Okrugli sto "Republike" i
Instituta za uporedno pravo
Kako do novog ustava Srbije
Direktorka Instituta za uporedno pravo Vesna Rakić Vodinelić rekla je da
je tema skupa,
koji je održan 18. februara u prostorijama Instituta,
procedura za donošenje novog ustava, odnosno kako doći do ustavotvorne
skupštine. Ustavotvorna skupština, za razliku od procedure važećeg
ustava, jedina obezbeđuje politički diskontinuitet sa autoritarnim
režimom, naglasila je Vesna Rakić Vodinelić.
Kao osnova za razgovor poslužili su tekstovi objavljeni u prethodnom
broju Republike, a njihovi autori
učesnici su i okruglog stola: Pavle Nikolić, profesor ustavnog prava,
dugogodišnji predsednik Međunarodnog udruženja za ustavno pravo, Zoran
Lutovac, |
|
 |
 |
Vesna Rakić Vodinelić
|
 |
politolog, Nebojša Popov, sociolog, Slobodan Vučetić,
predsednik Ustavnog suda Srbije, Vesna Rakić Vodinelić, pravnica,
i Ivan Torov, komentator Politike. |
 |
Nebojša Popov: Onomad je bila proslava državnosti
Srbije, a povod je bilo donošenje Sretenjskog ustava 1835. godine koji nikada
nije stupio na snagu. Sa stručnog stanovišta on je visoko ocenjen kao liberalan
ustav. Time se otvara pitanje da li jedan ustav samo sa stručne tačke gledišta
zadovoljava naučne, stručne i političke kriterijume, ili ustav treba da
zadovolji i neke druge kriterijume i ciljeve. To da se ustav koji nikada
nije stupio na snagu uzima kao povod za dan državnosti u zemlji u kojoj
i nema države, što priznaju funkcioneri vlasti, zaista je retkost. Tom prilikom
govorili su predsednik Skupštine Predrag Marković u Kragujevcu i premijer
Vojislav Koštunica u Marićevića jaruzi. Premijer je rekao da je donošenje
ustava bitan uslov za ulazak u Evropu i da on očekuje najširu moguću
raspravu o novom ustavu. Sećam se dobro rituala prilikom
donošenja jednog od ranijih ustava. I ja sam kao student prava učestvovao
1962. u diskusiji i imao sam iluziju da učestvujem u važnom državnom
poslu.
Naslage samovolje
Trebalo je dosta vremena da shvatim da je to iluzija, iz jednostavnog
razloga što partijska država drži do ustava kao do lanjskog snega.
Ustav je samo fasada iza
|
|
 |
 |
Nebojša Popov
|
 |
koje vladajuća partija vlada na svoj način. Mašinerija vlasti pre Miloševića
u osnovi nije izmenjena. Mislim na glavne aparate vladanja - vojsku, policiju,
tajnu policiju. Na to su dodate naslagestvorene pod Miloševićevim režimom,
dakle stvorena je mašinerija vladanja mimo ustava, koja se reprodukuje,
a na ta dva sloja samovolje dodat je i treći sloj nastao posle 5. oktobra
2000. Ovo sam pomenuo da ne bismo pali u iluziju da je lako doneti ustav
kao akt utemeljenja države, akt koji poštuju i donosioci i ostali državljani.
Teškoću pored ove objektivne mašinerije vlasti predstavlja i okolnost da
se trenutni odnos snaga u vlasti fiksira kao trajni, i onda je iz te perspektive
teško videti mogućnost promena. Na to je jasno asocirao predsednik Skupštine
kada je rekao da je on opominjao sve aktere vlasti više puta, ali oni nisu
poslušali te apele, zbog čega on smatra da je vreme isteklo. Ali on će ih
ipak opomenuti da rade svoj posao. A kako da rade ako je, po njegovom uverenju,
vreme isteklo?
Na jednom od poslednjih okruglih stolova koje sam čitao, objavljen je u
Ekonomistu, a učestvovali su viđeni stručnjaci,
nijedan od njih nije video izlaz iz sadašnjeg stanja koje je fiksirano ustavom
i predviđenom procedurom promene ustava - kvalifikovana većina u Skupštini
i referendum. Oni smatraju da u toj situaciji gotovo da izlaza i nema.
Srećom, pojavili su se autori sa stručnim i naučnim kvalifikacijama - tu
pre svega mislim na profesora Nikolića - koji vrlo jasno otvaraju pitanje
o realnoj mogućnosti - pravnoj i političkoj - za otvaranje puta ka ustavotvornoj
skupštini.
Argumenti
Mene posebno zanima koji su još mogući argumenti u prilog otvaranja puta
ka ustavotvornoj skupštini, osim onoga što sam ranije napisao, a to je
aparatura dominacije, nekažnjivost zločina i pljačke, fiksiranje slepe
ulice zbog održanja trenutnog odnosa političkih snaga. Prvi argument počiva
na preko dva miliona građana koji su glasali protiv Miloševića 2000. godine
i koji su godinama ponavljali da žele da žive normalnim životom u normalnoj
državi. Mada većih elaboracija nije bilo, moglo bi se reći da se podrazumeva
diskontinuitet sa starim režimom, a to znači i donošenje novog ustava.
To su nove vlasti iz 2000. čak i ritualno obećale sklapajući ugovor sa
narodom, i obećavajući da će vrlo brzo doneti novi ustav.
Nakon atentata na premijera Đinđića više stotina hiljada ljudi na sahrani
demonstriralo je takođe jednu vrstu volje za diskontinuitetom. Naravno,
u pogrebnoj povorci se ne vodi javna debata, ali to je jedan nemušti znak
potvrđivanja volje za diskontinuitetom. To je drugi argument. Treći argument
je takođe važan, a proističe iz empirijskih interesa. Taj fenomen još
nije dovoljno uočljiv. Ali u toku nekoliko meseci podrobno smo izveštavali
o jednoj novoj grupaciji koje nije bilo ranije u našoj zemlji - to su
radnici-akcionari koji su dospeli u sukob kao vlasnici akcija sa suvlasnicima
akcija, koji su sklapali sa vladom nevaljane ugovore, ti suvlasnici se
nisu ni držali ugovora, uzurpirali su sva upravljačka prava, menjali su
sve što su mogli da promene u tim firmama, uključujući i promenu radne
snage. Ono što je ideal diktatora, da promene narod, ako je nepoćudan,
njima je uspelo da smene gotovo celokupnu radnu snagu u svojoj firmi i
to raznim marifetlucima. U svemu tome imali su podršku izvršne vlasti
i pasivan odnos sudova koji odugovlače sve parnice oko ugovora. Sudovi
su povremeno uslovno prihvatali neke od tih žalbi, ali nijedna presuda
nije bila meritorna. A čak i kad jeste, kao što je bila presuda Vrhovnog
suda Srbije o Veterinarskom zavodu, gotovo istog momenta izvršna vlast
postupa suprotno.
