O Berku, opet
Odgovor na tekst "Berk, demokratija
i nacionalizam", objavljen u časopisu "Nova srpska politička
misao"
U vezi sa navedenim člankom izgleda da treba još nešto reći o dva pitanja.
Prvo, o Berkovom konzervativizmu. Autor članka Ivan Janković ističe da i
Berk i Lok povodom liberalne prirodnopravne teorije (bez obzira na određene
filozofske razlike u njihovim stanovištima), snažno brane prirodna prava
koja su tu navedena, i zbog toga spadaju u tradiciju liberalizma. Jeste,
ali oni to rade na vrlo različit način.
Te "određene filozofske razlike" se sastoje u tome da liberalnu
teoriju prirodnog prava kojom su društvene revolucije bile inspirisane Berk
tumači na konzervativan način. Lokova prirodna prava su prava slobode koja
ovlašćuju na neutralnu sferu lične volje, gde svaki pojedinac sledi egoistički
cilj lične koristi i gde je dopušteno sve što nije eksplicitno zabranjeno
po kriterijumima slobodnog ponašanja. To novovekovno negativno pravo slobode
potiče još od Hobsa, gde se "dobar život" klasične tradicije koji
se sastoji od vrline, zamenjuje načelom zadovoljstva slobodnog raspolaganja
imovinom. Ono je za razliku od klasičnog prirodnog prava oslobođeno kataloga
dužnosti materijalnog životnog poretka. Berk se tome protivi kad kaže "čemu
sloboda bez mudrosti i vrline" - i on je tu
mnogo bliži Rusou koji smatra
da pozitivna sloboda nalaže pojedincu, kao antičkom građaninu, da
sledi ciljeve uzvišenije od ličnog interesa.
Berkova distanca od liberalne prirodnopravne konstrukcije vidi se
i u pogledu društvenog ugovora. On prihvata da je društvo ugovor,
ali da je moralno izuzet od intervencije pojedinaca - on je samo klauzula
jednog prvobitnog ugovora večnog društva koje povezuje sadašnje ljude
sa prethodnim naraštajima i sa onima koji će tek doći. To je ugovor
uzajamnosti, bilateralnog karaktera - on je nešto sasvim drugo od
opšteg |
|
|
Vincent van Gogh,
Cottages, 1890.
|
 |
ugovora svih pojedinaca koji je preddruštven, koji ne naglašava postojeći
poredak i njegovo usavršavanje već, naprotiv, novi početak.
Za Berka ne postoji nikakvo stanje pre društva, ne postoji čovek, postoje
samo konkretni ljudi. Ljudskoj volji je uskraćeno da sprovodi nagle inovacije
- to čini nesvestan um, imanentan toku istorije koji se izražava u običajima
i predrasudama na osnovu kojih je izgrađena mudrost jednog naroda. Berkov
imanentizam spontanog stvaralaštva istorije, malo se razlikuje od teokratskih
stavova De Bonala i De Mestra da je društvo prirodan i transcendentan poredak
koji je bog neposredno stvorio. Ali se mora priznati da Berk ostaje uz načela
slobode kada je u pitanju poziv na revolucionarno zaustavljanje aktivizma
francuskih ustavotvoraca. Teokratske pristalice starog režima bi ne samo
da prizovu drevne ustanove već i da revolucionarnim sredstvima vrate sve
ono što je intervencijom "apstraktnih principa" uklonjeno - feudalizam
i kmetstvo, inkviziciju i torturu.
"Dobru" ili "srećnu" Američku revoluciju Berk je shvatao
kao radikalno suprotnu u odnosu na Francusku. On kaže da je ona "zakonita
kći slavne revolucije" i da samo sledi postojeće, nasleđene prirodne
odnose, pozivajući se na stare slobode i prava engleskih povelja. Njemu
je blizak pojam revolucije, dominantan u XVIII veku, u smislu jedne astronomski
obrazložene sudbine - kao prirodno istorijski prevrat koji nije poznavao
političke delatnike. Federalisti stoje čvrsto uz Berka, ali ne i republikanci
Pejn i Džeferson, koji su se pozivali na novovekovno prirodno pravo, na
univerzalno obrazloženje pravne države kao revolucionaran raskid sa klasičnim
prirodnim pravom i istorijskim tradicijama engleske države. Amerikanci -
pod tim se misli samo na bele ljude - bili su pretežno jednaki i zaštićeni
od siromaštva koje je haralo Evropom XVIII veka, tako da je bila znatno
manja opasnost da dođe do izvođenja revolucije na način kao u Francuskoj.
Ali ono što se nije desilo u doba sticanja nezavisnosti desilo se pola veka
kasnije. Abolicionisti, koji se pozivaju na ustav, suprotno braniteljima
juga koji su nadahnuti Berkom, zazivaju prava čoveka koja prethode društvu
- tako da secesionistički rat i obnova posle njega razrešavaju sporove zaraćenih
strana "sredstvima dostojnim Konventa".
Drugo pitanje, o vezi sa zločinima koji su počinjeni u ime etnonacionalizma,
nije išlo na autorovu već na adresu redakcije časopisa Nove
srpske političke misli koja je objavila niz članaka u vezi "montanjara".
Postalo je normalno da svakog dana u Srbiji nekog ubiju na ulici ili opljačkaju
i da ljudi polako gube nadu da bi mogli biti zaštićeni. Sveopšta varvarizacija
nastala u doba Miloševića, uporediva je sa onim što je Hobs nazvao prirodnim
stanjem (bellum omnium contra omnes), gde
nisu zaštićena elementarna prava na život i imovinu i gde svako svakoga
može nekažnjeno da ubije ili opljačka. Nije jasno zašto su onda opasni oni
koji smatraju da je potrebno prvo zaštititi osnovna prava da bi nastao minimum
civilizovanosti (države, društva) a nisu opasni oni koji održavaju poredak
prirodnog stanja (nekažnjivosti zločina).
|