homepage
   
Republika
 
Kultura
Arhiva
O nama
About us
mail to Redakcija
mail to web master
 

 

 

Iskušenja klerikalizacije

Odvojenost države i crkve koja je utvrđena Ustavom toliko je relativizovana u situaciji forsirane klerikalizacije da dodiruje granicu jedne zablude ili utopije - desekularizacije

Mirko Đorđević

Nedavno - za vreme izbora na Kosovu - sv. arh. Sinod SPC oglasio se jednim apelom kojim se srpska zajednica poziva na bojkot tih izbora. Tako je i bilo. Sam po sebi ovaj apel nije nešto novo jer i on egzemplarno potvrđuje da naša crkva nema mnogo sluha za - ovakve ili onakve - promene u savremenom svetu. Da nevolja bude veća, u tom se smislu oglasio i sam patrijarh srpski Pavle, ali ni to nije neko iznenađenje. Problem je mnogo složeniji. Neki ministri u vladi - a tako se odredio ubrzo i sam premijer - davali su neverovatne izjave. "Posle patrijarha se ne govori", kazao je jedan. Nije jasno gde je, i kako, u našoj kulturnoj tradiciji taj ministar našao oslonac za ovakvu besmislicu; tradicija nudi obilje primera o suprotnom. To govori o tome da je proces klerikalizacije javnog života odmakao zaista daleko - postoji neka vrsta konsenzusa o tome da je SPC "jedini integrativni faktor" i da joj pripada rukovodeća uloga u društvu. SPC je već odavno deo javne vlasti i ustavne odredbe o odvajanju crkve i države malo kome znače nešto. Toga - u takvom vidu - nema nigde danas u savremenoj Evropi uključujući tu i zemlje pravoslavne tradicije na čitavom Istoku. Ozbiljniji analitičari u Evropi s razlogom govore o "srednjovekovnom klerikalizmu na Balkanu", i navode slučaj savremene Srbije.
Primera ima u izobilju, a svrha ovih zapisa je da se ukaže na neke i da se ponudi jedno drugačije viđenje odnosa između države i crkve.
Pada u oči činjenica da se hoće kontinuitet - koliko god to delovalo čudno - sa srpskom srednjovekovnom državom koja od sredine XV veka bukvalno ne postoji. Pojmovi kao što su klerikalizacija ili sekularizacija - videćemo da se pominje i druga brazda desekularizacije - su u semantičkoj ravni tako "pomereni" da se njihov inače jasan smisao gubi.