Navešću primer jedne prosperitetne fabrike, kao što je "Keramika"
u Kanjiži. Jedan od suvlasnika je gotovo mesec dana svakodnevno sa lagera
preduzeća uzimao šta god je hteo, i to u prisustvu policije i vlasti -
i nikom ništa. U "Jugoremediji", koja vam je verovatno poznatija,
dogodilo se nešto slično: jedan od suvlasnika pljačkao je magacin kako
je hteo, otpuštao je koga je hteo, uzurpirao prava od ostalih vlasnika
akcija, a imao je zaštitu ne samo svoje privatne vojske već i policije
i žandarmerije. Vlast je sve to mirno posmatrala, a ovih dana trebalo
bi da bude suđenje radnicima koji su branili svoju fabriku. Ti ljudi su,
braneći svoje interese kao vlasnici akcija i kao zaposleni u tim firmama,
došli do zaključka da ne mogu da odbrane svoja vlasnička prava i prava
iz radnog odnosa bez odgovarajućeg ustavnog okvira koji će obezbediti
zakoniti tok restrukturacije privrede, pa i privatizacije. Dakle, oni
nisu protivnici privatizacije, ali su protiv samovolje vlasti i žele da
zaštite svoj interes u fabrici na vrlo jednostavan način: oni kažu da
hoće da budu jednaki pred zakonom sa drugim vlasnicima akcija, a ne da
budu objekti uzurpacije i maltretiranja. A šta ćete drugo i uverljivije
u prilog vladavine zakona kad ljudi kažu "hoćemo da budemo jednaki
pred zakonom". Oni su formirali Uniju koja zastupa interese radnika-akcionara.
Trenutno u Uniji ima oko 50 000 članova - osnivača preduzeća. Prema nekim
podacima, radnika-akcionara u ovoj zemlji ima nekoliko stotina hiljada.
Dakle, i to je jedan argument u prilog ideji i inicijativi o izborima
za ustavotvornu skupštinu kako bi se, što je naročito važno, prilikom
debate na početku puta ka ustavotvornoj skupštini jasno definisali principi.
Oni kažu: nismo mi radnici vični pisanju ustava i nećemo da nasedamo na
trikove da ćemo biti ravnopravni sa stručnjacima i sa drugima, da mi pišemo
ustav. A nećemo da učestvujemo ni u podvali i da nam kažu - evo mi smo
napisali ustav, pa da nam kažu - birajte koja vam stranka više odgovara
sa svojim gotovim tekstom. Radnici-akcionari kažu da hoće da učestvuju
u debati o ustavnim načelima, upravo o tome kako da se zaštite život i
imovina i hoće da učestvuju u delegiranju ljudi od poverenja koji će činiti
tu ustavotvornu skupštinu.
To su neki argumenti - društveni i politički, a ne samo pravni, koji čine
umesnom temu o ustavotvornoj skupštini. Nije to samo stvar nekih apstraktnih
načela, lepih želja, stručne kompetencije, nego je to jasno sagledano
egzistencijalno pitanje na koje veliki broj ljudi ima bar potencijalni,
ako nema razrađeni odgovor.
Naša je želja u Republici da posredujemo u artikulaciji tih interesa,
ideja htenja i predloga, jer mislimo da je veliki broj medija u takvoj
situaciji da više blokira artikulaciju tih različitih interesa, jer su
vezani za neke centre moći koji drže do sadašnjeg odnosa snaga, pa ne
vide nikakvu mogućnost promene. Nadamo se da ćemo sistematizacijom tih
različitih argumenata doprineti da u javnosti otvorimo jedan ozbiljan
problem koji je stručni, ali ne samo stručni, i pravni koji nije samo
pravni i politički koji nije samo politički. Nadamo se da ćemo na taj
način dospeti do jednog procesa dinamizacije u kojem ćemo, nadamo se,
osim praktikanata, politikanata i glasnih analitičara i statističara,
videti i ljude koji pokazuju državnički format, jer treba utemeljiti državu.
Pravi trenutak za ustavotvornu skupštinu
Pavle Nikolić: Inicijativa Republike
i Instituta za uporedno pravo je došla u pravom, mada u neku ruku i u poslednjem
trenutku. Pitanje je od takvog značaja da zaslužuje izuzetnu pažnju a moglo
bi da ima i sudbonosno značenje. U svom izlaganju zadržaću se na
je u suštini jedno par excellence političko pitanje, a po svom značaju,
kazao bih i jedno sudbonosno pitanje Srbije i srpskog naroda i svih njenih
ravnopravnih građana. To je pitanje prekida ili pak definitivne potvrde
kontinuiteta sa Miloševićevim autoritarnim režimom, ali i onim sistemom,
režimom, koji je prethodio ovome, tj. Brozovim režimom, u kojem je kao što
znamo Srbija doživela višestruku destrukciju. Kao što se može očekivati,
ostaci i izdanci bivšeg autoritarnog režima Slobodana Miloševića ne dele
mišljenje istinskih pobornika 5. oktobra o neophodnosti prekida kontinuiteta
sa tim režimom. Žalosno je, međutim, što se i neki drugi, bilo svesno ili
nesvesno, pridružuju tom stavu o održanju kontinuiteta sa tim bivšim režimom.
Ako je 5. oktobar bio, a uveren sam u to da je i morao da bude, jedan radikalni
preokret, rekao bih čak i jedan revolucionarni preobražaj (a ne samo uobičajena
promena partija na vlasti kao što je to u demokratskim zemljama), to onda
ništa drugo nije značilo niti je smelo da znači nego potpuni prekid kontinuiteta
sa tim bivšim režimom. Međutim, nažalost, tako to tada nije učinjeno, pa
se sada ukazuje šansa, doduše sa jednim četvorogodišnjim zakašnjenjem, da
se konačno prekine kontinuitet sa tim zlosrećnim režimima - Brozovim i Miloševićevim.
Dakle, pitanje je šta činiti?
 |
 |
Polemika
|
 |
Polemišući sa stavovima koje je izneo Slobodan
Vučetić, Zoran Lutovac je, pored ostalog, istakao:
Ako možete sadržinski da napravite diskontinuitet,
ne treba vam ustavotvorna skupština. Očigledno je
da od toga više nema ništa i zato je DS sada za
ustavotvornu skupštinu. Slažem se da je teško, s
obzirom da su radikali i SPS glavni kreatori politike
s kojom želimo diskontinuitet, a ako nema njihovog
pristanka mala je podrška za takav poduhvat, i s
tim se slažem. Te stranke žele da se u kampanjama
predstave drugačijim nego što jesu. I kad birači
glasaju za njih, to nije zato što su željni onog
života kakav su imali za vreme njihove vladavine,
nego zato što podležu njihovoj socijalnoj demagogiji.
