|
U saradnji s ambasadom Republike Poljske Republika
je 27. maja organizovala dijalog o temi "Društvene promene u Poljskoj
i Srbiji (Jugoslaviji)" s namerom da poljsko-srpski sociološki
susreti postanu trajniji oblik dijaloga naših i poljskih istraživača
društva.
U ovom broju objavljujemo izlaganja profesora Edmunda Wnuk-Lipinskog
i profesorke Zagorke Golubović.
Uredništvo
Teorijska zapažanja o procesu transformacije
u Poljskoj
Edmund Vnuk-Lipiński
Pre samo nešto više od deset godina Poljska
je bila članica Varšavskog pakta i u njoj je na vlasti bila komunistička
partija, a njen društveni sistem je funkcionisao u skladu s logikom komandne
ekonomije i autoritarne države sovjetskog tipa. Građansko društvo je bilo
slabo, iako jače nego u drugim zemljama iz sovjetskog bloka u to vreme,
što je jednim delom bilo posledica prvog perioda Solidarnosti (1980-81),
koji je postavio temelje za nezavisne građanske inicijative. Danas je
Poljska demokratska zemlja sa tržišnom ekonomijom; već neko vreme ona
je članica NATO-a, a nalazi se i pred ulaskom u Evropsku zajednicu; ukoliko
se na ekonomskom planu ne dogodi nešto dramatično, Poljska će u narednih
nekoliko godina ući u zonu evra.
Da li to znači da je Poljska primer uspešne tranzicije s nedemokratskog
na demokratski režim? Da, to je priča o uspehu, ali ne bez uzmaka i znakova
pitanja.
Da li se jedna tako radikalna društvena promena može smestiti u određeni
teorijski okvir? Koji bismo ključ, koje teorijske koncepte mogli da primenimo
u takvom izlaganju? Iznad svega, da li se proces tranzicije odvija kroz
određene, jasno uočljive faze i, ako je tako, šta je to što pokreće tranziciju
od jedne faze ka drugoj? To su osnovna pitanja na koja ću ovde pokušati
da odgovorim.
Odgovor na prvo pitanje je jednostavan. Svetska literatura ne oskudeva
u teorijama demokratske tranzicije (Wnuk-Lipiński, 1995). Prirodno, izbor
određenog teorijskog okvira i ključni analitički koncepti zavise od predmeta
istraživanja. U ovom slučaju, glavni predmet istraživanja je konsolidacija
novog, demokratskog poretka i dinamika promena koja postepeno vodi ka
toj konsolidaciji.
Pojmovi transformacije i tranzicije označavaju proces koji bi se mogao
nazvati radikalnom sistemskom promenom. Ti pojmovi se često koriste kao
ekvivalentni, iako bi se moglo pokazati da postoji značajna razlika između
"tranzicijskog pristupa" i "transformacijskog pristupa".
Smatram da to posebno pitanje treba razjasniti pre nego što pređemo na
suštinu rasprave o radikalnoj, postkomunističkoj promeni društvenog poretka.
Kada govorimo o transformaciji važno je utvrditi polaznu tačku; taj pristup
nam nalaže da utvrdimo razliku između polazne tačke i sadašnjeg trenutka.
Polazna tačka je dobro definisana, ali tačka do koje treba doći nije jasna,
dok u nekim slučajevima nije čak ni važna. Kada govorimo o tranziciji
važna je ne samo polazna već i odredišna tačka. Taj drugi pristup, tačnije
odredišna tačka, obično je ne samo dobro definisan (konsolidovana liberalna
demokratija i stabilna tržišna ekonomija) već igra i ulogu referentne
tačke u odnosu na sadašnji trenutak.
Tabela 1 prikazuje različite referentne tačke transformacijske i tranzicijske
paradigme u odnosu na tri dimenzije procesa radikalne društvene promene.
|
Tabela 1
|
Politička dimenzija |
Ekonomska |
Društvena |
| Referentna tačka |
| Transformacija |
Jednopartijski sistem |
Komandna ekonomija |
Zatvoreno društvo |
| Tranzicija |
Liberalna demokratija |
Slobodno tržište |
Otvoreno društvo |
U političkoj sferi transformacijska paradigma
za referentnu tačku ima jednopartijski sistem, dok je za tranzicijsku
paradigmu referentna tačka idealni sistem liberalne demokratije (u veberovskom
smislu). U transformacijskoj paradigmi zanima nas do koje je mere jednopartijski
sistem liberalizovan; to je još uvek jednopartijski sistem, ponekad nešto
izmenjen. U drugom slučaju zanima nas napredak u sistemskim promenama
osnovnih institucija i pravila igre tipičnih za liberalnu demokratiju.
U ekonomskoj sferi, transformacijska paradigma se najviše bavi pitanjem
koliko je komandne ekonomije ostalo u sistemu zahvaćenom promenama, dok
je u društvenoj sferi glavno pitanje koliko je društvo zahvaćeno radikalnim
promenama zatvoreno (u poperovskom smislu). Tranzicijska paradigma se
bavi pitanjem koliko je data ekonomija odmakla u pravcu ideala tržišne
ekonomije i koliko se dato društvo uklapa u poperovski model otvorenog
društva.
