Zašto je izazvana iračka kriza, i
zašto je Irak izabran za invaziju koju predvodi Amerika, i čemu promena
režima
SAD, Irak i geopolitika nafte
Ratovi za resurse u posthladnoratovskoj
eri nisu slučajni i nepovezani događaji. Oni su deo većeg, međusobno
povezanog geopolitičkog sistema. Dok su međunarodnim sukobima donedavno
upravljali politički i ideološki interesi, ratovi budućnosti biće
u velikoj meri vođeni zbog posedovanja i kontrole nad vitalnim ekonomskim
dobrima - posebno resursima potrebnim za funkcionisanje modernog industrijskog
društva
Ivan Iveković
Od pokušaja nacionalizacije Anglo-iranske naftne kompanije
(AIOC) u britanskom vlasništvu, 1951. godine, i državnog udara pod
okriljem Centralne obaveštajne agencije (CIA), u kojem je 1953. godine
s vlasti srušen iranski premijer Mosadeg, bliskoistočna politika se
u velikoj meri vrti oko nafte. Od tog vremena datira i sistematska
saradnja uspostavljena između vlasti u Vašingtonu i velikih privatnih
američkih naftnih kompanija, koja je zasnovana na uzajamnoj koristi
od zaštite i širenja kontrole nad svetskim izvorištima nafte. Posle
pada Pahlavijeve dinastije i uspostavljanja islamske republike Irana
1979. godine predsednik Karter je izjavio da će bilo koji pokušaj
neprijateljskih snaga da se preseče dovod nafte iz Zaliva biti smatran
napadom na "vitalne interese" SAD, koji će biti zaustavljen
na svaki način, pa čak i upotrebom vojne sile (Obraćanje naciji, objavljeno
u Njujork tajmsu, 24. januara 1980).
Velika većina pitanja sa dnevnog reda spoljne politike, koje otvara
administracija Džoržda V. Buša, na ovaj ili onaj način su povezana
sa ovim "vitalnim interesima". Ipak, trenutna bliskoistočna
politika SAD čini se kontradiktornom i neujednačenom. Posle prve faze
antiterorističke kampanje u Avganistanu, koja je takođe imala i svoju
(kaspijsku) naftnu dimenziju, faza dva je za cilj trebalo da ima Huseinov
Irak, čime bi se završio posao započet u operaciji Pustinjska oluja.
Nafta, rat i sankcije
Korisno je podsetiti se da su odluka Sadama Huseina
da izvrši invaziju na Kuvajt, 1990. godine, kao i operacija Pustinjska
oluja, 1991. godine, u suštini bile borba za kontrolu nad ugljovodoničnim
resursima, politikama za proizvodnju nafte i cenama nafte. Husein
je optužio Kuvajt da sa polja Rumalia ispumpava više nafte nego što
mu to po pravu sleduje. Pripajanjem Kuvajta Irak bi dobio kontrolu
nad ogromnim rezervama nafte, koje se mogu meriti samo sa onima u
Saudijskoj Arabiji. Husein je i otvoreno pretio Saudijskoj Arabiji.
Irak je proteran iz Kuvajta, ali je Husein ipak ostao na vlasti u
Bagdadu. Ovo se pokazalo korisnim, jer je nakon toga irački diktator
na razne načine opravdao američku politiku intervencije u oblasti
Zaliva. Zahvaljujući Huseinu, SAD su dobile vojno uporište u Saudijskoj
Arabiji, Kuvajtu, Kataru, Bahreinu i Omanu. Vašington je uspostavio
svoje područje zaštite nad zemljama koje su glavni proizvođači nafte
na Arabijskom poluostrvu. Američki i britanski vojni avioni slobodno
koriste vazdušne prostore većine zemalja u regionu i njihovi bojni
brodovi imaju mogućnost neograničenog korišćenja lučkih kapaciteta.
Bez podrške Ujedinjenih nacija ove dve zemlje su uspostavile zonu
zabrane letova nad Irakom u, kako je navedeno, humanitarnom pokušaju
da se zaštite šiitski muslimani na jugu i Kurdi na severu.
