homepage
   
Republika
 
Kultura
Arhiva
O nama
About us
mail to Redakcija
mail to web master
 

 

 

Crkva i politika

Postsekularizam

Postsekularizam je tema o kojoj evropski intelektualci, naročito u Nemačkoj i Italiji, uzrujano diskutuju, uviđajući da Crkva ponovo želi da deli vlast sa politikom na tlu koje se smatralo definitivno sekularno - svetovno

Moguće je da su Fukujama i njegovi sledbenici u konstatovanju kraja istorije, ideologije i politike ipak u pravu. Već par decenija zatrpani smo pravcima čiji su prefiksi "neo", kao na primer neoliberalizam, ili "post", kao postsekularizam. Dalo bi se zaključiti da ono "neo" označava reviziju, a "post" negaciju pojma koji posle toga sledi. Sve zajedno nameće utisak o nemoći da se dospe do novih intelektualnih i ideoloških definicija i odrednica koje bi bile pripodobljene tehnološki i finansijski zahuktalom svetu. Stari termini i pojmovi pokušavaju da se nekako provuku kao nove teorije, makar dok nekom ipak ne sine pa uspe da definiše ovo vreme i njegove perspektive. Postsekularizam je tema o kojoj evropski intelektualci, naročito u Nemačkoj i Italiji, uzrujano diskutuju, uviđajući da Crkva ponovo želi da deli vlast sa politikom na tlu koje se smatralo definitivno sekularno - svetovno.

Debate

Raspravu su još pre godinu dana započeli tadašnji kardinal Racinger i nemački laički filozof Jirgen Habermas, za koju je unapred jasno ko je kakve stavove zastupao. Danas tu raspravu zahuktavaju drugi filozofi, sociolozi i političari, dok Crkva smireno čeka ishod računajući da ona od tih rasprava može samo da profitira. Klaus Eder, profesor sociologije sa Humbolt univerziteta iz Berlina, 11. avgusta na Evropskom institutu u Firenci izneo je svoje mišljenje čije ćemo glavne akcente citirati. "Počeću paradoksom" - rekao je - "u sekularnim društvima, kakvo je evropsko, javlja se sve intenzivnija religiozna komunikacija... sve više osoba se time bavi... u vreme sekularizacije religija nije nestala tut court, nego je nestala iz javne sfere, postala je privatna stvar... proces racionalizma

učinio je da religija izgubi na težini, ja odbijam Veberove teze, jer on nije imao u vidu da religija može da mutira formu svoje socijalne egzistencije i od javne postane privatna stvar.
Religija koja opada je ona koja se oslanja na institucije, kao što je Crkva, odnosno javna religija. Moja ideja je da prelaskom religije iz javne u privatnu sferu nije opao broj vernika. Svet jeste postao jedan kontinent, međutim, na njemu je kroz proces sekularizacije prošla Evropa, ali ne Amerika, Azija i Afrika. U Americi je religija ostala javna (public)... međutim, i privatna (individualna) religija postaje sve više javna dinamična snaga - kao jedno od osnovnih individualnih prava. Evropljani danas slave papu, pevaju i igraju pred njim i na mnoge druge načine počinju sve više da liče na Amerikance".
U pomenutoj raspravi sa kardinalom Racingerom, Habermas je izneo, pored ostalog, da koreni postsekularizma intenzivno počinju sa Solidarnošću u Poljskoj, kada je rušenje komunističkog sistema tesno vezano sa katoličkom crkvom i njenim trijumfalnim povratkom na javnu scenu. Sledeća instanca vraćanja religiji inicirana je 11. septembrom