Teorijska pitanja kojima se bavi
ovaj rad
Radikalna sistemska promena suočava nas sa
dva pitanja od kojih zavise stabilnost i samoreproduktivne sposobnosti
sistema poniklog iz ruševina starog režima. Reč je o legitimizaciji i
konsolidaciji novog režima. U oba slučaja posredi su društveni procesi,
što nam nalaže da ih razmatramo u dinamičkim okvirima. Za potrebe dalje
analize, te koncepte ću definisati na sledeći način. Najkraće rečeno,
legitimizacija je široko rasprostranjeno uverenje onih kojima se upravlja
da su društveni sistem i institucije vlasti, koje funkcionišu u skladu
s logikom sistema, ispravne, opravdane i bolje od bilo koje zamislive
alternative (cf. Wesolowski, 1988). To uverenje nije plod prinude ili
straha od prinude. Pojasnimo odmah neke analitičke distinkcije. Verovanje
u legitimitet sistema može ali ne mora da bude praćeno legitimnošću vlasti
(vladajuće elite). Neki nedemokratski režimi su uspeli da obezbede legitimitet
vlasti bez pretnje prinudom. Kada bi to bilo pravilo, onda bi popularna
predstava o legitimnosti sistema bila skoro identična popularnoj predstavi
o legitimnosti vladajuće elite. Naime, vladajuća elita se doživljava kao
integralni deo sistema, pri čemu ne postoji alternativna elita (opozicija)
koji bi i sama mogla da bude smatrana delom sistema. Samim tim, ako se
dovede u pitanje legitimitet vladara, velika je verovatnoća da će u pitanje
biti doveden i čitav sistem. S druge strane, u demokratskim sistemima
gubitak legitimnosti onih na vlasti ne znači nužno da će u pitanje doći
i legitimizacija sistema u celini. Deficit legitimizacije je problem samo
onih na vlasti u odnosu na koje opozicija (parlamentarna ili čak neparlamentarna)
predstavlja spremnu institucionalnu alternativu. U tom smislu, na redovne,
kompetitivne izbore treba gledati kao na ciklično, institucionalno sredstvo
za obnavljanje legitimiteta sistema, u slučaju da dođe do deficita legitimiteta
vlasti.
Konsolidacija je proces stabilizacije novog sistema, jačanja i formalizacije
pravila igre (u obliku zakona) i postizanja rutinskog funkcionisanja osnovnih
institucija sistema. U isto vreme, to je i proces slabljenja stavova i
oblika ponašanja nekompatibilnih sa principima na kojima počiva novi sistem,
a koji potiskuju sistemski kompatibilne stavove i oblike ponašanja. U
literaturi koja se bavi ovim pitanjem ima mnogo definicija konsolidacije
sistema (cf. Di Palma, 1990, pp. 138-44, Linz, Stepan, 1966). U tim definicijama
naglasak je na kriterijumu na osnovu kojeg bi se moglo utvrditi da li
se novi sistem može smatrati konsolidovanim, iako Di Palma ukazuje i na
proceduralni aspekt tog fenomena. Čak i oni istraživači koji koriste najprostije
kriterijume za procenu konsolidacije demokratskih sistema nastoje da vode
računa o uslovima u kojima se odvija taj proces, tako da i njihova razmatranja
- nolens volens - uzimaju u obzir procesualni aspekt tog fenomena.
Ako pođemo od premise da su legitimizacija i konsolidacija društveni procesi,
onda je prirodno da u teorijskom razmatranju tog pitanja imamo u vidu
vremenski faktor ili, još preciznije, da jasno razlikujemo faze tranzicije
iz jednog sistema u drugi. Pokušaji da se te faze utvrde, a zatim istorijski
lokalizuju, uvek su u određenoj meri proizvoljni i intuitivni. Razlikovanje
faza tranzicije iz bilo kog sistema u neki drugi ne samo da uvećava taj
element proizvoljnosti već vodi i ka visokom stepenu uopštavanja, možda
do te mere visokom da to dovodi u sumnju heurističku vrednost tako definisanih
kriterijuma. Zato ću se u daljem izlaganju ograničiti na raspravu o tranziciji
iz komunističkog u liberalni demokratski sistem, s posebnim osvrtom na
put kojim se tranzicija između ta dva sistema odvijala u Poljskoj.
Teorijski modeli faza radikalne promene
Razlikovanje faza tranzicije iz nedemokratskog
u demokratski sistem zasniva se na pretpostavci da se period tranzicije
završava kada se, prvo, može konstatovati da je novi sistem konsolidovan
i, drugo, da je ušao u fazu čvrste i stabilne društvene legitimizacije.
To, naravno, ne znači da je nakon konsolidacije sistem postao imun na
dekonsolidaciju, a još manje da je legitimizacija novog sistema data jednom
za svagda i da se taj proces ne može obrnuti. Samo u XX veku ima dovoljno
istorijskih primera zamene demokratskih režima nedemokratskim, tako da
nema osnova za verovanje da će ovaj vek biti pošteđen takvih preokreta
u globalnom talasu demokratizacije. Ipak, ti mogući preokreti ne bi bili
elementi procesa tranzicije o kojoj ovde govorimo već bi, s analitičkog
stanovišta, predstavljali potpuno zaseban fenomen.
