|
Srbija u traganju za državom
Iskustvo s prvom Jugoslavijom
U novu državnu zajednicu Srbija
je ušla sa mnogo romantičarskog žara, ali sa malo spremnosti da tolerantno
gradi ravnopravne međunacionalne odnose
Još pre nego što je zvanično nastala, prva Jugoslavija, odnosno kako
se u početku zvala Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca, imala je podužu
istoriju zajedničkih priprema, koje su se naročito ubrzale u toku Prvog
svetskog rata. Narodna skupština Kraljevine Srbije je 7. decembra 1914.
u Nišu, dakle već u prvoj godini rata, proklamovala da je njen osnovni
ratni cilj borba "za oslobođenje i ujedinjenje sve naše neslobodne
braće Srba, Hrvata i Slovenaca". Taj svoj cilj Narodna skupština
Srbije potvrdila je, takođe u Nišu, 23. avgusta 1915, kada je ponovila
svoju rešenost "za oslobođenje i ujedinjenje srpsko-hrvatsko-slovenačkog
naroda". Uporedo s tim, i političari izbegli iz Austro-Ugarske formirali
su, 30. aprila 1915, u Parizu, Jugoslavenski odbor koji je kasnije prešao
u London. Oni su prilikom osnivanja istakli da "Jugoslavenski narodi,
koje historija poznaje pod imenom Srba, Hrvata i Slovenaca, jedan su isti
narod ujedinjujući sve uvjete da postanu jedna narodna nezavisna država".
Bez obzira na ovako složen i povoljan početak, ideja zajedničke države
doživljavala je u toku rata različita iskušenja, naročito kada je vlada
Nikole Pašića, sredinom 1916, stala da insistira na drugačijem državnom
programu za jugoslovenske zemlje. Umesto ujedinjenja svih jugoslovenskih
zemalja, Pašićeva vlada je tada tražila da se Kraljevina Srbija proširi
tako što bi obuhvatila Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, južnu Dalmaciju,
Vojvodinu i Srem. Posle raznih peripetija, u kojima su i međunarodne okolnosti
imale i te kako svoj uticaj, 1917. ponovo dolazi do približavanja stavova
srpske vlade i Jugoslavenskog odbora, pa su njihovi međusobni razgovori
završeni uz punu saglasnost na konferenciji na Krfu juna te iste godine.
Krfska deklaracija doneta 20. juna prvi je državnopravni akt o zajedničkoj
želji da se ostvari ujedinjenje svih jugoslovenskih zemalja u novu zajedničku
državu. U Deklaraciji je čak određeno i ime nove države: "Država
ova zvat će se: Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca, a vladalac: Kralj
Srba, Hrvata i Slovenaca".
Poneti entuzijazmom, potpisnici Deklaracije kao da su prenebregli činjenicu
da će nova država obuhvatiti različite narode, drugačijih kultura i tradicija
i različitih državno-pravnih istorija. Malo je ko pomišljao na brigu da
se tolerantno odneguju i približe posebnosti, a većina je optimistički
verovala da će se samim aktom ujedinjenja postići željeni stepen nacionalnog
i državnog integriteta. Zvanična Srbija je, sem toga, smatrala da polaže
pravo na primat u novoj državnoj zajednici, kao neku vrstu legitimne nagrade
za doprinos i žrtve u pobedničkom ratu. Seme međusobnog razdora tako nesmotreno
posejano na samom početku dalo je svoje gorke plodove još prilikom prvog
pokušaja ustavnog normiranja nove države.
Unitaristička država
Vidovdanskim ustavom (1921) prestala je privremenost državnog uređenja
proklamovanog prvodecembarskim aktom (1918) o ujedinjenju, a država Srba,
Hrvata i Slovenaca određena je kao ustavna i parlamentarna monarhija.
Mada je ustav normirao elemente parlamentarizma, o pravom parlamentarizmu
teško da može da bude reči jer je zapravo kralj bio prvi ustavni faktor
u zemlji. Vlada je, naime, odgovarala i Narodnoj skupštini i kralju ("ministri
su odgovorni Kralju i Narodnoj skupštini"). Kralj je imao pravo prikrivenog
veta prema Narodnoj skupštini jer je mogao da odbije da proglasi zakon.
Kraljeva je ličnost bila neprikosnovena. Sudije su uživale stalnost, ali
je njih postavljao i smenjivao kralj. Što se uprave tiče, zemlja je bila
podeljena na oblasti, okruge, srezove i opštine.
Ustav je narode SHS tretirao kao "troimeni narod Srba, Hrvata i Slovenaca".