 
Young Peasant Eating an Apple
Pierre Auguste Renoir, Young Peasant Eating an Apple, c. 1894.
u Americi, kada je evangelistička crkva odlično procenila da dolaze uslovi za njeno još javnije prisustvo. Nimalo mistične evangelističke mise, koje liče na carinske licitacije za prodaju zaplenjenih automobila, pokazale su se bliskim stanovništvu izraslom na biznisom determinisanom terenu i koje su u stanju da ponude "objašnjenje za neobjašnjivo". Habermas upozorava da treba sa pažnjom pratiti "politički liberalizam Džona Roulsa (John Rawls), onoga koji je uspeo da koristi civilne resurse religije, postavljajući vernicima svih konfesija jedan uslov: naučiti jezik javnog racionalizma".
Praksa pokazuje da mnogo ogoljenije razne konfesije pokušavaju da zauzmu što veći komad javne scene. Italija, u kojoj je svetski centar katoličanstva - Vatikan, oduvek je, valjda baš zato, bila podeljena na one koji su slepo odani Crkvi i druge, koji pokušavaju da negiraju ne samo njeno uključivanje u javni život nego i njeno postojanje posle razdoblja racionalizma i uz dominantan značaj nauke sposobne da podvrgne sumnji mnoga religiozna načela. U vreme pape Jovana Pavla II, koji je u Vatikan došao kao Vojtila - rušitelj komunizma u Poljskoj - ali neverovatno otvoren, tolerantan, miroljubiv i običan čovek, dobar deo italijanskih agnostika pa i ateista počeo je da ga sa simpatijama prima kao nosioca liberalnih opredeljenja. Njegov naslednik Benedikt XVI, Racinger, ni slučajno nema taj oreol, ali pokazuje nervoznu želju da pod njim crkva manje osvaja duše, a više ideološki uticaj. Još kao kardinal, Racinger je zajedno sa italijanskim predsednikom Senata, filozofom i ultradesnim demohrišćaninom Marćelom Perom napisao knjigu čiji je naslov Bez korenova, dakako odnosi se to na one koji nisu odani veri i crkvi. Taj koautor, Pera, nedavno je u jednom govoru katoličkoj mladeži rekao: "Ne želimo Zapad mešanaca - odbijamo multikulturalizam i relativizam". Izgovorio je to kao razni politički portparoli, čiji je posao da kažu više nego što bi to njihovi nadređeni mogli sebi da dozvole. Međutim, još pre toga, u okviru kampanje za referendum kojim se zabranjuje genetski inženjering i veštačko začeće, on i masa sveštenika sa predikaonica pozivali su građane da ne izađu na referendum ili glasaju zabranu. Veliki broj intelektualaca ustao je protiv uplitanja Crkve u ono što je domen iskazivanja slobodne volje građana, a ne samo vernika.
Gotovo komično deluje Racingerov pamflet, još iz vremena kardinalstva, u kojem se obrušava na knjige o Hariju Poteru, koje su "suptilno zavođenje, što korumpira mlade i dubinski deformiše hrišćansku dušu". Iako naizgled nevažan, taj sled događaja pokazuje tendenciju preoblikovanja društva, s elementima agitpropovskog određivanja prihvatljivog. Nije čudo zato što je odmereni italijanski predsednik republike Karlo Azeljo Ćampi, prilikom prve posete koju mu je zvanično učinio Racinger u svojstvu pape, nedvosmisleno poručio da je Italija "republika izrasla na tradiciji laicizma i demokratije i da ta svojstva ima nameru i dalje ljubomorno da čuva".

