Nove crkvene i druge deobe
Vreme ultimatuma
Hroničari crkvenih događaja su tokom vrelog beogradskog
leta zaista imali pune ruke posla.
Odnosi između SPC i nepriznate MPC su se iskomplikovali čak i više nego
što se očekivalo. Konačno je propalo sve ono što je bilo postignuto na
pregovorima u Nišu prošle godine i sada malo ko može da vidi neko rešenje
jer su događaji krenuli vrtoglavo. Iako to nije najavljivano, zbivanja
na relaciji SPC-MPC su bila glavna tema na majskom redovnom zasedanju
Arhijerejskog sabora naše Crkve i Sabor je povukao potez koji će sve još
više iskomplikovati - vladikama MPC postavljen je ultimatum da se do 1.
09. 2003. vrate u krilo SPC jer će u protivnom biti predati Višem duhovnom
sudu i oglašeni kao jeretici i raskolnici. Načinjen je, istina, neki korak
napred - sa velikim zakašnjenjem - jer je Sabor saopštio da uvažava "nacionalna
osećanja makedonskog naroda i da ima razumevanja za državu Makedoniju
čiju posebnost i suverenitet priznaje". Iz MPC javljaju da neće nikakvu
Ohridsku arhiepiskopiju čak ni sa autonomnim Sinodom.
Ultimatum sada ukida mogućnost pregovora. Mnogi komentatori u tome vide
nekakvo "uterivanje" MPC u SPC, koje podseća na Miloševićevo
neslavno uterivanje drugih u njegovu Jugoslaviju.
U Skoplju se podigla prava bura. Uticajni Dnevnik
alarmantno piše o "srbizaciji", a Utrenski dnevnik pominje
nekakvu "četničku bratiju" koju okuplja crnogorski mitropolit
Amfilohije čije su izjave zaista primitivne i neodgovorne. Veoma burna
je bila sednica Parlamenta ali nije usvojena nikakva deklaracija podrške
MPC jer država - to je dobar potez - nije htela da se meša u crkvene stvari.
Niko ne zna tačno kako će se stvari odvijati ali sve ide u smeru novih
deoba koje na Balkanu nisu nikad samo crkvene. Ako bi se nakon isteka
ultimatuma zadržalo isto stanje - što je verovatno, jer se ultimatumima
ništa ne menja - imaćemo u Makedoniji, pored MPC, i nekakvu paralelnu
crkvu, a nije isključeno da bi se pojavila i nekakva izbeglička crkva
jer se mitropolit Jovan nalazi u SCG odakle odlukom Sabora deluje kao
"administrator" za kanonsko područje Makedonije. Tako bi se
deobama ovakvoga tipa umesto jednog raskola dobila dva a verovatno i tri.
Kada se u sve budu umešali vancrkveni faktori - što je u Srbiji vidljivo
- sigurno je da deobe ovakvoga tipa mogu imati još neugodnije posledice
i na crkvenom i na međudržavnom planu.
Svima je, reklo bi se, jasno da se tako ne može doći do rešenja ali su
svima višestruko svezane ruke.
Autokefalnost kao jabuka razdora
Sve se vrti oko famozne autokefalnosti koja nije problem
samo u Makedoniji već na čitavom pravoslavnom Istoku. Naša je Crkva u
decembru godine 2000. u Nikeji potpisala čuveni dokument u kojem stoji
da autokefalnost ne treba da posluži "kao uzrok i osnova za razvijanje
nezavisnosti", niti da "podgreva političke i nacionalne interese
na štetu drugih a posebno ne na štetu hrišćanskog jedinstva". Jedinstvo
se može postići u crkvama i kada su one autokefalne jer se ono određuje
stepenom kanonskog i liturgijskog jedinstva.
Razume se, jedno su svečane deklaracije a sasvim nešto drugo realna politika
koja se temelji na interesima. Ta sigurno nova i dobra vest iz Carigrada
ukazivala je na smer mogućeg rešenja - na Balkanu, međutim, rešenja nisu
jednostavna. Ako već pominjem i Carigrad valja pomenuti da Vaseljenska
patrijaršija koju mudro i hrabro vodi svjatjejši g. Vartolomej I - koji
gleda hrabro napred preko rubova autokefalizma i izolacije - odavno nudi
rešenje koje se sastoji u vaspostavljanju njene jurisdikcije nad svima
pravoslavnima u dijaspori, ali to njeno rešenje nailazi na žestok otpor
u mnogim pomesnim crkvama. Taj je otpor posebno snažan u krilu SPC i protiv
svjatjejšeg lično vodi se čitava kampanja u Beogradu, kako u crkvenim
tako i u nekim laičkim krugovima - Sveti knez Lazar
2/2000, Prizren - s argumentima koji zapravo to nisu. Neka glasila uticajnih
paracrkvenih snaga, koje se predstavljaju kao nekakav "svetosavski"
blok - ohrabrivana od delova jerarhije - izražavaju bojazan da Vaseljenska
patrijaršija ne postane neki "pravoslavni Vatikan" što nije
moguće jer turska vlada nešto slično nikada ne bi dozvolila. Boje se mnogi
u Beogradu da Carigrad ne postane centar pravoslavlja što bi ugrozilo
samu ideju autokefalnosti i stoga njima više odgovara policentričnost
u kojoj se lakše čuvaju pozicije moći u okviru države. Slične pomisli
nisu tuđe ni mnogima u MPC iako njeni predstavnici nisu potpisali dokument
iz Nikeje budući da je MPC kanonski još nepriznata od sestrinskih crkava.
U našoj Crkvi, međutim, koja je strogo svetovno vezana za državu, postoji
i strah od modernog sveta, ona taj strah ne skriva jer se često naglašava
da pravoslavlje može opstati samo "oslobođeno kobnog uticaja"
tog modernog sveta. Tako se sama autokefalnost pretvara ne u sistem ustrojstva
koji treba prilagođavati duhu vremena i novom stanju u Evropi, već u izabranu
sigurnost izolacije koja je odbrana od drugih i drugačijih. Jedinstvo
hrišćana se pominje kao ritualna fraza koja odavno ništa ne znači jer
svi čuvaju svoju autokefalnost i drugome je ne daju - ne žele da čuju
za kanonski otpust koji u mnogim pravoslavnim crkvama - recimo u ruskoj
- decenijama postoji. Tradicionalna sprega crkve i države na Balkanu,
osnažena tokom poslednjih decenija, ukazuje na mogućnost još većih komplikacija
ne samo na kanonskom području Makedonije već i drugde. Uticaj paracrkvenih
faktora, umesto da se smanjuje, sve više raste, posebno oko naše Crkve
kao i u njoj.
|