Politika "dvostrukog sputavanja" Iraka i Irana, koju su
nakon svega sprovele SAD, takođe je imala svoju naftno/gasnu dimenziju.
Sankcije koje je Iraku u avgustu 1990. godine uveo Savet bezbednosti
Ujedinjenih nacija privremeno su eliminisale jednog od najvećih kreatora
problema na naftnom tržištu, ali nisu bile usmerene na iranski izvoz.
Iračke naftne rezerve bile su zamrznute kao neki vid strateške zalihe
za budućnost. Pored toga, žestoki napadi za vreme rata uništili su
veliki deo površinske naftne infrastrukture, uključujući i dve iračke
naftne platforme u Zalivu.
Godine 1995. režim sankcija bio je izmenjen i programom Ujedinjenih
nacija "Nafta za hranu" Iraku je bilo omogućeno da izvozi
sirovu naftu (Bagdad je prihvatio rezoluciju tek 1997). Novac koji
se dobijao od ovakve prodaje stavljan je na poseban račun Ujedinjenih
nacija, kojem iračka vlada nije imala direktan pristup.
Sankcije UN, koje su istovremeno uvedene Libiji zbog navodne umešanosti
u eksploziju u Lokberiju, imale su praktično isti efekat kao i one
uvedene Iraku: u narednom višegodišnjem periodu Libija nije bila u
mogućnosti da igra značajnu ulogu na međunarodnom naftnom tržištu.
Godine 1996. Kongres SAD usvojio je Zakon o sankcijama za Iran i Libiju.
Sadašnja administracija produžila je jednostrane američke sankcije
uvedene obema zemljama za još pet godina. Prema ovom zakonu, kompanijama
sa sedištem u SAD strogo je zabranjeno da obavljaju bilo kakav posao
sa ovim zemljama, a američke vlasti imaju mogućnost da jednostrano
kažnjavaju kompanije iz drugih zemalja koje sarađuju sa Iranom i Libijom.
To se, ipak, ne obavlja automatski: sankcije se mogu uvesti samo na
osnovu naredbe predsednika. Sankcije nikada nisu uvedene stranim naftnim
kompanijama koje su radile sa Iranom ili Libijom. Dok je američkim
kompanijama bilo zabranjeno da kupuju i uvoze u SAD makar i kap iranske
ili libijske nafte, iračka nafta koja se dobijala preko programa "Nafta
za hranu" nije nailazila na slične prepreke. Skoro 40% ove nafte
kupovale su američke kompanije, tačnije Ševron, Ekson, Mobil, Bejoil
i Koh Petroleum, i potom je prodavale na međunarodnom i američkom
tržištu. Jula 2001. godine iračka kvota u ukupnom američkom uvozu
porasla je na 9% (Cooley 2001).
UN i SAD uvele su selektivne sankcije Sudanu 1996-1997. godine usled
povezanosti Bašir-Turabi režima sa arapskim terorističkim grupama.
Te sankcije nisu sprečile Kinesku nacionalnu petrolejsku korporaciju
(CNPC) da pregovara sa Kartumom oko izgradnje 1500 km naftovoda koji
povezuje glavni grad sa pet naftnih polja koja se nalaze 700 km južno,
koji je počeo s radom 1999. godine. CNPC, u saradnji sa sudanskom
nacionalnom kompanijom, kanadskom kompanijom Talisman enerdži i malezijskom
kompanijom Petronas, imala je zapravo udeo od 40% u Petrolejskoj kompaniji
Veliki Nil (GNPOC) (videti Oil & Gas
North Africa Magazine, mart 2001: 40-42). Oktobra 2002. Talisman
je najavio prodaju svojih prava Indijskoj kompaniji za prirodni gas
i naftu u vrednosti od 1,2 milijarde dolara. I dalje u saradnji sa
GNPOC, druge kompanije su ulagale u istraživanje preostalih neiskorišćenih
naftnih rezervi. Do 2001. godine vrednost stranih ulaganja u sudansku
naftu iznosila je 7 milijardi dolara, a godišnja proizvodnja sirove
nafte vredela je oko 500 miliona dolara.
