|
Pojedinac, narod i demokratija*
Kad već ne mogu drugo šta da iznesu protiv demokratije, njeni protivnici
žele da je obeleže kao sistem koji je nesaglasan sa duhom našeg naroda.
Po njima, naš narod treba da obaci demokratiju kao tuđinsku, kao politički
i društveni poredak koji, možda, odgovara nekoj drugoj sredini, ali našoj
izvesno ne.
Nije nimalo teško pokazati trošnost ovakvog rezonovanja ili bolje reći
prostog tvrđenja. Jer ako pođemo od najrasprostranjenije i najuobičajenije
definicije demokratije kao vladavine naroda, onda bi izišlo da duhu našeg
naroda ne odgovara da on sam sobom upravlja, nego da tome duhu odgovara
da njime neko drugi upravlja. Međutim, pridavanje na taj način ropskog
duha našem narodu odlučno pobija njegova borba za spoljašnju i za unutrašnju
slobodu, borba u kojoj je on toliko žrtava podneo. I upravo pada u oči
da ove žrtve naročito slave i veličaju oni koji inače odriču demokratiju,
zaboravljajući tako cilj radi koga su one date. (...)
Ako je reč o pojedincu, objektivan čovek, ma koliko se trudio, ne bi
uspeo da pronađe zašto danas ne bi trebalo voditi računa o njegovom ljudskom
dostojanstvu, zašto bi mu se uskraćivalo da misli svojom glavom i slobodno
iskazuje svoje misli, kao i zašto bi ga trebalo ostaviti da bude eksploatisan
i ugnjetavan bez milosti. I sve to pošto je izišao iz jednog rata u kome
su od njega zahtevane natčovečanske žrtve koje je on dao bez pogovora
i, možda, kada se nalazi uoči drugog rata u kome će se slično opet od
njega tražiti. U stvari, naš čovek, kao što je juče imao, tako i danas
ima, i sutra će imati, prava na čoveka dostojan život - danas možda više
nego juče, sutra možda više nego danas - pravo koje mu može oživotvoriti
i obezbediti samo demokratija. Prema tome, u pogledu pojedinca ništa nove
prilike nisu izmenile, sem ako još nisu pojačale njegovu potrebu za demokratijom.
Od samog stvaranja naše zajedničke države istaknut je u prvi red problem
srpsko-hrvatskih odnosa u njoj. Niko neće poricati da su velike štete
pretrpeli i Srbi i Hrvati, i državna celina što taj problem nije blagovremeno
rešen, kao što se, valjda, niko neće naći da poriče da su nedemokratski
pokušaji rešenja ovoga problema samo sve više pogoršavali našu unutrašnju
situaciju. Najzad je sporazumno rešenje, koje je demokratija istakla,
pobedilo makar i delimično, ali se to rešenje mora silom stvari upotpuniti
i na celu zemlju primeniti, kao što to zahteva demokratsko načelo ravnopravnosti
za koje su i Srbi i Hrvati. Stvar je u tome da se dovedu u sklad interesi
delova i interesi celine, da se nađe i sprovede takvo uređenje, koje će
u snazi delova pružati oslonac za celinu, a u snazi celine - oslonac za
delove. Jednom reči, sprovesti široku i duboku solidarnost delova i celine
- solidarnost koja predstavlja najbolji izvor njihove snage. A i solidarnost
je jedno načelo demokratije, što pokazuje da je demokratija i ovde u stanju
i dati i sprovesti najbolje i najkorisnije rešenje. (...)
Napred, br. 32, 27. 12.
1939.
*
Jer i kod nas ima tradicija i tradicija. Postoje tradicije koje nas pritiskuju
i koje bi trebalo na svaki način odbaciti, ali postoje i tradicije koje
su bile i ostale smisao našeg života, onako kako ga najveći deo našeg
naroda shvata, i kojima bi trebalo po svaku cenu povratiti njihov pun
značaj.
Koje su to vrednosti prirasle za srce našem narodu, i za čije je stvaranje,
odbranu i održanje on podneo ogromne žrtve, na kojima se upravo i uzdiže
njegova veličina? Mislimo da nećemo pogrešiti ako ih svedemo na ovo trojstvo:
nacionalna nezavisnost, unutrašnja sloboda i društvena pravda. To su vrednosti
koje je naš narod u prošlosti umom prihvatio i u srcu nosio. Istina, retko
ih je on u stvarnosti sve tri skupa imao, al' ih sam on nikad u svojoj
svesti i svojoj duši jednu od druge odvajao nije. To su njegove tradicije
bile i, mi tvrdimo, ostale i danas u ovim uznemirenim vremenima - ma šta
inače graktale razne ptice zloslutnice.
Napred,
br. 74, 16. 10. 1940.
*
Iz: Dr Mihailo Ilić, Politički članci,
Beograd 1946, Izdavačka zadruga Politika i Društvo, str. 17, 18-19, 37-38.
|