homepage
   
Republika
 
Tribina
Arhiva
O nama
About us
mail to Redakcija
mail to web master
 

 

 
Okrugli sto "Republike" i Instituta za uporedno pravo

Kako do novog ustava Srbije

Direktorka Instituta za uporedno pravo Vesna Rakić Vodinelić rekla je da je tema skupa,
koji je održan 18. februara u prostorijama Instituta, procedura za donošenje novog ustava, odnosno kako doći do ustavotvorne skupštine. Ustavotvorna skupština, za razliku od procedure važećeg ustava, jedina obezbeđuje politički diskontinuitet sa autoritarnim režimom, naglasila je Vesna Rakić Vodinelić.
Kao osnova za razgovor poslužili su tekstovi objavljeni u prethodnom broju Republike, a njihovi autori učesnici su i okruglog stola: Pavle Nikolić, profesor ustavnog prava, dugogodišnji predsednik Međunarodnog udruženja za ustavno pravo, Zoran Lutovac,
  Vesna Rakić Vodinelić
Vesna Rakić Vodinelić
politolog, Nebojša Popov, sociolog, Slobodan Vučetić, predsednik Ustavnog suda Srbije, Vesna Rakić Vodinelić, pravnica, i Ivan Torov, komentator Politike.
Nebojša Popov: Onomad je bila proslava državnosti Srbije, a povod je bilo donošenje Sretenjskog ustava 1835. godine koji nikada nije stupio na snagu. Sa stručnog stanovišta on je visoko ocenjen kao liberalan ustav. Time se otvara pitanje da li jedan ustav samo sa stručne tačke gledišta zadovoljava naučne, stručne i političke kriterijume, ili ustav treba da zadovolji i neke druge kriterijume i ciljeve. To da se ustav koji nikada nije stupio na snagu uzima kao povod za dan državnosti u zemlji u kojoj i nema države, što priznaju funkcioneri vlasti, zaista je retkost. Tom prilikom govorili su predsednik Skupštine Predrag Marković u Kragujevcu i premijer Vojislav Koštunica u Marićevića jaruzi. Premijer je rekao da je donošenje ustava bitan uslov za ulazak u Evropu i da on očekuje najširu moguću
raspravu o novom ustavu. Sećam se dobro rituala prilikom donošenja jednog od ranijih ustava. I ja sam kao student prava učestvovao 1962. u diskusiji i imao sam iluziju da učestvujem u važnom državnom poslu.

Naslage samovolje

Trebalo je dosta vremena da shvatim da je to iluzija, iz jednostavnog razloga što partijska država drži do ustava kao do lanjskog snega. Ustav je samo fasada iza

  Nebojša Popov
Nebojša Popov
koje vladajuća partija vlada na svoj način. Mašinerija vlasti pre Miloševića u osnovi nije izmenjena. Mislim na glavne aparate vladanja - vojsku, policiju, tajnu policiju. Na to su dodate naslagestvorene pod Miloševićevim režimom, dakle stvorena je mašinerija vladanja mimo ustava, koja se reprodukuje, a na ta dva sloja samovolje dodat je i treći sloj nastao posle 5. oktobra 2000. Ovo sam pomenuo da ne bismo pali u iluziju da je lako doneti ustav kao akt utemeljenja države, akt koji poštuju i donosioci i ostali državljani. Teškoću pored ove objektivne mašinerije vlasti predstavlja i okolnost da se trenutni odnos snaga u vlasti fiksira kao trajni, i onda je iz te perspektive teško videti mogućnost promena. Na to je jasno asocirao predsednik Skupštine kada je rekao da je on opominjao sve aktere vlasti više puta, ali oni nisu poslušali te apele, zbog čega on smatra da je vreme isteklo. Ali on će ih ipak opomenuti da rade svoj posao. A kako da rade ako je, po njegovom uverenju, vreme isteklo?
Na jednom od poslednjih okruglih stolova koje sam čitao, objavljen je u Ekonomistu, a učestvovali su viđeni stručnjaci, nijedan od njih nije video izlaz iz sadašnjeg stanja koje je fiksirano ustavom i predviđenom procedurom promene ustava - kvalifikovana većina u Skupštini i referendum. Oni smatraju da u toj situaciji gotovo da izlaza i nema.
Srećom, pojavili su se autori sa stručnim i naučnim kvalifikacijama - tu pre svega mislim na profesora Nikolića - koji vrlo jasno otvaraju pitanje o realnoj mogućnosti - pravnoj i političkoj - za otvaranje puta ka ustavotvornoj skupštini.