Februara 2000. godine Klintonova administracija proširila je sankcije
i zabranila američkim državljanima i kompanijama da posluju sa GNOPC
(US Energy Information Administration, Country
analysis Briefs, Sudan, decembar 2001). U isto vreme, pružali
su materijalnu podršku pobunjenicima na jugu. Međutim, pokušaji američkog
Kongresa da ubede Belu kuću da uvede sankcije kanadskoj kompaniji
Talisman, među čijim akcionarima je bilo i Amerikanaca, bili su neubedljivi.
Septembra 2001. SAD se nisu usprotivile odluci Saveta bezbednosti
da ukine sankcije Sudanu. Američke diplomate su jula 2002. godine
posredovale u sklapanju mirovnog sporazuma između vlade u Kartumu
i Sudanske narodno-oslobodilačke vojske (SPLA), koji je potpisan u
Mačakosu, u Keniji, pod pokroviteljstvom IGAD-a. Sporazum je propao
u septembru, kada su gerilci SPLA preuzeli strateški garnizonski grad
na jugu i uništili glavnu crpnu stanicu u Higligu, koji se nalazi
u srcu naftne regije Bentui. Ovim potezom SPLA je pokušala da nametne
pregovore o nafti. Pokušavajući da primora vladu u Kartumu da se vrati
za pregovarački sto, američki Kongres je u oktobru doneo zakon koji
je mogao da dovede do novih bilateralnih sankcija. Nafta, koja se
ispumpavala na jugu, očigledno je postala prepreka na putu ka miru.
Kartum je insistirao na tome da se naftna polja nalaze na teritoriji
koja pripada severu. SPLA tvrdi suprotno, iako bi se najverovatnije
zadovoljili formulom podele prihoda, koja je takođe prihvatljiva i
za strane kompanije.
Sirija nije članica OPEC-a. Njen izvoz nafte nikada nije bio pod sankcijama,
iako je nacrt zakona, pod nazivom Zakon o odgovornosti Sirije, bio
iznet na diskusiju iza zatvorenih vrata u američkom Kongresu februara
2002. godine. Sankcije su predviđene jer je Sirija navodno ilegalno
crpela iračku naftu brzinom od 150 000-200 000 barela dnevno putem
zvanično zatvorenog naftovoda koji se završava u sirijskoj luci Banias.
Stručnjaci su procenili da ovaj krijumčarski sporazum donosi Sadamu
Huseinu 1 milijardu dolara godišnje. Vašington je zamrzao ideju o
uvođenju sankcija kada su vlasti u Damasku navodno obezbedile Amerikancima
korisne obaveštajne informacije o mreži Al-Kaide. Al-Hajat iz Londona
spekuliše da će irački naftovod koji prolazi kroz Siriju postati glavna
meta američkih projektila, ukoliko izbije rat protiv Iraka (Al-Hayat,
17. maj 2002).
Sirija je osrednji proizvođač nafte (US
Energy Information Administration, Country analysis Briefs, Syria,
februar 2002). Njen geografski položaj, međutim, čini njenu teritoriju
prirodnim prodajnim mestom za iračku naftu. Ova zemlja našla se i
na američkoj listi "neprijateljskih zemalja" koje podržavaju
terorizam, ali je sa nje skinuta zato što je dala podršku operaciji
Peščana oluja. Ponovo se pojavila na toj listi leta 2002. godine,
verovatno kao vid pritiska na njenu vladu uoči napada na Irak. Međutim,
pre toga, Bušova administracija nije stavila veto na izbor Sirije
za nestalnog (pridruženog) člana SBUN, uprkos antisirijske kampanje
koju je pokrenuo snažan pro-izraelski lobi.
Pripremajući mogući napad na Irak Vašington je vršio pritisak i na
svoje zalivske štićenike, kao i na Nigeriju i Venecuelu, da proizvode
i prodaju više nafte, kršeći na taj način kvote koje su dogovorene
među članicama OPEC-a. Takođe su vršili pritisak i na druge vlade
da otvore osnovne energetske izvore za slobodne investicije i trgovinu.
