|
Srbija u traganju za državom
Ustav u olovnim vremenima
Iako su mnogo ustava prevalili preko
glave, građani Srbije su imali tu nesreću da uglavnom žive u besudnom
stanju
Poslednjih šest decenija XX veka bile su, svakako, najburnije u ovih
dve stotine godina moderne srpske državnosti. U tom periodu smenila su
se dva oblika vladavine (monarhija i republika), tri vladajuće ideologije
(integralno jugoslovenstvo, socijalizam i nacionalizam), četiri državna
poretka (unitarizam, federalizam, samoupravni socijalizam i Miloševićev
lažni kapitalizam). Doživeli smo svetski rat i četiri unutrašnja. Od šezdeset,
ratovalo se punih petnaest godina. Srbija je u onaj veliki rat ušla kao
sastavni deo monarhističke Jugoslavije, a iz njega izašla kao jedna od
šest republika nove jugoslovenske socijalističke zajednice. Zajedno sa
ostalih pet republika delila je sve relativne prednosti koje je druga
Jugoslavija uživala u svetu, da bi se, posle raspada zemlje, srozala do
najdubljeg prezira tog istog sveta.
U svim tim prevratničkim prilikama bilo je čestih i radikalnih ustavnih
promena, čak i pravih ustavnih bizarnosti. Počev od Ustava 1974. koji
se sa svojih 400 članova jedva smeštao u jednu pozamašnu knjigu, do Miloševićevih
otvorenih gaženja ustava, stalno na granici državnog udara.
Prvi posleratni ustav
Prvi od posleratnih ustava, onaj iz 1946, propisivao je da je država
FNRJ republika, federativnog uređenja, sastavljena od šest republika,
pokrajine Vojvodine i oblasti Kosova i Metohije (obe u sastavu Srbije).
Skupština je bila dvodomna: Savezna skupština i Skupština naroda. Savezna
skupština birala se po principu jedan čovek - jedan glas, a Skupštinu
naroda tvorilo je po 25 poslanika iz svake republike, 15 iz Vojvodine
i 10 iz kosovsko-metohijske oblasti. Vladu FNRJ sačinjavali su ministri
iz svih republika, ali ne po predstavničkom principu.
Ustav je garantovao političke i građanske slobode, ali s obzirom na predominantnu
ulogu KPJ i njenu opštu i usmeravajuću kontrolu nad državom i društvom,
ta prava faktički nisu poštovana. Druge političke partije, iako formalno
priznate, nisu mogle samostalno da učestvuju na izborima već samo u sastavu
jedinstvene liste Narodnog fronta u kojem je Komunistička partija imala
odlučujuću ulogu. Član 6 ustava je glasio: "U FNRJ sva vlast proizilazi
i pripada narodu". U stvari, to je bio samo privid jer tadašnja vlast,
zasnovana samo na jednoj partiji, nije trpela opoziciju i uskoro ju je
potpuno eliminisala iz političkog života.
Bila je zajemčena privatna svojina, ali nije poštovana, već je raznim
kasnijim zakonima široko nacionalizovana. Garantovana je i sloboda štampe
i udruživanja, ali je raznim ograničenjima i represivnim merama takođe
gušena. Iz osnova se menjaju društveno-ekonomski odnosi, uvodi se državna
svojina, zatim planska privreda, a tržište se potpuno ukida. Nominalni
šef države bio je Prezidijum Narodne skupštine.
Nova ideološka doktrina
Prema drugom po redu ustavu - ustavnim zakonom iz 1953. - menja se partijska
doktrina, političko uređenje FNRJ i osnov organizacije državnih organa:
umesto naroda, za nosioca vlasti proglašava se "radni narod".
Radni narod vrši vlast i upravlja društvenim i državnim poslovima preko
samoupravnih organa počev od preduzeća, preko opština, do republika i
federacije. U privrednim preduzećima uvode se radnički saveti, a u skupštinama,
pored saveznog (u federaciji) i republičkog (u federalnim jedinicama)
veća, uvode se veća proizvođača. Socijalna i upravljačka prava radnika
dobijaju primat nad političkim i građanskim pravima, koja se tretiraju
kao zaostatak iz buržoaskog perioda. Umesto vlade, uvodi se izvršno veće.