Argumenti

Mene posebno zanima koji su još mogući argumenti u prilog otvaranja puta ka ustavotvornoj skupštini, osim onoga što sam ranije napisao, a to je aparatura dominacije, nekažnjivost zločina i pljačke, fiksiranje slepe ulice zbog održanja trenutnog odnosa političkih snaga. Prvi argument počiva na preko dva miliona građana koji su glasali protiv Miloševića 2000. godine i koji su godinama ponavljali da žele da žive normalnim životom u normalnoj državi. Mada većih elaboracija nije bilo, moglo bi se reći da se podrazumeva diskontinuitet sa starim režimom, a to znači i donošenje novog ustava. To su nove vlasti iz 2000. čak i ritualno obećale sklapajući ugovor sa narodom, i obećavajući da će vrlo brzo doneti novi ustav.
Nakon atentata na premijera Đinđića više stotina hiljada ljudi na sahrani demonstriralo je takođe jednu vrstu volje za diskontinuitetom. Naravno, u pogrebnoj povorci se ne vodi javna debata, ali to je jedan nemušti znak potvrđivanja volje za diskontinuitetom. To je drugi argument. Treći argument je takođe važan, a proističe iz empirijskih interesa. Taj fenomen još nije dovoljno uočljiv. Ali u toku nekoliko meseci podrobno smo izveštavali o jednoj novoj grupaciji koje nije bilo ranije u našoj zemlji - to su radnici-akcionari koji su dospeli u sukob kao vlasnici akcija sa suvlasnicima akcija, koji su sklapali sa vladom nevaljane ugovore, ti suvlasnici se nisu ni držali ugovora, uzurpirali su sva upravljačka prava, menjali su sve što su mogli da promene u tim firmama, uključujući i promenu radne snage. Ono što je ideal diktatora, da promene narod, ako je nepoćudan, njima je uspelo da smene gotovo celokupnu radnu snagu u svojoj firmi i to raznim marifetlucima. U svemu tome imali su podršku izvršne vlasti i pasivan odnos sudova koji odugovlače sve parnice oko ugovora. Sudovi su povremeno uslovno prihvatali neke od tih žalbi, ali nijedna presuda nije bila meritorna. A čak i kad jeste, kao što je bila presuda Vrhovnog suda Srbije o Veterinarskom zavodu, gotovo istog momenta izvršna vlast postupa suprotno.
Navešću primer jedne prosperitetne fabrike, kao što je "Keramika" u Kanjiži. Jedan od suvlasnika je gotovo mesec dana svakodnevno sa lagera preduzeća uzimao šta god je hteo, i to u prisustvu policije i vlasti - i nikom ništa. U "Jugoremediji", koja vam je verovatno poznatija, dogodilo se nešto slično: jedan od suvlasnika pljačkao je magacin kako je hteo, otpuštao je koga je hteo, uzurpirao prava od ostalih vlasnika akcija, a imao je zaštitu ne samo svoje privatne vojske već i policije i žandarmerije. Vlast je sve to mirno posmatrala, a ovih dana trebalo bi da bude suđenje radnicima koji su branili svoju fabriku. Ti ljudi su, braneći svoje interese kao vlasnici akcija i kao zaposleni u tim firmama, došli do zaključka da ne mogu da odbrane svoja vlasnička prava i prava iz radnog odnosa bez odgovarajućeg ustavnog okvira koji će obezbediti zakoniti tok restrukturacije privrede, pa i privatizacije. Dakle, oni nisu protivnici privatizacije, ali su protiv samovolje vlasti i žele da zaštite svoj interes u fabrici na vrlo jednostavan način: oni kažu da hoće da budu jednaki pred zakonom sa drugim vlasnicima akcija, a ne da budu objekti uzurpacije i maltretiranja. A šta ćete drugo i uverljivije u prilog vladavine zakona kad ljudi kažu "hoćemo da budemo jednaki pred zakonom". Oni su formirali Uniju koja zastupa interese radnika-akcionara. Trenutno u Uniji ima oko 50 000 članova - osnivača preduzeća. Prema nekim podacima, radnika-akcionara u ovoj zemlji ima nekoliko stotina hiljada. Dakle, i to je jedan argument u prilog ideji i inicijativi o izborima za ustavotvornu skupštinu kako bi se, što je naročito važno, prilikom debate na početku puta ka ustavotvornoj skupštini jasno definisali principi. Oni kažu: nismo mi radnici vični pisanju ustava i nećemo da nasedamo na trikove da ćemo biti ravnopravni sa stručnjacima i sa drugima, da mi pišemo ustav. A nećemo da učestvujemo ni u podvali i da nam kažu - evo mi smo napisali ustav, pa da nam kažu - birajte koja vam stranka više odgovara sa svojim gotovim tekstom. Radnici-akcionari kažu da hoće da učestvuju u debati o ustavnim načelima, upravo o tome kako da se zaštite život i imovina i hoće da učestvuju u delegiranju ljudi od poverenja koji će činiti tu ustavotvornu skupštinu.
To su neki argumenti - društveni i politički, a ne samo pravni, koji čine umesnom temu o ustavotvornoj skupštini. Nije to samo stvar nekih apstraktnih načela, lepih želja, stručne kompetencije, nego je to jasno sagledano egzistencijalno pitanje na koje veliki broj ljudi ima bar potencijalni, ako nema razrađeni odgovor.
Naša je želja u Republici da posredujemo u artikulaciji tih interesa, ideja htenja i predloga, jer mislimo da je veliki broj medija u takvoj situaciji da više blokira artikulaciju tih različitih interesa, jer su vezani za neke centre moći koji drže do sadašnjeg odnosa snaga, pa ne vide nikakvu mogućnost promene. Nadamo se da ćemo sistematizacijom tih različitih argumenata doprineti da u javnosti otvorimo jedan ozbiljan problem koji je stručni, ali ne samo stručni, i pravni koji nije samo pravni i politički koji nije samo politički. Nadamo se da ćemo na taj način dospeti do jednog procesa dinamizacije u kojem ćemo, nadamo se, osim praktikanata, politikanata i glasnih analitičara i statističara, videti i ljude koji pokazuju državnički format, jer treba utemeljiti državu.

Pravi trenutak za ustavotvornu skupštinu

Pavle Nikolić: Inicijativa Republike i Instituta za uporedno pravo je došla u pravom, mada u neku ruku i u poslednjem trenutku. Pitanje je od takvog značaja da zaslužuje izuzetnu pažnju a moglo bi da ima i sudbonosno značenje. U svom izlaganju zadržaću se na
Pavle Nikolić   nekim stvarima koje sam analizirao i za njih se zalagao u više navrata od decembra 2000. godine. Danas ću pre svega govoriti o pravnim argumentima za uspostavljanje izbora za ustavotvornu skupštinu, ali i o tome na čemu je gospodin Popov insistirao, a to je pitanje diskontinuiteta, odnosno prekida kontinuiteta.
Počeo bih sa jednom konstatacijom da pitanja o kojima danas ovde raspravljamo, mada ih mnogi bilo namerno ili nenamerno tako predstavljaju, nisu samo tehničko-pravna pitanja. To je, po mom mišljenju, mnogo višeod toga. Naročito danas, ovo
Pavle Nikolić
je u suštini jedno par excellence političko pitanje, a po svom značaju, kazao bih i jedno sudbonosno pitanje Srbije i srpskog naroda i svih njenih ravnopravnih građana. To je pitanje prekida ili pak definitivne potvrde kontinuiteta sa Miloševićevim autoritarnim režimom, ali i onim sistemom, režimom, koji je prethodio ovome, tj. Brozovim režimom, u kojem je kao što znamo Srbija doživela višestruku destrukciju. Kao što se može očekivati, ostaci i izdanci bivšeg autoritarnog režima Slobodana Miloševića ne dele mišljenje istinskih pobornika 5. oktobra o neophodnosti prekida kontinuiteta sa tim režimom. Žalosno je, međutim, što se i neki drugi, bilo svesno ili nesvesno, pridružuju tom stavu o održanju kontinuiteta sa tim bivšim režimom. Ako je 5. oktobar bio, a uveren sam u to da je i morao da bude, jedan radikalni preokret, rekao bih čak i jedan revolucionarni preobražaj (a ne samo uobičajena promena partija na vlasti kao što je to u demokratskim zemljama), to onda ništa drugo nije značilo niti je smelo da znači nego potpuni prekid kontinuiteta sa tim bivšim režimom. Međutim, nažalost, tako to tada nije učinjeno, pa se sada ukazuje šansa, doduše sa jednim četvorogodišnjim zakašnjenjem, da se konačno prekine kontinuitet sa tim zlosrećnim režimima - Brozovim i Miloševićevim. Dakle, pitanje je šta činiti?
Polemika
Polemišući sa stavovima koje je izneo Slobodan Vučetić, Zoran Lutovac je, pored ostalog, istakao: Ako možete sadržinski da napravite diskontinuitet, ne treba vam ustavotvorna skupština. Očigledno je da od toga više nema ništa i zato je DS sada za ustavotvornu skupštinu. Slažem se da je teško, s obzirom da su radikali i SPS glavni kreatori politike s kojom želimo diskontinuitet, a ako nema njihovog pristanka mala je podrška za takav poduhvat, i s tim se slažem. Te stranke žele da se u kampanjama predstave drugačijim nego što jesu. I kad birači glasaju za njih, to nije zato što su željni onog života kakav su imali za vreme njihove vladavine, nego zato što podležu njihovoj socijalnoj demagogiji.
Slažem se potpuno da bi scenario koji ste naveli, odnosno da krenemo sa ovom ustavnom procedurom, pa kada se vidi da to ne uspeva, da idemo na ustavotvornu skupštinu. Ali pod uslovom da se nisu pojavili jasni znaci da oni hoće kontinuitet.
Kada bi se išlo na referendum, čak i pod uslovom da se napravi zajednička kampanja, postavlja se pitanje na kojoj teritoriji se referendum realizuje. Pošto Kosovo nije u toj priči, cenzus od 50 plus jedan ne može da se ostvari, a to znači da se odričemo Kosova u godini kada se otvara kosovsko pitanje. Umesto toga, mi ustavotvornom skupštinom preduzimamo pametan potez i izbegavamo da sebe dovedemo u nepriliku. Zamislimo referendum na kojem će Albanci da kažu "to nas ne interesuje, mi imamo svoj referendum". Raspisivanjem izbora za ustavotvornu skupštinu imate ono što je profesor Nikolić rekao, jednu vrstu prikrivenog referenduma, a ne otvarate pitanje statusa Kosova. To su različite stvari jer je u pitanju različita procedura.

