(Ne)vidljiva dinamika promena
Javnost u Vršcu je izuzetno osetljiva
i kritički raspoložena kako prema republičkoj tako i prema lokalnoj vlasti.
Ko su narodni predstavnici, kako se ponašaju, koliko su kompetentni, otvoreni
za saradnju i sugestije, koliko doprinose normalizaciji političkog, privrednog
i javnog života globalno i u lokalnoj sredini - to su pitanja o kojima
se govorilo na skupu "Na dnevnom redu javnosti", koji je održan
21. juna u Vršcu (projekat se ostvaruje uz podršku Fondacije "Fridrih
Ebert")
Učesnici razgovora su se složili da ovakvi razgovori nedostaju
u našem društvu i da bi možda neke greške i zablude bile izbegnute kada
bi postojao stalan dijalog sa građanima. Ovako, kako je ocenio Branislav
Matić, pravnik po struci, "naša situacija je ćutanje". I kao
da žele da prekinu ćutanje koje nije bilo svojevoljno, nego pre nametnuto
ignorantskim ponašanjem vlasti, učesnici su svojim primedbama i idejama
potvrdili da u gradu postoji jedna skrivena dinamika i kritičnost koja,
nažalost, stoji neiskorišćena i čije se ideje ne registruju ni u lokalnim
medijima ni u političkom životu.
Dragica Stanojlović, lekarka i organizatorka skupa, opisala je situaciju
u kojoj se nalaze njeni sugrađani kao "umor od sporosti vlasti u
svakom organizacionom i reformskom smislu". Njenu ocenu da je, umesto
stručnosti i kompetentnosti, glavni kriterijum za obavljanje javnih ili
političkih funkcija isključivo pripadnost partiji podelili su svi učesnici
skupa.
Stari obrasci ponašanja
Ono što nas udaljava od normalnosti i građanskog društva
je snažno prisutna partijnost u skoro svim oblastima života. Bilo je važno
da se svi učesnici na izborima 2000. zadovolje učešćem u lokalnoj vladi,
tako da se ponovila tragikomična situacija iz '45. Zauzimajući pozicije
u vlasti, nekompetentni se teško snalaze i samo reprodukuju stare obrasce
ponašanja u vršenju vlasti, a zanemareno je da u nove forme razvoja mogu
da uđu slobodni ljudi, rekla je Dragica Stanojlović. Njena tvrdnja da
su zakasneli Zakon o lustraciji, koji na lokalnom nivou nije imao nikakvo
dejstvo jer su na funkcijama ostali oni koji su kršili ljudska prava,
kao i presudni kriterijum partijnosti, koji primenjuje nova vlast, bila
je povod Antonu Deliću da pokrene pitanje ko su ljudi koji u skupštinama
predstavljaju građane i birače. Za njega je centralno pitanje ko su ljudi
koji dolaze u skupštinske klupe i "dižu dva prsta". Da li to
čine jer imaju znanje ili su samo mašina, upitao je Delić. Konstatujući
da smo u "fazi mašine", za Delića se postavlja pitanje kako
u lokalnoj zajednici iznedriti kvalifikovanog predstavnika, kakvu edukaciju
i mehanizme obezbediti da bi građani bili sigurni da će njihov predstavnik
zastupati njihove interese. "Verujem da su upravo ovakvi razgovori
način da obrazujemo takve ljude", ocenio je ovaj Vrščanin.
Međutim, na skupu su se čule veoma oštre ocene u vezi sa kadrovskim stanjem
u sferi lokalne politike. Tako je Branislav Matić rekao da na opštinskom
nivou imamo bliskoistočnu situaciju, odnosno pazdarane koji čuvaju revoluciju.
"Nekadašnji učesnici otpora sada su supervizori i posednici apsolutne
istine koja se ne sme dovoditi u pitanje", rekao je Matić.
Pitanje lokalne političke elite, koje je otvoreno na taj način, upotpunjeno
je primerima koji potvrđuju tvrdnju s početka teksta kako vlast želi da
se zaokruži, pa i po cenu reprodukovanja obrazaca koje je kritikovala
dok je osvajala vlast. Ne samo što se radi o nekompetentnim ljudima koji
imaju formalne kvalifikacije, nego i o nedopustivom snižavanju kriterijuma
samo da bi vlast ostala u krugu familije i odanih. Tako, prema rečima
Branislava Matića, upravnici bolnica postaju radio-mehaničari, dok se
na čelu upravnih odbora nekih medija nalaze demobilisani oficiri. "Svi
predstavnici stranaka na lokalnom nivou su u vlasti, uključujući žene
i rođake, tako da imamo veću žabokrečinu nego za vreme socijalista",
rekao je ovaj pravnik. Dragan Čolakov iz Koalicije Vojvodina insistirao
je na diferenciranom pristupu kada su u pitanju stranke u vlasti jer,
kako je rekao, pojedine stranke, kao KV i GSS, insistirale su da se prilikom
imenovanja na funkcije vodi računa o kompetenciji, ali da "ostale
stranke to nisu prihvatile, pogotovo DS". Tako se i moglo dogoditi
da, pored 30 profesora književnosti u Vršcu, na čelu jednog lokalnog medija
bude demobilisani oficir. Upravo takve stvari izazivaju osećaj mučnine
kod građana i uveravaju ih u sporost reformi, zaključio je Čolakov primećujući
da je nacionalni ključ zamenjen partijskim.