Slažem se potpuno da bi scenario koji ste naveli,
odnosno da krenemo sa ovom ustavnom procedurom,
pa kada se vidi da to ne uspeva, da idemo na ustavotvornu
skupštinu. Ali pod uslovom da se nisu pojavili jasni
znaci da oni hoće kontinuitet.
Kada bi se išlo na referendum, čak i pod uslovom
da se napravi zajednička kampanja, postavlja se
pitanje na kojoj teritoriji se referendum realizuje.
Pošto Kosovo nije u toj priči, cenzus od 50 plus
jedan ne može da se ostvari, a to znači da se odričemo
Kosova u godini kada se otvara kosovsko pitanje.
Umesto toga, mi ustavotvornom skupštinom preduzimamo
pametan potez i izbegavamo da sebe dovedemo u nepriliku.
Zamislimo referendum na kojem će Albanci da kažu
"to nas ne interesuje, mi imamo svoj referendum".
Raspisivanjem izbora za ustavotvornu skupštinu imate
ono što je profesor Nikolić rekao, jednu vrstu prikrivenog
referenduma, a ne otvarate pitanje statusa Kosova.
To su različite stvari jer je u pitanju različita
procedura.
Vesna Rakić Vodinelić:
Ja bih da unesem još neke elemente u raspravu.
Videli smo kako su se menjala raspoloženja političkih
stranaka o ustavotvornoj skupštini. Dobili smo
jedno objašnjenje, a ja bih dodala da se Vojislav
Koštunica, kao član DS-a, zalagao za ustavotvornu
skupštinu još 90-ih godina, posle donošenja Miloševićevog
ustava. Nikada nije javno odustao od ideje o ustavotvornoj
skupštini, što je bio i njegov teorijski stav.
Slobodan Vučetić:
Da li postoji spremnost za promenu ustava ili
ne, to tek treba utvrditi sučeljavanjem stavova
u skupštinskom pododboru, gde treba doći do pokušaja
jedne sinteze teksta ustava koji bi trebalo da
predstavlja diskontinuitet. To se pouzdano može
utvrditi samo na osnovu rada u skupštinskom pododboru.
Ovako je sve stvar političke procene, ukusa, utiska.
Sigurno je da ta želja kod značajnog dela parlamentarnih
stranaka ne postoji. Međutim, ne želim da dajem
par excellence političke izjave, jer to nije poželjno.
Nebojša Popov: I referendum
i raspisivanje izbora za ustavotvornu skupštinu
podrazumevaju javnu debatu šta treba da se postigne
novim ustavom. Dosad smo imali bezbroj referenduma
bez ikakve javne debate, bez slobode štampe i
bez razvijene javnosti. Dakle, i referendum i
izbori za ustavotvornu skupštinu podrazumevaju
slobodnu javnost, slobodu štampe, slobodnu debatu,
a upravo toga nema. Odnos snaga koji je nastao
nakon poslednjih izbora - trenutno svi učesnici
u vlasti, a ja bih rekao i DS, cementiraju taj
odnos snaga. Nikako da se izađe iz zagrljaja koji
je nastao nakon tih izbora, uključujući i predsedničke.
A ti izbori su izmenili situaciju iz 2000, kada
su nestali iz vlasti i radikali i socijalisti.
|
 |
|
|
|
 |
Bezuslovni imperativ, koji je nalagalo značenje preokreta izvršenog 5. oktobra,
bio je trenutno ukidanje Miloševićevog ustava od 1990. godine. I to ne samo
zato što je taj ustav bio nelegitiman, jer ga je donela jednostranačka Skupština
u uslovima jednostranačkog partijskog sistema i u uslovima totalnog monopola
SK, već i zbog toga što je taj ustav bio ustavni, pravni temelj autoritarnog
Miloševićevog režima i njegove lične vlasti koja je iz toga izrasla. Ukidanje
tog Ustava trebalo je da bude praćeno donošenjem nekih privremenih ustavnih
dokumenata da bi se obezbedilo funkcionisanje države posle 5. oktobra. Ali
odmah da se pristupi i izradi novog ustava. Smatrao sam da to treba da bude
propraćeno ispunjenjem još jednog zahteva a to je da se odmah donese Zakon
o nevaženju svih zakona i pravnih propisa donošenih od AVNOJ-a do tadašnjih
dana, što bi novoj demokratskoj vlasti od 5. oktobra omogućilo da mnogo
lakše uspostavlja i uređuje novi sistem zakonske regulative. To je bio moj
pledoaje za novi pravni sistem. Objavio sam to i u naučnom časopisu Arhiv,
ali sam sredinom decembra 2000. godine i javno predložio, a zatim ponovio
i u januaru 2001. godine i ko zna koliko puta do danas, u štampi, na televiziji...
Međutim, taj moj usamljeni predlog bio je potpuno ignorisan. Ako se sećate
odmah je preovladala neka ideja lažnog legalizma pa je Miloševićev Ustav
ostao u važnosti, a time je očuvan i dotadašnji sistem i mehanizam vlasti.
Nikakve prave lustracije nije bilo, što je bio imperativni uslov da se pristupi
radikalnijim reformama. Zato su usledile i brojne pogubne posledice, jer
je u pitanju bilo održanje kontinuiteta sa bivšim režimom - ostao je ustav,
mehanizam vlasti, nažalost i mnoge ličnosti u policiji, tajnoj policiji,
vojsci... Tako da kada su te posledice postale nepodnošljive doneta je odluka,
sa zakašnjenjem od nešto više od dve godine, da se donese novi ustav. Očigledno,
i ta odluka je doneta bez neke određene koncepcije.
Danas, posle više od četiri godine, govori se, a to smo čitali ovih dana
u novinama, i to od strane najviđenijih zvaničnika, o "brzom donošenju
ustava". Šta znači to "brzo donošenje ustava"? Malo karikaturalno
to zvuči. Kao "brze pruge", na primer. Pri tom, ostali smo uskraćeni
za odgovor na pitanje: "Zašto nije učinjeno ono što je trebalo učiniti
odmah posle 5. oktobra?" A to treba da znaju i sadašnje i buduće generacije.
Odlukom o donošenju ustava sa zakašnjenjem, i naknadno "dosećanje"
nekih pojedinaca ili stranaka da je to "ipak trebalo onda učiniti",
niti nam je dat odgovor, niti je to objašnjenje za počinjenu pogubnu grešku.
Istini za volju i danas, čini mi se, srećom, ima usamljenih mišljenja da
Srbiji ne treba novi ustav, da Miloševićevićev ustav "nema nepremostive
nedostatke", da taj "ustav ne predstavlja smetnju za normalno
funkcionisanje države"...