Pojednostavljeno rečeno, moguće je razlikovati sledeće faze tranzicije
iz starog u novi sistem:
1) Početna faza, u kojoj započinju društveni procesi
"transformacije"; "snaga transformacije" datog procesa
zavisi od njegove sposobnosti da promeni stari režim u novi društveni
sistem;
2) "sistemska međufaza", u kojoj stari sistem više ne funkcioniše,
dok novi tek počinje da se razvija;
3) faza napredovanja; tranzicija postiže "kritičnu masu";
stari režim odlazi u istoriju;
4) postrevolucionarna faza, koju odlikuje jenjavanje revolucionarne
euforije i ulazak u novi sistem u svim aspektima svakodnevnog društvenog
života;
5) faza konsolidacije, u kojoj se sistem stabilizuje, dok u javnoj sferi
praktična pitanja postaju jedini prostor za međuigru interesa i vrednosti.
U svakoj pojedinačnoj fazi legitimizacija
novog sistema počiva na promeni premisa, dok je konsolidacija rezultat
uspešne transformacije starog sistema u prethodnim fazama. Na osnovu toga
bi se mogla postaviti hipoteza da čim društvo uđe u početnu fazu sistemske
promene, brzina prelaska iz jedne faze tranzicije u drugu dobija odlučujući
značaj. Na primer, produžavanje početne faze, a posebno sistemske međufaze,
iz bilo kog razloga, može da znači da su otpočeli procesi svojstveni za
kasnije faze (kao što je jenjavanje revolucionarne euforije, odbrana interesnih
grupa u velikoj meri oblikovanih starim sistemom tokom prve dve faze i,
konačno, stanje kada u društvenoj svesti potreba za konsolidacijom počne
da sustiže težnju ka promenama). U tom slučaju srećemo se sa pojavom koja
bi se mogla nazvati "prevremenom konsolidacijom", u obliku sistemskog
hibrida koji ne bi zadovoljio kriterijume demokratskog poretka (kako ih
je definisao Robert Dal), ali koji ne bi više bio identičan ni sa starim
sistemom.
Rasprava
Zadržimo se sada na pojedinim fazama tranzicije.
U starim, nedemokratskim režimima početna faza nije uvek vidljiva, tačnije,
ona je po pravilu nevidljiva, jer se javni život nalazi pod relativno
čvrstom kontrolom totalitarne ili autoritarne vlasti. Zato režim u fazi
kolapsa nije u stanju da predvidi sopstveni nestanak. U toj fazi mase
sve više počinju da razmišljaju o alternativi starom sistemu. To ne mora
da bude neka određena alternativa. Naprotiv, ona je nejasna i otvorena
za sve što može da ubrza odlazak starog sistema. "Sve, samo ne ovo":
ta izjava sasvim dobro izražava intuiciju masa. Ako se pri tom stari sistem
pokaže nedoslednim u obračunu sa prvim antisistemskim aktivnostima i ako
međunarodni kontekst omogući realistička očekivanja u vezi s dalekosežnim
promenama, onda se mogu steći nužni uslovi za pokretanje prve faze tranzicije.
U slučaju Poljske, tri faktora su uticala da razmišljanje o sistemskoj
alternativi postane uobičajeno: 1. prva poseta pape Poljskoj (1979), koja
je uzdrmala jedan od stubova prethodnog sistema, njegovu društvenu izolaciju;
2. podela unutar vladajuće komunističke elite na takozvanu "tvrdu
liniju" i "reformiste" ili "liberale" (ta dva
termina su korišćena uporedo, a odnose se na deo vladajuće elite starog
režima koji je bio spreman da žrtvuje neke sistemske principe tog režima
i tako uveća njegove šanse da preživi krizu); 3. politika Gorbačova, koja
je priznala pravo svake nacije da sledi sopstveni put razvoja; ona nije
bila sasvim jasna, ali je bila dovoljno ubedljiva da bi podstakla uverenje
da je "Brežnjevljeva doktrina" odbačena.
Neodređena alternativa, upravo zato što nije bila jasna, mogla je da deluje
kao osnov za reintegraciju masa koje su se našle u opoziciji prema starom
sistemu, dok je podela unutar komunističke elite pokrenula proces koji
su Linc i Stepan (1996, p. 61) nazvali "teorijom četiri igrača".
Ta teorija tvrdi da se tranzicija iz nedemokratskog u demokratski sistem
može izvesti mirno, to jest da se revolucija može ostvariti pregovorima
samo u vrlo specifičnim uslovima.
Naime, u vladajućoj eliti starog režima mora da dođe do jasne podele na
"tvrdu liniju" i "reformiste"; prevagu moraju da odnesu
"reformisti". U isto vreme, u opoziciji mora da dođe do podele
na "umereno" i "radikalno" krilo, pri čemu "umereni"
moraju da zadobiju veće poverenje masa nego "radikali". "Reformisti"
iz vladajuće elite i "umereno" krilo kontraelite zatim pregovorima
stižu do sporazuma koji omogućava mirnu sistemsku promenu. Taj sporazum
ne mora otvoreno da tvrdi kako će sistem biti promenjen, ali zato, uz
saglasnost obe strane, pokreće takve promene starog sistema koje blokiraju
sposobnost njegove dalje reprodukcije. Relegalizacija Solidarnosti, 1989.
godine, predstavlja primer takve "transformativne" promene koja
razbija stari sistem.