Ukida se podela vlasti i uvodi se načelo jedinstva vlasti. To znači -
kako se tada govorilo - da radni narod od dna do vrha države i društva
neposredno i preko svojih samoupravnih organa odlučuje o svim javnim poslovima.
Ideološka doktrina da je "radni narod jedini nosilac vlasti i upravljanja
društvenim poslovima" dalje je razvijana i produbljivana u Ustavu
iz 1963. Samoupravni sistem postaje sveobuhvatniji i iz privrede se širi
i na sve društvene službe. Preuređuju se i najviši zakonodavni organi
u federaciji i republikama: ostaje opšte veće - Savezno i republička -
a umesto veća proizvođača sada nastaje pet veća po segmentima društvene
i ekonomske organizacije društva (socijalno-zdravstveno, privredno veće,
organizaciono - političko, prosvetno itd.). Ustav iz 1963. donosi još
jednu novinu - u njemu se izričito kaže da je SKJ "vladajuća snaga
zemlje" (ranije je bila "rukovodeća"). To je, kako je Partija
zvanično tumačila, ne stvar izbora nego istorijske nužnosti, jer je "Savez
komunista organizovana rukovodeća snaga radničke klase u izgradnji socijalizma".
Time se partijska država legalizuje, za razliku od ranije kada je bila
samo faktička. Ustavna ideja nosioca vlasti se od 1946. do tada razvijala
ovom putanjom - najpre se pominjao celokupan narod, zatim radni narod,
da bi se kasnije prihvatio termin radnička klasa.
Tito je postao predsednik Republike bez ograničenja trajanja mandata,
čime je partijska država zaokružena i personalnim rešenjem koje nigde
u demokratskom svetu nije postojalo. S obzirom na promene u sistemu predstavništva,
uveden je delegatski sistem tako da je bilo dvostrukih izbora - pored
opštih, po mestu stanovanja, na koje su izlazili svi građani, glasalo
se i po mestu zaposlenja, u radnim organizacijama.
Dvojni suverenitet
Sledeća ustavna rekonstrukcija zemlje počela je donošenjem većeg broja
ustavnih amandmana koji su 1974. kodifikovani u novi ustav. SKJ ostaje
"vladajuća snaga zemlje", ali je izvršena značajna organizaciona
promena države. Uvodi se kategorija "narodnosti", pod kojima
su se podrazumevale dotadašnje nacionalne manjine (Albanci, Mađari itd.).
U stvari, ovim je ustavom predviđen dvojni suverenitet: njegovi nosioci
su "radnička klasa i svi radni ljudi", s jedne, i "narodi
i narodnosti", s druge strane.
Uvodi se Predsedništvo SFRJ u kojem je, sa po jednim članom, predstavljeno
šest republika i dve pokrajine (u međuvremenu je Kosovo postalo pokrajina).
Tako su i pokrajine faktički dobile status federalnih jedinica, što je
između njih i Republike Srbije izazvalo niz komplikacija. Jugoslovenske
republike dobijaju mnogo veća prava, zemlja se konfederalizuje. Savezna
skupština organizovana je u dva doma: Savezno veće i Veće republika i
pokrajina. Iako se samoupravljačka doktrina i dalje razrađuje i razuđuje
(ouri, souri, sizovi itd.), očigledno se skreće ka sve većoj vladavini
republičkih i pokrajinskih partijskih oligarhija. U saveznom i republičkim
ustavima ističe se da se federalna zajednica zasniva na pravu samoopredeljenja,
uključujući i pravo na otcepljenje koje, doduše, nije detaljno normirano.
U Saveznoj se skupštini uvodi načelo jednoglasnosti u odlučivanju (konsenzus).
Sa populističkom revolucijom krajem osamdesetih i pobedom Slobodana Miloševića
na opštim izborima, u Srbiji nastaje nov period, ali bez radikalnog raskida
sa prošlošću. Jedan tip autoritarizma zamenjuje drugi - umesto socijalizma
vladajuća ideologija postaje nacionalizam. Doduše, Ustav iz 1990. pokušava
ovu stvarnu promenu da zabašuri pa Srbiju definiše u neetničkim i nenacionalnim
pojmovima kao "demokratsku državu svih građana koji u njoj žive".
"Suverenitet pripada svim građanima Srbije." Ali, ustavna preambula
se poziva na "vekovnu borbu srpskog naroda" i njegovu rešenost
da "stvori demokratsku državu srpskog naroda".