Kako doneti novi ustav
Prilično je rašireno gledište da novi ustav treba da donese Narodna skupština,
što znači postojeća Skupština konstituisana na osnovu važećih odredaba Miloševićevog
Ustava od 1990. godine. Time je obuhvaćen i broj poslanika, način rada i
sve ostalo i, što je posebno značajno, po revizionom postupku koji je propisao
taj isti akt. Zagovornici ovog gledišta su partije i pristalice bivšeg režima,
ali moram da kažem, na veliku žalost, i neke stranke koje su danas na vlasti,
pa je, po svemu sudeći, to postalo i zvaničan stav. Pojavilo se još jedno
mišljenje, da u slučaju neuspeha na referendumu (a referendum je deo procedure
koju predviđa Miloševićev ustav) donošenje ustava bi se naknadno moglo poveriti
ustavotvornoj skupštini. To je dobro rečeno, ali praktično to je jedan neprimereni
prakticizam, jer u demokratskoj praksi teško da je zabeleženo da se u hodu
menja postupak, još manje organ koji će doneti novi ustav. Ako se počelo
po jednom postupku, onda se taj postupak dovrši. Poenta je da donošenje
novog ustava po postupku koji je predviđen Miloševićevim Ustavom značilo
bi, nažalost, konačnu potvrdu kontinuiteta sa bivšim režimima Broza i Miloševića,
a time i potpuno potiranje onog istinskog, radikalnog demokratskog, revolucionarnog
značenja 5. oktobra. Iste efekte bi izazvalo i pretvaranje postojeće Skupštine
konstituisane na bazi još uvek važećeg Miloševićevog Ustava u ustavotvornu
skupštinu. To leži u suštini ovog pitanja o kojem danas raspravljamo. Nije
poenta u tome da li se može ispuniti onaj uslov koji postupak revizije Miloševićevog
Ustava predviđa - referendum (pedeset posto plus jedan), i nije potrebna
promena zato što je to teško ostvariti... Poenta je u tome hoćemo li prekid
kontinuiteta ili nećemo. Ako donesemo ustav po postupku koji predviđa Miloševićev
Ustav, to znači da nastavljamo... Tako su doneti svi ustavi pa i Miloševićev.
Ako se ustav donosi po starom postupku, to je onda obezbeđenje kontinuiteta.
Međutim, ako ima volje u našoj današnjoj političkoj stvarnosti da se očuva
i osnaži duh i značenje 5. oktobra i da se konačno, makar i sa zakašnjenjem,
prekine kontinuitet sa Brozom i Miloševićem, onda je jedino logično i nužno,
legalno i legitimno da novi ustav donese posebno izabrana ustavotvorna skupština.
Da podsetim da ne mora odmah u toku revolucije ili radikalnog društvenog
preokreta da bude donesen novi ustav. Francuska revolucija je bila 1789,
a prvi ustav je donet dve godine kasnije, 1791. Naravno da bi mnogo bolje
bilo da je ovde sve to učinjeno nakon 5. oktobra 2001. godine, a ako to
nije učinjeno tada, onda bi bilo dobro da se to učini bar sada.
A zašto je logično, nužno, legalno i legitimno? Logično je da taj istorijski
čin izvrši ustavotvorna skupština a ne skupština konstituisana na osnovu
odredaba bivšeg režima. Nužno, jer konačni raskid, formalni i faktički sa
bivšim autoritarnim režimima Broza i Miloševića, po mom mišljenju, najuverljivije
i najverodostojnije simbolizuje ustavotvorna skupština, kao što je nužno
baš takvoj skupštini poveriti donošenje novog ustava ako se hoće, a trebalo
bi tako da bude, da taj ustav stvarno postane temelj svekolikog vaskrsa
Srbije. Legalno i legitimno, da to učini ustavotvorna skupština, jer njen
legalitet i legitimitet proizlazi iz samog revolucionarnog značenja 5. oktobra.
To je uvek tako bilo. U prilog izbora ustavotvorne skupštine ide jedan apsolutno
nesporni stav nauke ustavnog prava, da izbori za ustavotvornu skupštinu
predstavljaju jednu vrstu tzv. prikrivenog, ustavotvornog referenduma. S
obzirom da birači tada biraju poslanike za predstavničko telo koje ima kao
isključivi i jedini zadatak da donese ustav, činom biranja poslanika za
to predstavničko telo građani, birači, se opredeljuju i prema samom budućem
ustavu. Birači, naime,
glasaju za one poslaničke kandidate i za one stranke ili liste
čiji predlog prihvataju ili im se ponajviše sviđa, a to nije slučaj
sa redovnim izborima za zakonodavnu skupštinu.
Inače izbore za ustavotvornu skupštinu bi mogao da raspiše predsednik
postojeće Narodne skupštine i to na osnovu dogovora u samoj skupštini
ili eventualno na nekom okruglom stolu koji bi okupio neke relevantne
političke stranke. Ovaj čin ne bi trebalo da smeta zagovornicima
"legalizma" i onima koji nažalost drže do poštovanja Miloševićevog
Ustava. Taj ustav ne predviđa ustavotvornu skupštinu, ali je ne
zabranjuje, štaviše taj ustav predviđa i precizno
|
|
|
 |
Dragan Prlja
|
 |
utvrđuje da predsednik Narodne skupštine raspisuje izbore za narodne poslanike,
a kad se kaže narodni poslanik, onda se to može odnosti i na ustavotvornu
skupštinu.
Inače, izbori bi se mogli sprovesti na osnovu postojećih izbornih pravila
ili pravila koja bi se utvrdila dogovorom relevantnih faktora u skupštini
ili na nekom okruglom stolu.
Izabrana ustavotvorna skupština u skladu sa demokratskom praksom u svetu
i u skladu sa nespornim stavovima nauke i ustavnog prava raspolaže originernom
- izvornom,
ustavnom vlašću. Ne raspolaže ona derivativnom - izvedenom vlašću te je
ona i u tom smislu potpuno suverena, a ni u čemu je ne ograničava i ne vezuje
do tada važeći ustav. To se pitanje i neće postaviti ako prvi čin te nove
izabrane ustavotvorne skupštine bude, a očigledno je da bi moralo tako da
bude, suspendovanje, odnosno ukidanje Miloševićevog Ustava. Ustavotvorna
skupština je potpuno samostalna, vlasna je da sama propiše pravila za donošenje
novog ustava. Ko ima pravo da podnese predlog za donošenje novog ustava?
Koje će faze u tom postupku biti? Da li će biti formalnog referenduma? Da
li će i kakva biti većina? I ne samo da utvrdi taj postupak nego i da utvrdi
pravila o svom radu. Nikakav poslovnik ni bivši ustav u tome je ne može
ograničavati niti vezivati. Posle usvajanja novog ustava, ustavotvorna skupština,
kako je praksa u svetu pokazala, može da se raspusti, pa da se pristupi
izborima redovne skupštine ili pak da nastavi sa radom kao redovna - Narodna
skupština.
