|
Nad »vrtlogom populističkih revolucija«
Opsednutost gospodina Popova (neka mi oprosti, no ja ne nalazim drugu
reč) populizmom ja mogu da objasnim samo time što mu se učinilo da je
to ona dugo tražena formula kojom je moguće objasniti sva zamršena zbivanja
u Evropi u toku dvadesetog veka. Nije neobično što je on podlegao toj
opseni. Ona se u njegovoj interpretaciji pokazala zgodnom da se zbivanja
u tom vremenu opišu u kontinuitetu, barem kad je reč o onom delu sveta
koji ne podleže zapadnim standardima i gde zgodno može da se populizam
poveže sa "tiranijom, despotizmom, diktaturom, autoritarizmom i totalitarizmom".
"Savremena zbivanja", kaže on, "biće nešto razumljivija
ako barem najsažetije prikažemo prethodne promene i u strukturi društva
i u glavnim akterima". Kako taj njegov prikaz izgleda?
Pročitajte pažljivo njegovu analizu i u njoj nećete naći ništa o dvema
autentičnim društvenim revolucijama, Oktobarskoj i Jugoslovenskoj, iako
one to nesumnjivo jesu, budući da su izmenile vlasništvo nad proizvodnim
sredstvima i odnose u proizvodnji, i da su, bez sumnje, potpuno narušile
prethodni i potonji kontinuitet obeležen kapitalističkim društvenim odnosima.
Naime, u ogledu gospodina Popova to vreme se ne preskače, ono se pokušava
uključiti u istorijski kontinuum i jednostavno komentarisati kao kombinacija
populizma i svih vidova autoritarizma i totalitarizma. Da li je to tako?
Pogledajmo.
Bez nastojanja da se barem malo ozbiljnije uđe u uzroke i tokove Oktobarske
revolucije, njoj se presuđuje ovakvom, skoro uzgrednom, primedbom: "Uz
odbacivanje doktrine marksizma-lenjinizma od dalekosežne važnosti je obnova
kategorije slobode kao temeljnog pojma filozoflje, sociologije i antropologije...
Naime, nasuprot lenjinističko-staljinističkoj doktrini da je vlast temeljni
pojam revolucije, a masa osnova poretka, postulira se sloboda pojedinca
kao njeno središte i kao osnova društvenog sistema". Naizgled bezazlen
citat koji hoće da kaže nimalo bezazlene stvari: a) doktrina marksizma-lenjinizma
ne poznaje "kategoriju slobode kao temeljnog pojma filozofije, sociologije
i antropologije"; b) pošto se sovjetsko društvo od samog početka
gradilo na toj doktrini, a masa bila "osnova poretka", ono je
od samog početka moralo biti predodređeno za populizam, autoritarizam...;
c) postoji jedinstvena "lenjinističko-staljinistička doktrina",
dakle nema razlike između Lenjinovih i Staljinovih pogleda na revoluciju.
Sve to, dakako, možda odgovara istini, ali su implikacije, kako se vidi,
tako ozbiljne da je teško gospodinu Popovu poverovati na reč. Dok bi se
na osnovu iznetog moglo pretpostaviti da gospodin Popov preko populizma
uključuje Oktobarsku revoluciju u opšte retrogradne tokove XX veka, kad
je reč o našoj, Jugoslovenskoj revoluciji, tu više nije reč o pretpostavci.
Autor, verovatno zbog potreba njegove teze o "kontinuitetu",
o stvarnosti SFRJ piše jednostrano, na trenutke karikaturalno i, po mom
osećanju, nedovoljno argumentovano. Pokušajmo da to potkrepimo njegovim
tekstom: "SFR Jugoslavija, mada partijska (nedemokratska) država
problematične legitimnosti, ipak je bila država u elementarnom značenju
tog pojma, ako ni po čemu drugom, a ono barem time što je kontrolisala
aparate nasilja". Šteta je što takvu tvrdnju gospodin Popov nije
propratio objašnjenjem kako se moglo dogoditi da "partijska (nedemokratska)
Jugoslavija, država problematične legitimnosti" bude jedna od najviđenijih
članica Organizacije ujedinjenih nacija u posleratnom periodu, da bude,
uz Indiju i Egipat, osnivač velikog pokreta nesvrstanih zemalja, skrene
na sebe pažnju svetske javnosti naporima da dade maha socijalizmu ljudskoga
lika, bude zemlja čijim su se predstavnicima otvarala vrata svih država
sveta, a na pogrebu njenog predsednika okupio do tada neviđen broj najistaknutijih
svetskih državnika. Može se, recimo, pretpostaviti da je SFRJ u tom dugom
periodu uspevala da obmanjuje svetsku javnost, ali ja nisam sklon takvom
verovanju.
"Stara 'elita vlasti' za koju se dugo verovalo da je bezmalo večna
naglo i spektakularno nestaje već tokom 'antibirokratske revolucije'.