Kratka egzegeza pojmova

Što se tiče srednjeg veka - ovi zapisi i ne pretenduju na istorijsku analizu - tu stvari stoje jasno jer tadašnja dominantna uloga crkve u društvu je malo kome nepoznata. "Srednji vijek je živeo od ideala svetosti i od njega je i umro", kaže Ž. Mariten u svom poznatom delu u kojem nastoji da utemelji "integralni humanizam".1 Međutim, ni tu se stvari ne bi smele apsolutizovati. Kako pokazuju istoričari SPC, bilo je otpora u slojevima nižeg sveštenstva protiv jerarhije u savezu sa plemstvom u ime crkve koja je "poraboćena svetu i vladaocu".2 Stoga je važno vratiti se ključnim stavovima Ž. Bende iz njegovog dela Izdaja intelektualaca.3
Ž. Benda je pošao od stare reči clerc koja i stoji u osnovi reči klerikalizam. Misli se na svešteno lice koje u srednjem veku igra ulogu nekog ko širi učenje crkve i koji pripada vladajućem staležu. No, i to su dobri prevodioci rano zapazili, Benda se uopšte i ne bavi srednjim vekom, već pod pojmom clerc razume intelektualca uopšte i tako se ova reč iz naslova njegovog dela posvuda i prevodi. Po njemu, clerc nije samo svešteno lice već - posebno u modernim vremenima - i laik koji stvara ideje. Sistem tih ideja - bez obzira na to kako se sam definiše - ima klerikalan smisao. Ž. Benda je namerno ovaj pojam
"proširio" i kako je vreme odmicalo bivalo je jasno da će "izdaja intelektualaca" biti neminovna. Danas ne samo sveštena lica - intelektualci u crkvi - već i predstavnici "nacionalne elite" uglavnom funkcionišu po tom obrascu. Sam Benda je jasan - "Nacija se ne može temeljiti isključivo na klerikalnim vrednostima". Delo je objavljeno u vreme narastanja francuskog kleronacionalizma jer su Bares i Moras "lagali za Francusku" zajedno sa biskupima. Delo nije upereno protiv crkve već protiv onog dela elite-inteligencije, posebno protiv klerika-laika, "koji izlazi na ulicu". Time  
Beach at Sheveningenin Stormy Weather
Vincent van Gogh, Beach at Sheveningenin Stormy Weather, 1882.
se objašnjava ona lakoća s kojom se realizuje sprega između "nacionalne elite" i konzervativnih delova crkve. U atmosferi forsirane klerikalizacije kulturna uloga crkve u istoriji naroda se zanemaruje a u prvi plan se stavlja politička uloga.4 Mnogi znaci govore da se ovo što se danas zbiva u Srbiji može objašnjavati po ovom "ključu".
Da bi se ovo pojmilo kako valja nužne su još neke napomene - posebno sada kada klerikalizacija zakoračuje na još neobičniju brazdu koju klerikalci nazivaju desekularizacija. Prva se tiče onog ključnog za hrišćanstvo u savremenom svetu. Problem je otvorio poznati ruski pravoslavni mislilac G. Fedotov koji postavlja sasvim jasno bitno pitanje - "da li su sloboda i demokratija spojive sa hrišćanstvom".5 Zapravo, G. Fedotov je još precizniji - njega zanima pitanje da li su pravoslavlje i demokratija spojive kategorije. On se konkretno bavi mestom crkve u savremenom sekularizovanom svetu - "Pravoslavlje je hiljadu i po godina živelo u organskoj, pa i više od toga, u sakralnoj pvezanosti sa carskom vlašću i često je podlegalo iskušenju da tu vlast dogmatizuje". U daljem razmatranju Fedotov je još jasniji - "Ima neke protivurečnosti u tome što je pravoslavlje koje je toliko neprijateljski raspoloženo prema monarhijskom - papskom načelu u crkvi - ne samo blagosiljalo monarhiju, što je sasvim u duhu zakona, već je često bilo spremno da i nju dogmatizuje". Napomene G. Fedotova se u konzervativnim krugovima pravoslavlja odbacuju kao "pravoslavni modernizam". Konačan odgovor G. Fedotova sastoji se u tezi, koja se eksplicitno nalazi u svim njegovim esejima, da je jedino rešenje odvajanje crkve i države. Klerikalizacija je ipak sporadična pojava i sreće se u istoriji u vidu talasa različitog intenziteta dok je desekularizacija svojevrsna utopija - ona je praktično nemoguća jer bi trebalo zamisliti društvo koje je drugačije strukturirano, jer je proces sekularizacije ireverzibilan. Niko danas ne može da vaspostavi staleško ustrojstvo društva, ali to ne znači da se slične ideje ne sreću. Moderna demokratija se temelji na slobodi ljudske ličnosti koja je mera slobode i za drugog-bližnjega.