Nacionalistički autoritarizam
Prema tekstu Ustava, koji je i danas na snazi, menja se politički sistem,
deklarativno se priznaje princip pravne države, vladavina prava, politički
pluralizam, višestranački izbori, vraća se načelo podele vlasti, ustavne
garancije ljudskih prava, a pored državne (društvene) podstiče se i privatna
svojina. Umesto parlamentarizma, međutim, zahvaljujući premoći SPS, ponovo
se učvrstila partijska država koja je sprečila nastajanje nezavisnog sudstva
i slobodu medija, a pomoću vojske i policije, nad kojima je imao tesnu
kontrolu, režim je grubo kršio građanska prava. Skupština Srbije postala
je jednodomna, a predsednik Republike Srbije, koji se po ovom ustavu bira
na neposrednim izborima, prigrabio je za sebe gotovo monarhistička ovlašćenja.
Još pre donošenja ovog ustava, ustavnim amandmanima iz 1989. nadležnosti
pokrajina svedene su na puku simboliku, što je izazvalo dodatne napetosti
u zemlji. Opštine su, zajedno sa lokalnom samoupravom, pretvorene u prirepke
centralne vlasti. Nošen agresivnim nacionalističkim revanšizmom, režim
Slobodana Miloševića zagazio je u desetogodišnje ratovanje sa susedima,
u kojem se, početkom devedesetih, raspala druga Jugoslavija. Izolovana
i osuđena od sveta, Srbija je potonula u samodržački autoritarizam, inflaciju
i osiromašenje naroda.
Ako je druga Jugoslavija bila zemlja krajnje suženih građanskih prava
i političkih sloboda, onda je treća Jugoslavija (SRJ), a poglavito Srbija,
bila sve to ali i mnogo više od toga - država potpunog ustavnog haosa
i samovolje. Milošević je u učvršćivanju svog autoritarizma pokazivao
besprimernu drskost i maštovitost. U Ustavu iz 1990. tako je dobro ušuškao
svoju vlast da ga je neuporedivo teže bilo smeniti nego izabrati. Za opoziv
predsednika Republike potrebno je više od trećine poslanika u Skupštini
Srbije i više od polovine upisanih birača. Zatim su sledili dalji autoritarni
koraci. Režimu nije bilo dovoljno što predsednik Republike ima samodržačka
ovlašćenja po Ustavu iz 1990, već je godinu dana kasnije donet i Zakon
o merama za slučaj vanrednog stanja. Po Ustavu, naime, vanredno se stanje
može uvesti kada su ugroženi: 1) bezbednost Republike Srbije, 2) slobode
i prava čoveka i građanina, 3) rad državnih organa. Zakon je na sve to
dodao i četvrti razlog: "Ugrožavanje obavljanja privrednih i društvenih
delatnosti", što je praktično značilo mogućnost uvođenja vanrednog
stanja i zbog većih štrajkova.
Ustavna konfuzija
Ustav je u svom članu 135 propisao da ukoliko akti savezne vlade "ugroze
ravnopravnost ili interese Srbije, srpska vlada mora zaštititi te interese".
Ovo je značilo otvoreno nepriznavanje supremacije Ustava SFRJ, čime je
Srbija praktično iskočila iz tadašnje federacije. Neprijateljstvo prema
federaciji nije se izražavalo samo u pasivnom vidu, već je poprimalo i
oblike aktivne agresivnosti. Tako je Srbija, krajem 1990, "upala"
u platni sistem federacije i samovoljno prigrabila oko 2 milijarde dolara!
U to vreme uveden je i privredni bojkot Slovenije čime je potkopan i ekonomski
aspekt tadašnje Jugoslavije.
Za istoriju će ostati kao nečuveni kuriozitet kako je 1992. uopšte usvojen
takozvani žabljački ustav. Ovaj ustav treće Jugoslavije (SRJ) usvojila
je Skupština druge Jugoslavije (SFRJ), kojoj je već istekao mandat jer
su poslanici birani još 1986. Odluka je bila nepravovaljana i zbog toga
što u glasanju o ustavu u Saveznom veću nije učestvovalo četiri od šest
tadašnjih federalnih jedinica; od 220, glasala su samo 73 poslanika.
