|
Jugoslavija: Neizbežnost raspada?
Od proleća 2003. hrvatska štampa puna je "putopisa" javnih
ličnosti koje nakon 9 ili 15 godina ponovo dolaze u Beograd. Budući da
se radi o razumnim ljudima i njihovi utisci su razumni, bilo da su kritički
ili egzaltirano nastrojeni. Karakteristično je da gotovo svi oni u Beogradu
vide ili traže neku kopču sa bivšom Jugoslavijom, koje nikako da se otresu.
Jedan od takvih tekstova nedavno je u Feralu
objavio Ivo Štivičić i u njemu pored ostaloga piše: "Običan si građanin
ove zemlje, bivše zajednice jugoslavenskih naroda i putuješ, nakon punih
15 godina, na susret, između ostaloga i sa djelom sebe iz boljih, prošlih
vremena". Za razliku od nedorečenosti Štivičićevih "boljih,
prošlih vremena", preko 7000 učesnika proslave ovogodišnjeg 111.
rođendana Josipa Broza Tita, u Kumrovcu, "najveličanstvenijeg za
poslednjih 12 godina", kako piše Jutarnji list, bili su određeniji.
Puljanin Bojan Kovačević: "Znate zašto je tome tako? Zato što je
ljudima svaki dan sve gore, a ovo nam dođe kao neki odušak". Andrea
i Ivana: "Svake smo godine ovdje, i to zato što smo odgojene u onom
starom duhu, da poštujemo sve narode i pozitivne vrijednosti koje su nekada
bile na cijeni".
Jugonostalgija, reč kojoj je negativno značenje udahnuo Franjo Tuđman,
vremenom postaje ono što joj je pravo značenje: neagresivna tuga ili čežnja
za (nestalom) domovinom. Pokušaćemo ovim tekstom da dokučimo čime je ta
zemlja zaslužila da je se, tuce godina posle njenog raspada, ljudi sve
više prisećaju. Možda je prisećanje deo okajanja krivnje za pasivno praćenje
njenog raspada i nacionalističkog orgijanja. Istoričari i publicisti,
kod nas i u svetu, napisali su na stotine knjiga o tom raspadu i u najvećem
broju njih dominira tvrdnja da je raspad bio neizbežan. Taj zaključak,
nažalost, nema veću vrednost od onog Marfijevog zakona, koji kaže: "Ono
što se desilo, moralo se desiti". Naknadna pamet.
»Kad vidim brojke dođe mi da puknem«
(R. Butulija)
Uprkos omrazi (jer brojke mogu biti neugodne) ili makar dosadi koju brojke
kod nekih izazivaju pokušaćemo da damo sažet statistički pregled razvoja
druge Jugoslavije, oslanjajući se ponajviše na knjigu Jugoslavija
1945-1990,1
izveštaje OECD, odnosno SZS, NBJ i druge publikacije. Društveni proizvod
po stanovniku u Jugoslaviji 1939. godine (ta godina je uzeta kao reper,
jer je trebalo nekoliko godina posle rata da bi se organizovala statistička
praćenja) iznosio je 116 dolara, godine 1952. bio je 212, a od sredine
osamdesetih godina stalno se kretao oko 3800 dolara pažljivo brinući da
ne prekorači tu granicu, jer bi se tada izgubio status za dobijanje najpovoljnijih
kredita od Svetske banke. Sumnjajući u naš iskaz dohotka, CIA je 1988.
godine izvršila analizu jugoslovenskog GNP prema kupovnoj moći (PP ponder)
i konstatovala da Jugoslavija objektivno ima dohodak po stanovniku od
5100 dolara ili podjednako kao članica Evropske zajednice - Grčka.
Druga Jugoslavija je od prve nasledila, ili preotela, kako hoćete, poziciju
jedne od najnerazvijenijih zemalja Evrope. Navedeni podatak o dohotku,
kao i sve one koji slede, ne treba uzimati za dokaz da je svaki građanin
bukvalno 44 puta bolje živeo potkraj komunističke Jugoslavije nego u kraljevini,
već samo kao okvirno merilo tendencije razvoja. Prosečan životni vek 1939.
godine iznosio je 45,5, a 1990. 71,5 godinu. Taj indikator sadrži u sebi
promenu načina života, ishrane (povećanje potrošnje mesa po stanovniku
za 22 puta, na primer) uz smanjenje učešća ishrane sa 53, na 38,7 odsto
ukupnih troškova, poboljšanje zdravstvenih uslova (broj lekara povećao
se 9 puta, medicinskog osoblja 32, a broj bolničkih postelja 6 puta).