Vesna Rakić Vodinelić: Ja bih da unesem još neke elemente u raspravu. Videli smo kako su se menjala raspoloženja političkih stranaka o ustavotvornoj skupštini. Dobili smo jedno objašnjenje, a ja bih dodala da se Vojislav Koštunica, kao član DS-a, zalagao za ustavotvornu skupštinu još 90-ih godina, posle donošenja Miloševićevog ustava. Nikada nije javno odustao od ideje o ustavotvornoj skupštini, što je bio i njegov teorijski stav.

Slobodan Vučetić: Da li postoji spremnost za promenu ustava ili ne, to tek treba utvrditi sučeljavanjem stavova u skupštinskom pododboru, gde treba doći do pokušaja jedne sinteze teksta ustava koji bi trebalo da predstavlja diskontinuitet. To se pouzdano može utvrditi samo na osnovu rada u skupštinskom pododboru. Ovako je sve stvar političke procene, ukusa, utiska. Sigurno je da ta želja kod značajnog dela parlamentarnih stranaka ne postoji. Međutim, ne želim da dajem par excellence političke izjave, jer to nije poželjno.

Nebojša Popov: I referendum i raspisivanje izbora za ustavotvornu skupštinu podrazumevaju javnu debatu šta treba da se postigne novim ustavom. Dosad smo imali bezbroj referenduma bez ikakve javne debate, bez slobode štampe i bez razvijene javnosti. Dakle, i referendum i izbori za ustavotvornu skupštinu podrazumevaju slobodnu javnost, slobodu štampe, slobodnu debatu, a upravo toga nema. Odnos snaga koji je nastao nakon poslednjih izbora - trenutno svi učesnici u vlasti, a ja bih rekao i DS, cementiraju taj odnos snaga. Nikako da se izađe iz zagrljaja koji je nastao nakon tih izbora, uključujući i predsedničke. A ti izbori su izmenili situaciju iz 2000, kada su nestali iz vlasti i radikali i socijalisti.

Bezuslovni imperativ, koji je nalagalo značenje preokreta izvršenog 5. oktobra, bio je trenutno ukidanje Miloševićevog ustava od 1990. godine. I to ne samo zato što je taj ustav bio nelegitiman, jer ga je donela jednostranačka Skupština u uslovima jednostranačkog partijskog sistema i u uslovima totalnog monopola SK, već i zbog toga što je taj ustav bio ustavni, pravni temelj autoritarnog Miloševićevog režima i njegove lične vlasti koja je iz toga izrasla. Ukidanje tog Ustava trebalo je da bude praćeno donošenjem nekih privremenih ustavnih dokumenata da bi se obezbedilo funkcionisanje države posle 5. oktobra. Ali odmah da se pristupi i izradi novog ustava. Smatrao sam da to treba da bude propraćeno ispunjenjem još jednog zahteva a to je da se odmah donese Zakon o nevaženju svih zakona i pravnih propisa donošenih od AVNOJ-a do tadašnjih dana, što bi novoj demokratskoj vlasti od 5. oktobra omogućilo da mnogo lakše uspostavlja i uređuje novi sistem zakonske regulative. To je bio moj pledoaje za novi pravni sistem. Objavio sam to i u naučnom časopisu Arhiv, ali sam sredinom decembra 2000. godine i javno predložio, a zatim ponovio i u januaru 2001. godine i ko zna koliko puta do danas, u štampi, na televiziji... Međutim, taj moj usamljeni predlog bio je potpuno ignorisan. Ako se sećate odmah je preovladala neka ideja lažnog legalizma pa je Miloševićev Ustav ostao u važnosti, a time je očuvan i dotadašnji sistem i mehanizam vlasti. Nikakve prave lustracije nije bilo, što je bio imperativni uslov da se pristupi radikalnijim reformama. Zato su usledile i brojne pogubne posledice, jer je u pitanju bilo održanje kontinuiteta sa bivšim režimom - ostao je ustav, mehanizam vlasti, nažalost i mnoge ličnosti u policiji, tajnoj policiji, vojsci... Tako da kada su te posledice postale nepodnošljive doneta je odluka, sa zakašnjenjem od nešto više od dve godine, da se donese novi ustav. Očigledno, i ta odluka je doneta bez neke određene koncepcije.
Danas, posle više od četiri godine, govori se, a to smo čitali ovih dana u novinama, i to od strane najviđenijih zvaničnika, o "brzom donošenju ustava". Šta znači to "brzo donošenje ustava"? Malo karikaturalno to zvuči. Kao "brze pruge", na primer. Pri tom, ostali smo uskraćeni za odgovor na pitanje: "Zašto nije učinjeno ono što je trebalo učiniti odmah posle 5. oktobra?" A to treba da znaju i sadašnje i buduće generacije. Odlukom o donošenju ustava sa zakašnjenjem, i naknadno "dosećanje" nekih pojedinaca ili stranaka da je to "ipak trebalo onda učiniti", niti nam je dat odgovor, niti je to objašnjenje za počinjenu pogubnu grešku.
Istini za volju i danas, čini mi se, srećom, ima usamljenih mišljenja da Srbiji ne treba novi ustav, da Miloševićevićev ustav "nema nepremostive nedostatke", da taj "ustav ne predstavlja smetnju za normalno funkcionisanje države"...