Pompezno nastupa 'nova elita' ratnička i ratoborna u svim oblastima života/smrti.
Ona nadolazi iz aparata stare vlasti"
(istakao R. Đ.). Očigledno, prebrzo i ne sasvim logično donet zaključak.
Zar ne postoji verovatnoća da je reč o odrođenom delu ljudi koji nikada
nisu istinski ni delili sve one ideale koji su bili u osnovi jugoslovenskog
socijalizma pa se, samim tim, njihovom pojavom na političkoj sceni kida
svaka veza i sa prethodnim sistemom i sa njegovim predstavnicima. Zatim,
zar "antibirokratsku revoluciju" nisu, pored Miloševića i još
nekih sa VIII sednice na kojoj je presuđeno najprogresivnijim snagama
u SKS, vodili, takođe, Šešelj, brojni akademici, Srpska pravoslavna crkva,
i da ne ređamo dalje. Zna se da na ondašnjim mitinzima nije bilo simbola
socijalizma, ali onih ostalih jeste i to na pretek. Zar se u predstavnike
prethodne vlasti ne bi, eventualno, mogli ubrojati Ivan Stambolić, Latinka
Perović i toliki drugi, u kojima je miloševićevska politika dobila najodlučnije
protivnike. A umesno je postaviti i pitanje: koje je to suštinske ideje
jugoslovenskog socijalizma preuzela Miloševićeva vlast, ako su on i njegova
bulumenta zaista "učenici bivših učitelja" (kako se u Danasu
od 3. marta raspisao Dragan Vujadinović).
"Merila za uspon i napredovanje oslanjaju se na autoritarnu i militarističku
patrijarhalnu tradiciju, a neposredni izvor i uzor je staljinistički model
u čijem središtu se nalazi Vođa kao stožer 'uže partije'... Brutalnost
je karakteristika eliminacije suparnika", pri čemu "Goli otok
ima centralno mesto". U čemu je jednostranost takve ocene? U tome
što se ne pominju pozitivni trendovi koji su vremenom nastajali unutar
samog sistema i bili razlog da se u svetu počne govoriti o "jugoslovenskom
socijalizmu ljudskoga lika". Najzapaženiji među tim trendovima, u
svetskim razmerama, svakako je bio socijalističko samoupravljanje, čije
se pojavljivanje nimalo slučajno poklopilo sa svim oblicima i privrednog
i svakog drugog napretka. Istina je da je Goli otok sramni i neizbrisivi
pečat u istoriji SFRJ, ali je takođe istina, mada ne ni uteha ni opravdanje,
da je ta ista vlast ukinula taj kazamat i rehabilitovala ogroman broj
osuđenika. Ne treba, dalje, smetnuti s uma da je ta vlast uz neslućene
rizike, spolja i iznutra, pokrenula otpor staljinizmu, što je urodilo
neviđenim i, svakako, za čitav svet pozitivnim posledicama.
Za "otvaranje državnih granica", u stvari otvaranje SFRJ prema
spoljnom svetu, autor ima svoja objašnjenja među kojima su "socijalne
tenzije", potreba da se podstakne "zamah izvesnih delova domaće
industrije, čiji proizvodi nemaju prođu na tržištima razvijenih zemalja"
i sl. Verovatno se u osnovi tog "otvaranja" nalazi u to vreme
naglašena politika demokratizacije svih odnosa u ondašnjem društvu, ali
gospodin Popov, na moju žalost, nema interesa da to zapazi.
"Kako je struktura društva bivala sve složenija, naročito usled ubrzane
industrijalizacije i započete modernizacije, meritokratska merila socijalnog
uspona... bila su sve ugroženija od rastućeg aparata vlasti i iskrsavanja
novih merila uspešnosti. Iako je privreda bila daleko od tržišne, uspeh
na tržištu... potkopavao je stara merila za procenu zasluga. Mada nema
sistematskih analiza, 'računa se da je Jugoslavija u periodu između 1949-1965.
dobila preko 30 milijardi dolara, pretežno od SAD' što je stvorilo širok
prostor za proizvodnju, neracionalno raspolaganje velikim kapitalom, a
time i za sve veću moć njegovih korisnika". Mislim da osnovna korektnost
u analizi zahteva da se uz ovako mračno slikanje ondašnjih prilika objasne
i neke druge činjenice, kao na primer: da je SFRJ u relativno kratkom
vremenu od zemljoradničke postala srednjerazvijena industrijska zemlja,
da je raspolagala pravim industrijskim gigantima koji su imali svoje mesto
u svetskoj razmeni, da su njena preduzeća uspešno predstavljala našu zemlju
širom sveta, da je u osnovi njenog ekonomskog razvoja bila pre visoka
stopa proizvodnog rasta nego finansijska pomoć spolja, koje, uostalom,
nisu bile lišene ni mnoge druge zemlje. Napomena o "meritokratskim
merilima socijalnog uspona" zvuči dosta neubedljivo kad se zna da
je školovanje bilo dostupno svima, pa, prema tome, i mogućnost društvene
promocije. Bilo bi zanimljivo istražiti koliki postotak današnjih visokih
i u svetu priznatih stručnjaka potiče iz "protežiranih" slojeva
ondašnjeg društva. Ne verujem da bi on potvrdio tezu gospodina Popova.