Kao što nije mario za proceduru, režim Slobodana Miloševića nije se mnogo
obazirao ni na usklađenost ustavnih akata. Član 99 saveznog ustava propisivao
je: "Savezna vlada: održava odnose SRJ sa drugim državama i međunarodnim
organizacijama". Međutim, član 72 srpskog ustava tu je materiju regulisao
ovako: "Republika Srbija uređuje i obezbeđuje: međunarodni položaj
i odnose sa drugim državama i međunarodnim organizacijama". Bilo
je i drugih sukoba nadležnosti. "Savezna vlada: naređuje opštu mobilizaciju
i organizuje pripreme za odbranu" (čl. 99 saveznog ustava). Srpski
ustav, opet, daje predsedniku Republike Srbije pravo da "rukovodi
oružanim snagama u miru i ratu i narodnim otporom u ratu; naređuje opštu
i delimičnu mobilizaciju; organizuje pripreme za odbranu zemlje".
Potpuna pravna i državna konfuzija!
Razaranje države
Puno je primera i nepoštovanja primata međunarodnog nad unutrašnjim pravom,
naročito što se tiče sloboda i prava građana. Ustav Srbije kaže da sudovi
sude na osnovu Ustava i zakona i drugih opštih akata, a ne navodi međunarodne
propise. Iako su slobode i prava građana spadali u nadležnost saveznog
ustava, obe federalne jedinice, i Srbija i Crna Gora, preuzele su ovu
materiju u svojim ustavima. Recimo, tretiranje ličnih sloboda mnogo je
uže u republičkim nego u saveznom ustavu. Sem toga, tadašnji savezni ustav
zabranjivao je smrtnu kaznu, srpski ju je predviđao. Zatim, srpski ustav
je navodio mnogo više razloga za uvođenje vanrednog stanja nego savezni.
Državna bezbednost je imala odrešene ruke da otvara poštu građana i da
prisluškuje telefonske razgovore. A da ne pominjemo kršenje izbornih prava
građana, kao prilikom opštinskih izbora 1996. kada je morala da se umeša
i međunarodna zajednica da bi se priznali izborni rezultati.
Jedan od manje vidljivih načina narušavanja ustavnosti bio je u tome što
je četiri ili pet puta odlagano usaglašavanje zakona sa saveznim ustavom,
što je značilo da je osnovni akt federacije nekoliko godina, u mnogim
aspektima, praktično bio suspendovan. Revizija ustava vršena je i novousvojenim
zakonima i to najčešće kada je trebalo ograničiti prava i slobode (zakoni
o medijima i univerzitetu iz 1998). Nisu bili retki ni slučajevi da se
ustav krši i podzakonskim aktima (uredbama). Bilo je to pravo razaranje
države u neviđenim razmerama. Talas režimskog samovlašća i institucionalnog
rasula krenuo je tako nezadrživo da je zemlja zapala u ono, kako ga je
Hobs nazivao, prirodno stanje u kojem je svako svakoga mogao da ubije
ili nekažnjivo opljačka. U to vreme izvršeno je nekoliko stotina uličnih
ubistava, koja su uglavnom ostala nerasvetljena, a država je sama ili
u sprezi sa mafijom izvršila džinovsku pljačku naroda preko svesno podsticane
inflacije i osnivanjem piramidalnih banaka. Ogromne sume novca pokradene
su na taj način što je režim favorizovao pojedince i preduzeća, dajući
im pravo na povlašćeni uvoz nafte i cigareta.
Tom i takvom saveznom ustavu iz 1992. Milošević je zadao završni udarac
u julu 2000. kada je poželeo da još više učvrsti svoj položaj predsednika
SRJ, zbog čega je i raspisao prevremene izbore. Prekim putem i na neustavan
način izmenio je savezni ustav u dve bitne tačke. Uvedeni su neposredni
izbori za predsednika SRJ, a i neposredni izbori za poslanike Veća republika
Savezne skupštine, čime su pogažena prava državnosti Crne Gore. Računica
mu se izjalovila jer ga je narod većinskom izbornom voljom i uličnim protestima
maknuo s vlasti, ali tek pošto je Slobodan Milošević uspeo da razori državu
i potpuno uništi privredu.