U tom duhu država je bila uređena centralistički i unitaristički, po principu
"jedan narod - jedna država". Oblastima je rukovodio veliki
župan koga je postavljao kralj. Koliki je bio uticaj dvora na parlamentarni
život vidi se i iz ovog podatka: od 24 vlade koje su se smenile na vlasti
do 6. januara 1929. samo su dve pale zato što su ostale u manjini u Skupštini,
a sve ostale povukle su se pod pritiskom dvora. Ustavom je garantovana
jednakost pred zakonom, pravo svojine, zajemčena je lična sloboda i sloboda
štampe. Uprkos tome, tadašnja vlast je početkom dvadesetih godina donela
Obznanu, a kasnije i Zakon o zaštiti države, koji su bili upereni protiv
nerežimskih partija, naročito komunističke koja je na prvim posleratnim
izborima postigla veliki uspeh.
Stranačka sukobljavanja
Politički život u državi Srba, Hrvata i Slovenaca bio je obeležen dvema
grupama ideja koje su najviše uticale na formiranje tadašnjih ustavnih
institucija: prva se odnosila na sukobljavanje koncepcija centralizma
i federalizma u uređenju države, a druga grupa ideja ticala se socijalnih
pitanja. Ljute parlamentarne bitke vodile su se uglavnom između srbijanskih
stranaka, sklonih unitarizmu i centralizmu, i partija iz drugih nacionalnih
sredina, naročito hrvatskih, koje su tražile više nacionalnih i državnih
sloboda.
Centralistički stav zastupala je i Demokratska stranka Ljube Davidovića
(jedinstvo naroda i države), koja je među svojim članovima uglavnom imala
ekonomski najjače slojeve. Kasnije je donekle revidirala svoj kruti centralizam
i zalagala se za ideju da u Narodnoj skupštini treba dati šansu i hrvatskim
federalistima. Što se socijalnog programa tiče, insistirala je na "nacionalnoj
solidarnosti". Samostalna demokratska stranka (Svetozar Pribićević)
imala je strogo unitaristički stav, u početku je podržavala režim, ali
je kasnije prihvatila ideju federalizma. Još kasnije toliko je evoluirala
da je 1927. zajedno sa Hrvatskom seljačkom strankom Stjepana Radića formirala
Seljačko-demokratsku koaliciju.
Narodna radikalna stranka, jedina preživela od pre Prvog svetskog rata,
stalno je bila na vlasti, branila je centralističko uređenje i integralno
jugoslovenstvo. Na krajnjem levom krilu Komunistička partija, pre nego
što je bila zabranjena, zalagala se za obaranje kapitalizma i uvođenje
socijalističkog sistema, za diktaturu proletarijata i sovjetski tip republike.
Komunisti su zastupali i pravo naroda na samoopredeljenje.
Poslaničke svađe, koje su trajale godinama, kulminirale su skupštinskim
krvoprolićem 20. juna 1928. Posle niza međusobnih pretnji i uvreda, poslanik
Puniša Račić, čovek blizak dvoru, usred skupštinske sednice iz pištolja
je pogodio nekoliko poslanika HSS od kojih su Pavle Radić i Đura Basariček
ostali na mestu mrtvi, a Stjepan Radić je od zadobijenih rana preminuo
dva meseca kasnije. Šest meseci kasnije, 6. januara 1929, kralj Aleksandar
Karađorđević ukinuo je ustav, raspustio Skupštinu i zaveo diktaturu. Te
iste godine, 3. oktobra, umesto Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca proglasio
je Kraljevinu Jugoslaviju.
Alternativne ideje
Sem zvaničnih institucija i političkih stranaka i tadašnja javnost se
naširoko bavila nacionalnim razmiricama koje su razdirale zemlju. Profesor
Dragoljub Jovanović govorio je da su nacionalne razmirice "skupštinu
pretvorile u cirkus, vladu u komediju, državu u ludnicu i tako otvorile
vrata ličnom režimu vlasti u zemlji". On je uputio ovakvo upozorenje
srpskoj javnosti: "Pošteni Srbi, naročito Srbijanci, treba da znaju
kako stoji stvar sa hrvatskim pitanjem... Oni moraju znati da su Hrvati
pre rata imali skupštinu (Sabor) u Zagrebu, da su njihovi sinovi služili
vojsku u Hrvatskoj, da je postojala Kraljevina Hrvatska i Slavonija. Mi
moramo priznati da danas, u slobodnoj svojoj državi Hrvati ne smeju imati
manje. A u mnogim stvarima oni danas imaju manje nego pre". Treba,
dakle, naći rešenje da "državna zajednica ostane, a da ipak svaki
od naših naroda bude svoj na svome, da bude gospodar u svojoj kući".
