Srbija u traganju za državom
Uspon i pad ustavnosti
Težnje vladara da budu iznad ustava,
a stranaka da prave partijsku državu nastale su u XIX veku, ali su
bile dominantne i u celom XX veku
Druga polovina devetnaestog veka u Srbiji bila je ispunjena
prodorom modernih ideja i žestokim političkim sukobima koji su imali
veliki uticaj na razvoj ustavnosti. Okosnica ovih višedecenijskih
javnih borbi bila je u nastojanju da se ograniči vladalačka samovolja,
s jedne, i partijska uskogrudost, s druge strane. To je bio period
osetnog uspona srpske ustavnosti, mada ni u tom vremenu nikada nije
dostignuta stabilnost institucija. Država se zbog toga i nije mogla
razviti u modernu pravnu organizaciju najpre zbog knezova i kraljeva,
koji su neskriveno želeli da uvek budu iznad ustava, a zatim i stranaka
koje su, čim se domognu vlasti, zatirale parlamentarizam, za koji
su se inače gorljivo borile dok su bile u opoziciji.
Sve za narod, ali bez naroda
U drugu polovinu XIX veka Srbija je ušla sa takozvanim
Turskim ustavom (1838), kojim je Porta poništila onaj liberalni ali
kratkotrajni Sretenjski ustav iz 1835. S obzirom na svoje reformatorske
ideje i nacionalni program, knez Mihailo Obrenović (1800-1868) bio
je žestoki protivnik nametnutog ustava i stalno je čekao priliku da
ga se otarasi. To, međutim, nije bilo lako izvodljivo jer je Srbija,
budući vazalna kneževina, bila obavezna da za svaku ustavnu promenu
dobije pristanak Porte. Zato je knez smislio zaobilazan put za promenu
Ustava - doneo je niz novih zakona, kao što su zakoni o Državnom savetu
(1861), o ustrojstvu centralne uprave (1862), o činovnicima, o Narodnoj
skupštini, o nasleđu kneževskog prestola, o opštinama i o uvođenju
narodne vojske.
Mihailo Obrenović bio je pristalica jedinstva državne vlasti koja
se oličava u vladaocu kao jedinom izvoru te vlasti. Vladao je kao
prosvećeni despot po principu: sve za narod, ali bez naroda! Sve je
bilo podređeno vojničkom i privrednom jačanju zemlje u pripremi rata
protiv Turaka za oslobođenje ne samo Srbije nego i svih hrišćana Balkana.
Ova je misao naročito ojačala kada je knez Mihailo ustao da istera
turske garnizone iz srpskih gradova. Oko projektovanih oslobodilačkih
ratova vladala je bezrezervna nacionalna sloga, ali je protiv svog
režima policijske stege knez imao veliku opoziciju u liberalima i
Ujedinjenoj omladini srpskoj koja je, takođe, bila liberalno usmerena.
Neki pojedinci iz Ujedinjene omladine, sem liberalnih, zastupali su
i socijalističke ideje, ali je kasnije, u vreme oslobodilačkih ratova,
sve to skliznulo u nacionalističku euforiju. Njima se čak pripisuje
da su bili i tvorci kosovskog mita koji je u Srbiji pretrajao do naših
dana.
Primat državne misli
Knezu Mihailu nije bilo dato da donese novi ustav.
Ubijen je 1868, a namesništvo je taj novi ustav, uprkos protivljenju
Turske koja je sada bila znatno oslabljena, donelo već sledeće 1869.
Do tada su u Srbiji zakonodavnu vlast vršili knez i Državni savet, a
Skupština je bila samo savetodavno telo. Po novom ustavu, Državni savet
je potpuno izgubio zakonodavnu vlast, a zakonodavno telo je postala
Narodna skupština koja se sastajala svake godine. Na vrhu državne uprave
nalazio se ministarski savet koji je bio pod neposrednom kontrolom kneza.
Proglašeno je načelo slobode štampe, a zajemčena su i lična prava građana.
Narod je sam birao svoje predstavnike, ali je knez mogao da postavi
četvrtinu poslanika. Za poslanike se glasalo javno, a Narodna skupština
se sastojala od seljaka i varoških trgovaca. Policija je imala veliki
uticaj na izbor poslanika. Pored obične, zadržana je i Velika narodna
skupština koja se sastajala svake četvrte godine. Skupština nije imala
pravo kontrole nad radom vlade, a knez je raspolagao širokim pravima
prema Narodnoj skupštini, naročito što se tiče njenog sazivanja i trajanja.