Kako doneti novi ustav

Prilično je rašireno gledište da novi ustav treba da donese Narodna skupština, što znači postojeća Skupština konstituisana na osnovu važećih odredaba Miloševićevog Ustava od 1990. godine. Time je obuhvaćen i broj poslanika, način rada i sve ostalo i, što je posebno značajno, po revizionom postupku koji je propisao taj isti akt. Zagovornici ovog gledišta su partije i pristalice bivšeg režima, ali moram da kažem, na veliku žalost, i neke stranke koje su danas na vlasti, pa je, po svemu sudeći, to postalo i zvaničan stav. Pojavilo se još jedno mišljenje, da u slučaju neuspeha na referendumu (a referendum je deo procedure koju predviđa Miloševićev ustav) donošenje ustava bi se naknadno moglo poveriti ustavotvornoj skupštini. To je dobro rečeno, ali praktično to je jedan neprimereni prakticizam, jer u demokratskoj praksi teško da je zabeleženo da se u hodu menja postupak, još manje organ koji će doneti novi ustav. Ako se počelo po jednom postupku, onda se taj postupak dovrši. Poenta je da donošenje novog ustava po postupku koji je predviđen Miloševićevim Ustavom značilo bi, nažalost, konačnu potvrdu kontinuiteta sa bivšim režimima Broza i Miloševića, a time i potpuno potiranje onog istinskog, radikalnog demokratskog, revolucionarnog značenja 5. oktobra. Iste efekte bi izazvalo i pretvaranje postojeće Skupštine konstituisane na bazi još uvek važećeg Miloševićevog Ustava u ustavotvornu skupštinu. To leži u suštini ovog pitanja o kojem danas raspravljamo. Nije poenta u tome da li se može ispuniti onaj uslov koji postupak revizije Miloševićevog Ustava predviđa - referendum (pedeset posto plus jedan), i nije potrebna promena zato što je to teško ostvariti... Poenta je u tome hoćemo li prekid kontinuiteta ili nećemo. Ako donesemo ustav po postupku koji predviđa Miloševićev Ustav, to znači da nastavljamo... Tako su doneti svi ustavi pa i Miloševićev. Ako se ustav donosi po starom postupku, to je onda obezbeđenje kontinuiteta. Međutim, ako ima volje u našoj današnjoj političkoj stvarnosti da se očuva i osnaži duh i značenje 5. oktobra i da se konačno, makar i sa zakašnjenjem, prekine kontinuitet sa Brozom i Miloševićem, onda je jedino logično i nužno, legalno i legitimno da novi ustav donese posebno izabrana ustavotvorna skupština. Da podsetim da ne mora odmah u toku revolucije ili radikalnog društvenog preokreta da bude donesen novi ustav. Francuska revolucija je bila 1789, a prvi ustav je donet dve godine kasnije, 1791. Naravno da bi mnogo bolje bilo da je ovde sve to učinjeno nakon 5. oktobra 2001. godine, a ako to nije učinjeno tada, onda bi bilo dobro da se to učini bar sada.
A zašto je logično, nužno, legalno i legitimno? Logično je da taj istorijski čin izvrši ustavotvorna skupština a ne skupština konstituisana na osnovu odredaba bivšeg režima. Nužno, jer konačni raskid, formalni i faktički sa bivšim autoritarnim režimima Broza i Miloševića, po mom mišljenju, najuverljivije i najverodostojnije simbolizuje ustavotvorna skupština, kao što je nužno baš takvoj skupštini poveriti donošenje novog ustava ako se hoće, a trebalo bi tako da bude, da taj ustav stvarno postane temelj svekolikog vaskrsa Srbije. Legalno i legitimno, da to učini ustavotvorna skupština, jer njen legalitet i legitimitet proizlazi iz samog revolucionarnog značenja 5. oktobra. To je uvek tako bilo. U prilog izbora ustavotvorne skupštine ide jedan apsolutno nesporni stav nauke ustavnog prava, da izbori za ustavotvornu skupštinu predstavljaju jednu vrstu tzv. prikrivenog, ustavotvornog referenduma. S obzirom da birači tada biraju poslanike za predstavničko telo koje ima kao isključivi i jedini zadatak da donese ustav, činom biranja poslanika za to predstavničko telo građani, birači, se opredeljuju i prema samom budućem ustavu. Birači, naime,

glasaju za one poslaničke kandidate i za one stranke ili liste čiji predlog prihvataju ili im se ponajviše sviđa, a to nije slučaj sa redovnim izborima za zakonodavnu skupštinu.
Inače izbore za ustavotvornu skupštinu bi mogao da raspiše predsednik postojeće Narodne skupštine i to na osnovu dogovora u samoj skupštini ili eventualno na nekom okruglom stolu koji bi okupio neke relevantne političke stranke. Ovaj čin ne bi trebalo da smeta zagovornicima "legalizma" i onima koji nažalost drže do poštovanja Miloševićevog Ustava. Taj ustav ne predviđa ustavotvornu skupštinu, ali je ne zabranjuje, štaviše taj ustav predviđa i precizno

 
Dragan Prlja
Dragan Prlja
utvrđuje da predsednik Narodne skupštine raspisuje izbore za narodne poslanike, a kad se kaže narodni poslanik, onda se to može odnosti i na ustavotvornu skupštinu.
Inače, izbori bi se mogli sprovesti na osnovu postojećih izbornih pravila ili pravila koja bi se utvrdila dogovorom relevantnih faktora u skupštini ili na nekom okruglom stolu.
Izabrana ustavotvorna skupština u skladu sa demokratskom praksom u svetu i u skladu sa nespornim stavovima nauke i ustavnog prava raspolaže originernom - izvornom,

Dragan Prlja, naučni saradnik Instituta, postavio je pitanje Nebojši Popovu da li ima društvenih snaga koje su u stanju da reše prethodne probleme, kao što su odnosi sa Crnom Gorom i Kosovo, što bi omogućilo da se efikasnije ustavom reše i druga pitanja.
Popov je rekao da to pitanje zadire u jedan aspekt suštinskog problema, a to je poimanje države, odnosno političke zajednice: Rekao bih da svi oni koji insistiraju na klasičnom pojmu suvereniteta imaju velike teškoće da nađu odgovor na to pitanje - Crna Gora - Srbija - Kosovo. Oni koji o tome razmišljaju malo drugačije i shvataju suverenitet ne kao isključivo pravo na teritoriju, bave se poretkom na onom prostoru gde se faktička vlast prostire. Ja podrazumevam da se vlast u Srbiji efektivno prostire na određenom prostoru i da na njemu ta vlast može sudelovati u promeni starog poretka na jedan pozitivan način. Taj pozitivan način učešća vlasti u pozitivnoj promeni poretka preporučuje tu vlast i tu političku zajednicu kao državu na jedan nov način u međunarodnim pregovorima i o Kosovu i o SCG. Ovo stanovište bitno se razlikuje od stanovišta onih koji zloupotrebljavaju problem Kosova i SCG da bi odložili ili zaobišli rešavanje onih problema u čijem rešavanju mogu suvereno da učestvuju.

ustavnom vlašću. Ne raspolaže ona derivativnom - izvedenom vlašću te je ona i u tom smislu potpuno suverena, a ni u čemu je ne ograničava i ne vezuje do tada važeći ustav. To se pitanje i neće postaviti ako prvi čin te nove izabrane ustavotvorne skupštine bude, a očigledno je da bi moralo tako da bude, suspendovanje, odnosno ukidanje Miloševićevog Ustava. Ustavotvorna skupština je potpuno samostalna, vlasna je da sama propiše pravila za donošenje novog ustava. Ko ima pravo da podnese predlog za donošenje novog ustava? Koje će faze u tom postupku biti? Da li će biti formalnog referenduma? Da li će i kakva biti većina? I ne samo da utvrdi taj postupak nego i da utvrdi pravila o svom radu. Nikakav poslovnik ni bivši ustav u tome je ne može ograničavati niti vezivati. Posle usvajanja novog ustava, ustavotvorna skupština, kako je praksa u svetu pokazala, može da se raspusti, pa da se pristupi izborima redovne skupštine ili pak da nastavi sa radom kao redovna - Narodna skupština.