Alternativna misao
Nije tačno da u srpskom društvu u toku tih pedeset godina nije bilo pokušaja
odupiranja autoritarnim sistemima vladanja. Uprkos represiji i kaznenim
merama, alternativna misao, pa čak i organizovani otpori, javljali su
se raznim povodima i u raznim vidovima, čak i u Savezu komunista, a još
više van njega. Jedan od najmarkantnijih događaja na tom planu bilo je
nastojanje komunističkog čelnika Milovana Đilasa, pedesetih godina, da
ulogu SKJ formuliše na "mekši" način, što je zvučalo kao poziv
na reviziju partijske ideologije. Kasnije je Đilas napustio ideju da se
stvari mogu rešiti samo popravkom Partije i evoluirao u uverenog demokratu.
Njegovi članci objavljivani u raznim stranim listovima čitani su sa interesovanjem,
a u svetu je važio kao jedan od najcenjenijih kritičara komunističke ideologije
uopšte. Zbog svojih ideja hapšen je i osuđivan na višegodišnji zatvor.
Sedamdesetih godina u vrhu srpskog Saveza komunista jedna grupa partijskih
čelnika, predvođena Markom Nikezićem, takođe je zastupala drugačije poglede
od zvaničnih na ulogu partije i mogućnost demokratskog dijaloga u društvu.
Okosnica u njihovoj političkoj filozofiji bila je zahtev da se prizna
pravo na različitost, javna debata o njima, a ne administrativna zabrana
književnih dela. Ovo pravo na različitost bilo je potrebnije tim pre jer
su se upravo u to vreme sve više naglašavale razlike među republikama,
pa i među narodima, a bilo je malo, ili nimalo, autentične i moderne političke
alternative. Zvanični SKJ je ovu struju u Srbiji posprdno nazvao "liberali",
želeći da sugerira njihovu otuđenost od partije.
Što se tiče unutarpartijskog otpora najdalje je, krajem osamdesetih godina,
otišao tadašnji predsednik Saveznog izvršnog veća Ante Marković koji je,
zahvaljujući činjenici što je partijski vrh Jugoslavije bio oslabljen
i nije više mogao da primenjuje sankcije, prvi među komunistima predlagao
višepartijski sistem, ekonomsku reformu, donošenje novog ustava, izbore
za saveznu skupštinu, a za kratko vreme izveo je monetarnu reformu i zauzdao
inflaciju. Međutim, ono što nije mogao da uradi oslabljeni partijski vrh
Jugoslavije, nisu propustile da učine sve moćnije republičke oligarhije
koje su početkom devedesetih smrsile konce Markoviću i tako sebi otvorile
put za nameravani raspad zemlje.
Dva pola opozicije
Što se tiče vanpartijske opozicije, nacionalistička struja je svih godina
bila, na razne načine, stalno prisutna na javnoj sceni u Srbiji. To i
nije neobično ako se zna da je nacionalizam tradicionalno imao najdublje
korene u politici i bio neizbežni pratilac dvovekovne izgradnje moderne
srpske državnosti. Nacionalisti su vaskrsli i u vreme socijalizma sa svojim
retrogradnim idejama glorifikovanja srpske prošlosti i tvrđenjima da su
Srbija i Srbi politički prikraćeni i ekonomski eksploatisani u drugoj
Jugoslaviji. Govorili su čak da se srpski narod nalazi u egzistencijalnoj
situaciji kada mu je ugrožen i goli opstanak. U tome se naročito isticala
grupa akademika iz SANU i Udruženja književnika Srbije. Može se reći da
su oni duhovno i ideološki prokrčili put za dolazak na vlast Slobodana
Miloševića, koga su u početku svesrdno podržavali. Kada su kasnije stali
da mu uskraćuju podršku više su zamerali njegovim političkim metodama
nego njegovoj nacionalističkoj suštini. Od nacionalista se više i nije
moglo očekivati s obzirom da su po svojoj ideologiji, kao i Milošević,
gajili isti tip kolektivizma i autoritarnosti.
Na drugom polu od nacionalista nalazili su se intelektualci, naročito
filozofi i sociolozi, koji su šezdesetih godina bili okupljeni oko časopisa
Praxis. Mada je izlazio u Zagrebu, u časopisu je sarađivala i veća
grupa filozofa i sociologa iz Beograda. Saradnici Praxisa izražavali
su kritički stav prema monopolu vlasti i autoritarnoj vladavini neprikosnovenog
vođe Tita. Njihov je cilj bio da kritičkim promišljanjem dotadašnjeg političkog
iskustva socijalizma radikalno otklone sve oblike dogmatizma i staljinizma.