Ukoliko unutar elite i kontraelite neke druge snage odnesu prevagu, šanse
za mirnu tranziciju su male: "tvrda linija" nastoji da uništi
"umereno" krilo kontraelite, umesto da pregovara s njim što,
paradoksalno, jača "radikalno" krilo kontraelite. Kada šanse
za mirnu tranziciju iz nedemokratskog u demokratski sistem padnu na nulu,
nasilni sukob između radikala i tvrde struje može da stvori uslove za
izbijanje građanskog rata. Ishod takvog rata bio bi neizvestan. S druge
strane, ako unutar kontraelite prevagu odnese "radikalno" krilo,
ono neće prihvatiti sporazum sa "reformistima" iz stare elite.
Čak i ako pregovori započnu, šanse za kompromis i mirnu tranziciju biće
male, jer stanovište radikala ne ostavlja dovoljno prostora za kompromis
sa starim režimom. Neuspeh pregovora između "reformista" iz
stare elite i "radikala" iz kontraelite vodio bi, paradoksalno,
ka jačanju pozicija "tvrde linije" starog režima, što bi mirnu
tranziciju na demokratski sistem učinilo nemogućom.
Krajem 1980-ih u Poljskoj je došlo do prevage "reformista" iz
stare elite i "umerenog" krila kontraelite Solidarnosti, što
je omogućilo formiranje Okruglog stola i podstaklo dinamiku početne faze
daleko iznad očekivanja, pa čak i maštanja svih glavnih učesnika u toj
igri. Pre svega, izgledi za mirnu tranziciju ka alternativnom sistemu
(čiji je oblik i dalje bio nejasan i koji se u svakodnevnom razmišljanju
ili unutar kontraelite video negativno, kao opozicija starom režimu, pre
nego pozitivno) pokrenuli su masovnu mobilizaciju koja se mogla uporediti
samo sa mobilizacijom do koje je došlo za vreme takozvane "krize
iz Bidgošća", marta 1981. godine. Tu mobilizaciju je pratilo masovno
uskraćivanje podrške starom sistemu i transfer lojalnosti i podrške ka
kontraeliti, koja je garantovala veće udaljavanje od starog sistema. Ta
mobilizacija je imala i snažan utopijski element, prisutan kako u svakodnevnom
razmišljanju (što je povećalo privlačnost alternativnog sistema u medijima),
tako i u razmišljanjima kontraelite. U svakom slučaju, bez tog utopijskog
motiva i očekivanja vezanih za alternativni sistem bilo bi teško izvesti
mobilizaciju tako širokih razmera. Utopijska očekivanja u vezi s novim
sistemom uključivala su veoma rasprostranjeno uverenje, koje su podsticali
neki delovi kontraelite (često iz najboljih namera), da će nakon kolapsa
komunizma sve krenuti nabolje, da će osim socijalne sigurnosti i garantovanog
zaposlenja postojati bogato tržište potrošnih dobara pristupačno svima,
itd. Kulminacija početne faze bili su izbori od 4. juna 1989. godine i
formiranje vlade Tadeuša Mazovjeckog. Ishod tih izbora, do kojih je došlo
na osnovu sporazuma, bio je najjači empirijski dokaz masovne mobilizacije
protiv sistema. U tom istom periodu, istraživanja javnog mnenja su pokazivala
najviši stepen podrške demokratiji tokom celog perioda transformacije:
blizu 70% (cf. Zagórski, 2000). U to vreme razlika između demokratije
in abstracto i demokratije kao svakodnevnog iskustva bila je zamagljena,
jer se novi sistem još nalazio u početnoj fazi.
Početkom 1990, kada je vlada Mazovjeckog pokrenula paket radikalnih tržišnih
reformi, započela je sistemska međufaza. Mase su još uvek bile ponete
utopijskim očekivanjima. Prema izveštajima CBOS, polovina ispitanika je
verovala da se situacija razvija u pravom smeru, samo nešto više od 20%
da se razvija u pogrešnom smeru, dok 30% ispitanika nije imalo stav (Zagórski,
Strzeszewski, 2000, p. 42). Ta faza je kulminirala raspuštanjem Poljske
ujedinjene radničke partije (PZPR) i rascepom unutar Solidarnosti do kojeg
je došlo tokom prve predsedničke kampanje.
