|
Republika
|
Kultura
|
|
|
|
|||||||||||||||
Crkva i politika Postsekularizam Postsekularizam je tema o kojoj evropski intelektualci, naročito u Nemačkoj i Italiji, uzrujano diskutuju, uviđajući da Crkva ponovo želi da deli vlast sa politikom na tlu koje se smatralo definitivno sekularno - svetovno Moguće je da su Fukujama i njegovi sledbenici u konstatovanju kraja istorije, ideologije i politike ipak u pravu. Već par decenija zatrpani smo pravcima čiji su prefiksi "neo", kao na primer neoliberalizam, ili "post", kao postsekularizam. Dalo bi se zaključiti da ono "neo" označava reviziju, a "post" negaciju pojma koji posle toga sledi. Sve zajedno nameće utisak o nemoći da se dospe do novih intelektualnih i ideoloških definicija i odrednica koje bi bile pripodobljene tehnološki i finansijski zahuktalom svetu. Stari termini i pojmovi pokušavaju da se nekako provuku kao nove teorije, makar dok nekom ipak ne sine pa uspe da definiše ovo vreme i njegove perspektive. Postsekularizam je tema o kojoj evropski intelektualci, naročito u Nemačkoj i Italiji, uzrujano diskutuju, uviđajući da Crkva ponovo želi da deli vlast sa politikom na tlu koje se smatralo definitivno sekularno - svetovno. Raspravu su još pre godinu dana započeli tadašnji kardinal Racinger i nemački laički filozof Jirgen Habermas, za koju je unapred jasno ko je kakve stavove zastupao. Danas tu raspravu zahuktavaju drugi filozofi, sociolozi i političari, dok Crkva smireno čeka ishod računajući da ona od tih rasprava može samo da profitira. Klaus Eder, profesor sociologije sa Humbolt univerziteta iz Berlina, 11. avgusta na Evropskom institutu u Firenci izneo je svoje mišljenje čije ćemo glavne akcente citirati. "Počeću paradoksom" - rekao je - "u sekularnim društvima, kakvo je evropsko, javlja se sve intenzivnija religiozna komunikacija... sve više osoba se time bavi... u vreme sekularizacije religija nije nestala tut court, nego je nestala iz javne sfere, postala je privatna stvar... proces racionalizma
Praksa pokazuje da mnogo ogoljenije razne konfesije pokušavaju da zauzmu što veći komad javne scene. Italija, u kojoj je svetski centar katoličanstva - Vatikan, oduvek je, valjda baš zato, bila podeljena na one koji su slepo odani Crkvi i druge, koji pokušavaju da negiraju ne samo njeno uključivanje u javni život nego i njeno postojanje posle razdoblja racionalizma i uz dominantan značaj nauke sposobne da podvrgne sumnji mnoga religiozna načela. U vreme pape Jovana Pavla II, koji je u Vatikan došao kao Vojtila - rušitelj komunizma u Poljskoj - ali neverovatno otvoren, tolerantan, miroljubiv i običan čovek, dobar deo italijanskih agnostika pa i ateista počeo je da ga sa simpatijama prima kao nosioca liberalnih opredeljenja. Njegov naslednik Benedikt XVI, Racinger, ni slučajno nema taj oreol, ali pokazuje nervoznu želju da pod njim crkva manje osvaja duše, a više ideološki uticaj. Još kao kardinal, Racinger je zajedno sa italijanskim predsednikom Senata, filozofom i ultradesnim demohrišćaninom Marćelom Perom napisao knjigu čiji je naslov Bez korenova, dakako odnosi se to na one koji nisu odani veri i crkvi. Taj koautor, Pera, nedavno je u jednom govoru katoličkoj mladeži rekao: "Ne želimo Zapad mešanaca - odbijamo multikulturalizam i relativizam". Izgovorio je to kao razni politički portparoli, čiji je posao da kažu više nego što bi to njihovi nadređeni mogli sebi da dozvole. Međutim, još pre toga, u okviru kampanje za referendum kojim se zabranjuje genetski inženjering i veštačko začeće, on i masa sveštenika sa predikaonica pozivali su građane da ne izađu na referendum ili glasaju zabranu. Veliki broj intelektualaca ustao je protiv uplitanja Crkve u ono što je domen iskazivanja slobodne volje građana, a ne samo vernika. Gotovo komično deluje Racingerov pamflet, još iz vremena kardinalstva, u kojem se obrušava na knjige o Hariju Poteru, koje su "suptilno zavođenje, što korumpira mlade i dubinski deformiše hrišćansku dušu". Iako naizgled nevažan, taj sled događaja pokazuje tendenciju preoblikovanja društva, s elementima agitpropovskog određivanja prihvatljivog. Nije čudo zato što je odmereni italijanski predsednik republike Karlo Azeljo Ćampi, prilikom prve posete koju mu je zvanično učinio Racinger u svojstvu pape, nedvosmisleno poručio da je Italija "republika izrasla na tradiciji laicizma i demokratije i da ta svojstva ima nameru i dalje ljubomorno da čuva".
Šteta je što Ćampi ne drži školu, na koju bi trebalo poslati naše političare
da nauče kako im se valja ponašati u modernoj državi. Svuda gde je protutnjao
proces tranzicije, sa valjda jedinim izuzetkom Slovenije, Crkva je dočekala
svoj trenutak da se naplati za položaj koji je imala u ateističkom i prema
Crkvi posebno opresivnom prethodnom režimu. Popovi su postali gotovo neizbežni
u "talk show" emisijama, kapelani su stigli u vojsku, časopis
Vojska više citira Nikolaja Velimirovića nego ministra odbrane, nastali
su redovi za krštavanje ostarelih i dezorijentisanih komunista, počela
je veronauka u školama, teološki fakulteti su postali deo Univerziteta,
državni najviši funkcioneri počeli su da se utrkuju u ljubljenju ruku
crkvenim velikodostojnicima - svesni ili ne da to znači priznavanje vazalnog
položaja. Predsednik Srbije Boris Tadić, kome niko normalan ne može zameriti
ako je vernik, prilikom posete Italiji susret sa sunarodnicima u Trstu
organizovao je u tesnim crkvenim prostorijama, iako u tom gradu postoji
prostrana zgrada konzulata, za koju se plaća debela kirija. Našao je za
potrebno da odmah kaže kako nikada nije bio član Partije. Normalna državnička
tolerancija nalaže da ima podjednak stav i prema vernicima i prema nevernicima.
|
|||||||||||||||||
|
Republika
|