"Slično se dešava i 1968. godine kada se oružane snage udvajaju;
pored stalnog sastava sve jače su formacije republičke i pokrajinske teritorijalne
odbrane. Izlaz iz krize tražen je, po logici autoritarnih i totalitarnih
struktura, u jačanju aparata vlasti koji se udvajaju, međusobno nadziru,
glože i obračunavaju, uz arbitriranje vrhovnog vođe..." E ovde bih,
ali uz uslov da se moj cenjeni sagovornik ne uvredi, rekao: "Ako
je i od Popova, mnogo je!" U ono vreme postavljen sistem opštenarodne
odbrane i društvene samozaštite podrazumevao je, i u praksi ostvarivao,
molim da obratite pažnju na ovo, naoružavanje naroda, davanje oružja u
ruke svakom pojedincu, kao upozorenje eventualnom protivniku u onim smutnim
međunarodnim prilikama. Nezamislivo je, jer to potvrđuje život, da se
na takav postupak odluči vlast koja bi imala atribute koje ondašnjoj vlasti
pripisuje naš autor. Usput budi rečeno, taj sistem je takođe pobuđivao
živ interes u svetu ali, koliko ja znam, nikada u značenju koje mu daje
gospodin Popov.
"Za racionalne uvide u uzroke krize i njene moguće rasplete daleko
su važnija snažnija i artikulisanija kretanja u kulturi... Duhovno stvaralaštvo
u umetnosti, filozofiji i sociologiji uzimalo je maha. I obrazovanje je
prožeto novom, slobodnijom klimom... Slede brutalni obračuni, kako su
oni sami govorili, s crnim talasom u umetnosti... Nekontrolisana sloboda
i nagoveštaji katarze nad istorijskim traumama toliko su uznemirile vlast...
da je pokrenuta žestoka višegodišnja kampanja... Razboritost nalaže da
se izbegne pomisao da je tada mogla da prevagne slobodarska i demokratska
struja." Samo će autor znati zašto je ovde prećutano da "slobodnija
klima" u kulturi nije iznuđena, nije došla sama po sebi, da je bila
imanentna etapi samoupravnog socijalizma, otvorenoj početkom šezdesetih
godina, i snažno inicirana Programom SKJ 1958. godine, da su je za svoje
interese počeli koristiti ljudi neskloni ideji socijalizma i, što je mnogo
gore, pojedinci otvoreno nacionalističkih pogleda. Bilo je svakako dosta
neopravdanih "progona", ali i prinudnih mera prema pojedincima
za koje je život naknadno pokazao da su imali vrlo zle namere. Bila su
to teška vremena u kojima je bunt protiv staljinističkog izopačavanja
ideje socijalizma pretio da odnese i samu ideju. I takva pretnja neizbežno
je morala biti od uticaja na nervozne i neadekvatne ili, kako se to danas
kaže, kontraproduktivne postupke vlasti u SFRJ. Tragedija je bila u tome
što mnogima, zašto ne reći, nisu smetale greške u nastojanju da se ostvari
socijalizam ljudskog lika, koliko sam socijalizam. Što gospodin Popov
smeće s uma.
Ostaje na kraju još jedna stvar koju bih voleo da raspravim sa gospodinom
Popovim. On se u svojoj analizi, a to danas čine i mnogi drugi, poziva
na individualne slobode i demokratiju, a da ne kaže šta
pod tim podrazumeva, pa ja, iz tog razloga, ostajem u nedoumici pri pokušaju
da uporedim ono za šta se on, očigledno, zalaže, sa onim šta smo imali
u SFRJ. Pretpostavljam da je u pitanju individualna sloboda i demokratija
koja danas postoji na Zapadu, u kapitalističkim zemljama, recimo u "najnaprednijim"
kapitalističkim zemljama. Ako je to tako, onda je, koliko ja znam, reč
o formalnim, uobičajilo se reći građanskim pojmovima koji dele sudbinu
i ograničenosti društava čiju suštinu preslikavaju. Odnosno, "zapadna
demokratija" podrazumeva formalnu, političku jednakost u smislu slobode
govora i biranja političkih predstavnika. I tu bi se ta jednakost zaustavila.
U svemu ostalom prava ljudi uslovljena su podelom društva na bogate i
siromašne. Ako je to tako, a mislim da jeste, onda mi čitava analiza cenjenog
Popova još više gubi na ubedljivosti. Ja, eto, ne bih stao iza takve demokratije
i takve individualne slobode. Hvala gospodine Popov što ste mi dali povoda
da ovo napišem.
|