U svojim naučnim raspravama ispitivali su perspektive socijalizma kao
humanog programa za savremeni svet. Neki među njima, ne odbacujući socijalizam,
usredsredili su se na mogućnost njegove demokratske transformacije, dok
su drugi osporavali i sam marksizam kao ideologiju. Režim je šezdesetih
godina zabranio ne samo Praxis, nego i Korčulansku letnju školu,
koja je stekla veliki ugled i u svetu. Sudbina praksisovaca je različita
- dok su jedni ostali verni kritičkom promišljanju političke i socijalne
stvarnosti, drugi su se opredelili za nacionaliste i aktivno podupirali
njihovu vlast.
Prodor društva u politiku
Krajem osamdesetih, kada su raspad zemlje i oružani sukobi već postali
izvesni, javio se UJDI (Udruženje za jugoslovensku demokratsku inicijativu)
koji je okupio najuglednije intelektualce iz svih republika i pokrajina
tadašnje Jugoslavije. Glavni njegov cilj bio je podsticanje procesa demokratskih
promena, uspostavljanje parlamentarne demokratije, tržišne privrede i
zaštita ljudskih prava. Da bi se predupredio rat UJDI je tražio zakon
o slobodi štampe, stranačko organizovanje, slobodne izbore, tako da se
u novom parlamentu, a ne na ratištu, odlučuje o budućnosti zemlje. Praktični
koraci za ostvarivanje ovih ideja bili su Pretparlament Jugoslavije, koji
je okupljao veći broj stranaka i udruženja, i Okrugli sto oko kojeg su
se, devedesetih, sastajali tadašnja vlast i opozicija. Dva dana pre početka
rata, 24. juna 1991, uputili su poziv svim republičkim skupštinama i predsedništvima
republika, ali su naišli na zid ćutanja. Na sličan način, zbog opstrukcije
vlasti, propali su i pokušaji da se preko Okruglog stola postigne dogovor
o novim izbornim zakonima i pripreme slobodni izbori.
Ova hronika otpora autoritarnom režimu u Srbiji ne bi bila potpuna bez
političkih stranaka, nastalih devedesetih godina, i naročito građanskog
pokreta koji se od sredine devedesetih snažno razvio kao autentičan izraz
političkog nezadovoljstva u društvu. Godine 1996/1997. masovni građanski
protesti odbranili su rezultate opštinskih izbora, a dve godine docnije,
za vreme NATO bombardovanja, organizovali su se u više gradova i na nivou
Srbije. Odlučno su insistirali na prestanku rata, odbrani prava na život
i odgovornosti za počinjene zločine. Bez ove široke društvene podrške
bilo bi nezamislivo i Miloševićevo obaranje s vlasti.
Pred novim ustavom
Iako su toliko ustava prevalili preko glave, građani Srbije su u toku
ovih poslednjih decenija uglavnom živeli u besudnom stanju. Ako su velike
ideologije imale krupne posledice i za druge narode, mi smo, kako neki
kažu, doživeli pravi slom istorije, koji je za sobom ostavio teško zalečive
traume. Zašto je došlo do takve društvene degradacije? Valjda i zbog toga
što smo se lako i nekontrolisano predavali ideologijama - integralno jugoslovenstvo,
socijalizam i nacionalizam - kao meri i osnovi za organizovanje i društva
i države. Nismo, ni za svih ovih 200 godina, izgradili pouzdane institucije
koje bi bile i najpouzdanija brana pred svim ovim iskušenjima.
Postojalo je, međutim, još nešto. Kod nas je poprilično rašireno metafizičko
poimanje države - mnogi uticajni ljudi državu su smeštali u apstraktnim
visinama, negde između slave i veličine, a malo su marili za zakonitost
i ustavni red. Setimo se samo s kakvim je oduševljenjem slavljena Miloševićeva
antibirokratska revolucija kada je nahuškana rulja uličnim neredima obarala
vlast u Vojvodini, Crnoj Gori i na Kosovu. Oni koji su tada najmanje mislili
na poštovanje zakona i elementarnu demokratsku proceduru u neizbežnim
političkim promenama, najviše su i krivi što je devedesetih godina poreknuto
sve ono što su do tada stvarali najbolji srpski umovi.
Da li će ova opomena, da se, dugoročno gledano, najbolje isplati služiti
proverenim načelima a ne stranačkim ideologijama, dopreti i do autora
novog ustava Srbije?
|