Jovan Skerlić
(1877-1914)
U 2004. navršilo se 90 godina od prerane, iznenadne smrti Jovana Skerlića.
O njemu se, uz dužno poštovanje, pisalo kao o književnom kritičaru i istoričaru,
ideologu jugoslovenstva i političaru demokratskih opredeljenja. Međutim,
istoričari Komunističke partije izricali su loše ocene o Skerlićevom učešću
u socijalističkom pokretu. Prebacivali su mu nemarksistička shvatanja i
sklonost za saradnju sa građanskim političarima. Istina je da Skerlić ne
bi mogao da pripada komunističkoj tradiciji. Ali, obnova socijaldemokratskih
pogleda nameće potrebu izmene izrečenih osuda. Te loše ocene danas idu Skerliću
u prilog.
Skerlić je još devedesetih godina XIX veka bio među pokretačima beogradskih
radničkih listova. U 1903. godini nalazio se među osnivačima Socijaldemokratske
stranke Srbije. Ali, već 1904. biva isključen zbog disciplinskih prekršaja,
zbog suprotstavljanja marksističkom doktrinarstvu i jalovoj verbalnoj revolucionarnosti.
Mada je isključen iz partije, Skerlić do kraja života nije promenio svoja
socijalistička uverenja.
Nekoliko godina kasnije Skerlić se ponovo politički aktivira kao član Samostalne
radikalne stranke. Bio je biran i za narodnog poslanika. Zajedno sa Jašom
Prodanovićem i Kostom Jovanovićem Skerlić je zastupao potrebe socijalne
politike i branio Zakon o radnjama. Time je postizao više nego što bi mogla
da učini sama, mala i slaba Socijaldemokratska partija. Njegovi skupštinski
govori i novinski članci ostavljali su jak utisak na krugove "samostalaca"
i na javnost.
U opsežnoj studiji Svetozar Marković Skerlić
je 1910. godine pisao o počecima socijalizma u Srbiji. On kaže da je Marković
osnovne teoretske ideje preuzeo od drugih, ali je shvatanje stvarnosti u
Srbiji njegovo. Svetozar je uviđao da se deo seljačke, građanske i prosvećenije
Srbije usprotivio birokratskoj samovolji, zahtevajući više slobode, demokratskih
prava i poboljšanje materijalnog položaja. Marković je pridobio mnoge ljude
i ostavio brojne sledbenike. Većina je stvorila Radikalnu stranku. Ova je,
oslanjajući se na seljaštvo, stekla velike zasluge u borbi za parlamentarni
poredak u Srbiji. Manja grupa se bavila osnivanjem radničkih i zanatskih
udruženja i pokretanjem listova za propagiranje socijalizma. Ali, već devedesetih
godina, i među radikalima i među socijalistima, slabi uticaj Svetozara Markovića.
Radikali se preobražavaju u građansku stranku, a socijalisti sve više usvajaju
marksistička shvatanja. Izvorni duh Markovićevih ideja ponovo se osetio
prilikom stvaranja Samostalne radikalne stranke. Ova je, nasuprot starim
radikalima, utirala put demokratskom reformizmu. I tada su Markovićeve inicijative
za mnoge ljude još bili krupni i neostvareni istorijski projekti, a Svetozar
svetao lični primer. Među takvima je i Skerlić gledao u Svetozaru Markoviću
preteču radikalne demokratije.
Kako socijalizam proizlazi iz odnosa u kapitalističkom društvu Skerlić je
pokazao 1911. u svom radu O javnom mnenju u Francuskoj
od 1830. do 1848. godine (videti Sabrana dela, knjiga VIII, izdanje
Prosvete, Beograd 1964). Posle narodne pobune 1830. godine vlast u Francuskoj
prigrabila je građanska desnica. Ona je brzo zaboravila na zahteve siromašnog
sveta koji joj je omogućio da se popne na državni vrh. Razočarani ljudi
nisu se mirili s tim. Izbile su demonstracije radnika u Lionu i u drugim
gradovima. Oni su tražili da ih država zaštiti od bede, ali je vlada stala
na protivnu stranu. Upotrebila je vojsku da rastera demonstrante. Socijalističke
ideje pojavile su se kao nova sila istorije. Radnici su na svojim skupovima
raspravljali o radnom vremenu, o nadnicama, o opštem pravu glasa. I liberalna
levica je zahtevala veći uticaj stanovništva na državnu politiku, tražila
reforme u korist siromašnijih staleža i podršku građanskim revolucijama
u inostranstvu. Buržoaska demokratija okupljala je snage i omogućavala da
se ispolji neiscrpna energija boraca za bolju budućnost. Stari svet se rušio.
Unutar opšte demokratske plime pred revoluciju, 1848. godine, Ledri Rolen
i Luj Blan zastupali su socijalističke težnje.
Dok se početkom dvadesetog veka većina srpskih socijalista opredeljivala
prema nemačkoj i ruskoj literaturi, Skerlić je spadao među malobrojne sledbenike
francuskih tradicija u radničkom pokretu. Njihove osobenosti bile su: veća
trpeljivost prema idejnim razlikama, veća zainteresovanost za pitanja slobode
i demokratije i veća osetljivost za
pitanja društvene pravde. Na saradnji
svih snaga spremnih da pruže otpor povlašćenim klasama razvijao se
onaj tolerantni stil političkog ponašanja, tipičan za evropsku socijaldemokratiju
druge polovine XX veka. Skerlić je u Srbiji bio rani vesnik takve
politike.