Prosečna stopa rasta zaposlenih od 1947. do 1990. godine iznosila je 3,5
odsto godišnje i bila je jedna od najviših u Evropi. Ako se kao indeks
uzme 1955. godina, onda je industrijska proizvodnja 1939. iznosila 41,
a 1990. godine 906 indeksnih poena ili 22 puta više. Iako se robuje uverenju
da je u "komunizmu" favorizovana teška industrija, porast proizvodnje
robe široke potrošnje je još upečatljiviji: 21 prema 1092 poena ili 52
puta više.
Ne manji tempo razvoja postignut je u sferi obrazovanja. Nepismenih je
u prvoj Jugoslaviji bilo 44,6 odsto, a prema podacima iz popisa 1991.
godine u Jugoslaviji je bilo 5 odsto nepismenih. Broj završenih osnovaca
se udvostručio, srednjoškolaca udesetostručio, a broj završenih studenata
povećao 11 puta. "Malo je zemalja u Evropi i svijetu u kojima se
za ovako kratko vrijeme toliko izmjenila obrazovana struktura."2
Porast stepena obrazovanosti uticao je i na bujanje kulture i institucija.
Dnevnih listova je u prvoj Jugoslaviji bilo 29, a 1990. je njihov broj
porastao na 2063, s tim što su štampani na 12 jezika, što će reći da je
skoro svaka nacionalna manjina imala svoje dnevno glasilo. Izdavačka delatnost
sa 43,5 miliona primeraka knjiga i časopisa najbolje svedoči o usponu.
No, potkraj dolazi do zatvaranja republičkih tržišta i pada tiraža za
11 odsto. Broj pozorišta porastao je sa 44 na 159. S tim što je pozorišni
život postao "najmeđurepubličkija" kulturna delatnost - glumci
i reditelji su se u svakom kraju zemlje osećali kao kod kuće. Festivali
poput BITEF-a, Malih scena, Monodrame, zatim Fest (film) i Bemus (muzika)
otvaraju vrata sveta u Jugoslaviju i obratno.
Ekonomista Branko Horvat više puta je ustvrdio da je razdoblje druge Jugoslavije
najprosperitativnije u istoriji svakog od naroda koji su u njoj živeli.
Tvrdnja jeste tačna (od raspada Jugoslavije samo je Slovenija premašila
nivo industrijske proizvodnje iz 1989. godine i niko više), ali je ipak
nepotpuna. Isto to razdoblje pedesetih do osamdesetih godina dvadesetog
veka donelo je još veći stepen razvoja od Finske i Italije do Japana.
Poklopilo se ono sa opštim svetskim ogromnim napretkom.
»W Tito« (M. Lima)
Identifikovanje druge Jugoslavije sa njenim predsednikom Titom kod nas
je dobrim delom posledica gajenja kulta ličnosti. Međutim, teško je isto
objašnjenje uzeti i za njegov ugled u svetu. Potkraj 1997. godine na jednoj
sveže okrečenoj zgradi pored Fakulteta za istoriju u Trstu osvanuo je
grafit koji smo stavili u međunaslov, a znači "Živeo Tito".
Sticaj okolnosti nam je pomogao da sretnemo pisca grafita. Zove se Marino
Lima, u to vreme je bio student treće godine istorije i dobar poznavalac
naše prošlost i sadašnjosti. Njegovo obrazloženje za grafit glasi: "Tito
je bio jedna od najvećih političkih ličnosti 20. veka. Ološ koji je došao
na vlast u toj zemlji posle njega čini ga još većim. Međutim, to što je
umeo da sve vas drži četiri decenije da se međusobno ne ubijate, čini
ga najvećim".
Prirodno je da mladi ljudi preteruju u zaključivanju ili bar prenebregnu
neke bitne detalje. Neposredno posle dolaska na vlast Titov režim se žestoko
razračunao sa "klasnim neprijateljem". Od prinudnog otkupa,
do uterivanja u zadruge, bezbroj je nedužnih seljaka oterano u zatvore,
a mnogi od njih nisu živi izašli iz njih. Po okrutnosti i razmerama, to
nasilje može se meriti sa srednjim vekom. Nisu tolerisani dobronamerni
pripadnici drugačijih političkih opredeljenja. Među prvima je žestinu
iskusio Milan Grol, predsednik Demokratske partije, koji je proklamovao
da njegova partija neće izaći na izbore (1954). Edvard Kocbek, slovenački
levi hrišćanin, pisao je: "To što je naša revolucija nešto specifično,
ne daje joj pravo na nemoralnost, na zaboravljanje pomoći saveznika, zato
tone u sve veću brutalnost... i po zemlji uzrokuje rast neobuzdanih strasti
(mržnju, nasilje, laž, ekscese)".3
Koliko li je teško bilo onima koji su na samom početku nazreli da "komunistički
romantizam" ima i drugu stranu.