Vesna Rakić Vodinelić: Orvel kaže da ko kontroliše prošlost, kontroliše i budućnost. U tome je naš problem. Podvlačim pravni značaj prevladavanja autoritarne prošlosti kojeg nema bez raskida sa pravnim poretkom koji je obeležio tu prošlost. Mi želimo da procenimo izglede na uspeh takve inicijative, tim pre što Zoran Lutovac pripada političkoj stranci koja se kao opoziciona politička stranka zalaže za ustavotvornu skupštinu. Osim toga, Lutovac se povremeno bavi i analizama javnog mnenja, pa bi bilo zanimljivo da čujemo kakvi su izgledi za ustavotvornu skupštinu.

Zoran Lutovac: Diskontinuitet je 5. oktobrom na ovaj ili onaj način ipak ostvaren, a najlegalniji način da se dođe do istinskog diskontinuiteta je ustavotvorna skupština. Nismo raspravljali o diskontinuitetu i kontinuitetu. Kada je počelo da se raspravlja o tome? Evo sada. Zato što je očigledno da svi ne podrazumevamo diskontinuitet. Očigledno je da postoje revizionističke težnje i da se legalizam ne tumači kako smo ga mi dobronamerno tumačili u jednom trenutku i jedino ispravno. Tako da smo mi u nekim raspravama o postupku donošenja ustava, iako je ustavotvorna skupština jedini pravi i nedvosmisleni put do raskida sa prošlošću,

 
Zoran Lutovac
Zoran Lutovac
govorili da li da se ide po ustavnoj proceduri ili olakšanoj, po ugledu na pokušaje bivšeg režima. Niko nije dovodio u pitanje diskontinuitet.
Odjednom smo se našli usred priče da li kontinuitet ili diskontinuitet. Da li da se, faktički, načinom donošenja ustava svrstate na jednu ili drugu stranu. I sada je krajnje vreme da se opredelimo. I otuda ovako jasno i nedvosmisleno zalaganje za ustavotvornu skupštinu. Očigledno da to više nije pitanje oko kojeg nema dileme, dileme postoje, pogotovu zbog načina na koji je formirana ova vlada. Od momenta kada je ona formirana i kada je bilo jasno da zavisi od SPS-a, ključno je pitanje bilo po koju cenu. To pitanje postalo je drastičnije onog momenta kada se shvatilo da ta većina sa SPS-om nije tako stabilna, a tu povremeno uskaču i radikali. Šta sada to znači u smislu kontinuiteta i diskontinuiteta, o čemu mi ovde govorimo. To je definitivno pitanje o kojem se činilo da nema dileme, i tu mora da postoji nedvosmislen odgovor - da je vraćanje pitanju ustavotvorne skupštine od izuzetnog političkog značaja. To, kako je s pravom rekao profesor Nikolić, nije samo pravno-tehničko pitanje, ovo je pitanje par excellence političko, gde se mi opredeljujemo u vrednosnom i političkom smislu.

Zamerke zbog tima eksperata

Osvrnuo bih se hronološki na ono što se dešavalo. Kada je formirana vlada, i uoči njenog formiranja, postojala su obećanja. Koštunica je rekao da će doneti ustav u roku od tri do šest meseci, a pri tom se niko nije opterećivao kontinuitetom ili diskontinuitetom. Prošlo je tih šest meseci, pa je Predrag Marković prošle godine rekao da će se ustav doneti na Vidovdan, pa je Labus posle rekao "do jeseni ćemo sigurno doneti ustav", a posle jeseni došla je nova godina... Podsetiću da su gotovo svi govorili da će ta vlada trajati godinu dana, dok ne donese novi ustav i neke ključne zakone, i u februaru da raspiše izbore. Umesto toga, sada Labus govori o punom mandatu te vlade, pominje da će ustav biti donet vrlo brzo, samo je to malo u neskladu jedno s drugim. Često zameraju zašto je formiran ekspertski tim oko predsednika Tadića čiji sam ja bio koordinator. Ali u tom timu bili su ljudi različito ideološki profilisani, a većinom nestranački. Šta je bila ideja cele ove priče. Nije taj tim formiran odmah posle formiranja vlade. Prošlo je čuvenih 100 dana, formiran je odbor i pododbor za ustavna pitanja. I ništa, nije se sastajao do predsedničkih izbora. Kada su bili predsednički izbori, a zajednički kandidat Maršićanin, setili su se da su kao prioritet naveli ustav, a taj prioritet nije ispunjen. Zato su na brzinu DSS-ov predlog ustava proglasili vladinim, izbacili su deo o regionalizmu i krenulo se s tim u kampanju. Šta su pokazali predsednički izbori? Pokazali su da je zajednički kandidat svih vladajućih stranaka dobio dvostruko manje glasova nego kandidat DS-a. Očigledno da su već u startu kažnjeni zato što ih podržava SPS, a pitanje je koliko bi građana glasalo za te stranke da su znali da će na taj način formirati takvu vladu. I posle toga opet ništa o ustavu. Ne sastaje se pododbor koji je zadužen da radi na tekstu. I zato je ideja bila da se pokrene proces, ali ne da se napravi još jedan konkurentski tekst, koji će biti jedan od sedam-osam, nego se radilo o pokušaju da se napravi tekst od onoga što su ponudile nevladine organizacije, stručnjaci i stranke. To je u javnosti bilo poznato kao približavanje. Bilo je i objavljeno da jedni odustaju od nekih predloga, drugi od drugih i da smo se nekako približili ka jednom zajedničkom tekstu.
Nakon toga dolaze optužbe, otkud sad jedan tekst, čemu sve to kao da neko ima monopol na pisanje ustava. U čemu se razlikuje tekst koji je pisala grupa stručnjaka od onog na kojem se zajednički radilo? Tri su ključne razlike. Prva je u pristupu problemu, druga je u proceduri po kojoj bi trebalo doneti ustav i treća je u sadržinskom i vrednosnom smislu. Što se tiče pristupa, smatrali smo da donošenje ustava ne može niti sme biti stvar stranačke trgovine ni stranačke većine, a već je očigledno krenulo u tom pravcu, nego da to mora da bude stvar šireg konsenzusa, u smislu u kojem je govorio Nebojša Popov. Ljudi hoće da učestvuju u tome ne tako što će iznositi stručne primedbe, jer nemaju takve pretenzije, ali žele da kažu šta je problem i kako da se formuliše rešenje tog problema. Ne samo što smatramo da je to u redu, već je i Komitet UN za ljudska prava '96. godine kao specifično označio pravo učešća u donošenju ustava. To nije pravno obavezujuće za države, ali je to stav jedne institucije od autoriteta, jednostavno, to je danas postalo standard u donošenju ustava. To je vrlo važan stepenik u donošenju novog ustava. Povremeno se čuje da su bile javne debate. Ako oni smatraju da su dovoljna dva sastanka u Centru "Sava" i po jedan na Pravnom fakultetu u Beogradu i Novom Sadu, oni ne shvataju šta je javna debata. Nije javna debata da oni koji su napisali tekst još malo razmene mišljenja i svako ostane pri svome i onda ko ima većinu u parlamentu taj donese ustav. To je karikatura, a ne ozbiljna javna rasprava. U vrednosnom smislu, predlog Tadićevog ekspertskog tima nudi ono što bi Srbija trebalo da bude sutra, dakle Srbija čiji se ustav temelji na ljudskim pravima, Srbija koja je okrenuta budućnosti i koja daje ustavno-pravni okvir za jednu modernu državu u tranziciji koja će, ako sve bude kako treba, za nekoliko godina glasati u parlamentu ili na referendumu da li prihvata da evropski ustav bude i njen.

