Logika i politika
Nebojša Popov
Republika je već šesnaest godina svedok
i učesnik zbivanja na tlu bivše Jugoslavije. Svedok je masovnog nasilja,
ubijanja i pljačke, razaranja države i društva, a učesnik je otpora i
težnji da se sve to spreči, zaustavi i uspostave normalno društvo i država.
Bogato iskustvo iz svega toga nameće temu iz naslova, više konkretno nego
teorijski.
Logika sile
Privrženi vrednostima savremene civilizacije skloni smo, izgleda, da
poreknemo bilo kakvu logiku politici razaranja same civilizacije, jer
tamo gde se može nekažnjeno ubijati i pljačkati uzima maha "prirodno
stanje".
Kada nije na delu logika kao tvorevina razuma, možda "radi"
neki njen surogat, recimo izvesna metoda koju čak i u ludilu zapaža jedan
Šekspirov junak, Polonije, posmatrajući Hamletovo ponašanje ("I ako
je ovo ludilo, ipak u njemu ima metode", veli Polonije). Stvari su
znatno komplikovanije kada je na delu kolektivno a ne individualno ludilo.
U vrtlogu iracionalnosti nisu sasvim skrivene kauzalne veze između različitih
postupaka u stvaranju i funkcionisanju ideologije nacionalizma i populizma,
o čemu smo objavili obilje analitičkih tekstova. Nisu ostala tajna ni
logične veze između takvih ideologija i ratne politike i samog ratovanja,
od Slovenije, preko Hrvatske i Bosne i Hercegovine, do Kosova, mada sve
to treba još podrobnije istraživati. Uočene su logične veze i između pljačke
i zločina, naročito tokom ratova, a daleko manje pre i posle njih. U svemu
tome jasno se ocrtava više logika sile negoli sila logike. Ova potonja,
očigledno, nije bila delotvorna, čak nije dovoljno poznato ni gde se sve
i kako pojavljivala, i dok to ne budemo znali nećemo moći pouzdano da
prosudimo zašto nije bila delotvornija, pa ni da li to može biti danas.
Baš to nas ovom prilikom najviše zanima.
Snaga logike
Postoje svedočanstva da su u Srbiji otpori Miloševićevom režimu u izvesnom
obliku postojali još dok je on bio u usponu (1990-91), da su bili sve jači
kada je on bio na vrhuncu moći (1992), da su bili još snažniji kada su stotine
hiljada građana mesecima
protestovale i zahtevale da žive "kao sav normalan
svet" (1996-97), da bi dosegli vrhunac kada je preko dva miliona
birača glasalo za opoziciju (DOS). Iz svega toga logično bi sledile
inače očekivane promene u znaku uspostavljanja normalne države koja
garantuje, pre svega, pravo na život i pravo na imovinu.
Mogućnost takvih promena logično sledi iz još nekih činjenica. Mnogi
građani koji su nekako preživeli minule godine nisu odustali od aspiracija
da žive normalno. Mnogi ljudi su uspevali, i pod najgorim okolnostima,
i da stiču izvesna sredstva za život ali su bili na razne načine reketirani,
pa je razumljivo da bi hteli toga da se ratosiljaju. Nije mali broj
ni onih koji su stekli i zamašniju imovinu i imaju interes da je legalizuju,
liše je hipoteke ratne pljačke i stave u normalan tržišni promet radi
legalnog sticanja profita. Dalje, i u izvesnim preduzećima u društvenom
vlasništvu (prema još |
|
|
uvek važećem ustavu) primetni su uspešni napori da se prestrukturiraju,
tržišno posluju i uključe se u modernu privredu. Mnoga preduzeća su privatizovana
i uspešno posluju. Primetna je i jedna nova pojava, radnika akcionara; ceni
se da ih ima više stotina hiljada. Mnogi od njih osporavaju vanustavnu uzurpaciju
društvenog vlasništva u onim oblicima privatizacije gde se krše zakoni i
ugovori, favorizuje jedan suvlasnik na račun ostalih, toleriše pljačka i
gaženje svojinskih prava malih akcionara i radnika.
Iz ovih činjenica, barem na prvi pogled, izbija snaga logike koja izvire
iz interesa velikog broja ljudi, čak većine državljana, da se uspostavi
normalna država. A za to je neophodno da se donese novi ustav koji bi bio
pouzdan znak raskida sa starim režimom. Poseban značaj ima i ukidanje još
uvek važeće maglovite ustavne odredbe o društvenoj svojini i ustavno zasnivanje
novih oblika vlasništva. Novi ustavni okvir omogućio bi racionalnu i pravičnu
prestrukturaciju privrede i društva, te uklanjanje dominacije logike sile,
domaće i spoljne.
Šta će da prevagne
Koja je logika delotvornija, jača? Promene ne slede neposredno iz logike.
Rizici stvaralaštva...
Kada saberemo sve koji su se u proteklim godinama borili za promene, logično
je pretpostaviti da su one realno moguće. Ali, zna se, promene ne proističu
neposredno iz logike čak i kada je ona veoma snažna. Logika sile, u to
su se mnogi uverili, često odnosi prevagu. Za raskid s logikom sile neophodno
je i odlučno i istrajno političko delovanje koje nije svedeno samo na
borbu za vlast već obuhvata i proizvodnju političke zajednice. A njen
temelj je, kako se to u modernom dobu nebrojeno puta pokazalo, pravo na
život i imovinu svakog građanina, a ne privilegija onih koji dominiraju,
bilo po nekoj višoj sili ili na osnovu demokratskih izbora. Moguća je,
naime, kako pokazuju brojna savremena istraživanja, i demokratija bez
slobode da se oblikuje individualni i zajednički život. A baš ta volja
za slobodom nije sasvim izvesna ni u minulim otporima starom režimu niti
u snažnim težnjama za demokratskim promenama. Bilo bi prosto neverovatno
da se ispostavi da prave težnje za slobodom nije ni bilo, i da je ni danas
nema. Započeta debata o novom ustavu, pogotovo o ustavotvornoj skupštini,
pokazaće realne "kapacitete" ne samo logike sile i snage logike,
nego i same slobode državljana Srbije, državljana bez države.
|