U suštini, to je bio predstavnički sistem, bez parlamentarne vladavine.
Najjednostavnije rečeno, Ustav je dao vladaocu tri četvrtine prava,
a Narodnoj skupštini samo jednu četvrtinu.
Uprkos svemu tome,
smatra se da ovaj Namesnički ustav predstavlja prekretnicu u ustavnoj
istoriji Srbije. Iako su lična i politička prava ostala bez dovoljno
garancije, samo uvođenje predstavničkog sistema i podele vlasti,
kao i priznavanje osnovnih prava građana, označilo je nov momenat
u traganju za modernom državnošću Srbije. To, ipak, ne znači da
su Namesničkim ustavom svi bili zadovoljni. Na skupštinskim sednicama,
na primer, sve su jači bili glasovi da se donese zakon o štampi,
da se pojača uloga Narodne skupštine. Radikalniji deo liberala,
naročito struja kojoj su pripadali Vladimir Jovanović i Stojan
Bošković, kritikovao je Ustav i tražio snažniji |
|
|
Zabava paževa,
1951, deo duže serije o vitezovima
|
|
razvitak u pravcu parlamentarne vladavine. Tada
je i lansirana parola (koju je kasnije preuzela i Radikalna stranka):
"Narod je izvor i utoka vlasti". Borba za parlamentarizam
nastavljena je i pod knezom Milanom Obrenovićem koji je preuzeo vlast
1872. Milan je smatrao da Srbiji nije potreban parlamentarni režim nego
jak vladalac. Parlamentarnoj misli knez je suprotstavljao državnu misao.
Vredi zabeležiti činjenicu gašenja Državnog
saveta kao ustavnog činioca, upravo zbog toga što je ova institucija
obeležila srpsku državnost kroz celu prvu polovinu devetnaestog veka.
Državni savet je naročiti procvat doživeo za vreme Ustavobranitelja
zbog svog stalnog nastojanja da bude protivteža kneževskoj samovolji.
Sačinjavali su ga velikaši, uglavnom tadašnji lokalni predvodnici naroda.
On jeste uspeo da ograniči vladaoce, ali je vlast oligarhijski prigrabio
za sebe. Državni savet je najpre najurio s vlasti kneza Miloša i kneza
Mihaila 1842, najposle i kneza Aleksandra Karađorđevića 1858, da bi
na vlast ponovo vratio Obrenoviće.
U zasluge Državnog saveta moglo bi se zabeležiti što je dosta radio
na upravnom organizovanju države. Organizovali su i sudstvo, a za njihove
vlade, 1844, donet je i Građanski zakonik. Njegov silazak sa istorijske
scene bio je neizbežan jer se osećalo da ovakva konzervativna ustanova
predstavlja veliku smetnju novoj parlamentarnoj misli.
Prodor novih ideja
Posle Ustava 1869. Srbija doživljava prodor novih evropskih
ideja, što je politički život učinilo još dinamičnijim. Godine 1881.
prvi put se osnivaju političke stranke u modernom smislu reči (do
tada su bile samo struje mišljenja): Liberalna, Naprednjačka i Radikalna.
One jasno artikulišu svoje političke programe što je imalo veliki
uticaj na formiranje državnih institucija u narednom periodu. Liberalna
stranka je najstarija - pojavila se još pedesetih godina kao grupa
obrazovanih ljudi, poglavito školovanih u inostranstvu. Odatle su
preneli moderne političke ideje o individualnoj i nacionalnoj slobodi.
Zalagali su se za prenos vlasti sa Državnog saveta kao činovničkog
tela na Skupštinu, odnosno za uvođenje predstavničkog sistema. Individualnu
slobodu i podelu vlasti povezivali su sa idejom o narodnom suverenitetu.
Podsticali su snažan nacionalni zanos, verovali u demokratsku suštinu
srpskog naroda, njegovu državotvornost i predodređenost za pijemontsku
ulogu.
Za razliku od liberala, Naprednjačka stranka temelj srpske državnosti
nije tražila u tradiciji srpskog naroda, nego u modernim tekovinama
Evrope. Zato su i mogli da budu tako oštri kritičari Ustava 1869.