Socijalni reformizam bio je osnovno obeležje Skerlićevih uverenja.
Isticao je da je najveći promašaj starih radikala što su zaboravili
na ekonomski program, na staranje za materijalne interese širokih
narodnih slojeva. Unapređenje narodnog blagostanja moralo je da postane
važna državna briga. Skerlić je dobro uočavao smetnje takvoj politici.
Čuven je njegov govor o bankokratiji,
održan u Narodnoj skupštini 1912. godine. "Vi vrlo dobro znate
da danas politika u Srbiji počinje padati većinom u ruke novčanih
ljudi. I nije daleko vreme, gospodo, kad će moći da se kandiduju za
narodne poslanike samo oni |
|
|
Vincent van Gogh,
Fritillares in a Copper Vase, 1887.
|
 |
koji imaju mnogo novaca... Gospodo, politički život ne kreće se više oko
glavnih odbora političkih stranaka... kod nas se politički život sve više
svodi na interese pojedinih novčanih zavoda." Još je jedan stav iz
tog govora vredan pažnje: "... Dokle god Narodna skupština ne donese
zakon o inkompatibilitetu (danas bi se reklo o sukobu interesa)... dotle
sve ovo što mi radimo i govorimo u Skupštini biće iluzorno... Vi imate aktivne
ministre koji smatraju da je dopušteno da budu članovi banaka koje daju
zajmove srpskoj državi... Mi ne možemo drukčije raditi nego da osposobimo
narod da odoli svima iskušenjima i svakom pritisku, vlasti i korupcije.
Za to je jedan jedini način: podizanje materijalne i duhovne kulture naroda"
(videti knjigu VII Sabranih dela, str.
306-313). Ovakva shvatanja bila su daleko ispred preovlađujućeg liberalizma
u ekonomskoj filozofiji tog vremena, a činjenice na koje je ukazivao govornik
nisu bile prolazni incidenti. I 1914. godine Skerlić je podsećao: "Ja
sam podneo jednu naročitu interpelaciju... o ovoj skandaloznoj i nezapamćenoj
mešavini politike i poslova... danas u Srbiji ne može da se osnuje ni jedno
veliko kapitalističko preduzeće a da u njemu... ne bude neko od viđenijih
ljudi iz Vladine stranke... Vi danas imate u Skupštini veliki broj poslanika
koji drže da je moguće složiti mandat narodnog poslanika sa mandatom državnog
liferanta... To je gangrena koja jede celokupni naš moralni i državni život..."
(isto, str. 381-384).
Odbrana Zakona o radnjama i radničkih prava
zasnovanih na tom zakonu bila je još jedno svedočanstvo o Skerlićevim dubljim
uverenjima. Taj zakon je pažljivo pripreman. Pitane su organizacije svih
zainteresovanih strana. Donesen je jednoglasno. To je bio najveći reformatorski
uspeh Samostalne radikalne stranke. Ali, primeni tog zakona prišlo se sa
mnogo zle volje. Lokalne vlasti u unutrašnjosti nejednako su se ponašale.
U nekim okruzima zakon je primenjivan, u drugim ne. Ministar g. Kapetanović
otvoreno je izjavio da je taj zakon suviše napredan za Srbiju. Sa skupštinske
govornice Skerlić je poručivao: "Mislite o tom zakonu kako hoćete,
to je vaše pravo. Ali, dok taj zakon postoji vi ga morate vršiti..."
U jednom načelnom govoru o unutrašnjoj politici
Skerlić je 1914. godine isticao svih šest prioriteta: 1. reforma vojske
(ukidanje kastinskog duha, sprečavanje batinanja, čak ubijanja vojnika,
jednaka vojna obaveza za selo i gradove), 2. revizija Ustava (uvođenje opšteg
prava glasa, autonomija okruga i srezova, isključenje sukoba interesa),
3. narodno vaspitanje (obavezno i besplatno školovanje), 4. činovničko pitanje
(više reda u državnoj upravi i više nezavisnosti od političke tiranije),
5. poreska reforma (povećanje razlike u obavezama bogatijih i siromašnijih),
6. socijalna pravda (privredni zakoni, Zakon o radnjama, zemljoradnički
krediti i dr.). Posle ratova 1912. i 1913. godine Srbija mora da se posveti
svom unutrašnjem uređenju i napretku, opominjao je Skerlić (isto, str. 390-399).
Ovaj niz beležaka pokazuje da je bilo sistematičnosti u razvoju Skerlićevih
političkih ideja. Može samo da se nagađa kako bi dalje tekla njegova misao.
Verovatno da ni on sam nije očekivao smrt u 37. godini. I nedorečeni, Skerlićevi
politički pogledi su očigledno socijaldemokratski.
Socijaldemokratija poznijih vremena, naročito britanska i skandinavska,
a kasnije i sva evropska, nije više bila pokret beskompromisne klasne borbe,
revolucije i diktature proletarijata. Naprotiv, preovladala je politika
odmerenih reformi i demokratskog sporazumevanja. Sve što su strogi partijski
drugovi 1904. godine zamerali Skerliću kao socijalisti pokazalo se kao plodonosan
dugoročan smer razvoja socijaldemokratije. Ko bi jednom savremenom Skerliću
prebacivao što nije marksist, što ne prihvata monolitno partijsko jedinstvo
koje nameće rukovodstvo ili što sarađuje sa demokratama iz građanskih partija?
|