Vesna Rakić Vodinelić: Orvel kaže da ko kontroliše
prošlost, kontroliše i budućnost. U tome je naš problem. Podvlačim pravni
značaj prevladavanja autoritarne prošlosti kojeg nema bez raskida sa pravnim
poretkom koji je obeležio tu prošlost. Mi želimo da procenimo izglede
na uspeh takve inicijative, tim pre što Zoran Lutovac pripada političkoj
stranci koja se kao opoziciona politička stranka zalaže za ustavotvornu
skupštinu. Osim toga, Lutovac se povremeno bavi i analizama javnog mnenja,
pa bi bilo zanimljivo da čujemo kakvi su izgledi za ustavotvornu skupštinu.
Zoran Lutovac: Diskontinuitet je 5.
oktobrom na ovaj ili onaj način ipak ostvaren, a najlegalniji način
da se dođe do istinskog diskontinuiteta je ustavotvorna skupština.
Nismo raspravljali o diskontinuitetu i kontinuitetu. Kada je počelo
da se raspravlja o tome? Evo sada. Zato što je očigledno da svi
ne podrazumevamo diskontinuitet. Očigledno je da postoje revizionističke
težnje i da se legalizam ne tumači kako smo ga mi dobronamerno tumačili
u jednom trenutku i jedino ispravno. Tako da smo mi u nekim raspravama
o postupku donošenja ustava, iako je ustavotvorna skupština jedini
pravi i nedvosmisleni put do raskida sa prošlošću,
|
|
|
 |
Zoran Lutovac
|
 |
govorili da li da se ide po ustavnoj proceduri ili olakšanoj, po ugledu
na pokušaje bivšeg režima. Niko nije dovodio u pitanje diskontinuitet.
Odjednom smo se našli usred priče da li kontinuitet ili diskontinuitet.
Da li da se, faktički, načinom donošenja ustava svrstate na jednu ili drugu
stranu. I sada je krajnje vreme da se opredelimo. I otuda ovako jasno i
nedvosmisleno zalaganje za ustavotvornu skupštinu. Očigledno da to više
nije pitanje oko kojeg nema dileme, dileme postoje, pogotovu zbog načina
na koji je formirana ova vlada. Od momenta kada je ona formirana i kada
je bilo jasno da zavisi od SPS-a, ključno je pitanje bilo po koju cenu.
To pitanje postalo je drastičnije onog momenta kada se shvatilo da ta većina
sa SPS-om nije tako stabilna, a tu povremeno uskaču i radikali. Šta sada
to znači u smislu kontinuiteta i diskontinuiteta, o čemu mi ovde govorimo.
To je definitivno pitanje o kojem se činilo da nema dileme, i tu mora da
postoji nedvosmislen odgovor - da je vraćanje pitanju ustavotvorne skupštine
od izuzetnog političkog značaja. To, kako je s pravom rekao profesor Nikolić,
nije samo pravno-tehničko pitanje, ovo je pitanje par excellence političko,
gde se mi opredeljujemo u vrednosnom i političkom smislu.
Zamerke zbog tima eksperata
Osvrnuo bih se hronološki na ono što se dešavalo. Kada je formirana vlada,
i uoči njenog formiranja, postojala su obećanja. Koštunica je rekao da
će doneti ustav u roku od tri do šest meseci, a pri tom se niko nije opterećivao
kontinuitetom ili diskontinuitetom. Prošlo je tih šest meseci, pa je Predrag
Marković prošle godine rekao da će se ustav doneti na Vidovdan, pa je
Labus posle rekao "do jeseni ćemo sigurno doneti ustav", a posle
jeseni došla je nova godina... Podsetiću da su gotovo svi govorili da
će ta vlada trajati godinu dana, dok ne donese novi ustav i neke ključne
zakone, i u februaru da raspiše izbore. Umesto toga, sada Labus govori
o punom mandatu te vlade, pominje da će ustav biti donet vrlo brzo, samo
je to malo u neskladu jedno s drugim. Često zameraju zašto je formiran
ekspertski tim oko predsednika Tadića čiji sam ja bio koordinator. Ali
u tom timu bili su ljudi različito ideološki profilisani, a većinom nestranački.
Šta je bila ideja cele ove priče. Nije taj tim formiran odmah posle formiranja
vlade. Prošlo je čuvenih 100 dana, formiran je odbor i pododbor za ustavna
pitanja. I ništa, nije se sastajao do predsedničkih izbora. Kada su bili
predsednički izbori, a zajednički kandidat Maršićanin, setili su se da
su kao prioritet naveli ustav, a taj prioritet nije ispunjen. Zato su
na brzinu DSS-ov predlog ustava proglasili vladinim, izbacili su deo o
regionalizmu i krenulo se s tim u kampanju. Šta su pokazali predsednički
izbori? Pokazali su da je zajednički kandidat svih vladajućih stranaka
dobio dvostruko manje glasova nego kandidat DS-a. Očigledno da su već
u startu kažnjeni zato što ih podržava SPS, a pitanje je koliko bi građana
glasalo za te stranke da su znali da će na taj način formirati takvu vladu.
I posle toga opet ništa o ustavu. Ne sastaje se pododbor koji je zadužen
da radi na tekstu. I zato je ideja bila da se pokrene proces, ali ne da
se napravi još jedan konkurentski tekst, koji će biti jedan od sedam-osam,
nego se radilo o pokušaju da se napravi tekst od onoga što su ponudile
nevladine organizacije, stručnjaci i stranke. To je u javnosti bilo poznato
kao približavanje. Bilo je i objavljeno da jedni odustaju od nekih predloga,
drugi od drugih i da smo se nekako približili ka jednom zajedničkom tekstu.
Nakon toga dolaze optužbe, otkud sad jedan tekst, čemu sve to kao da neko
ima monopol na pisanje ustava. U čemu se razlikuje tekst koji je pisala
grupa stručnjaka od onog na kojem se zajednički radilo? Tri su ključne
razlike. Prva je u pristupu problemu, druga je u proceduri po kojoj bi
trebalo doneti ustav i treća je u sadržinskom i vrednosnom smislu. Što
se tiče pristupa, smatrali smo da donošenje ustava ne može niti sme biti
stvar stranačke trgovine ni stranačke većine, a već je očigledno krenulo
u tom pravcu, nego da to mora da bude stvar šireg konsenzusa, u smislu
u kojem je govorio Nebojša Popov. Ljudi hoće da učestvuju u tome ne tako
što će iznositi stručne primedbe, jer nemaju takve pretenzije, ali žele
da kažu šta je problem i kako da se formuliše rešenje tog problema. Ne
samo što smatramo da je to u redu, već je i Komitet UN za ljudska prava
'96. godine kao specifično označio pravo učešća u donošenju ustava. To
nije pravno obavezujuće za države, ali je to stav jedne institucije od
autoriteta, jednostavno, to je danas postalo standard u donošenju ustava.