Još jedna razlika delila ih je od liberala: oni nisu insistirali na
svevlasti Skupštine nego na aktivnoj ulozi krune i posebnom političkom
značaju viših društvenih slojeva što bi se postiglo ograničenim pravom
glasa i uvođenjem drugog doma zakonodavnog tela. Zbog toga su sebe
definisali i kao konzervativce, što im nije smetalo da uporno zastupaju
dinamičnu modernizaciju Srbije po ugledu na Evropu. Dok su bili na
vlasti doneli su zakon o slobodi štampe (1881), zbora i udruživanja,
uspostavili su sudsku nezavisnost i obavezu osnovnog školovanja. Ukinuli
su narodnu vojsku i propisali obaveznu službu u stajaćoj vojsci.
U Srbiji toga doba zametnule su se i ideje socijalizma. Sedamdesetih
godina XIX veka jedna grupa mladih ljudi, među kojima se naročito
isticao Svetozar Marković, stala je da zastupa ideju "narodne",
odnosno "socijalne države". Osnov te države tražili su u
patrijarhalnim ustanovama kao što su porodična zadruga i opština.
Marković se naročito kritički obarao na birokratizam tadašnje vlasti
i to je bila glavna tačka sukoba između liberalne i narodne države.
Socijalisti su liberalima zamerali da samo govore o političkim slobodama
i da malo mare za to da je važnije narod odbraniti od siromaštva nego
od tiranije. Sam Marković je tvrdio da državno uređenje mora da osigura
da bude što manje sirotinje u zemlji. Nisu toliko važne političke
slobode nego da narod ima hleba da jede. Kao jednu od glavnih mera
Marković je tražio ukidanje birokratskog sistema vlasti kako bi se
u budžetu postigla ušteda i presekao proces narodnog osiromašenja.
U njegovom listu Radnik, umesto o pitanjima spoljne i unutrašnje
politike, raspravljalo se o tome "kako živi naš narod, kake su
mu škole, kake opštine, vlast, putni saobraćaj, pošte id. d."
Dosta je praznog politiziranja, isticali su, jednom već treba da se
govori o onome što narod žulji.
Pobeda parlamentarne vladavine
Nastavljač ovih ideja i politike bila je Radikalna
stranka koja je i po brojnosti i po uticaju u narodu zadugo bila najjača
partija u Srbiji. Dok su liberali i naprednjaci za svoj glavni cilj
uzimali zaštitu ljudskih prava i političkih sloboda, radikali su bili
uvereni da je osnovni zadatak države socijalni i ekonomski, odnosno
vaspostavljanje narodnog blagostanja. Nisu hteli zapadno industrijsko
društvo i podelu na klase, već privredu zasnovanu na zadružnoj svojini.
Umesto kapitalističkog preduzeća - radničke zadruge (Lazar Paču je
čak govorio o "udruženom radu") i potpuna narodna samouprava.
Kasnije su radikali odstupili od svojih izvornih ideja i u raznim
političkim nagodbama znatno razvodnili svoj program.
Ovako zamašni sukobi ideja ubrzali su uvođenje nekih parlamentarnih
institucija. Narodna skupština je čak oborila nekoliko vlada, mada
na tako nešto nije imala pravo po Ustavu iz 1869. Počelo je da se
koristi pravo interpelacije, što je takođe ojačalo uticaj Skupštine.
Polet slobodne misli bio je još više podstaknut kada je Srbija na
Berlinskom kongresu 1878. dobila nezavisnost. Donose se novi zakoni
o štampi, zborovima i udruženjima. Godine 1882. Srbija je proglašena
kraljevinom. Sve su jači pritisci da se donese novi, liberalniji ustav.
Kralj Milan nije želeo novi ustav jer mu je onaj iz 1869. davao veliku
vlast. Međutim, bio je prinuđen na taj korak da bi stišao narodno
nezadovoljstvo nastalo posle Timočke bune i neuspelog rata sa Turskom.
Timočka buna je planula 1883. kada je posle usvajanja zakona o stajaćoj
vojsci počelo skupljanje državnog oružja od građana. Radikali su na
to odgovorili pozivom narodu: "Ne dajte oružje!" Milan je
ugušio bunu u krvi, ali je iz svega toga izašao znatno oslabljen i
da bi spasao dinastiju nagodio se sa radikalima.