Amandmani iz Haga

Umesto toga, došlo je do politizacije. U početku su krivci što se ne radi na ustavu bili radikali. Posle toga došlo je do približavanja sa radikalima, a Šešelj je poslao iz Haga

svoje amandmane. Ti amandmani su uključeni u vladin predlog, pa se postavlja pitanje šta je s tim, jer novinari su taj tekst dobili. Znači, postoji vladin tekst sa amandmanima iz Haga i postavlja se pitanje da li su ti amandmani uvaženi ili nisu. Ako jesu, tu ima prilično kontradiktornih stavova i u vrednosnom smislu i u odnosu na druge stavove. Kako se onda očekuje da se te nesuglasice brzo reše. Jer tu ima zaista krupnih stvari - počev od ljudskih prava. Oni su dali ceo tekst himne, opis zastave, grba, da Kosovo uđe u tekst, a izbacuje se zabrana diskriminacije manjina, zatim se kaže da ne treba retroaktivno sarađivati sa međunarodnim institucijama, a namera je bila da se ne sarađuje sa Hagom. Dakle, postoje bitne razlike. U suštini, došlo je do nekog približavanja. Iako u ekspertskoj grupi većina smatra da predsednika treba birati u skupštini, predloženo je da se on bira neposredno. Postojao je, naime, dogovor, pošto su svi sem DS-a bili za neposredne izbore, da se ide u susret rešenju koje bi dobilo većinu. I većina građana je za takvo rešenje. I kad se došlo do približavanja, odjednom amandman iz Haga da se predsednik bira u parlamentu, iako su oni bili najglasniji da se predsednik bira neposredno. Da li je razlog tome što su

 
Dragoš Ivanović
Dragoš Ivanović
Blokirana promena
Dragoš Ivanović: Čini mi se važnim naglasiti da okosnica budućeg ustava treba da budu ljudska prava, a što se tiče ustavotvorne skupštine ona bi mogla da oduzme legitimnost procedure koju je postavio Milošević. Kada vidimo kako teško ide sa promenom ovog najvažnijeg pravnog akta onda možemo postaviti i pitanje nije li Milošević svesno propisao referendumsko izjašnjavanje (50 posto plus jedan glas) ne bi li blokirao svaku moguću promenu.
procenili da njihov kandidat nema koalicioni potencijal, a da ovako može biti u igri za trgovinu unutar parlamenta. Drugi razlog je strah autora iz Haga, da ako Toma Nikolić bude izabran za predsednika, njegova liderska pozicija dolazi u pitanje. To su neki uži interesi koji preovlađuju, i ja ih nazivam konstruktivnom opstrukcijom. Namera je bila da se podeli odgovornost što ustav nije donet ili da se sva odgovornost svali na DS. Ono što je ključno za donošenje ovog ustava, to je politička volja i spremnost da se uži interesi žrtvuju zarad širih, to u ovom trenutku ne postoji i to je ključna prepreka.

Vesna Rakić Vodinelić: Ovo je bilo pesimističko predviđanje u vezi sa sazivanjem ustavotvorne skupštine, zbog sadašnjeg odnosa snaga u vladi, ali i zato što nije sasvim jasno ko je opozicija. SRS to svakako nije, pa se otuda vide realne mogućnosti za sazivanje ustavotvorne skupštine.
Sada dolazimo do vrlo bitnog pitanja, a to je ustavotvorna skupština kao proceduralno pitanje. Time se u prošlom broju Republike naročito bavio kolega Slobodan Vučetić, predsednik Ustavnog suda Srbije. Vučetić je jedan od retkih pravnika koji istupaju u javnosti i koji pojmu legalizma ne pridaje ideološki sadržaj. Ja nove legaliste vidim kao predstavnike nove ideologije, njima je legalizam omogućio da recikliraju Miloševićev autoritarni režim, a to je činjeno na pravno različite načine. Vučetićevo viđenje proceduralnih pitanja sazivanja ustavotvorne skupštine razlikuje se od pristupa Pavla Nikolića.