To je vrlo važan stepenik u donošenju novog ustava. Povremeno se čuje
da su bile javne debate. Ako oni smatraju da su dovoljna dva sastanka
u Centru "Sava" i po jedan na Pravnom fakultetu u Beogradu i
Novom Sadu, oni ne shvataju šta je javna debata. Nije javna debata da
oni koji su napisali tekst još malo razmene mišljenja i svako ostane pri
svome i onda ko ima većinu u parlamentu taj donese ustav. To je karikatura,
a ne ozbiljna javna rasprava. U vrednosnom smislu, predlog Tadićevog ekspertskog
tima nudi ono što bi Srbija trebalo da bude sutra, dakle Srbija čiji se
ustav temelji na ljudskim pravima, Srbija koja je okrenuta budućnosti
i koja daje ustavno-pravni okvir za jednu modernu državu u tranziciji
koja će, ako sve bude kako treba, za nekoliko godina glasati u parlamentu
ili na referendumu da li prihvata da evropski ustav bude i njen.
Amandmani iz Haga
Umesto toga, došlo je do politizacije. U početku su krivci što se ne radi
na ustavu bili radikali. Posle toga došlo je do približavanja sa radikalima,
a Šešelj je poslao iz Haga
svoje amandmane. Ti amandmani su uključeni u vladin predlog, pa
se postavlja pitanje šta je s tim, jer novinari su taj tekst dobili.
Znači, postoji vladin tekst sa amandmanima iz Haga i postavlja se
pitanje da li su ti amandmani uvaženi ili nisu. Ako jesu, tu ima
prilično kontradiktornih stavova i u vrednosnom smislu i u odnosu
na druge stavove. Kako se onda očekuje da se te nesuglasice brzo
reše. Jer tu ima zaista krupnih stvari - počev od ljudskih prava.
Oni su dali ceo tekst himne, opis zastave, grba, da Kosovo uđe u
tekst, a izbacuje se zabrana diskriminacije manjina, zatim se kaže
da ne treba retroaktivno sarađivati sa međunarodnim institucijama,
a namera je bila da se ne sarađuje sa Hagom. Dakle, postoje bitne
razlike. U suštini, došlo je do nekog približavanja. Iako u ekspertskoj
grupi većina smatra da predsednika treba birati u skupštini, predloženo
je da se on bira neposredno. Postojao je, naime, dogovor, pošto
su svi sem DS-a bili za neposredne izbore, da se ide u susret rešenju
koje bi dobilo većinu. I većina građana je za takvo rešenje. I kad
se došlo do približavanja, odjednom amandman iz Haga da se predsednik
bira u parlamentu, iako su oni bili najglasniji da se predsednik
bira neposredno. Da li je razlog tome što su
|
|
|
 |
Dragoš Ivanović
|
 |
|
procenili da njihov kandidat nema koalicioni potencijal, a da ovako može
biti u igri za trgovinu unutar parlamenta. Drugi razlog je strah autora
iz Haga, da ako Toma Nikolić bude izabran za predsednika, njegova liderska
pozicija dolazi u pitanje. To su neki uži interesi koji preovlađuju, i ja
ih nazivam konstruktivnom opstrukcijom. Namera je bila da se podeli odgovornost
što ustav nije donet ili da se sva odgovornost svali na DS. Ono što je ključno
za donošenje ovog ustava, to je politička volja i spremnost da se uži interesi
žrtvuju zarad širih, to u ovom trenutku ne postoji i to je ključna prepreka.
Vesna Rakić Vodinelić: Ovo je bilo pesimističko
predviđanje u vezi sa sazivanjem ustavotvorne skupštine, zbog sadašnjeg
odnosa snaga u vladi, ali i zato što nije sasvim jasno ko je opozicija.
SRS to svakako nije, pa se otuda vide realne mogućnosti za sazivanje ustavotvorne
skupštine.
Sada dolazimo do vrlo bitnog pitanja, a to je ustavotvorna skupština kao
proceduralno pitanje. Time se u prošlom broju Republike
naročito bavio kolega Slobodan Vučetić, predsednik Ustavnog suda Srbije.
Vučetić je jedan od retkih pravnika koji istupaju u javnosti i koji pojmu
legalizma ne pridaje ideološki sadržaj. Ja nove legaliste vidim kao predstavnike
nove ideologije, njima je legalizam omogućio da recikliraju Miloševićev
autoritarni režim, a to je činjeno na pravno različite načine. Vučetićevo
viđenje proceduralnih pitanja sazivanja ustavotvorne skupštine razlikuje
se od pristupa Pavla Nikolića.
Dva legitimna rešenja
Slobodan Vučetić: U pozivu za ovaj skup piše
"Kako do novog ustava", pa prema tome nisam razumeo da se ovde
razgovara o tom jednom mogućem rešenju, ustavotvornoj skupštini, nego o
svim mogućim rešenjima koja bi dovela do legitimnog, evropskog, demokratskog
ustava koji bi bio saglasan sa važećim međunarodnim pravnim standardima,
a pre svega sa Evropskom konvencijom o zaštiti ljudskih prava i osnovnih
sloboda, ali i sa nekim proverenim elementima tradicije srpske ustavnosti.
U tom smislu, mislim da ne postoji spor među pravnim stručnjacima da postoje
samo dva puta čijom bi se realizacijom mogao promeniti ustav a da se nijednom
ne bi moglo prigovoriti da je nelegalan, odnosno da je nelegitiman.
Prvi je, naravno, onaj koji je upisan u važeći ustav, s tim što bi on bio
legitiman samo ako bi se cela procedura izvela do kraja. To znači da ako
bi građani, na referendumu, dali saglasnost, u jednom tako visokom procentu
kao što je natpolovična većina, što bi tom ustavu, naravno uz pretpostavku
da se vodi jedna kompetentna stručna rasprava, stvaralačka i zaista otvorena,
to bi takvom ustavu zaista dalo legitimnost koju inače podrazumeva svaki
ustav. Da bi ustav zadovoljio taj osnovni svoj cilj i karakter da projektuje
osnovne društvene vrednosti i da pruži jedan dugoročni okvir za ostvarivanje
osnovnih društvenih ciljeva koje proklamuje, za adekvatnu organizaciju društva
i njegovih ciljeva, treba da bude bez sumnje zasnovan na jednom širokom
socijalnom i političkom konsenzusu, odlučujućih i najvažnijih političkih
činilaca. Tu su, pored političkih stranaka, i nevladine organizacije, naučne
ustanove, o čemu ne bih govorio detaljnije jer je to opštepoznato.