Demokratska obeležja Ustava iz 1888, do kojeg je došlo kao rezultat
ove nagodbe, bila su u sledećem: zagarantovana su građanska prava,
naročito sloboda štampe, sloboda izbora, tajno glasanje (do tada je
bilo javno), Narodnoj skupštini dato je pravo kontrole nad vladom,
uveden je princip proporcionalnog izbora poslanika (po čemu je taj
ustav bio iznad mnogih evropskih ustava tog doba), praktično je uvedeno
opšte pravo glasa (cenzus je bio minimalan), izjednačeni su kralj
i Skupština u zakonodavnom radu, pooštrena je odgovornost ministara,
garantovana je nezavisnost sudstva i sudijske stalnosti. Ovom ustavnom
reformom najzad je pobedilo načelo parlamentarne vladavine, a kralj
Milan je abdicirao u korist svog sina Aleksandra.
Dugotrajne tendencije neustavnosti
Nažalost, ovaj uspon srpske ustavnosti bio je kratkog
veka. Autokratski kralj Aleksandar, u nestrpljivoj želji da što pre
prekine sa ovim demokratskim novotarijama, bio je stalno na ratnoj
nozi sa strankama i često je pribegavao državnim udarima. Već 1894.
ukinuo je Ustav iz 1888. i vratio na snagu onaj iz 1869. Režim lične
vlasti trajao je do 1901. kada je Aleksandar oktroisao novi ustav.
Kralj je gušio stranke sa osnovnom idejom "da mi moramo raskrstiti
sa parlamentarizmom ako smo radi da državnu upravu ljudski uredimo".
Oktroisani Ustav, pored Narodne skupštine, uvodi i Senat u kojem je
većinu članova postavljao kralj. Zakonodavna vlast podeljena je između
kralja i Skupštine, ali su prava krune bila pretežnija. Nastala je
regresija i ličnih prava i sloboda, a njihovo regulisanje prepušteno
je zakonima. Taj je Ustav ostao na snazi sve do maja 1903. kada su
u vojnoj zaveri oficiri ubili poslednjeg Obrenovića i na presto uzdigli
Petra Karađorđevića.
Sva ova događanja u XIX veku nisu bila samo prolazne epizode već se
u njima jasno raspoznaju neke trajnije tendencije koje su se žilavo
održale i kroz ceo XX vek. To se videlo i u (ne)ustavnoj poziciji
vladaoca. Tokom celog tog veka burno i uz dosta krvi menjale su se
vladajuće ideologije - jugoslovenstvo, socijalizam, nacionalizam,
ali i oblici državnog uređenja - monarhija i republika. Šefovi države,
bili oni kraljevi ili predsednici republike, podjednako su težili
da budu iznad ustava. Kralj Aleksandar Karađorđević ukinuo je Ustav
1929. i zaveo ličnu vladavinu. Tito je bio doživotni predsednik SFRJ,
a kada imate takvu poziciju teško je zamisliti da mu ustav može ograničiti
vlast. Milošević je Ustav iz 1990. skrojio prema svojoj želji i svoju
vlast je ušuškao i osigurao na sve moguće načine. Čak i time što je
Ustav praktično načinio nepromenljivim.
Pored vladaoca, i neke partije, poglavito one najjače, bili su stalni
izvor kriza. Kada su dolazile na vlast, kao dvorske ili režimske,
teško su se odupirale iskušenju da se postave iznad ustava i institucija.
Lako su brkale partijsku vladu sa partijskom državom. Ovi loši običaji
počeli su u najekstremnijem vidu još sa Radikalnom strankom koja je
1888. smatrala da je vlast osvojila potpuno i za sva vremena, pa je
odmah krenula u energičan obračun sa svim neistomišljenicima. Vlast
je vazda manjinske stranke tretirala kao neprijatelje, što nam se
ponavlja i kroz ceo XX vek.
Činjenica da se Srbija upravo nalazi pred donošenjem novog ustava
ponovo aktuelizuje sećanje na ova stara iskustva i podstiče na drugačije
promišljanje budućnosti: kako zagarantovati zakonitost i normalnu
državu u kojoj će biti sprečena samovolja izabranih čelnika, svevlast
stranaka i moć mafije.
|