(Ne)naučene lekcije

Šteta je što Ćampi ne drži školu, na koju bi trebalo poslati naše političare da nauče kako im se valja ponašati u modernoj državi. Svuda gde je protutnjao proces tranzicije, sa valjda jedinim izuzetkom Slovenije, Crkva je dočekala svoj trenutak da se naplati za položaj koji je imala u ateističkom i prema Crkvi posebno opresivnom prethodnom režimu. Popovi su postali gotovo neizbežni u "talk show" emisijama, kapelani su stigli u vojsku, časopis Vojska više citira Nikolaja Velimirovića nego ministra odbrane, nastali su redovi za krštavanje ostarelih i dezorijentisanih komunista, počela je veronauka u školama, teološki fakulteti su postali deo Univerziteta, državni najviši funkcioneri počeli su da se utrkuju u ljubljenju ruku crkvenim velikodostojnicima - svesni ili ne da to znači priznavanje vazalnog položaja. Predsednik Srbije Boris Tadić, kome niko normalan ne može zameriti ako je vernik, prilikom posete Italiji susret sa sunarodnicima u Trstu organizovao je u tesnim crkvenim prostorijama, iako u tom gradu postoji prostrana zgrada konzulata, za koju se plaća debela kirija. Našao je za potrebno da odmah kaže kako nikada nije bio član Partije. Normalna državnička tolerancija nalaže da ima podjednak stav i prema vernicima i prema nevernicima.
Srpska pravoslavna crkva, polazeći od doktrine da je "Vlast od boga", bila je osetno kooperativnija sa komunistima (dok su vladali) nego predsednik, koji treba da predstavlja i one sa čijim se mišljenjem ne slaže. Čak i danas, u vreme "iranizacije" javnog i političkog života u Srbiji teško će se naći sveštenik koji će javno izjednačavati Tita i Belzebuba. Davno, ima tome 3-4 decenije, koliko me sećanje služi, profesor apologetike na Teološkom fakultetu u Beogradu dr Lazar Milin napisao je komentar u Pravoslavlju, u kojem je tvrdio da propast SPC nije nastala zbog dolaska komunista na vlast, nego zato što je Crkva, u kraljevini, postala državna, izgubila vitalitet i želju da se bori za napredak. Nagli prolazak mode hrljenja u crkve loše sluti da ta lekcija nije naučena.
Budući da mi nismo prošli proces sekularizacije, kao uostalom ni Rusija i druge pravoslavne zemlje, onda nema druge nego da se vratimo najinteresantnijoj i najuticajnijoj zemlji iz te skupine - Americi. Današnji njen predsednik Buš mlađi u svojoj četvrtoj deceniji života zapao je u tešku alkoholičarsku krizu iz koje ga je izvukao evangelistički "mag" i najveći TV propovednik na svetu Bil Graham. Upotrebio je klasičan evangelistički tretman, da svaki čovek postoji zato da bi obavio neku misiju. Buš mlađi shvatio je to ozbiljno pa je tako nestao alkoholičar a rodio se mesija. Isti taj Graham propovedao je svuda i pozivao građane da glasaju za njegovog izabranika. Statistike kažu da je 80 odsto evangelista glasalo za Buša i donelo mu drugi mandat. Džordž Buš je tako s osećanjem vaseljenske sigurnosti onome: "Bog čuva Ameriku", dodao i "Bog je sa nama", što neodoljivo podseća na "Got mit uns", što je pisalo na opasačima vojnika Trećeg Rajha.
Povlačeći se nedavno sa javne scene Bil Graham je poručio da mu preostaje još jedna misija - da ubedi Bila Klintona da se ponovo krsti (new born - ponovo rođen). Poruka je više nego jasna: učini li Klinton to, Graham će povesti kampanju da njegova supruga Hilari dobije podršku evangelista na izborima 2008. za prvu ženu predsednika SAD. Na preliminarne izjave Grahama da su Klintonovi "zadivljujući par", "čudesni prijatelji", pragmatična Hilari je već za savetnika uzela nekadašnjeg predsednika Nacionalnog udruženja evangelista - "Božjeg sabora" Dona Erga i izjavila da se redovno moli bogu, ali zbog zauzetosti ne ide baš redovno u crkvu. Džimi Karter je bio još jedan od američkih predsednika koji je bio "new born", on je verovao da je njegova misija da mirnim putem donese mir u svetu. Šta će ambiciozna Hilari uvrteti sebi u glavu kao svoju misiju, ko zna. Tek tako se u Americi biraju predsednici. Izreka kaže: "Kad Amerika kine, Evropa ima zapaljenje pluća". U vreme elektronike tendencije i "zaraze" brzo se i lako prenose.

  Milutin Mitrović
 
Kultura
Sabur
Republika
Copyright © 1996-2005 Republika