Drugi put za donošenje demokratskog legitimnog ustava jeste donošenje ustava
od posebne legitimne ustavotvorne skupštine - uz dve napomene. Prva je da
istorija ustavotvornih skupština pokazuje da se one, bez izuzetka, organizuju
u vremenima velikih revolucionarnih ili radikalnih društvenih preokreta,
ili prilikom uspostavljanja novih država. Ja mislim da je, gledano s političkog,
praktičnog, realističnog stanovišta, prava prilika bila 2001. godina kada
je još uvek postojao taj visok kapacitet ne samo konsenzusa oko
OEBS-ovih posmatrača i analitičara izbornih sistema aktuelna Skupština,
šta god mi o njoj mislili, jeste skupština koja je rezultat prvih slobodnih
izbora u Srbiji. I tu se odmah postavlja pitanje da li u aktuelnoj situaciji,
kada objektivno nismo u revolucionarnom previranju, jer je u protekle četiri
godine doneto oko 400 novih zakona, koji su precizno "odobravani"
od EU, odnosno njenih komisija i posle ekspertiza ocenjeni kao saglasni
sa evropskim pravnim standardima, i pod kojim uslovima bi moglo doći do
formiranja ustavotvorne skupštine koja bi mogla doneti novi ustav? Ova bi
nesumnjivo sa stanovišta njenog demokratskog potencijala i karaktera bila
pogodnija, legitimnija verovatno i od ove sadašnje skupštine kojoj se može
staviti na teret da možda danas ne uživa onu istu strukturu podrške građana
kao što je imala, ali to se pouzdano ne može tvrditi pre nego što to kažu
građani na novim izborima. U tom smislu sam ja, čini mi se i u onom tekstu,
napisao da bi s obzirom na nedostatak tih revolucionarnih vremena, ili situacije
da se uspostavlja nova država, verovatno bilo realno isprobati ovu propisanu
proceduru donošenja novog ustava pod uslovom da, naravno, postoji jedan
široki politički konsenzus. Ako ne uspe ta procedura, bilo da nema dvotrećinsku
većinu za utvrđivanje predloga ustava ili da ne uspe referendumska procedura,
onda zemlja ne može ostati bez ustava i onda bi neizostavno, po hitnom postupku,
stupio jedan novi proces koji bi se zvao priprema za izbor ustavotvorne
skupštine koja bi onda za neko vreme, koje ne bi bilo tako kratko, donela
ustav. Kada je reč o prvom putu, koji se zove postojeći revizioni postupak
predviđen ustavom Srbije, rekao sam već da su pokušaji da se donese ustav
protivustavnom procedurom kao pre dve-tri godine što je pokušano u skupštini
sa običnom kvalifikovanom većinom sa kojom se biraju ministri itd., da je
to nešto što jednostavno nije ni legalno ni legitimno. I naravno da je Ustavni
sud taj zakon ukinuo, stavio van snage. Isto tako teško je, i ja sam verovatno
jedan od ređih koji to tvrdi, teško je osim politički ili na osnovu nekih
sumnjivih istraživanja javnog mnenja, teško je utvrditi da važeća ustavna
procedura ne bi mogla uspeti u praksi i da ne bi na referendum izašlo onoliko
birača koliko postojeći ustav zahteva. Ja sam i tada a i sada shvatanja
da rezultat zavisi od toga kakvog je kvaliteta konsenzus političkih parlamentarnih
stranaka. I ne treba povećanu apstinenciju na izborima za parlamentarne
i predsedničke izbore, ne treba vezivati za eventualni referendum o ustavu,
jer se na redovnim izborima vodi jedna politička bitka koja deli biračko
telo u okviru jednog manje-više prljavog i nekorektnog političkog rata i
zbog toga građani apstiniraju. Lično sam uveren, možda i grešim ili je to
moja želja da nije tako daleko politički konsenzus parlamentarnih stranaka.
On je politički dalje, o tome govore ustavni modeli i to se lako dâ videti.
I ne bih se složio sa gospodinom Lutovcem. Predlog koji je dala vlada i
partije koje su u vladi i predlog koji je dala Demokratska stranka, ekspertska
grupa predsednika ili predsednik, između tih predloga ne postoje velike
razlike. Uostalom, ja vas podsećam, ključni deo ustava svake demokratske
države jeste onaj deo u kojem se garantuju ljudska prava i slobode. U oba
ta modela ustava primenjena je, u stvari, i nismo ništa mi tu izmišljali,
to je jedan rutinski pravni posao, primenjena je Evropska konvencija o zaštiti
ljudskih prava i osnovnih sloboda, a to je nešto na šta nas obavezuje i
pre petnaest meseci ratifikovana Konvencija, a ona je superiorni deo međunarodnog
prava u odnosu na domaće pravo. Ta konvencija je praktično ugrađena u oba
modela. Sve drugo je politika i ja o tome ne želim da govorim. Isto tako,
ja ne mislim, naravno, da kada bi ova Skupština putem konsenzusa usvojila
jedan demokratski ustav i on na referendumu bio usvojen, da time ne bi bio
ostvaren diskontinuitet sa bivšim režimom. Taj diskontinuitet je ostvaren
kada je srušen režim. Ako bi nova skupština putem konsenzusa, a potvrđeno
na referendumu, donela jedan novi demokratski ustav u koji bi bila ugrađena
načela iz Konvencije, ja mislim da bi on imao jedan puni legitimitet i legalitet.
Pravo ili politika
Druga je stvar što mislim da će biti vrlo teško u Skupštini doći do usaglašavanja
parlamentarnih stranaka oko jednog modernog ustava. I u tom smislu ja
sam pesimista iako se moj pesimizam vezuje za proceduru usaglašavanja
parlamentarnih stranaka u Skupštini, a mnogo manje ima pesimizma oko mogućnosti
da se jedan demokratski ustav usvoji na referendumu, jer ako se postigne
parlamentarni konsenzus nema sumnje da bi psihološko dejstvo jednog jedinstvenog
akta izazvalo visoku izlaznost. Podsetio bih i na jednu zanimljivu okolnost
koju svi vi znate, ali to je politika i to nije pravo, a samo govori o
tome koliko se politika pojedinih parlamentarnih demokratskih stranaka
menjala u protekle dve-tri godine. Sećate se kada je 2001. godine došlo
do raskola u jedinstvenom DOS-u, prvo izlaskom DSS iz poslaničkog kluba,
a posle izručenja Miloševića i izlaskom iz Vlade Srbije. Tada je Demokratska
stranka Srbije bila ta koja se zalagala za ustavotvornu skupštinu, kao
model promene i diskontinuiteta. Tada to nisu prihvatale druge stranke,
odnosno ostatak DOS-a. Sada, neverovatno, imamo obrnutu situaciju. Sada
DSS koja čini okosnicu nove vlade nije za ustavotvornu skupštinu, već
predlaže donošenje ustava po važećoj proceduri, u tome je podržavaju svi
u skupštini osim Demokratske stranke, dok je DS sada za ustavotvornu skupštinu.
