Gužva oko medija - i dalje
Da li država konačno može stvoriti
uslove za rad nezavisnih i ravnopravno pozicioniranih medija koji stvaraju
javnost kao nužni uslov za slobodno formiranje i izražavanje političke
volje građana?
Od prošlog broja Republike,
gde smo u tekstu "Gužva oko medija" konstatovali da je nakon
ukidanja vanrednog stanja počela nova faza preraspodele moći i uticaja
političkih i političko-poslovnih koalicija na medije a u svetlu predstojećih
izbora, metež se ne samo pojačao već su neki sukobi aktera na medijsko-političkoj
sceni eskalirali i radikalizovali se u medijsko-propagandne ratove u kojima
se predstavnici vlasti ponašaju kao u onoj priči o tuči u balkanskoj krčmi
- non-stop gase i pale svetlo. Akteri poslednjih događaja na medijskoj
sceni Srbije su, naravno, mediji, novinari, vlada i njena ministarstva,
biroi, predstavnici i činovnici, Skupština Srbije, Agencija za radio-difuziju,
stručna udruženja i međunarodne organizacije, a sada već i pravosudni
organi.
Bez obzira na interese, različite pozicije i opseg moći pojedinih aktera
u onome što se (možda patetično) može nazvati dramom medija u Srbiji kao
osnovni generator i pokretač današnje - drame medija
koja se pretvara u farsu - može se prepoznati upravo vlast, odnosno
njeni politički predstavnici. Sled događaja nedvosmisleno upućuje na to
da se iz političkih krugova na vlasti stalno povlače potezi, stižu signali
i poticaji koji ukazuju da su glavni kontrolori čitave parade i gužve
vlast i njene institucije koje uključuju i isključuju svetlo na medijskoj
sceni, po potrebi odstranjuju mrtve i saniraju povređene aktere i ponovo
ih, po vlastitoj potrebi i proceni, ubacuju u igru sa novim akterima i
temama, kupujući vreme i odlažući trenutak u kojem se moraju odreći moći
i "većinske" kontrole nad medijima.
Potezi koje su same institucije vlasti povukle u poslednje vreme samo
su povećale konfuziju i skoro ogolele strategiju sumanutih
definicija realnosti, gde se svesno zamagljuju problemi, pervertiraju
suštinska pitanja i metodom skandalizovanja i kamufliranjem i prevođenjem
otvorene manipulacije na lične sukobe odlaže nužan i logičan sled poteza
države u procesu osamostaljenja medija i njihovog društvenog funkcionisanja.
Podsetimo se da je upravo vlast učestvovala u: pervertiranju
i obesmišljavanju Zakona o informisanju, odlaganju
donošenja Zakona o dostupnosti
informacija, skandaloznom manipulisanju Savetom za radio-difuziju i kršenjem
zakona od strane Skupštine Srbije, serijom tužbi vladinog činovnika protiv
medija (koje se doživljavaju kao svojevrstan pritisak na medije),
kao i podgrevanjem medijskog rata između medijskih kuća (kandidovanjem
pojedinih, unapred spornih, članova Saveta za radio-difuziju) da bi
se stvorio utisak da su na kraju krajeva svi - i mediji koji su na to
ukazivali i pojedinci koji su se tome oduprli - prljavi i skloni manipulaciji
iz lične koristi i niskih pobuda.
Svi ti potezi (mada je rešavanje nabrojanih problema vrlo jednostavno:
doneti zakon, poštovati zakon, itd.) svedoče da vlast permanentno destruiše
ideju institucionalnog fundiranja države i da ne deluje iz sistema institucija
i logike zakona, već iz političkih grupa i lobija (zloupotrebljavajući
institucije) i da im nije cilj konačna i fer startna pozicija i istinsko
osamostaljenje medija već sistem mehanizama koji upravo tim grupama i
lobijima omogućava uticaj i moć kao i vaninstitucionalni pritisak i kontrolu
nad medijima a time i nad političkim orijentacijama građana. A bez nezavisnih
medija i različitih viđenja stvarnosti nema ni javnosti, ni slobodnog
formiranja političkih stavova i volje građana, pa konsekventno tome ni
poštenih izbora i izborne smene vlasti.
|