Sledi sažet pregled karakteristika "sistemske međufaze":
(1) nejasna pravila igre; stara pravila opstaju po inerciji
(iako bez izvršne moći), dok su nova nejasno definisana, sa malom izvršnom
snagom i još neprihvaćena od masa;
(2) prethodna ujedinjujuća, negativna i opšta alternativa starom sistemu
počinje da se izoštrava i konkretizuje u obliku pozitivnih sistemskih
rešenja (drugim rečima, pitanje "kako ne bi trebalo da bude",
iz početne faze, u međufazi zamenjuje pitanje "kako bi trebalo
da bude"; odgovori na to pitanje su različiti, što vodi ka diferencijaciji
unutar kontraelite, a zatim i do podele u masama i njihove delimične
demobilizacije);
(3) u redovima pobedničke kontraelite počinje borba za vlast nad novim,
još nerazvijenim poretkom, što samo produbljuje podele unutar elite,
a zatim i u masama;
(4) elementi utopijskog razmišljanja i dalje postoje u masama, iako
se opaža njihovo slabljenje kada većina iz pobedničke kontraelite počne
sa primenom pozitivnih sistemskih rešenja u javnom životu;
(5) razmišljanje o tome šta je pravedno, veoma popularno u masama tokom
početne faze, zamenjuje razmišljanje o tome šta je profitabilno. Dezintegracija
masovnog protestnog pokreta odvija se uporedo s reintegracijom oko različitih
konkretnih interesa, a ne više oko opštih vrednosti koje su bile ujedinjujući
faktor pokreta;
(6) u masama se javlja osećanje razočarenja, što pokazuje do koje je
mere mobilizacija iz početne faze počivala na utopijskim idealima; to
dalje vodi ka uskraćivanju početne, uslovne podrške kontraeliti;
(7) iako utopijski oblici razmišljanja nisu sasvim iščezli, uskraćivanje
podrške kontraeliti od strane većine povezano je sa potragom za alternativom
koja bi zadržala utopijske ciljeve, a koja ne bi podsećala ni na stari
sistem (jer je za to još prerano), niti na kontraelitu (to objašnjava
fenomen Timinskog, nepoznatog kandidata koji je došao iz inostranstva
i koji je na prvim predsedničkim izborima 1990. osvojio 24% glasova);
(8) novi sistem još uvek nema problema sa legitimizacijom, jer se nalazi
u fazi razvoja; ti problemi pogađaju samo one delove kontraelite koji
se u međufazi nalaze na vlasti;
(9) istovremeno, pored nejasnih pravila igre i reintegracije oko konkretnih
interesa, "sistemsku međufazu" odlikuju i prolazna grupisanja,
to jest stvaranje interesnih grupa koje u uslovima fluidnih pravila,
slabe izvršne vlasti i nejasne definicije dopuštenog i zabranjenog,
pokušavaju da brzo ostvare veliki materijalni profit (dobar primer su
čuvene afere: "alkoholna", "Art-B", kao i, u manjoj
meri, finansijske piramide, afera Grobelni, itd.).
Faza napredovanja, koja je s jedne strane
započela kolapsom PZPR, a s druge rascepom unutar kontraelite Solidarnosti,
u nekoliko crta se bitno razlikuje od prethodne faze. Primarno, u toj
fazi proces tranzicije u demokratski sistem prelazi tačku posle koje više
nema povratka na staro: mogućnost restauracije starog režima više nigde
ne postoji kao program. To ne znači da je novi demokratski sistem dovršen
i stabilan. Ta "tačka posle koje nema povratka" znači samo da
je stari sistem, u svom poznatom obliku, definitivno postao deo istorije.
U tom slučaju, ključni momenat su bila dva događaja iz 1993. godine koja
su potresla i političku elitu i mase. Izvršnu vlast je preuzela postkomunistička
politička elita. U masama je u prethodnoj fazi došlo do reintegracije
oko konkretnih interesa, ali to se u velikoj meri odnosilo na interese
formirane i definisane u starom sistemu i u skladu s njegovom logikom.
Kao što je poznato, postkomunistička elita nije skrenula s puta kojim
je krenula prethodna vlada. Ali, iako je značajan deo masa stao u odbranu
"starih" interesa, njihova mobilizacija nije bila dovoljno snažna
da bi postkomunističku vladu skrenula s nove političke putanje. Prelazak
"tačke posle koje nema povratka" u isto vreme označava pobedu
pozitivne alternative starom sistemu i ukazuje na suštinski novi put buduće
tranzicije.
U fazi napredovanja utopijska razmišljanja iščezavaju ili bivaju efikasno
prevaziđena razvojem događaja. Ako se zadržimo na evoluciji političkih
osećanja u tom periodu, primećujemo sledeće tendencije do kojih je CBOS
došao u svojim cikličnim istraživanjima:
1. Radikalno smanjivanje broja onih koji veruju da se
situacija u zemlji razvija u dobrom pravcu i jednako radikalan rast
broja onih koji smatraju da se situacija u zemlji kreće u pogrešnom
pravcu. Kulminacija tog trenda bila je očigledna u prvoj polovini 1993,
kada je približno 75% ispitanika bilo ubeđeno da zemlja ide u pogrešnom
pravcu. Samo 10% je sa optimizmom gledalo na razvoj događaja, dok je
približno 15% ispitanika bilo neopredeljeno.
2. Vrednovanje političkih prilika u Poljskoj, koje je početkom 1990.
bilo izrazito optimističko (približno 65% optimista i samo 10% pesimista),
doživelo je drastičan preokret. Godine 1992. i u prvoj polovini 1993.
približno 60% ispitanika se izjasnilo kao pesimisti, dok je optimista
bilo manje od 10%.
3. Vrednovanje ekonomske situacije je imalo nešto drugačiji trend. Početkom
1990. približno 90% ispitanika je imalo negativno mišljenje o ekonomskoj
situaciji. S uvođenjem paketa radikalnih ekonomskih reformi, poznatog
kao "Balcerovičev plan", ocene su počele da se ublažavaju:
u prvoj polovini 1991. približno 20% ispitanika je smatralo da je ekonomska
situacija dobra, dok je više od polovine ispitanika i dalje smatralo
da je situacija loša. Jasan porast negativnih ocena se nastavio do 1994,
da bi zatim taj trend počeo da opada (uporediti: Zagórski, Strzeszewski,
2000).
Taj radikalni preokret stavova u odnosu na
početnu fazu bio je cena koju je kontraelita morala da plati zbog svojih
unutrašnjih trvenja i podele (što je u mase unelo strepnju zbog budućnosti
zemlje). Bila je to i kumulativna reakcija na paket ekonomskih reformi
započetih 1990.