Kada je reč o crkvi u društvu još je važnija jedna druga napomena koja se tiče istorijskih prilika - iako se ovi zapisi ne bave nekom istorijom, na trenutak se valja vratiti dalekoj 1905. godini, kada je crkva i zvanično odvojena od države posle bezmalo jednog veka veoma napetih odnosa - od Revolucije do Napoleonove nagodbe s papom - i kada je nastao jedan model koji je - u to nema sumnje - izdržao probu vremena i koristi se i danas u Ustavu EU. Smisao i suština tog modela mogu se odrediti na sledeći način, naravno sumarno: u slobodnoj republici čoveka i građanina crkva je potpuno slobodna - posebno od pritiska države - i to je bilo prvi put da crkva dobija takvu šansu. Naravno, u početku je deo jerarhije to doživeo kao šok, ali se vremenom pokazalo da je model dobar. To je poznata istorija. Smisao ove napomene je u nečem drugom - dok se model odvajanja crkve i države uspešno koristio na hrišćanskom Zapadu, na pravoslavnom Istoku takav proces je sasvim izostao. Crkva je bila i ostala državna institucija koja je - u različitim periodima je bilo različito - srastala s državom. Crkva je ostala zarobljena starim modelom koji se s razlogom opisuje kao "konstantinovski zagrljaj". Smene vlada i promene režima odražavale su se u crkvi i bile su praćene potresima; odnosi su bili nepredvidljivi iako su formalno-pravno bili regulisani "konkordatski" - no, država i crkva nisu bile odvojene. Do službenog odvajanja crkve i države došlo je posle Drugog svetskog rata ali u odnosima se mnogo toga nije bitno promenilo - odvajanje je bilo de iure ali ne i de facto. Za čitav taj period karakteristični su nesporazumi u odnosima - uglavnom se crkva ravnala prema državi, a kada se sukobljavala razlozi su bili uvek različiti. Neki momenti u takvim odnosima su se "ponavljali", a to potvrđuje da procesa laicizacije države nije bilo i da zapravo nikakvog modela nije ni bilo, ako se pod modelom ne razume drevna vizantijska tradicija prema kojoj vladar konačno odlučuje i o crkvenim stvarima. U svakom slučaju, crkva je bila deo javne vlasti i na temelju toga prihvatala je i privilegije - to je posebno odgovaralo delovima visoke jerarhije ali ne i parohijskom sveštenstvu koje je bilo potčinjeno i zarobljeno "poslušanjem".
Moć koju je crkva stekla imala je svoje posledice - sukobi sa vladarem su bili česti i surovi u Srbiji XIX veka.
Primera ima na pretek, a najvažniji su oni koji se ponavljaju kao neka vrsta "anti-modela" - haotično i incidentno.
U nastojanju da Srbiju modernizuje po ugledu na zapadnoevropske države kralj Milan je došao u sukob sa mitropolitom Mihajlom koji je zagovarao otvorenu rusofilsku politiku. Kralj je prognao mitropolita iz Srbije jer je - između ostalog - došlo na red potpisivanje konkordata s Rimom. Još je žalosnija epizoda sa naslednikom mitropolita Mihajla, Inokentijem, koga su poslednji Obrenovići doveli iz parohije na taj položaj - on je kraljicu Dragu nazivao Golubicom i Gugutkom u propovedima, ali kada su crnorukci obavili svoj zločinački naum pokazao je drugo lice. Već na blagodarenju u Sabornoj crkvi, kada su ubice izvikale kneza P. Karađorđevića za kralja Srbije, on je javno u propovedi pohvalio "hristoljubivo vojinstvo koje je uklonilo tirjanina s lica zemlje". Postoji i jedna razlika - u našoj se crkvi o tome nije ćutalo. U zvaničnom glasilu Srpske patrijaršije u Sremskim Karlovcima - u julskom broju Srpskog Siona - prota Dimitrije Ruvarac je pisao da je čin crnorukaca i postupak mitropolita Inokentija "srpska bruka i sramota" i "nova ljaga na srpskom obrazu" koja nas je "obrukala pred čitavim pravoslavljem".
Postoji čitav niz takvih "akcidenata" u odnosima između države i crkve, ali i onih koji govore o nečem drugom.6