Druga faza progona usmerena je na "bitange iz naših redova".
Od Golog otoka ostale su samo užasne uspomene. Pravo buđenje opozicije
u sopstvenoj partiji započeo je Milovan Đilas svojim esejem "Nova
klasa", zbog čega je višekratno boravio u zatvoru i stekao status
najpoznatijeg jugo-disidenta. Disidentstvo mu je "donelo mnogo nedaća
i problema, ali ga je učinilo ličnošću koja je pružala uporan i plodotvoran
otpor fanatičnoj komunističkoj doktrini".4
Ako se takve kvalifikacije pored Đilasa mogu pripasti i Ljubi Sircu, Borislavu
Pekiću, Ademu Demaćiju... teško da bi bile osnovane za Vojislava Šešelja,
Franju Tuđmana, Gojka Đoga, Šime Đodana i mnoge druge.
Uprkos saznanju o svemu tome Tito je imao izuzetan ugled i kod kuće i
u svetu. "Tita na vlast nije dovela Crvena Armija" - piše Miša
Gleni,5 i nastavlja -
"Ne samo da su njegove snage oslobodile Jugoslaviju od Nemaca već
je njegova vlada pružila otpor Staljinu... Tito je mogao da se pohvali
da je podršku Jugoslovena uživao skoro četiri decenije". Na sahrani
tog komuniste, a on je to svoje opredeljenje uvek jasno isticao, bilo
je više državnika nego na ijednoj sahrani i pre i posle toga. "Prisustvovala
su četiri kralja" - piše Džasper Ridli6
- "trideset jedan predsednik države, šest prinčeva, dvadeset dva
premijera... stigli su iz 128 zemalja, iz svih krajeva sveta, s obe strane
oba bloka zaokupljena hladnim ratom i iz svih neutralnih zemalja".
»Samoupravljanje i nesvrstanost su doprinos
demokratiji« (G. De Michelis)
Tito je, a Jugoslavija je bila njegova čak i na neukusan način, umeo
da bira sebi za saradnike najbolje, koliko su mu to resursi i sujeta dozvoljavali.
Bilo je među njima ozbiljnih intelektualaca koji su doprinosili procesu
demokratizacije. Primera radi, Leo Mates, generali sekretar predsednika,
napisao je sa tog mesta predgovor za prva Orvelova izdanja kod nas. Od
institucija najotvorenije je bilo Ministarstvo spoljnih poslova u kojem
je potekla ideja o pokretu nesvrstanosti. Tito, Naser i Nehru, u najžešćoj
konfrontaciji velesila, okupili su male, nesvrstane i nerazvijene zemlje
i dali im po prvi put osećaj samopoštovanja i dostojanstva. Neprocenljiva
je uloga tog pokreta u stišavanju strasne mržnje među dvema silama. Taj
pokret je dao smisao Ujedinjenim nacijama i pretvorio ih u tribinu mira
i tolerancije. Povodom pedesetogodišnjice Rezolucije Informbiroa, u Trstu
je održan veliki simpozijum na kojem je čak i Đani de Mikelis, nekadašnji
italijanski ministar spoljnih poslova, inače ljut na Jugoslovene što nisu
njega slušali, odao priznanje za ideje nesvrstanosti i samoupravljanja
koje su nadrasle malu zemlju iz koje su potekle.
Samoupravljanje je nastalo kao logična posledica negiranja sovjetskog
modela centralizma i planske privrede, kojima je Jugoslavija dugo i oduševljeno
robovala. Zakonski, samoupravljanje je ustanovljeno 27. juna 1950. godine
i propraćeno je procesom debirokratizacije ne samo privrednog sektora.
Efekat je bio van svih očekivanja. Posle probnog razdoblja u nekoliko
fabrika, samoupravljanje je uvedeno konsekventno u sve radne organizacije
i privrede i neprivrede. "Počev od 1953. industrijska proizvodnja
je upoznala jedan od najviših stepenova rasta u svetu. U toj godini porast
proizvodnje je iznosio 11 odsto, 1954. raste dalje za 14 odsto, 1955.
godine malo usporava - na 10 odsto, ali zato već naredne dostiže rekordnih
17 odsto rasta u jednoj godini. U trogodišnjem razdoblju od 1957. do 1960.
godine ukupan rast je iznosio 45,8 odsto u odnosu na rekordnu 1956. godinu"
- navodi Stefano Bjankini.7
Na jednom neoficijelnom razgovoru Edvarda Kardelja sa novinarima, Ljuba
Veljković, glavni urednik tada ugledne Ekonomske politike, pitao
je zašto samoupravljači ne mogu da identifikuju svoj udeo u vlasništvu.
