Razgovor: Lešek Kolakovski/Ježi
Turovič, poznati katolički intelektualac, osnivač i urednik nezavisnog
"Opšteg nedeljnika"
Marksizam, hrišćanstvo, totalitarizam
Ježi Turovič: Nekada davno - kako mi se čini - bio si marksista. Tvoje studije
marksizma udaljile su te prilično od prethodnih pozicija. U čemu se u suštini
sastojala evolucija tvog odnosa prema marksizmu?
Lešek Kolakovski: Kao što ti je poznato, prema marksizmu uvek sam se odnosio
dvojako, odnosno čisto intelektualno i politički, iako je bio jedinstven
i samo se veštački mogao razdvajati. Marksizam me je privlačio kao i mnoge
druge ljude, s tim što mi se činilo da nudi racionalnu a ne sentimentalnu
viziju istorije, u kojoj je sve objašnjeno, sve razumljivo - naravno prividno
- u kojoj je pored prošlosti bila objašnjiva i budućnost. Odnosno, marksizam
je privlačio svojom čisto humanističkom, antropocentričnom filozofijom.
Svojevremeno, Sartr je rekao da su marksisti lenji, u smislu da je marksizam,
posebno u svom uprošćenom, primitivizovanom vidu, u kojem je godinama delovao
kao politička ideologija - bio lako upotrebljiv, pružao osećanje lagodnosti,
zbog vladanja celokupnim istorijskim znanjem, pri čemu zbog njega nije bilo
važno učiti istoriju, jer je i bez toga nudio svetlu perspektivu budućnosti,
kao i uverenje da si u društvenim sukobima na dobroj strani, na strani poniženih
i uvređenih i sl. Iako je to godinama funkcionisalo prilično uspešno, nažalost,
bilo je ispunjeno okrutnim lažima.
Postojali su i drugi motivi. Kao i mnoge moje kolege i prijatelji koji su
prešli sličan put, reagovao sam prilično oštro na određenu poljsku tradiciju
koju nisam voleo, na klerikalno-bigotističko-nacionalističku, antisemitsku,
endecku tradiciju, na čitav konglomerat koji mi se kulturno činio zloslutnim,
a i lično sam prema njoj osećao odbojnost. Komunizam, kako sam tada zamišljao,
predstavljao je određeno nastavljanje tradicije koja mi je bila bliža, odnosno
racionalističke, kosmopolitske, slobodne misli i sl.
Kada danas govorimo o tim
stvarima to zvuči smešno. Međutim, ako uzmemo u obzir faktičke okolnosti
te iluzije, ako razmatramo učešće u komunizmu, za koji se deo poljske
inteligencije zainteresovao za vreme rata ili u posleratnim godinama,
onda sam za to da se ne svodi na glupost ili moralno ništavnu motivaciju
već da se stvar razmotri i pokaže onako kako se taj komunizam ispoljavao,
kao negacija određenog pravca u poljskoj kulturi, koji je, posebno
za levičarski nastrojenu inteligenciju uoči samog rata, bio neobično
uvredljiv i neprijateljski.
Mi smo u priličnoj meri reagovali upravo na tu stranu poljske tradicije
koju i dalje ne volim, mada iz drugog razloga. Jer, i dalje ne volim
endecku tradiciju (Narodna demokratija, ND ili endecija - poljska
politička partija - prim. prev.). I dalje ne volim poljski šovinizam,
klerikalizam, iako se u međuvremenu promenio smisao te tradicije,
iako su se mnogi stereotipi promenili ili dobili |
|
|
Ljubo Babić,
Faubourg St. Jeaques, 1919.
|
 |
drugo značenje. Ta tradicija mi je i dalje strana, iako je marksizam odavno
prestao da bude intelektualno mesto sa kojeg se može bežati od pomenute
tradicije.