U isto vreme, uz saglasnost sa domaćim korporacijama, Vašington je
pokušavao da smanji zavisnost Amerike od uvoza nafte tako što je otvorio
rezerve na Aljasci za komercijalnu eksploataciju. Šest glavnih "sestrinskih"
korporacija, četiri američke i dve evropske, kao i brojne tzv. nezavisne
kompanije, užurbano su tražile koncesije van Bliskog istoka.
U međuvremenu, SAD su pumpale dodatnu naftu u svoje strateške rezerve
koje se nalaze u podzemnim rezervoarima u Teksasu i Luizijani. Ove
rezerve su u septembru 2002. dostigle nekih 700 miliona barela, u
poređenju sa uobičajenih 550-570.
Kontrolisanje cena nafte
Za vreme Iračko-iranskog rata najveći zapadni potrošači
nafte pojačali su koordinaciju svojih energetskih politika. Sklopljeni
su sporazumi o stvaranju zaliha nafte na njihovim teritorijama, koje
bi se mogle koristiti u vreme opšte energetske krize kako bi se, u
suštini, regulisale cene nafte. To je učinjeno u okviru Međunarodne
agencije za energiju (IEA) koju je formirala Organizacija za ekonomsku
saradnju i razvoj (OECD) kao odgovor na arapski naftni embargo 1974.
godine. Dvadeset šest država članica poseduju, ili su se obavezale
da će posedovati, količine nafte koje su ekvivalentne količini nafte
koja se uveze za 90 dana.
Kontrola cena nafte je veoma važna za one korporacije koje se bave
skupljim bušotinama (na primer u Teksasu, na Aljasci, naftne bušotine
u Meksičkom zalivu, u Gvinejskom zalivu i Severnom moru), koje nisu
u mogućnosti da nadoknade troškove profitom od prerade i komercijalizacije
jeftinije golfske sirove nafte. Jeftina nafta ugrožava njihove interese.
Za njih, najniža "prihvatljiva" cena je oko 20 dolara po
barelu. Više cene sirove nafte vode investicije ka skupljim bušotinama
i novim tehnologijama. Cene veće od 30 dolara po barelu su, s druge
strane, "neprihvatljive" za glavne uvoznike nafte.
Cena od 22 do 28 dolara po barelu je nivo koji je OPEC pokušao da
postigne kada je u novembru 2001. predložio smanjenje proizvodnje
na 1,5 miliona b/d. Saudijska Arabija, najveći pojedinačni izvoznik,
predvodila je ovaj predlog. Njene dinastije su shvatile da unutrašnji
društveni nemiri poprimaju opasne razmere i da im je hitno potrebna
dodatna gotovina da bi kupile socijalni mir. Populistički predsednik
Venecuele Hugo Čavez želeo je veći prihod da bi finansirao ambiciozni
socijalni program. Druge članice OPEC-a imale su slične brige. Pre
nego što se to dogodilo uticajni časopis Foreign
Affairs obradio je ovu temu tvrdeći da svetski problem nije
nestašica nafte nego prezasićenost (Jaffe i Manning 2000: 16-29).
Naravno, potrošače širom sveta interesuje jeftina nafta. Kad god poraste
cena goriva oni krive proizvođače nafte, a često i "pohlepni
OPEC". Većina vlasnika automobila u razvijenim zemljama nije
svesna činjenice da njihove vlade ubiru ogromne prihode od poreza
na maloprodaju benzina. Udeo poreza u internoj ceni benzina u većini
evropskih zemalja je oko 89%, a u SAD samo 40%.
Jula 2002. godine prosečna cena barela iz OPEC-ove grupe od sedam
nafti bila je 25 dolara. Do početka septembra cena je skočila na 27
dolara i 30 dolara po barelu, da bi pala za 5% kada je Irak pristao
da primi inspektore Ujedinjenih nacija za naoružanje. U februaru 2003.
godine, kako se invazija na Irak sve više približavala, za vreme oštre
zime - barel nafte u Njujorku prodavao se za 39,99 dolara, iako su
proizvođači iz OPEC-a proizvodili sve više nafte.