Ustav i normalna država
Ni vlast na republičkom nivou nije bila pošteđena oštrih
kritika. Ono što učesnici skupa u Vršcu najviše zameraju jeste autoritarnost,
sejanje konfuzije u pogledu pravaca izbora puteva tranzicije i političkog
profila zemlje. Kako je rekao Ilija Bakić, književnik, ovo što sada imamo
jedva da se može nazvati normalnom državom. Tu tvrdnju ilustrovao je činjenicom
da se u zemlji ne plaća porez. Drugi problem je u tome što je vlast veoma
šarolika - od nacionalnih romantičara do nečega što se predstavlja levom
pozicijom. Zabunu povećava to što se nacionalni romantičari predstavljaju
kao tehnokrate, mada već dve godine ne uspevaju da učine da država funkcioniše.
"Radim u firmi koja propada i znam da ministarstva ne funkcionišu
iako su tamo svi mladi i lepi, imaju lap-topove, ali ne možete nikada
odmah da dobijete odgovor koji vas zanima", rekao je Bakić. Po njegovom
mišljenju, još je aktuelna pozicija vlast-narod, poput one pozorišne situacije
kada se kralj Ibi u istoimenom komadu obraća masi sa "narode moj".
Bakić je ocenio da se "vlast veoma ljuti što mislimo i kritikujemo,
kao da ne živimo u demokratiji".
I Vesna Kukić, NVO Itaka, pridružila se ovakvom razmišljanju ocenom da
vlast radije pribegava arhaičnim kriterijumima nacije, naroda i plemena
umesto kriterijumima sposobnosti.
Zanimljivo je da Vrščani nisu pokazali značajnije interesovanje za ustav,
a o autonomiji Vojvodine nije bilo ni reči. I marginalno pominjanje ustava
izazvalo je polemiku, odnosno postavljena su pitanja da li je Srbiji potreban
ustav ili protektorat koji bi ubrzao procese, koliko ima smisla pominjati
nacionalni interes u zemlji koja je opterećena nacionalizmom, da li smo
kao društvo dorasli za ozbiljan ustav "kada nas Evropa tetoši kao
malu decu". Branislav Matić je rekao da se do ustava ne može doći
u situaciji kada nije utvrđen nacionalni interes i kada se ne znaju državne
granice, čak ni ime zemlje. Za njega, ustav je samo pravna norma koja
u bespravnoj državi, kako je rekao, nema smisla. I Anton Delić smatra
da ustav nije centralno pitanje, već ga je ocenio tehničkim, dajući prednost
kvalitetu političkog predstavljanja. Dok nacionalno dobro i ekonomija
ne budu naš pravi interes neće biti promena, a jedna od manifestacija
kako se u tom smislu pogrešno radi je i potez predsednika države da se
okruži savetom ekstraprofitera, primetio je Delić. Polemišući sa Matićem
o nacionalnom interesu, Branko Guzina, novinar, nazvao je neumesnom ideju
da se o nacionalnom interesu govori u društvu koje je pokazalo da je nacionalno
bestidno. Po njegovom mišljenju, ne postoji samo odgovornost za ratove
i zločine nego i za elitu koja je imala podršku za takav projekat. "Ni
patrijarh Pavle nema pravo da govori o moralu jer je baš on išao da otkopava
kosti po Bosni i Hercegovini, a to je bio poziv na naplatu računa."
Za Dragoša Ivanovića, novinara Republike, ustav je prvorazredno
pitanje jer se time odlučuje kakvu ćemo državu imati. Do sada se pokazalo
da ustavotvorci nisu u stanju ni preambulu da formulišu i to je razlog
za strahovanje da nećemo stići do normalne države, već da će se produžiti
nestabilno stanje. Po mišljenju Ivanovića, ponašanje i vlasti i opozicije
može da podrije našu poziciju u svetu.