Ubistvo u Skupštini još ga je više učvrstilo u uverenju da Jugoslavija
treba da napusti centralističko uređenje i zvanično nametnuto jugoslovenstvo.
Profesor Jovanović je jedan od prvih koji je rekao da je nacionalno pitanje
demokratsko pitanje. Izlaz iz dugotrajnog sukoba Srba i Hrvata video je
samo u demokratskoj federaciji, o kojoj bi se slobodno i ravnopravno izjašnjavali
Srbi, Hrvati i Slovenci. Čak je zajedno sa jednom grupom srpskih intelektualaca
sačinio Manifest slobodnih Srbijanaca u kojem je za sve promašaje i neuspehe
krivio represivnu centralističku vlast.
Profesor Mihailo Ilić, takođe pristalica federalizma, usprotivio se "centralističkom
huku koji se toliko bio zavitlao i razbesneo, da je svaki glas u korist
federalizma bio njime gotovo sasvim ugušen i u isti mah za izdajnički
proglašen". Tih tridesetih godina, kada se naročito zaoštrila rasprava
između unitarista i federalista, Ilić je tražio federaciju sa sledećim
argumentima: "Kao što je bilo prirodno da jednostavnoj stvarnosti
u maloj Srbiji odgovara jednostavno uređenje, tako je opet, obrnuto, složenoj
stvarnosti u velikoj Jugoslaviji prirodno da odgovara i složeno državno
uređenje". Umesto da smanji razlike među narodima, centralistički
sistem ih je još više povećao. Zato je Ilić preporučivao: "Ni načelno,
ni praktično to nije sistem - činjenice su dovoljno pokazale, koji odgovara
našim prilikama i našim potrebama. Mesto usredsređivanja vlasti u jednom
centru, treba podeliti vlast u državi, tako da onaj u centru, baš zato
što je u centru, rukovodi samo važnim i opštim poslovima koji se tiču
celine, ostavljajući drugima da se staraju, na primer, o putevima i postavljanju
putara. I ništa usled toga država neće biti slabija, nego samo obrnuto,
može postati jača".
Merila demokratije
Još jedan profesor, takođe cenjen u javnosti, Živojin Perić, Jugoslaviju
je video kao federativnu državu. S obzirom da je novostvorena državna
zajednica predstavljala "jednu od evropskih zemalja sa najheterogenijim,
i istorijski i etnografski, stanovništvom", Perić je govorio da se
ta zajednica nikako nije mogla okarakterisati kao narod "nego samo
kao narodi". Dakle, reč je o različitim narodima koji su vekovima
živeli u različitim kulturno-civilizacijskim sredinama. Namećući unitarizam,
Vidovdanski ustav je izazvao osećanje kod Slovenaca i Hrvata da Srbija
hoće da ih "srbizira", kao što je to uradila u Makedoniji posle
balkanskih ratova. Poverenje između jugoslovenskih naroda može da se obnovi
samo ako se revidira Vidovdanski ustav i prizna nacionalni individualitet
Slovencima i Hrvatima. Sugerirao je da federaciju treba organizovati na
osnovu pokrajinskih granica kakve su bile 1918. Zanimljivo je da je Perić
još 1923. federativnu Jugoslaviju video kao savez šest jedinica, u kojem
bi svaka od njih uživala određen stepen suverenosti. U tom bi savezu,
po njemu, bili Srbija (s Makedonijom i Vojvodinom), Crna Gora, Bosna i
Hercegovina, Hrvatska sa Slavonijom, Slovenija i Dalmacija.
Prva Jugoslavija, a poglavito Srbija, bila je zemlja ljutog siromaštva
i masovne nepismenosti, za koje ni tadašnja vlast, ni većina stranaka
nisu imale neki valjani socijalni program. To je i bio razlog što je socijalna
politika bila stalna tema u javnosti. Prof. Dragoljub Jovanović je demokratiju
razumevao kao opšti socijalni i kulturni preporod, a profesor Đorđe Tasić
je isticao: "Demokratija vredi koliko i socijalni poredak na kome
se izgrađuje". Nasuprot liberalnim idejama on je insistirao na važnosti
socijalnih grupa: "Važnost socijalne ideje, socijalne pravde u savremenom
smislu reči, solidarizma i čak neke vrste socijalizma". Profesor
Mihailo Ilić zalagao se za povezivanje političke i ekonomske demokratije
i tvrdio je da je "neprihvatljiv sistem po kome bi narod vladao na
političkom polju, a robovao na ekonomskom". Demokratija, govorio
je, "mora u isti mah biti i ekonomska i socijalna, ili je neće biti".