Dva legitimna rešenja

Slobodan Vučetić: U pozivu za ovaj skup piše "Kako do novog ustava", pa prema tome nisam razumeo da se ovde razgovara o tom jednom mogućem rešenju, ustavotvornoj skupštini, nego o svim mogućim rešenjima koja bi dovela do legitimnog, evropskog, demokratskog ustava koji bi bio saglasan sa važećim međunarodnim pravnim standardima, a pre svega sa Evropskom konvencijom o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda, ali i sa nekim proverenim elementima tradicije srpske ustavnosti. U tom smislu, mislim da ne postoji spor među pravnim stručnjacima da postoje samo dva puta čijom bi se realizacijom mogao promeniti ustav a da se nijednom ne bi moglo prigovoriti da je nelegalan, odnosno da je nelegitiman.
Prvi je, naravno, onaj koji je upisan u važeći ustav, s tim što bi on bio legitiman samo ako bi se cela procedura izvela do kraja. To znači da ako bi građani, na referendumu, dali saglasnost, u jednom tako visokom procentu kao što je natpolovična većina, što bi tom ustavu, naravno uz pretpostavku da se vodi jedna kompetentna stručna rasprava, stvaralačka i zaista otvorena, to bi takvom ustavu zaista dalo legitimnost koju inače podrazumeva svaki ustav. Da bi ustav zadovoljio taj osnovni svoj cilj i karakter da projektuje osnovne društvene vrednosti i da pruži jedan dugoročni okvir za ostvarivanje osnovnih društvenih ciljeva koje proklamuje, za adekvatnu organizaciju društva i njegovih ciljeva, treba da bude bez sumnje zasnovan na jednom širokom socijalnom i političkom konsenzusu, odlučujućih i najvažnijih političkih činilaca. Tu su, pored političkih stranaka, i nevladine organizacije, naučne ustanove, o čemu ne bih govorio detaljnije jer je to opštepoznato.
Drugi put za donošenje demokratskog legitimnog ustava jeste donošenje ustava od posebne legitimne ustavotvorne skupštine - uz dve napomene. Prva je da istorija ustavotvornih skupština pokazuje da se one, bez izuzetka, organizuju u vremenima velikih revolucionarnih ili radikalnih društvenih preokreta, ili prilikom uspostavljanja novih država. Ja mislim da je, gledano s političkog, praktičnog, realističnog stanovišta, prava prilika bila 2001. godina kada je još uvek postojao taj visok kapacitet ne samo konsenzusa oko
Slobodan Vučetić   potrebe radikalnog diskontinuiteta sa starim ustavom i sistemom vlasti, već je postojala i jedna dosta snažna i dosta demokratska volja kod većine građana. Dakle, formalno gledano takve pretpostavke za ustavotvornu skupštinu danas teško da se mogu prepoznati. Prošle su četiri godine rada nove vlasti, a u obe skupštine, i u onoj DOS-ovskoj i u ovoj novoj, demokratski orijentisane partije zadobile su više od dve trećine poslaničkih mandata. Ne može im se, dakle, osporavati jedan demokratski legitimitet, a pogotovo zato što i po oceni
Slobodan Vučetić
OEBS-ovih posmatrača i analitičara izbornih sistema aktuelna Skupština, šta god mi o njoj mislili, jeste skupština koja je rezultat prvih slobodnih izbora u Srbiji. I tu se odmah postavlja pitanje da li u aktuelnoj situaciji, kada objektivno nismo u revolucionarnom previranju, jer je u protekle četiri godine doneto oko 400 novih zakona, koji su precizno "odobravani" od EU, odnosno njenih komisija i posle ekspertiza ocenjeni kao saglasni sa evropskim pravnim standardima, i pod kojim uslovima bi moglo doći do formiranja ustavotvorne skupštine koja bi mogla doneti novi ustav? Ova bi nesumnjivo sa stanovišta njenog demokratskog potencijala i karaktera bila pogodnija, legitimnija verovatno i od ove sadašnje skupštine kojoj se može staviti na teret da možda danas ne uživa onu istu strukturu podrške građana kao što je imala, ali to se pouzdano ne može tvrditi pre nego što to kažu građani na novim izborima. U tom smislu sam ja, čini mi se i u onom tekstu, napisao da bi s obzirom na nedostatak tih revolucionarnih vremena, ili situacije da se uspostavlja nova država, verovatno bilo realno isprobati ovu propisanu proceduru donošenja novog ustava pod uslovom da, naravno, postoji jedan široki politički konsenzus. Ako ne uspe ta procedura, bilo da nema dvotrećinsku većinu za utvrđivanje predloga ustava ili da ne uspe referendumska procedura, onda zemlja ne može ostati bez ustava i onda bi neizostavno, po hitnom postupku, stupio jedan novi proces koji bi se zvao priprema za izbor ustavotvorne skupštine koja bi onda za neko vreme, koje ne bi bilo tako kratko, donela ustav. Kada je reč o prvom putu, koji se zove postojeći revizioni postupak predviđen ustavom Srbije, rekao sam već da su pokušaji da se donese ustav protivustavnom procedurom kao pre dve-tri godine što je pokušano u skupštini sa običnom kvalifikovanom većinom sa kojom se biraju ministri itd., da je to nešto što jednostavno nije ni legalno ni legitimno. I naravno da je Ustavni sud taj zakon ukinuo, stavio van snage. Isto tako teško je, i ja sam verovatno jedan od ređih koji to tvrdi, teško je osim politički ili na osnovu nekih sumnjivih istraživanja javnog mnenja, teško je utvrditi da važeća ustavna procedura ne bi mogla uspeti u praksi i da ne bi na referendum izašlo onoliko birača koliko postojeći ustav zahteva. Ja sam i tada a i sada shvatanja da rezultat zavisi od toga kakvog je kvaliteta konsenzus političkih parlamentarnih stranaka. I ne treba povećanu apstinenciju na izborima za parlamentarne i predsedničke izbore, ne treba vezivati za eventualni referendum o ustavu, jer se na redovnim izborima vodi jedna politička bitka koja deli biračko telo u okviru jednog manje-više prljavog i nekorektnog političkog rata i zbog toga građani apstiniraju. Lično sam uveren, možda i grešim ili je to moja želja da nije tako daleko politički konsenzus parlamentarnih stranaka. On je politički dalje, o tome govore ustavni modeli i to se lako dâ videti. I ne bih se složio sa gospodinom Lutovcem. Predlog koji je dala vlada i partije koje su u vladi i predlog koji je dala Demokratska stranka, ekspertska grupa predsednika ili predsednik, između tih predloga ne postoje velike razlike. Uostalom, ja vas podsećam, ključni deo ustava svake demokratske države jeste onaj deo u kojem se garantuju ljudska prava i slobode. U oba ta modela ustava primenjena je, u stvari, i nismo ništa mi tu izmišljali, to je jedan rutinski pravni posao, primenjena je Evropska konvencija o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda, a to je nešto na šta nas obavezuje i pre petnaest meseci ratifikovana Konvencija, a ona je superiorni deo međunarodnog prava u odnosu na domaće pravo. Ta konvencija je praktično ugrađena u oba modela. Sve drugo je politika i ja o tome ne želim da govorim. Isto tako, ja ne mislim, naravno, da kada bi ova Skupština putem konsenzusa usvojila jedan demokratski ustav i on na referendumu bio usvojen, da time ne bi bio ostvaren diskontinuitet sa bivšim režimom. Taj diskontinuitet je ostvaren kada je srušen režim. Ako bi nova skupština putem konsenzusa, a potvrđeno na referendumu, donela jedan novi demokratski ustav u koji bi bila ugrađena načela iz Konvencije, ja mislim da bi on imao jedan puni legitimitet i legalitet.