Konzervativna revolucija

Sama po sebi ova stara sintagma nema neki dublji sadržaj, čak je i protivurečna - u govorima B. Musolinija ili u alokucijama maršala F. Petena to je neka vrsta stajaćeg mesta. Često je zamenjivana sličnom - "nacionalna revolucija" - ali i u jednom i u drugom slučaju reč je o izrazu koji su koristili stari konzervativni mislioci od De Mestra do njegovih sledbenika u XIX veku. U pitanju je tipična floskula.
U savremenoj srpskoj publicistici koristi se izraz "duhovni i nacionalni preporod" ili "duhovna obnova". Ideološka osnova takvog "učenja" vodi poreklo iz crkvene tradicije. Iako je crkva po definiciji konzervativna jer stoji na predanju, ona u društvenim relacijama to nikako ne bi morala biti - i nije to bila veoma često tokom istorije. Sasvim drugačije stoje stvari u ideološkoj ravni. Manihejci-fanatici su, recimo, načinili od svetosavlja monistički obrazac koji treba da obuhvati sve bogatstvo kulture koja je esencijalno pluralna. To vodi zloupotrebi vere. U tom smislu su koncipirani i zvanični dokumenti kakvi su, recimo, Načertanije za XXI vek iz februara 2004. godine. Nešto ranije V. Koštunica je ponudio smernice koje su programski intonirane - Politika, 5. 01. 2002. - u kojima se prepoznaje sasvim jasno tipična konzervativna slika društva i njegovog mogućeg ustrojstva u granicama države. Nijedna Koštuničina ideja nije originalna - sve su bukvalno preuzete iz dela ljotićevskog ideologa Nikolaja Velimirovića. V. Koštunica to i ne krije kada govori o "srednjem sistemu kod Srba". Slične ideje se sreću u delu ruskog konzervativnog mislioca A. Dugina čije se delo i zove Konzervativna revolucija. U tom razmišljanju koje je uobličeno kao poruka V. Koštunica kaže da je inspirisan Nikolajem koji je "naš putovođa koji je među nama i sa nama i vazda će biti sa nama" Nikolaj je - što se tiče odnosa države i crkve jasan - "Gde su država i crkva odvojene tu je loše stanje". Nije jasno - ni kod Nikolaja ni kod Koštunice - šta je to "srednji sistem" koji bi odgovarao Srbiji i koji ne postoji ni na Istoku ni na Zapadu. On se gradi "domaćinskim duhom" i na temeljima najarhaičnijih vidova ekonomskog života - uloga seoske utrine i koševske hrane - i Nikolaj je imao namere da ga proglasi nečim važnim za čitav slovenski svet. "Rusi će prihvatiti srpski srednji sistem", pisao je Nikolaj razvijajući svoje "učenje" o teoduliji, koje V. Koštunica naziva "srednji put".
U svim tim dokumentima SPC je dobila posebno mesto i ulogu koju ona kao hrišćanska crkva ne može vršiti.
To je moguće u nekoj meri, ali uz zloupotrebu vere, što se u uslovima forsirane klerikalizacije sasvim lako i vidi. Sprega između struktura moći ostvaruje se i na crkvenom i na državnom "nivou" i ima političku pozadinu. To je ono što izaziva čuđenje u Evropi. Vidljiva su nastojanja da se, recimo, Ministarstvo kulture ili prosvete podredi, pa i spoji sa Ministarstvom vera. SPC, pa i patrijarh lično, arbitriraju u pitanjima državnih simbola pa i samog oblika vladavine - jasno se deklarišu i vode kampanju za monarhiju pod sloganom "Bez kralja ne valja". Ako se monarhija kao oblik vladavine ovako apsolutizuje odstupa se od biblijskog učenja o vladaru. Crkva jeste monarhijalno i harizmatski ustrojena i to nije nepoznato, ali to nikako ne znači da ona nužno mora biti u političkom smislu monarhistički nastrojena. Crkva je tokom istorije imala više problema sa monarsima nego u modernoj republici. Posebno su zanimljiva shvatanja ministra vera koja su medijevalno intonirana - "Nužna je zaštita neprikosnovenosti crkvenih kanona pred građanskim vlastima". I u srednjem veku ovako nešto bilo je retko, i u Evropi i u Srbiji, barem u dokumentima sličnog nema. Međutim, ovaj član srpske vlade čija funkcija podrazumeva posredovanje u odnosima države i crkve, pri čemu je dužan da štiti interese vlade laičke republike, nudi i ovakva "rešenja" - "Ukoliko se u konfliktu nađu zavet koji je sveštenik dao crkvi, sa dužnostima sveštenika kao građanina, prednost se daje crkvenim zakonima". Jedan drugi dokument - Preobraženjska deklaracija od 19. 08. 2004. - još je precizniji. Zadatak crkve i države je zajednički i sastoji se u nastojanju da se savremeno srpsko društvo "odbrani od sekularizma i globalizma". Sve institucije u državi postaju suvišne i jedina trajno legitimna institucija jesu crkveno-narodni sabori kojima se daje uloga kakvu ti sabori nisu imali ni u srednjem veku. Sabori su se bavili crkvenim pitanjima, a ukoliko su se doticali državnih poslova to je bilo pod strogom kontrolom vlastele i vladara. Sada je - u Srbiji XXI veka - uloga sabora definisana ovako - "Ti sabori treba da donose odluke o svim važnim pitanjima za opstanak države i naroda". Ukoliko postoje druge laičke državne institucije "one su obavezne da slede SPC". Neki zahtevi deluju još čudnije poput onog koji saopštava sam ministar u Koštuničinoj vladi, pri čemu sam mora da prizna da to neće moći da se realizuje.7 Reč je o zahtevu Žičke eparhije koji ovako glasi - "Eparhija žička smatra da prvo treba doneti ustav kojim će se pravoslavlje proglasiti državnom verom a SPC državnom crkvom, pa onda na toj osnovi pisati zakon". To potvrđuje tezu da se ovako forsirana klerikalizacija pretvara u - koliko god to delovalo neverovatno - zahtev za desekularizacijom. To više nije isti problem. Klerikalizacija je moguća kao određeno stanje u društvu, ali desekularizacija podrazumeva proces koji bi u svakom pogledu bio reverzibilan - takva promena davno sekularno strukturiranog društva jednostavno nije moguća i malo kome pada na um. To je i razlog koji objašnjava civilizacijski "zastoj" u savremenoj Srbiji i još nekim zemljama Istoka. U nekim istraživanjima koja se vrše na evropskim univerzitetima tema je naslovljena jasno - Ponovo Istok - između prekida s prošlošću, regresije i promena u smeru integracija - slučaj Srbije - ARSER Université de Montpellier III fevrier 2005. Tu je "srpski slučaj" dobro objašnjen. Srbija sada i ovde figurira "u trećoj grupi zemalja" zajedno sa Gruzijom, Ukrajinom a možda i Rumunijom. To zaostajanje u procesima integracije posledica je nastojanja da se konzervativni obrazac primeni, što je na duži rok nemoguće budući da su društveni procesi po svojoj prirodi ireverzibilni. Iako su načela za uređenje odnosa između države i crkve poznata, mi trenutno imamo prepoznatljivo nastojanje da SPC arbitrira u svemu. Odvojenost države i crkve koja je utvrđena Ustavom toliko je relativizovana u situaciji forsirane klerikalizacije da dodiruje granicu jedne zablude ili utopije - desekularizacije.