Kardelj je odmah prozreo suštinu i rekao da bi to značilo uvođenje akcija
i kapitalizma na mala vrata. "Ako tako uradimo, kakva je onda uloga
partije?" Kao vešt aparatčik uočio je odmah opasnosti. Nije čudo
što je posle toga usledio obračun sa tzv. srpskim liberalima koji su tražili
slobodu tržišta i dublje reforme društva. Samoupravljanje je vešto i skoro
neprimetno pokopano.
Pod direktnim uticajem samoupravljanja nastali su pokreti participacije
u Nemačkoj, Francuskoj i drugim razvijenim zemljama. U Americi je vešti
finansijer Luis Kelso smislio plan kako da se spasu preduzeća koja su
se našla pred bankrotstvom zbog jeftinog uvoza iz Azije. Uspeo je da pridobije
zvaničnu administraciju da radnicima koji preuzmu fabriku u bankrotu država
dotira jedan deo kamata na komercijalne kredite. Pod nazivom ESOP (Employee
Share Owners Plan) zahuktala se američka verzija samoupravljanja. Danas,
korišćenjem tog plana, na stotine miliona zaposlenih u Americi, Britaniji,
Kanadi, pa čak i Sloveniji, upravlja firmama u kojima radi, s pravom da
svoj udeo proda, firmi ili na berzi, tek kada odlazi u penziju. Nije sve
propalo.
»Faktori u korist ujedinjenja
se mogu ponovo pojaviti« (A. Wachtel)
Ekonomija kao osnovu ima računovodstvo, ono pak bilans. Svaki bilans
ima pozitivnu, zatim negativnu stranu i saldo. Prostor koji nam je na
raspolaganju mali je za temeljit bilans zemlje koje više nema. Mora biti
da taj bilans, možda u svetu više nego kod nas, ne izgleda preterano loše.
No, da je i najpozitivniji nema razloga zanositi se mogućnošću bilo kakvog
obnavljanja. Čak kada Endrju Vahtel (Andrew Wachtel), pisac jedne od referentnih
knjiga o Jugoslaviji Making a Nation - Breaking
a Nation, završava svoj članak8
tvrdnjom da "... bi bilo glupo misliti da se faktori u korist
ujedinjenja ne mogu ponovo pojaviti", ipak to deluje, više kao geostrateško
ne odbijanje nijedne od teorijskih pretpostavki, nego kao nešto što ima
veze sa realnošću.
Slovenački pisac Drago Jančar je još pre par godina rekao da mu ne nedostaju
ni CK, ni JNA, već širi kulturni prostor na koji je bio navikao. Tu negde
je suština. Treba nam širi i dobrosusedskiji prostor i ništa više. Ako
zaista težimo ulasku u Evropsku uniju, u šta se svi besplatno zaklinju,
a treba imati u vidu da valja progutati mnogo toga zbog čega je Jugoslavija
rušena - centralizam, umanjenje suvereniteta, minornost... Ako ta Unija
potraje dok mi stasamo za nju, dobićemo još mnogo stabilniji i širi prostor.
Dotle je važno da se ne svađamo i da se što bolje ekonomski, kulturno,
pa i turistički sporazumevamo, jer Evropa to beleži kao pozitivne poene
za prijem.
1
Ibrahim Latifić, Jugoslavija 1945-1990, Društvo
za istinu o antifašističkoj NOB u Jugoslaviji, Beograd 1997.
2
Latifić, str. 118.
3
Citirano iz: Jože Pirjevec, Jugoslavija 1918-1992,
Založba Lipa, Koper 1995.
4
Rajko Danilović, Upotreba neprijatelja - Politička
suđenja 1945-1991, Agencija "Valjevac", 1993.
5 Miša Gleni (Misha
Gleny), Balkan 1804-1999, Samizdat B92, II
deo, str. 270.
6
Džasper Ridli, Tito - biografija, Agencija
Mir, Novi Sad 1998, str. 19.
7
Stefano Bianchini, La Quesatione Jugoslava,
Giunti - Firenze, 1996, str. 99.
8
Andrew Wachtel, Kada je i zašto "jugoslovenska
kultura" imala smisla, Sarajevske sveske, br. 1/2002, str. 261.
|