U fazi napredovanja nastavio se proces kristalizacije interesnih grupa.
Taj proces se odvijao na tri načina:
(1) u skladu s logikom novog sistema (korenita i brza
privatizacija trgovine, po svemu sudeći, dobro ilustruje tu pojavu);
(2) u skladu s iskustvima iz "sistemske međufaze" (na primer,
razvoj sive ekonomije, povećana stopa kriminala, uključujući tu i organizovani
ekonomski kriminal);
(3) na osnovu prenošenja definicije interesnih grupa formiranih u starom
sistemu u novi sistem (sudbina brodogradilišta u Gdanjsku je, paradoksalno,
najspektakularniji, ali ne i jedini primer koji ilustruje ovaj problem).
Dolazi do razvoja mehanizama za prilagođavanje
novom sistemu. Kristalizacija interesa i kvaliteta nižih od normativa
liberalno-demokratskog sistema deo je tih mehanizama. Opšta demobilizacija
masa se nastavlja, a njeno mesto zauzima institucionalna artikulacija
različitih interesa i vrednosti (političke partije, grupe za pritisak,
sindikati, NVO, asocijacije poslodavaca, itd.). U fazi napredovanja, nova
pravila igre bivaju kristalizovana i prihvaćena od onih koji od njih imaju
koristi, dok su oni koji zbog njih gube suviše slabi da bi zaustavili
i preokrenuli taj proces.
U ovoj fazi opšta podrška alternativnom sistemu, uglavnom motivisana željom
interesnih grupa formiranih oko nižih vrednosti da održe svoje pozicije,
poprima konkretniji oblik. To ne znači da će ta opšta podrška početi da
opada; naprotiv - ona će se održati na nivou najopštijih pravila novog
sistema, iako ta pravila više nisu i jedina. Podrška ili uskraćivanje
podrške konkretnim sistemskim rešenjima na makroplanu upotpunjuje taj
proces. Tako dolazi do fragmentacije procesa legitimizacije sistema: opšta
legitimizacija demokratije može da se odvija uporedo sa uskraćivanjem
podrške "stvarnoj demokratiji". Prema podacima CBOS, u tom periodu
preko 60% ispitanika slagalo se s tvrdnjom da demokratija ima prednost
nad svim drugim oblicima upravljanja; manje od 20% ispitanika je imalo
suprotno mišljenje. Reč je o trajnijim stavovima, nezavisnim od političkih
kretanja i radikalnih promena stavova koji su odlikovali prethodnu deceniju.
Ipak, mišljenja o funkcionisanju "stvarne demokratije" su drugačija:
broj onih koji su nezadovoljni praktičnim funkcionisanjem novog sistema
prevazilazi broj zadovoljnih: krajem 1993. preko 50% ispitanika je bilo
nezadovoljno; zadovoljnih je bilo nešto iznad 35%. Najgoru ocenu "stvarna
demokratija" je dobila 1995, kada je preko 65% ispitanika bilo nezadovoljno,
a nepunih 25% zadovoljno njenim funkcionisanjem (Zagórski, Strzeszewski,
2000, p. 55).
U prolasku kroz tačku posle koje nema povratka treba videti i prvi korak
ka konsolidaciji novog sistema. Kritični trenutak u slučaju Poljske bio
je gubitak izvršne vlasti kontraelite iz redova bivše Solidarnosti 1993.
godine, a zatim gubitak predsedničke vlasti 1995, kao i preuzimanje te
vlasti od strane postkomunističke elite. Ali, niko nije dovodio u pitanje
demokratska pravila: ni kontraelita Solidarnosti, koja je u skladu s tim
pravilima izgubila vlast, niti postkomunističke partije, koje su u početnoj
fazi tranzicije ta pravila potisnula na margine političkog života. U tom
događaju treba videti prvi znak konsolidacije novog sistema u dimenziji
koju je Šumpeter nazvao jezgrom demokratskog poretka: u dimenziji slobodnih,
kompetitivnih izbora.
Postrevolucionarna faza je počela kada su postkomunističke snage preuzele
izvršnu vlast. Podrška promenama je počela da jenjava; pojavila se potreba
za stabilizacijom. Prema CBOS, početkom 1991. približno 35% ispitanika
je verovalo da su promene u Poljskoj posle 1989. donele više koristi nego
štete (manje od 20% je smatralo da ima više štete nego koristi). Krajem
1994. broj ljudi uverenih da će promene doneti više koristi nego štete
pao je na približno 15%. Broj onih koji su mislili suprotno povećao se
na 40% i to je bio najnepovoljniji odnos u oceni pozitivnih i negativnih
aspekata novog sistema zabeležen u čitavim 1990-im. Izgleda da je od tada
proces prilagođavanja novom sistemu postao dominantan. U ocenjivanju svog
položaja u društvu, sve društvene kategorije su navodile relativnu oskudicu
kao glavni faktor. U javnoj sferi su uspostavljena važna pravila igre,
iako se ona nisu strogo poštovala. Na planu društvene svesti, legitimizacija
sistema se nije poistovećivala sa legitimizacijom političkih partija na
vlasti. Razdvajanje te dve vrste legitimizacije, do kojeg je došlo još
u fazi napredovanja, dostiglo je novu tačku kulminacije. In
abstracto, sistem je uživao čvrstu podršku većine, iako su njegovi
stvarni aspekti u velikoj meri bili dovođeni u pitanje, posebno kada bi
ometali ostvarenje grupnih interesa. Stavovi i političke preferencije
prošli su kroz proces diferencijacije i kristalizacije, kao i njihov institucionalni
izraz - politički sistem i sektor nevladinih organizacija. Legitimizaciju
vlasti, odvojene od legitimizacije sistema, odlikovali su usponi i padovi,
ali uskraćivanje legitimizacije imalo je uglavnom unutarsistemski karakter,
jer to nije dovelo do opadanja legitimizacije sistema in
abstracto. Ali, to je ipak uticalo na pad legitimiteta onoga što sam
prethodno nazvao "stvarnom demokratijom". Moglo bi se reći da
je "stvarna demokratija" bila ocenjivana pre svega s obzirom
na učinak vlade. Opadanje učinka vlade povezano je s opadanjem poverenja
u "stvarnu demokratiju", koja je u društvenoj svesti vezana
za vladu i njenu političku osnovu, a ne za čitavu političku klasu.