Nebojša Popov, urednik Republike, rekao je da,
s obzirom da se radi o egzistencijalnim pitanjima naših ljudi, ustav ne
može biti tehničko pitanje nego pitanje kako našu dramatičnu situaciju
smestiti u jedan okvir, prekinuti sa stanjem bezdržavlja i povratka u
varvarizaciju. Podsećajući na prepreke povratku u civilizovanost, Popov
je pomenuo da se prilikom glasanja protiv Miloševića još nije videlo kakav
režim hoće građani koji su glasali za promene. U tim promenama udeo su
imali i aparati Miloševićeve vlasti - deo vojske, policije i organizovanog
kriminala - a zaboravilo se koliko su hvaljeni što je baš zahvaljujući
njima izbegnuto krvoproliće. DSS se sada ponaša kao da nije zajedno sa
Đinđićem došla na vlast i kao da nema nikakve veze sa starim strukturama
(Generalštab i sl.) i sve hoće da prevali na DOS i DS. Đinđić, koji je
hteo da prekine vezu sa starim strukturama, platio je to glavom. Teško
verovati da se izlaz iz bezdržavlja može naći u tom krugu. Potencijal
za promene verovatno je u građanima koje ne treba idealizovati, te je
zato veoma bitno pitanje političkog predstavništva. Istakavši da su za
slobodno formiranje i izražavanje političke volje građana važni nezavisni
mediji, a oni su sada pod pritiskom, Popov je zaključio da je još neizvesno
šta misli ćuteća većina i građani bez kojih do promena ne bi ni došlo,
kakav je njihov odnos prema minimalnoj državi u kojoj bi bilo, u prvom
redu, zagarantovano pravo na život, kakva je njihova vizija života, da
li postoji ili je izgubljena želja da se živi normalno. Razgovori u gradovima
treba da pomognu da se stekne uvid u to neizvesno polje, rekao je Popov.
(Ne)otporna kultura
Veliko je nezadovoljstvo Vrščana stanjem u kojem se nalazi
kultura u njihovom gradu. U vreme kada je Milošević bio na vrhuncu vlasti
i kada je Srbija bila satanizovana, grad je imao veću kulturnu energiju
nego danas. "Dok su drugi kukali, mi smo se borili kulturom",
rekao je Branislav Matić. Sada se događa obrnut proces i grad koji je
nekad bio otvoren za istraživanje u umetnosti sada forsira tradicionalizam
i zatvorenost. Lokalna vlast nije bila u stanju da zaštiti Književnu opštinu
Vršac od pretenzija koje na sedište u kući u kojoj se rodio Sterija ima
crkvena opština, tako da ovom renomiranom izdavaču preti iseljenje, ukoliko
Vrhovni sud Srbije ne odluči drugačije. Likovna galerija Konkordija i
KOV su kulturne institucije, a obe su pred iseljenjem. "Ukoliko mislimo
da KOV nije doprineo kulturi, pustićemo da ga pojedu politikantski psi",
rekla je Vesna Kukić.
Živko Grozdanić, slikar, smatra da lokalna vlast nije prepoznala kulturne
vrednosti koje nude nove institucije, osim što plaćaju kiriju za njih
i daju nešto novca iz budžeta. "Pomažu se ona umetnost i institucije
koje su 'zavičajne', a ono što je novo nema podršku", tvrdi Grozdanić.
Govoreći o Književnoj opštini Vršac, Grozdanić se složio da je do izražaja
došla i klerikalizacija društva i da se ona ogleda u mnogim segmentima
društva. No, dok kod nekih učesnika postoji i mirenje sa takvom situacijom,
što se potvrdilo i u nekim stavovima u vezi sa KOV-om, odnosno da crkvena
opština ima pravo na Sterijinu rodnu kuću i da će se za KOV pronaći novi
prostor, drugi su pokazali odlučno protivljenje da se Sterijina kuća pretvori
u prodavnicu čiraka i crkvenih rekvizita ili da, ne daj bože, propadne
bez traga kao i kuća u kojoj je živeo Sterija, a koju je prodao pop koji
je tu stanovao, da bi je novi vlasnik, pošto je bila propala, srušio.
Sada od te kuće ne postoji ni trag, osim u sećanjima i na fotografijama.
"Nudi nam se kontaminirani kulturni obrazac i na tome rade institucije,
tako da je sve to brutalnije nego pre 5. oktobra", rekla je rediteljka
Virdžinija Marina koja se pobunila protiv ćutanja, "jer smo u tranziciji,
pa ne treba talasati", i kulturnog nasilja koje nad gradom vrši Hemofarm
preko svoje TV Lav, svojevrsnog vršačkog TV Pinka.
Smeštajući medijsku situaciju u kontekst kulture (ne samo političke),
učesnici skupa "Na dnevnom redu javnosti" rekli su da su novine
Vršačka kula pod kontrolom predsednika opštine,
a TV Lav, koji kontroliše Hemofarm, svake večeri prikazuje direktora Milana
Babića i uspehe Hemofarma "koji brutalno gazi sve što bi moglo da
remeti kvazirazvoj. Oni koji bi hteli da dignu glas strahuju da bi mogli
da budu 'zakačeni' u Vršačkim vestima koje su paradigma provincijalizma",
rekla je Marina.
Sudeći po reagovanjima učesnika, kulturni život u Vršcu je kontaminiran
najezdom "pinkizacije", a da li će javnost u gradu uspeti da
se izbori za integritet kulture, najviše zavisi od njene otpornosti na
učmalost koja je uvek pretnja gradovima u unutrašnjosti Srbije. Vojvodina
u tome nije izuzetak.
|