Strateški značaj saudijske nafte
Preko jedne četvrtine poznatih svetskih zaliha nafte
nalazi se u Saudijskoj Arabiji, ili oko 264,2 milijarde barela, a
verovatno još oko dodatnih bilion barela nafte koja se može ispumpati.
To ukupno iznosi 32% OPEC-ove proizvodnje nafte, 35% njegovog izvoza
i preko 50% njegovih rezervnih proizvodnih kapaciteta. Njegovi rezervni
proizvodni kapaciteti broje oko 2,5 do 3 miliona barela dnevno i igraju
ključnu ulogu u regulisanju cena nafte u periodima opšte oskudice,
kao što je na primer bilo za vreme Iračko-iranskog rata i za vreme
iračke invazije na Kuvajt. Saudijsko kraljevstvo je glavni snabdevač
nafte za Japan, Evropu i SAD (što se SAD tiče - odmah do Kanade, koja
zauzima prvo mesto, i jedno mesto pre Venecuele). Budžet Saudijske
Arabije za 2001. godinu izračunat je na osnovu cene od 27,7 dolara
po barelu (Global Oil Report, Executive
Summary, Vol. 12, br. 6, novembar-decembar 2001).
Međutim, Saudijska Arabija ima unutrašnju slabost koja može da ugrozi
zalihe nafte. U analizi bezbednosti u Persijskom zalivu istraživački
institut Korporacije Rand iznosi: "U sledećoj deceniji Saudijska
Arabija postaće još podložnija lokalnim nemirima, a moguće i građanskom
ratu. Kraljevska porodica je pritisnuta brojnim političkim, društvenim
i ekonomskim izazovima koji mogu da izazovu rastuće nezadovoljstvo
naroda - a takođe i ubrzani rast populacije, korupciju, izrazit ekonomski
disparitet, nedostatak političke odgovornosti i vrtoglavo brzu društvenu
i kulturnu promenu. Saudijski vladari pokazali su nedovoljno interesovanja
za političke i ekonomske reforme koje bi dugoročno gledano mogle da
reše ove neprilike (...)
Ukoliko se ekonomske i društvene prilike u Saudijskoj Arabiji još
dramatičnije pogoršaju, kombinacija događaja bi mogla ubrzano da dovede
saudijsku kraljevsku porodicu pred veliki izazov, unutrašnju pobunu,
a moguće i preuzimanje vlasti od strane islamista. To obuhvata i nasilnu
borbu za vlast; smanjenje saudijskih oružanih snaga; dovođenje u pitanje
legitimnosti porodice al-Saud od strane religioznih ekstremista i
pobunu šiita u istočnoj saudijskoj provinciji" (Sokolsky, Johnson
i Larrabee 2001: 15-16).
Pored toga, kao što je to pokazao i napad 11. septembra, Saudijska
Arabija je postala rasadnik islamističkih terorista. Petnaest od devetnaest
terorista umešanih u napad bili su saudijski državljani.
Složeni odnosi između SAD i Saudijske Arabije, koji se često porede
sa brakom iz računa, postali su zategnuti posle 11. septembra. I pre
toga su se saudijske vlasti protivile jednostranom američkom pristupu
izraelsko-palestinskom sukobu i načinu na koji je Vašington sprovodio
kampanju u Avganistanu. Potom je Saudijce veoma uznemirio ratoborni
jezik Bušove administracije usmeren na "neprijateljske"
zemlje u njihovom okruženju. Njihove vlasti definitivno su se plašile
toga da bi napad na Irak mogao okrenuti saudijsko stanovništvo protiv
svojih vladara. Oni su unapred stavili veto na upotrebu avio-baze
Princ Sultan za napade na Avganistan, a potom i za napade na Irak.