*

Za dva veka od velike revolucije u Francuskoj formirao se "model" koji se temelji na sekularnom, ali na pravoslavnom Istoku - to je davno uočeno - još uvek traje "konstantinovska era": hrišćanska crkva nema snage da prihvati breme slobode koje joj moderno društvo nameće i ostaje vezana pupčanom vrpcom za državu. Taj model J. Habermas ovako objašnjava - "Naše moderno sporazumevanje, između ostalog i ljudskih i građanskih prava, koja podjednako pripadaju svim članovima religijskih zajednica, može da garantuje samo sekularna državna moć". To je načelo primenjeno i u Ustavu EU i njime se crkvi obezbeđuje puna sloboda u traženju svog mesta u društvu daleko od presije države. Ovaj pak "srednjovekovni klerikalizam na Balkanu" je nešto drugo. S njim nema iskoraka u smeru modernizacijskih procesa. Lako se zapaža da J. Habermas nije razmišljao o situaciji kada države u pravom smislu nema i kada se gradi nešto na temelju mrtve paradigme davno minulih vremena i kada je povratak u prošlost neko "rešenje". Zatvorene zajednice u trenutku modernizacije sve prihvataju kao početak svog kraja. "Bekstvo u prošlost" se može porediti s onim stanjem kada ličnost u konfliktnoj situaciji traumatizovana i frustrirana "beži u bolest".

1 Jacques Maritain: Cjeloviti humanizam, izdanje Kršćanske sadašnjosti, Zagreb 1989.
2 Đoko Slijepčević: Istorija SPC, BIGZ, Beograd 1996.
3 Julien Benda: La trahison des clercs - delo se prvi put pojavilo još 1927. - Bernard Grasset, Paris 1977.
4 U tom smislu sam pojam inteligencija podrazumeva neke napomene. Lako se može zapaziti da je Francuzi pišu na način neuobičajen za njihov pravopis - l' inteligentsia. Tako je i u drugim romanskim jezicima. Autoritativni rečnik Robert to objašnjava na ovakav način: reč je "ruska" i u upotrebi je od 1920. godine. Naime, još je N. A. Berđajev reč izvodio iz pojma "cleric" - još pre nego što je stigao u Francusku - koji se kolektivno pojavljuje na sceni kao "elita". Tako nastaje poseban društveni sloj koji podseća "na monaški red" koji ide linijom osvajanja moći, zanemarujući svoju izvornu misiju. To je smisao "izdaje inteligencije" na koju misli Ž. Benda. Intelektualac je usamljenik koji se sa sebi sličnima povezuje neformalno po crti odbrane sume univerzalnih vrednosti i on je levičar "u metafizičkom smislu", kako Benda i kaže. Kada se to zanemari izdaja je neminovna.
5 Georgij Fedotov: Carmen saeculare, "Gradac", 1995 (prevod M. Đ.).
6 Ovaj primer govori o prilikama kada je SPC bila zakonski-ustavno odvojena od države. Godine 1972. ondašnji šef države J. B. Tito je mobilisao sve institucije u državi u nameri da ga podrže u nominaciji za Nobelovu nagradu. Svi su se uključili ali - to je već novina - ondašnji srpski patrijarh German je odbio sa objašnjenjem da je SPC tako postupila i 1939. u sličnoj situaciji kada je knez Pavle to zahtevao - i J. B. Tito i patrijarh su znali gde su "granice" između države i crkve u situaciji kada su ipak odvojene. Sam šef države je to primio bez resantimana a javnost sa simpatijama.
7 Pravoslavlje, 15. 09. 2004. u vezi s Ustavom i novim zakonom o slobodi vere.

 
Polemika
Republika
Copyright © 1996-2005 Republika