Pravo ili politika

Druga je stvar što mislim da će biti vrlo teško u Skupštini doći do usaglašavanja parlamentarnih stranaka oko jednog modernog ustava. I u tom smislu ja sam pesimista iako se moj pesimizam vezuje za proceduru usaglašavanja parlamentarnih stranaka u Skupštini, a mnogo manje ima pesimizma oko mogućnosti da se jedan demokratski ustav usvoji na referendumu, jer ako se postigne parlamentarni konsenzus nema sumnje da bi psihološko dejstvo jednog jedinstvenog akta izazvalo visoku izlaznost. Podsetio bih i na jednu zanimljivu okolnost koju svi vi znate, ali to je politika i to nije pravo, a samo govori o tome koliko se politika pojedinih parlamentarnih demokratskih stranaka menjala u protekle dve-tri godine. Sećate se kada je 2001. godine došlo do raskola u jedinstvenom DOS-u, prvo izlaskom DSS iz poslaničkog kluba, a posle izručenja Miloševića i izlaskom iz Vlade Srbije. Tada je Demokratska stranka Srbije bila ta koja se zalagala za ustavotvornu skupštinu, kao model promene i diskontinuiteta. Tada to nisu prihvatale druge stranke, odnosno ostatak DOS-a. Sada, neverovatno, imamo obrnutu situaciju. Sada DSS koja čini okosnicu nove vlade nije za ustavotvornu skupštinu, već predlaže donošenje ustava po važećoj proceduri, u tome je podržavaju svi u skupštini osim Demokratske stranke, dok je DS sada za ustavotvornu skupštinu. Ja sada uopšte neću da ulazim ni u kakav vrednosni sud, samo konstatujem tu okolnost. Hoću samo da kažem kako je moj utisak da je mnogo veći stepen saglasnosti između vladinog predloga ustava (izuzimam radikalsku intervenciju) i ekspertskog predloga predsednika Republike, saglasnosti sadržinske i suštinske, nego što se može zaključiti iz njihovih javnih govora. I neću da komentarišem da li iza toga stoji nečija procena da bi na sledećim izborima prošao gore ili bolje, ali prosto ukazujem na tu okolnost. I ukazujem na još jednu okolnost koja nije bez značaja, i u tom smislu ja tu vrstu legalizma poštujem, odnosno mislim da bi tu vrstu legalizma trebalo ispoštovati. Tridesetog marta 2004. godine Narodna skupština saglasnošću svih parlamentarnih stranaka uključujući i DS usvojila je odluku, a na osnovu važećeg ustava, o načinu promene ustava, koji tačno polazi od člana 35 Ustava i kaže: "Usvaja se odluka o pristupanju promeni ustava i zadužuje se Odbor za ustavna pitanja da pripremi predlog novog ustava". Znači, ušlo se izričito i zvanično u proceduru promene ustava. To je prva faza iza koje sledi utvrđivanje predloga ustava, što je druga faza, i na kraju je treća faza, a to je referendum. Znači, u tu proceduru se ušlo saglasnošću svih stranaka i mislim da neka logika i fer parlamentarna igra, da ne kažem neku težu reč, podrazumevala bi da se učini taj pokušaj zajedničke sinteze i rešenja, ako je ikako moguće u tom Odboru za ustavna pitanja u kojem sede predstavnici i Demokratske stranke. Time ne dajem nikakvu političku preporuku, nego smatram da bi bilo korektno u nekom ubrzanom roku, ne na brzinu, nego u nekom ozbiljnom radu, pokušati da se iz nekoliko veoma vrednih modela ustava napravi jedna sinteza koja može izdržati kritiku sa stanovišta demokratskog karaktera u vremenu u kojem Srbija živi i stremi ka nekom evropskom putu. To je isto jedna okolnost koju treba imati na umu.
U tom Odboru za ustavna pitanja može veoma lako da dođe do nesuglasica, da se u izradi predloga novog ustava ne postigne saglasnost dvotrećinske većine poslanika i da to bude jasno u relativno doglednom vremenu, time se stiču uslovi za ovu ideju o kojoj profesor Nikolić dugo govori. Samim tim automatski se stiču uslovi da se, ne obnavljajući više tu proceduru usaglašavanja u Skupštini, ide na donošenje Zakona o ustavotvornoj skupštini. Mislim da se mi suštinski ne razlikujemo.

Ivan Torov: Posle prokockane šanse iz 2000. i 2001. godine Srbija je ponovo u dilemi. Ponovo je u poziciji da razmišlja da je praktično svako rešenje nemoguće, i da su reperkusije vrlo riskantne. Da li se u postojećem odnosu snaga danas uopšte može razmišljati o promeni ustava? Veliki sam skeptik, ne zato što ne postoji volja da se dođe do novog ustava, nego zato što preovlađuju neke druge računice. Najbitnije pitanje je da li se može menjati ustav u ovoj godini u situaciji kada se očekuje radikalan ishod povodom Kosova i konačan rasplet sa Crnom Gorom, kada se očekuje da se konačno razreši

dilema sa Hagom, u trenutku kada smo zaključili da nije ispravljena istorijska nepravda za zločine i pljačku, kada Srbija nije ispitala svoju blisku prošlost. Kako je moguće u tom ambijentu promeniti ustav? Koji je to konsenzus svih stranaka koje će izvesti na biračka mesta blizu četiri miliona ljudi? Odnosno najmanje pet do pet i po miliona ljudi da bi najmanje četiri miliona glasalo za taj ustav. Moguće su dve varijante - legalistička varijanta sa dvotrećinskom većinom u skupštini i referendumom i izbori za ustavotvornu skupštinu. Koliko su te varijante realne? Prva, legalistička, je apsolutno nerealna. Ali ako je tako, postavlja

 
Ivan Torov
Ivan Torov
se pitanje zašto vlast na njoj insistira? Ako Koštunica nije odustao od svog načela "prvo ustav, pa izbori", u tome ćemo videti razlog za očekivanje da će taj referendum propasti, pa ćemo ići na novi referendum, kao kada smo imali seriju predsedničkih izbora, pa ćemo tako ići sve dok političkog protivnika ne nateramo da prihvati neka naša, možda modifikovana rešenja. Dakle, ili to ili ništa, jer njima se ne ide na izbore. Jer, izbori su za vladajuću koaliciju političko samoubistvo.
Druga varijanta sa ustavotvornom skupštinom jeste najracionalnije rešenje, ali je pitanje koliko je realno. U ovom trenutku odnos političkih snaga je vrlo nepovoljan po evropski, demokratski i reformski kurs. Na jednoj strani imamo vladajuću koaliciju koja ima zaista jaku logističku podršku snaga bivšeg režima i imamo DS čiji je rejting posle naglog porasta počeo da pada, i koja se nekim svojim potezima prilično izolovala od potencijalnih ili pravih saveza. Ako ona ne načini potez da okupi sve one slabašne, ali reformske stranke, može se stvoriti atmosfera da ljudi opet krenu i da se probudi neka svest. Da li će DS ustavom ili nekom politikom, koja je u ovom trenutku prilično nedefinisana, pokazati da postoji opasnost da se preko izbora za ustavotvornu skupštinu ne ozakoni bivši režim? Jer ako imate dominaciju SRS i SPS koja podržava Koštunicu, i vladajuću koaliciju koja je gemišt različitih ideologija i kojoj je jedini interes da opstane na vlasti, onda bi rezultat tih izbora mogao biti vrlo nepovoljan. Sa stanovišta legalizma sve je u redu, izabrana je skupština, ali je pitanje kakav ćemo ustav dobiti posle toga. Reč je o jednoj pat poziciji koja trenutno vezuje ruke Srbiji i ja ne vidim da će se bar do kraja godine naći neko racionalno rešenje.

Vesna Rakić Vodinelić: Niko ne spori da se Srbija nalazi u pat poziciji i močvari, ali mi se čini da nije nemoguće u toj močvari izazvati makar jedan talas. Duboko verujem da Republika treba da nastavi da objavljuje ovakve razgovore. Sa svoje strane doprineću da se tekstovi iz prethodnog broja Republike i ovaj razgovor objave na francuskom i engleskom u časopisima Instituta Yugoslav low i Droit yougoslave, koji će biti ponuđeni svakom predstavniku međunarodne zajednice koji nas bude posetio u nadi da to može da dovede makar do drugog talasa.

 

Priredile Olivija Rusovac i Lidija Jovetić

Foto: Rastko Popov
 
Kultura
Republika
Copyright © 1996-2005 Republika