Najveći deo nekadašnje masovne mobilizacije pronašao je svoj izraz u različitim
nezavisnim inicijativama unutar građanskog društva, u grupama za odbranu
interesa i vrednosti, dok je preostali deo te mobilizacije definitivno
nestao.
Kao što sam rekao, početak konsolidacije novog sistema u slučaju Poljske
mogao bi se istorijski smestiti u godinu 1993, kada je vlast preuzela
opozicija, a snage koje su činile vladu prešle u opoziciju. Bio je to
prvi dokaz da glavne političke snage prihvataju pravila igre novog sistema,
nezavisno od toga da li je ishod te igre uvek u njihovu korist. Solidarnost
je predala vlast postkomunističkim snagama, poštujući rezultate izbora.
Drugi ključni trenutak stabilizacije bila je godina 1997, kada je postkomunistička
elita predala vlast AWS i UW, takođe poštujući rezultate izbora. Tokom
tog procesa nije se pojavila nijedna nova značajnija društvena snaga,
što je bacilo senku na demokratsku proceduru legitimizacije vlasti. Ali,
takva snaga se nije pojavila jer nije bilo društvene osnove iz koje bi
ona mogla da ponikne. Zato možemo da zaključimo da je 1997. godine demokratska
procedura postala stabilan i pouzdan metod za legitimizaciju vlasti; po
Di Palminoj definiciji, koju su kasnije popularizovali Linc i Stepan (1996),
demokratska pravila su postala "jedina igra u gradu". Ipak,
bilo bi preuranjeno reći da je proces stabilizacije novog režima time
bio završen. Ako pođemo od Šumpeterove tvrdnje da su jezgro demokratskog
režima slobodni i kompetitivni izbori između predstavnika političkih partija,
onda bi trebalo da se usredsredimo na proces formiranja partijskog sistema.
Nestabilnost ili nedostatak konsolidacije partijskog sistema može da dovede
do ozbiljnih političkih kriza, koje bi ugrozile stabilnost celog sistema.
Nedovođenje u pitanje pravila igre je prirodni uslov za konsolidaciju
demokratije. Ali, to sigurno nije dovoljno. Zato treba pronaći još precizniji
kriterijum za procenu konsolidacije demokratskog sistema. Na primer, smatra
se da je neophodan uslov konsolidacije suštinski neosporiva dominacija
demokratske procedure za legitimizaciju vlasti u tri oblasti koje su predložili
Linc i Stepan (1996): ustavno-pravnoj oblasti, oblasti ponašanja i oblasti
stavova. Ipak, o čvrstoj konsolidaciji demokratskog režima može se govoriti
samo ako je uz sve navedene uslove zadovoljen još jedan - konsolidacija
partijskog sistema. Najdirektnija, iako ne i jedina operativna definicija
konsolidovanog partijskog sistema bila bi situacija u kojoj bi se u izbornoj
trci za parlament pojavio niz sličnih političkih partija. Ukoliko sledimo
ovaj način razmišljanja, mogli bismo da kažemo da je slabiji oblik konsolidacije
demokratskog sistema zabeležen 1997, dok jači oblik još nije doživeo svoju
kulminaciju. AWS (partija koja je bila osnov vlade iz 1997-2000) raspala
se nakon izbornog poraza. Na političkoj sceni se pojavio niz novih partija:
Građanska platforma (liberali), Zakon i Pravda (konzervativci), Samoodbrana
(populisti) i Liga poljskih porodica (nacionalisti). Sve to ukazuje na
zaključak da je proces konsolidacije partijskog sistema u Poljskoj još
uvek u toku.
Ali, poljski demokratski sistem je već ušao u naprednu fazu konsolidacije,
koja ima sledeće karakteristike:
(1) poštovanje pravila igre pokazalo se tako efikasnim
da izgleda nikome nije u interesu da ih narušava;
(2) vlast prelazi iz vlade u opoziciju i obrnuto;
(3) sistem interesa i artikulacije vrednosti je relativno stabilan,
odvojen od sistema političkih partija, koje će na sledećim parlamentarnim
izborima morati da prođu kroz još jedan ispit;
(4) nijedna značajna politička ili društvena snaga ne dovodi u pitanje
pravila igre (izazov te vrste u načelu izostaje u uslovima stabilnog
sistema interesa i artikulacije vrednosti);
(5) mase su demobilisane, dok su relativno mobilisane interesne grupe
i različiti skupovi vrednosti;
(6) sistem je društveno legitimisan, makar samo utoliko što nijedan
alternativni sistem ne može da mobiliše masovnu podršku.
