Interpretatio Serbica
Zašto srpski dečki vole Kusturicu? Fenomen Kusturica, koji se može
objasniti samo zapadnoevropskom pretežno levičarskom ignorancom, neznanjem
i širom kolonijalnom samouverenošću i neodgovornošću, došao je svome
kraju. Ovi prostori više nisu nikakva medijska senzacija. Svi se trude
da se ponašaju što više evropski, kako bi što lakše i brže prevarili
Evropsku zajednicu, a onda će već lako. I Kusturica je konačno tamo
gde pripada - u zabitom srpskom selu, napravljenom za njega. O filmu
ne treba gubiti ni reči, ni vremena. To je verovatno onoliko genijalno
koliko su to bile i prethodne manipulativne slikovnice rečenog autora.
Očekivati da će se u glavi zalivenoj plitkim laskanjem, uprkos svim
privilegijama i lakim rešenjima, iznenada roditi kritička ili bar paradoksalna
i zaumna misao potpuno je nerealno. Kusturica ima svoje nesumnjivo srpske
zasluge - elegantna odbrana Miloševićevog režima u nevreme, prikazivanje
Roma kao najšarenije znamenitosti "cirkusa Balkan", animalnost,
pokvarenost i glupost uvijene u tzv. vizuelnu poeziju, koja se sastoji
od beskonačnoga samocitiranja, i najzad opštezadovoljavajući stav prema
ženama koje su silovane, bivene i ciče, kao i u prethodnih zlatnih 40
godina srpskog filma. No, je li sve to dovoljno da izazove poluosmeh
na licu Koštunice, smanjen na normalu, široki osmeh akademika Bećkovića
i izazove bar drhtaj usnica strogo kontrolisanog Borisa? Očito jeste,
ali ima i drugih antropoloških i kulturno zanimljivijih razloga.
Lingvistička simpatija
Kusturičina svojevolja sa novinarima zapravo je ono isto
što smo čuli na svim njegovim javnim pojavljivanjima, dodelama nagrada
i intervjuima. Čovek je beznadežno neverbalan, što budi i druge sumnje
epistemološkog, kognitivnog tipa. Drugim rečima, nema bogzna
šta da kaže. No, došao je trenutak
kada neverbalnost treba da doživi nešto što bismo nazvali "interpretatio
Serbica", dakle da ga lokalni mudraci protumače i klasifikuju.
Pojava akademika Bećkovića je tu ključna. Besmrtnost je, u slučaju
akademika Bećkovića, postignuta već time što je u davnim '80-im
njegovom zaslugom sve što je muško poreklom iz dinarskih krajeva,
upoznato sa većinom slova ćirilice i sa gotovo polovinom padeža
ušlo u Udruženje književnika Srbije. Druge usluge tokom godina -
kao što je formiranje |
|
|
|
|
Pablo Ruiz Picasso, Trois
femmes au bord d'une plage, 1924.
|
|
javne ratoborne poetike epskih formula, sa kojima se na junačkim usnama
moglo elegantno pasti rasutih creva od Slavonije do Hercegovine, zasluge
za uništavanje opozicije protiv Miloševića, za opštu mizoginiju današnjeg
društva Srbije, za veličanje ratnih zločinaca, za zaslepljivanje masa
- samo pojačavaju skup uslova za besmrtnost. I za sve to vreme jezik akademika
Bećkovića ostao je isto onoliko bez značenja i isto onoliko oralno gromopucatelan,
kao što je bio u praistorijsko doba pričanja viceva u kafanama. Ko bi
bolje razumeo Kusturičina zaplitanja i nemogućnost izražavanja? Ko bi
bolje verbalizovao Kusturičinu, izvinite na izrazu, poetiku?
Vizuelna simpatija
Boris Tadić bi konačno dobio više boje i oblika kada bi se okružio
sirenama, satirima, nimfama, kentaurima, jednorozima i sličnima. Kako
to, nažalost, ne može da se izvede, odnosno kako suzni tandem - Dobrica
Ćosić, tata Tadić - nema širu upotrebu sem predsedničke inauguracije,
Kusturičina pojava sa vozićima, zabacivanjem pramenolikih lokni i ostalim
rustikalnim okolišom ispunjava upravo ovu nužnu potrebu najboljeg od
svih loših rešenja u srpskoj politici. Predsednik Tadić izvesno nije
mogao naći strasnu, opasnu, politički izazovnu ženu za ovakvu ulogu,
recimo, neku od srpskih veštica koje još uvek govore o odgovornosti
i ratnim zločinima, nije mogao napraviti prijem za Žene u crnom, i nije
mogao pozvati Natašu Kandić na neku savetodavnu funkciju. Zato je tu
Kusturica - najbolja moguća šabesa od malo kulture, malo politike, malo
rock'n'roll. Možda će neki budući glasači to ipak upisati u raboš.
Pojmovna simpatija
Najtemeljitiji od svih u triju, Vojislav Koštunica, u Kusturici vidi
sve svetle elemente prošlosti - ašik sa vlašću, sa oružjem, relativizovanje
zločina i sve mogućne konceptualne osnove jednog velikog budućeg prijateljstva,
u kojem bi i dalje bilo mogućno govoriti ponižavajuće o Haškom sudu
i Evropskoj zajednici, uz mogućnu prisutnost svetskih medija, snižavati
temperaturu kada se spomene Sarajevo, imati mali alibi za pljuvanje
po Hrvatima u budućoj tesnoj trci, i uopšte sve što treba devalorizovati
onim neponovljivim stilom raje i polovinom usta. Tri ugledna posetioca
na premijeri novog Kusturičinog filma - akademik Bećković, Boris i Vojislav
Koštunica - imaju, dakle, jake simpatičke odnose sa Kusturicom, koji
izvesno ništa bolje nije ni zaslužio. Preostaje li išta nama ostalima?
To, da ćemo kad-tad biti kažnjeni gledanjem novog Kusturičinog ostvarenja
na televiziji.
|