Ja sada uopšte neću da ulazim ni u kakav vrednosni sud, samo konstatujem
tu okolnost. Hoću samo da kažem kako je moj utisak da je mnogo veći stepen
saglasnosti između vladinog predloga ustava (izuzimam radikalsku intervenciju)
i ekspertskog predloga predsednika Republike, saglasnosti sadržinske i
suštinske, nego što se može zaključiti iz njihovih javnih govora. I neću
da komentarišem da li iza toga stoji nečija procena da bi na sledećim
izborima prošao gore ili bolje, ali prosto ukazujem na tu okolnost. I
ukazujem na još jednu okolnost koja nije bez značaja, i u tom smislu ja
tu vrstu legalizma poštujem, odnosno mislim da bi tu vrstu legalizma trebalo
ispoštovati. Tridesetog marta 2004. godine Narodna skupština saglasnošću
svih parlamentarnih stranaka uključujući i DS usvojila je odluku, a na
osnovu važećeg ustava, o načinu promene ustava, koji tačno polazi od člana
35 Ustava i kaže: "Usvaja se odluka o pristupanju promeni ustava
i zadužuje se Odbor za ustavna pitanja da pripremi predlog novog ustava".
Znači, ušlo se izričito i zvanično u proceduru promene ustava. To je prva
faza iza koje sledi utvrđivanje predloga ustava, što je druga faza, i
na kraju je treća faza, a to je referendum. Znači, u tu proceduru se ušlo
saglasnošću svih stranaka i mislim da neka logika i fer parlamentarna
igra, da ne kažem neku težu reč, podrazumevala bi da se učini taj pokušaj
zajedničke sinteze i rešenja, ako je ikako moguće u tom Odboru za ustavna
pitanja u kojem sede predstavnici i Demokratske stranke. Time ne dajem
nikakvu političku preporuku, nego smatram da bi bilo korektno u nekom
ubrzanom roku, ne na brzinu, nego u nekom ozbiljnom radu, pokušati da
se iz nekoliko veoma vrednih modela ustava napravi jedna sinteza koja
može izdržati kritiku sa stanovišta demokratskog karaktera u vremenu u
kojem Srbija živi i stremi ka nekom evropskom putu. To je isto jedna okolnost
koju treba imati na umu.
U tom Odboru za ustavna pitanja može veoma lako da dođe do nesuglasica,
da se u izradi predloga novog ustava ne postigne saglasnost dvotrećinske
većine poslanika i da to bude jasno u relativno doglednom vremenu, time
se stiču uslovi za ovu ideju o kojoj profesor Nikolić dugo govori. Samim
tim automatski se stiču uslovi da se, ne obnavljajući više tu proceduru
usaglašavanja u Skupštini, ide na donošenje Zakona o ustavotvornoj skupštini.
Mislim da se mi suštinski ne razlikujemo.
Ivan Torov: Posle prokockane šanse iz 2000. i
2001. godine Srbija je ponovo u dilemi. Ponovo je u poziciji da razmišlja
da je praktično svako rešenje nemoguće, i da su reperkusije vrlo riskantne.
Da li se u postojećem odnosu snaga danas uopšte može razmišljati o promeni
ustava? Veliki sam skeptik, ne zato što ne postoji volja da se dođe do novog
ustava, nego zato što preovlađuju neke druge računice. Najbitnije pitanje
je da li se može menjati ustav u ovoj godini u situaciji kada se očekuje
radikalan ishod povodom Kosova i konačan rasplet sa Crnom Gorom, kada se
očekuje da se konačno razreši
dilema sa Hagom, u trenutku kada smo zaključili da nije ispravljena
istorijska nepravda za zločine i pljačku, kada Srbija nije ispitala
svoju blisku prošlost. Kako je moguće u tom ambijentu promeniti
ustav? Koji je to konsenzus svih stranaka koje će izvesti na biračka
mesta blizu četiri miliona ljudi? Odnosno najmanje pet do pet i
po miliona ljudi da bi najmanje četiri miliona glasalo za taj ustav.
Moguće su dve varijante - legalistička varijanta sa dvotrećinskom
većinom u skupštini i referendumom i izbori za ustavotvornu skupštinu.
Koliko su te varijante realne? Prva, legalistička, je apsolutno
nerealna. Ali ako je tako, postavlja
|
|
|
 |
Ivan Torov
|
 |
se pitanje zašto vlast na njoj insistira? Ako Koštunica nije odustao od
svog načela "prvo ustav, pa izbori", u tome ćemo videti razlog
za očekivanje da će taj referendum propasti, pa ćemo ići na novi referendum,
kao kada smo imali seriju predsedničkih izbora, pa ćemo tako ići sve dok
političkog protivnika ne nateramo da prihvati neka naša, možda modifikovana
rešenja. Dakle, ili to ili ništa, jer njima se ne ide na izbore. Jer, izbori
su za vladajuću koaliciju političko samoubistvo.
Druga varijanta sa ustavotvornom skupštinom jeste najracionalnije rešenje,
ali je pitanje koliko je realno. U ovom trenutku odnos političkih snaga
je vrlo nepovoljan po evropski, demokratski i reformski kurs. Na jednoj
strani imamo vladajuću koaliciju koja ima zaista jaku logističku podršku
snaga bivšeg režima i imamo DS čiji je rejting posle naglog porasta počeo
da pada, i koja se nekim svojim potezima prilično izolovala od potencijalnih
ili pravih saveza. Ako ona ne načini potez da okupi sve one slabašne, ali
reformske stranke, može se stvoriti atmosfera da ljudi opet krenu i da se
probudi neka svest. Da li će DS ustavom ili nekom politikom, koja je u ovom
trenutku prilično nedefinisana, pokazati da postoji opasnost da se preko
izbora za ustavotvornu skupštinu ne ozakoni bivši režim? Jer ako imate dominaciju
SRS i SPS koja podržava Koštunicu, i vladajuću koaliciju koja je gemišt
različitih ideologija i kojoj je jedini interes da opstane na vlasti, onda
bi rezultat tih izbora mogao biti vrlo nepovoljan. Sa stanovišta legalizma
sve je u redu, izabrana je skupština, ali je pitanje kakav ćemo ustav dobiti
posle toga. Reč je o jednoj pat poziciji koja trenutno vezuje ruke Srbiji
i ja ne vidim da će se bar do kraja godine naći neko racionalno rešenje.
Vesna Rakić Vodinelić: Niko ne spori da se
Srbija nalazi u pat poziciji i močvari, ali mi se čini da nije nemoguće
u toj močvari izazvati makar jedan talas. Duboko verujem da Republika
treba da nastavi da objavljuje ovakve razgovore. Sa svoje strane doprineću
da se tekstovi iz prethodnog broja Republike
i ovaj razgovor objave na francuskom i engleskom u časopisima Instituta
Yugoslav low i Droit
yougoslave, koji će biti ponuđeni svakom predstavniku međunarodne
zajednice koji nas bude posetio u nadi da to može da dovede makar do drugog
talasa.
|
Priredile Olivija Rusovac i Lidija Jovetić
|
Foto: Rastko Popov |
|