Kao što je učešće u komunizmu za ljude poput mene bilo dvojako, politički
i intelektualno, i njegovo napuštanje je imalo dve strane. Neko vreme pripadao
sam pravcu koji je bio žigosan kao revizionizam. Bio je to pokušaj revizije
koja bi marksizmu dopustila da izađe iz zagrljaja staljinizma, da mu vrati
intelektualne vrednosti, poštovanje istine i demokratskih vrednosti. Nekoliko
godina, otprilike od početka 1955. godine ja i mnoge moje kolege verovali
smo da je marksizam sposoban za reviziju, za reforme, čak - iako je to trajalo
znatno kraće - da se komunizam može regenerisati, bez odricanja njegovih
fundamentalnih pretpostavki. To stanovište je bilo unutrašnje protivurečno,
jer ako si komunizam tretirao ozbiljno morao si ozbiljno uzimati i njegovu
autodefiniciju, onako kako je bio definisan unutar tog pokreta. To je ideja
da može postojati demokratski komunizam ili komunizam koji bi gajio poštovanje
prema istini, što je vodilo unutrašnjim protivurečnostima. Međutim, taj
pokret nije bio bezuspešan i pored svojih iluzija i suprotnosti, s obzirom
da je doprineo raspadu vladajuće ideologije, mada je brzo obelodanjeno da
se temeljio na unutrašnje nekoherentnim pretpostavkama. Zbog toga je revizionizam
bio kratkotrajna formacija koja se morala završiti. U jednom momentu postalo
je jasno da više nema šta da se revidira, da su nade u intelektualnu regeneraciju
komunizma jalove.
Bacio sam se na pisanje istorije marksizma koju sam završio krajem 70-ih,
u kojoj sam se između ostalog trudio da istražim marksističke izvore staljinizma.
Neko vreme govorkalo se - a i danas je u upotrebi taj stereotip - da je
staljinizam izopačenje i da nema ničeg zajedničkog s pravim marksizmom i
sl. Iz toga jasno proizlazi da Marks nikada nije zamišljao komunizam kao
gulag. Pa ipak, to je suviše jednostavan zaključak. To što je staljinizam
imao ideološko ruho preuzeto od marksizma nije vodilo krajnjem nesporazumu
niti zahtevalo drastično iskrivljavanje te tradicije. U ovom slučaju Marksove
intencije nisu bitne, jer je Marks, a ne Staljin, rekao da se celokupna
ideja komunizma može izraziti jednim jedinim sloganom: ukinuti privatnu
svojinu! Prema tome, tamo gde je ukinuta privatna svojina, tamo je komunizam
u Marksovom smislu. Tako da nije trebalo govoriti da Marksa treba potpuno
revidirati, da bi se stvorio monstruozan sistem zločina i laži koji se temelji
na lenjinističkim zadacima. Marks je predviđao da će u tom savršenom sistemu
sva sredstva proizvodnje i razmene biti u rukama države, a da će tržište
sa svim svojim nepravilnostima biti ukinuto. Ako se tržište ukine zbog čega
onda govoriti da u tome ima nečeg antimarksističkog? Marks je, međutim,
rekao da je tu sintagmu preuzeo od sensimonista, da u budućem ustrojstvu
neće biti vladavine nad ljudima već samo administriranja stvarima, mada
mu nije palo na pamet da se stvarima ne mogu izdavati naredbe, da se stvarima
administrira pomoću ljudi, a ne drugačije, te prema tome sistem apsolutne
vladavine stvarima, ako treba da bude efikasan, mora biti sistem apsolutne
vladavine ljudima. Iako je Marks to sasvim drugačije zamišljao, komunizam
koji je u skladu s njegovim pretpostavkama ne može a da ne bude ropstvo.
Promenimo temu razgovora. Govorilo se da je
Čerčil, upitan da li veruje u boga, odgovorio: what a continental question!
Nisam za to čuo, ali mi se veoma dopada.
Ne nameravam da ti postavim takvo pitanje, ali
ne samo zbog toga što danas živiš van evropskog kontinenta. Međutim, u Poljskoj
je odavno činjenica da su problemi religije i hrišćanstva zauzimali počasno
mesto u tvom mišljenju. Tim problemima baviš se i danas, što potvrđuje nekoliko
tvojih knjiga. Hteo bih da te upitam u čemu se sastoji promena tvog odnosa
prema religiji uopšte, posebno prema hrišćanstvu?