Zaključak
Danas, kada se Poljska nalazi pred ulaskom
u Evropsku zajednicu, moglo bi se reći da je novi sistem već stupio u
fazu konsolidacije. Temeljne normativne strukture su jasno definisane
i neće ih dovesti u pitanje nijedna značajna društvena snaga, to jest
snaga sposobna da proizvede alternativni sistem koji bi bio privlačan
za mase. Ono što može biti dovedeno u pitanje, ponekad s pravim žarom,
jesu različita pozitivna rešenja čije sprovođenje može da ugrozi grupne
interese velikih društvenih kategorija (seljaka, rudara, učitelja, zdravstvenih
radnika, akademskih krugova). Osećanje relativne oskudice preovlađuje
u masama, što podstiče veoma rasprostranjene pesimističke prognoze o budućnosti
zemlje i položaju pojedinca u društvu. U isto vreme, težnja ka stabilizaciji
društvenih i političkih prilika godinama beleži rast, tačnije od početka
postrevolucionarne faze. Revolucionarni ideali su ustuknuli pred potrošačkim
aspiracijama i potrošnim idealima, koje pre svega nameće sveprisutna reklamna
industrija. Ako bi trebalo sažeto definisati razvoj društvenih trendova
u poslednjoj deceniji moglo bi se, uz izvesnu dozu preterivanja, reći
da je to bio put od slogana "nema slobode bez Solidarnosti"
(koji su mase i opoziciona elita delili 1989), ka izreci "nema solidarnosti
u slobodi".
Narastajuće osećanje relativne oskudice je očigledno, kao i negativne
procene političke klase u celini, ali i pesimističke prognoze o budućnosti
zemlje. Naravno, taj pesimizam je relativan utoliko što za referentnu
tačku nema toliko prošlost koliko standarde ustanovljene u demokratijama
Zapadne Evrope. A za većinu poljske populacije - prema nedavnim istraživanjima
javnog mnenja - najrealniji put za smanjivanje jaza između Poljske i bogatog
dela Evrope je učlanjivanje u klub naprednih nacionalnih država Evropske
zajednice.
Bibliografija
Adamski, Wladyslaw W. (1982), Structural and
Generational Aspects of a Social Conflict, w: "Sisyphus. Sociological
Studies", vol. III, PWN, Warsaw.
Agh, Attila (1998): The Politics of Central Europe, SAGE Publications,
London - Thousand Oaks - New Delhi.
Di Palma, Giuseppe (1990): To Craft Democracies, University of California
Press, Berkley - Los Angeles - Oxford.
Grambowska Miroslawa, Pankowski Krzysztof (red.) (1994): Spoleczne konsekwencje
transformacji ustrojowej, ISP PAN, Warszawa.
Huntington, Samuel (1968): Political Order in Changing Societies, Yale
University Press, New Haven.
Linz, Juan J., Stepan, Alfred (1996): Problems of Democratic Transition
and Consolidation. Southern Europe, South America and Post-Communist Europe;
The Johns Hopkins University Press, Baltimore and London.
Panków, Wlodzimierz: The Roots of "the Polish Summer"; A Crisis
of the System of Power, w: "Sisyphus. Sociological Studies",
vol. III, PWN, Warsaw.
Przeworski, Adam (1986): Some Problems in the Study of the Transition
to Democracy, w: "Transition from Authoritarian Rule. Comparative
Perspectives", red. Guillermo O'Donnell, Philippe C. Schmitter and
Laurence Whitehead; The Johns Hopkins University Press, Baltimore and
London.
Rustow, Dankwart (1970): Transition to Democracy: Toward a Dynamic Model,
w: "Comparative Politics", vol. 3.
Wesolowski Wlodzimierz (1988): Weberowska koncepcja legitymizacji: ograniczenia
i kontyuacje, w: "Legitymizacja. Klasyczne teorie i polskie doswiadczenia",
red. A. Rychard i A Sulek, PTS, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Wnuk-Lipinski, Edmund (1987): Social Dimorphism and Its Implications,
w: "Crisis and Transition. Polish Society in the 1980s", (ed.)
Jadwiga Koralewicz, Ireneusz Bialecki and Margaret Watson, Berg, Oxford
- New York - Hamburg.
Wnuk-Lipinski, Edmund (1995): Is a Theory of Post-Communist Transformation
Possible? In: After Communism. A Multidisciplinary Approach to Radical
Social Change, (ed.) Edmund Wnuk-Lipinski, Institute of Political Studies,
Warsaw.
Zagórski, Krzysztof (2000): Support for Government, Evaluation of Current
Situation and Legitimacy of Democratic Transformation, CBOS, Warsaw (masz.
powiel.)
Zagórski, Krzysztof, Strzeszewski, Michal - red. (2000): Nowa rzeczywistosć.
Oceny i opinie 1989-1999. Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.
Ziólkowski, Marek (red.) (1993): Polacy wobec ladu postmonocentrycznego,
ISP PAN, Warszawa.
| |
 |
|