nazvao "amoralnim".
Oni pak sveštenici koji su se svojevremeno bili svrstali uz NOP i stradali
nisu se našli na spisku Srba svetitelja iako to - mnogi među njima - zaslužuju
kao istinski "novomučenici". Objašnjenje koje je ponuđeno bilo
je jasno - kriterijum je bio ideološko-politički. Tako je "crveno
slovo" u kalendaru stavljeno očigledno na pogrešno mesto. Bilo kako
bilo, čin kanonizacije je zaista obesmišljen.
Kanonizacija ove vrste je ne samo namirivanje političkih računa iz vremena
svetskog rata već je i danas u funkciji dnevne politike. Duh osvete se
ponovo oglašava i glas je njegov sve prisutniji što nekim političarima
treba ali što Crkvi može mnogo štete doneti - no o tome za sada malo ko
i razmišlja.
|