U svojim delima Ilić se stalno vraćao na pitanje zaštite pojedinca, građanina
od vlasti. Prava i slobode svakog pojedinca su merila demokratskog legaliteta.
U tadašnjoj Jugoslaviji to je bilo veoma značajno reći jer je zemlja doživljavala
tek početni proces modernizacije i stvaranja građanskog društva.
Ustav iz 1931.
Nažalost, tadašnja vlast uopšte nije bila spremna da posluša ove razumne
glasove javnosti. Naprotiv, Aleksandar je udario još tvrđim kursom u jačanju
centralizma i unitarizma. To se videlo i po sadržini novog ustava koji
je kralj "darovao" 1931. I u njemu su garantovana građanska
prava, sloboda vere i savesti, udruživanja, zbora i dogovora, sloboda
štampe itd., ali su ostala i sva stara ograničenja tih sloboda, što je
praktično svaki mogućni demokratski smisao ovog ustava činilo ništavnim.
Uspostavljen je predstavnički režim i dvodomnost najvišeg predstavničkog
tela koje se sastojalo od Senata i Narodne skupštine. Kralju je i dalje
pripadalo pravo sazivanja i raspuštanja predstavničkog tela, vlada je,
takođe, odgovarala kralju, a ne predstavništvu. Kralj je, praktično, bio
najviši organ državne vlasti kojem je sve podređeno. U ovom oktroisanom
ustavu nigde se izričito nije govorilo o nacionalnom pitanju. Formula
podele vlasti po ovom ustavu izgledala je ovako: upravu je vršio kralj
preko odgovornih ministara, zakonodavnu vlast vršili su kralj i narodno
predstavništvo, sudska vlast je pripadala sudovima.
Ovakvim monarhovim ambicijama odgovarao je i politički život zemlje. Načelno
je bilo dopušteno osnivanje političkih stranaka, ali je njihov program
morao da bude u skladu s oktroisanim ustavom i ideologijom koju je nametao
dvor. Jugoslovenska nacionalna stranka, u stvari desničarska dvorska stranka,
osnovana 1931, propagirala je ideje koje je kralj Aleksandar proklamovao
6. januara 1929. Okupljala je uglavnom ljude lojalne režimu i sklone brzom
bogaćenju. Druga stranka, Jugoslovenska radikalna zajednica (Milan Stojadinović),
osnovana je 1935. sa izrazito profašističkim opredeljenjima. Još jedna
značajna profašistička organizacija bila je Zbor Dimitrija Ljotića. Sa
pojavom ovih ekstremnih stranaka politički život zemlje još više se brutalizuje,
nasilje uzima maha na javnim zborovima.
Posle ukidanja Komunističke, nastalo je nekoliko levičarskih partija,
među njima je najznačajnija Nezavisna radnička partija Jugoslavije. One
su se uglavnom slagale sa komunističkim idejama, ali su odbijale da prihvate
revoluciju kao metod političke borbe. Nastajali su i sindikati, međutim,
snažnijem razvitku sindikalnog pokreta smetali su režimski sindikati koji
su bili favorizovani.
Ubistvo kralja Aleksandra (1934) još više je zatrovalo političke odnose
u zemlji, izazivajući utisak beznađa. Prvi ohrabrujući znak da kruti centralizam
počinje da popušta javio se 1939. kada je za vlade Dragiše Cvetkovića
osnovana Banovina Hrvatska što je moglo da liči na prvi blagi pokušaj
federalizacije. Mnogi su zasluge za ovu promenu pripisivali princu Pavlu
Karađorđeviću koji je bio i kraljevski namesnik. Međutim, u javnosti su
već uveliko kružili glasovi da je hrvatska banovina bila samo uvod u blisko
osnivanje odgovarajuće srpske banovine, što bi u krajnjoj liniji značilo
podelu Bosne i Hercegovine između Srba i Hrvata. Demokratska javnost nije
se uzdržavala da podigne svoj glas protiv nameravanog prekrajanja etničkih
granica Jugoslavije. "Ako se ikojoj istorijskoj pokrajini mora dati
autonomija, to je Bosna i Hercegovina", pisao je tada profesor Živojin
Perić.
Ubrzo je izbio i Drugi svetski rat i Jugoslavija se, koje voljom osvajača,
koje međunacionalnim antagonizmima, srušila u krvi.
|