Naravno, neću odgovarati na pitanje da li verujem u boga, jer smatram da
bog to već zna. A što se tiče mog odnosa prema hrišćanstvu i religiji, religija
je bila veoma bitna. Mene su od rane mladosti interesovala pitanja hrišćanstva
i religije. Još kao dečak s ogromnom fascinacijom čitao sam Jevanđelja i
Stari zavet. I za vreme okupacije silno vreme sam
posvećivao tim temama i to
interesovanje nikada nije prestalo. Kao što sam već pomenuo, bio sam
krajnje antiklerikalistički raspoložen, posebno prema religijskoj
tradiciji koju sam video kao deo sarmatskog (konzervativan način života,
shvatanja i običaji poljskog plemstva u XVII i XVIII veku - prim.
prev.), poljskog kulturnog kompleksa koji nikako nisam voleo, te sam
puno vremena posvetio razmatranjima različitih pitanja hrišćanske
filozofije, što ni u ovom trenutku ne žalim. Ne zbog toga što je u
njoj bilo dosta pogrešnih, nesmotrenih ili nepravednih sudova već
uglavnom zbog toga što je u ondašnjoj političkoj i kulturnoj situaciji
to bilo rđavo. Predratni slobodni mislioci koji su napadali dominantan
model poljskog katolicizma, bigotizam, klerikalizam, katoličku netoleranciju
i sl., delovali su u drugačijoj situaciji, u kojoj su bili manjina,
dok je Crkva imala brojne privilegije. Posle rata došlo je do obrta
situacije. Sve vreme Crkva je bila tako reći jedina značajna nepodržavljena
institucija u zemlji. Njeno postojanje |
|
|
Vincent van Gogh,
Avenue of Poplars in Autumn, 1884.
|
 |
čuvalo jeelemente pluralizma koji je poljsku kulturu spasavao od destrukcije.
Ni napadanje Crkve u to vreme, kada su se mnoge stvari mogle racionalno
i opravdano kritikovati, napadati i osporavati u tadašnjoj kulturnoj situaciji,
nije imalo smisla. To mi je, međutim, koristilo, jer sam u različitim prilikama
naučio mnoge stvari.
Za mene je hrišćanstvo - kako ga u ovom času vidim - neraskidivo povezano
s evropskom kulturom. Tako da smatram da ta kultura uopšte ne bi preživela
u nehrišćanskom obliku, mada me sistematska teologija ne interesuje. Interesuje
me istorija teologije, dogmi, teološki i verski sukobi u Crkvi, istorija
Reformacije, jeresi. Ne interesuje me, međutim, dogmatska teologija kao
pokušaj intelektualne interpretacije prvobitnih izvora hrišćanstva. Interesuje
me ono što imamo u biblijskoj tradiciji, u Novom zavetu a posebno u knjigama
Starog zaveta koje smatram sjajnim, nadahnutim spomenicima ljudskog duha,
kao što su, recimo, Knjiga o Jovu, Psalmi, neke Knjige proroka, jer je to
nešto što razumemo bez teologije, s obzirom da ih nije teško razumeti, odnosno
teologija je u njima mnogo šta i zatamnjivala. Istorija teologije je uzbudljiva
tema, mada posle teoloških diskusija malo obećavam u pogledu razumevanja
ovog biblijskog izvornog instrumenta. Primera radi navedimo: tradicionalno
se za svetog Tomu Akvinskog i ne samo za njega kaže da su esencija i egzistencija
boga identične, o čemu svedoči slavna maksima iz Knjige Izlazak: sum
qui sum. Međutim, gospod bog nije rekao: moja esencija i egzistencija
u bogu su identične, jer je to prilično složena elaboracija, pojmovno čak
strana mišljenju autora ili autorâ Knjige Izlazak. Sveti Toma Akvinski kaže:
gospod bog - ne umem to literarno da citiram - nije objavio svoje dekrete
ex simplici voluntate, tj. nije ih objavio
kao neosnovane već ih je objavio u svojoj mudrosti, otud Psalmista kaže:
omnia in sapientia fecisti (sve
si u mudrosti stvorio). Ni gospod bog nije rekao da nije svoje dekrete
objavio ex simplici voluntate već je ustima
Psalmiste rekao: omnia sapientia fecisti.
Za mene ovi složeni teološki pokušaji tumačenja Biblije meritorno nisu naročito
zanimljivi, iako bi to bili kao deo istorije kulture. Hrišćanstvo je za
mene Novi zavet, religijske i moralne zapovesti, to jest Isusov život, nešto
što nam je - kako mi se čini - pristupačno direktno, bez posredovanja teologije.
Iz: Tygodnik Powszechny br. 46, 16. 11.
2003.
S poljskog prevela Biserka Rajčić
|