Protestovali su i kada se izveštaj Pentagonovog Odbora za odbrambenu
politiku (institucije u svojstvu savetnika) pojavio u The
Washington Postu u julu 2002. Ovaj dokument je okarakterisao
Saudijsku Arabiju kao neprijatelja SAD. "Saudijci su aktivni
na svim nivoima terorističkog lanca", tvrdio je članak, "od
planiranja do finansiranja, od kadrova do redova, od ideologa do navijača".
Izveštaj preporučuje američkim zvaničnicima da Kući Sauda daju "ultimatum:
prestanite da podržavate terorizam ili ćete se suočiti sa oduzimanjem
naftnih izvora i finansijskih sredstava u Americi" (citirano
iz The Economist, 8. avgust 2002).
Američka administracija se brzo ogradila od prethodno pomenutog "nezvaničnog"
dokumenta, ali The Economist primećuje:
"Američko novouspostavljeno prijateljstvo sa Rusijom, koja je
bogata energetskim zalihama, i mogućnost prijateljskog odnosa sa post-huseinovskim
režimom u Iraku, probudila je nadu da će Saudijska Arabija jednoga
dana izgubiti svoj položaj najaktivnijeg proizvođača na svetskom tržištu
nafte. Još jedan analitički dokument podnet Pentagonu navodno tvrdi
da bi u interesu Amerike bilo da podrži raspad Saudijske Arabije,
posebno secesiju istočnih provincija bogatih naftom koje su naseljene
šiitima.
Jasno, ovo nije zvanična politika, ali ovakva vrsta argumenata dobija
sve veće uporište u konzervativnim krugovima. Konzervativci zauzimaju
uticajne položaje u kabinetu potpredsednika i među civilnim osobljem
Donalda Ramsfelda. Ričard Perl, čelnik Savetničkog odbora, uticao
je na kreiranje velikog dela politike sadašnje administracije, posebno
po pitanju Iraka. Primećuje se da Ramsfeldova kritika izveštaja nije
sadržala i izražavanje normalnog stanja u odnosima sa starim vašingtonskim
saveznikom.
Šanse da Amerika zauzme saudijske naftne izvore i konfiskuje njenu
imovinu su male. Međutim, jasno je da pojedinci u Vašingtonu žele
da pokažu Kući Sauda da ne može američku podršku zauvek držati zdravo
za gotovo" (www.economist.com, 8. avgust, 2002).
Očigledno je da Vašington više nije zainteresovan da održava status
quo na Bliskom istoku; zapravo, ima nameru da preoblikuje bliskoistočnu
geopolitiku.
Iračka alternativa
Kakve god da su stvarne namere SAD na unutrašnju slabost
saudijske dinastije u Vašingtonu se gleda kao na potencijalnu pretnju
pouzdanim rezervama nafte. Sećajući se lekcije koju su naučili kada
je iranski šah, njihov ključni saveznik u tom regionu, "neočekivano"
svrgnut s vlasti od strane islamskih fundamentalista, pokušali su
da spreče ponavljanje sličnog scenarija u Saudijskoj Arabiji. Pored
toga, na saudijsku zavisnost od koordinacije cena nafte u OPEC-ovom
kartelu gleda se kao na prepreku američkim namerama da imaju odlučujući
uticaj na naftnu politiku. Zato je Irak, sa svojim zalihama nafte
koje su po veličini prve posle saudijskih, bio izabran za cilj Faze
dva trenutne antiterorističke kampanje.
Kao što je već rečeno, Irak drži druge po veličini naftne rezerve
u svetu, procenjene na 112 milijardi barela. Još neispitane zalihe
procenjuju se na dodatnih 220 milijardi barela. Irak, takođe, ima
i 110 biliona kubika i dodatnih 150 biliona kubika prirodnog gasa
(US Energy Information Administration, Country
Analyses Briefs, Iraq, mart 2002). Pre zalivskog rata 1991.
godine iračka proizvodnja bila je 3,5 miliona barela dnevno, a sada
je 1,7 miliona barela dnevno.
Centar za globalne energetske studije (CGES) procenjuje da potpuno
rehabilitovan i bez sankcija Irak može da poveća svoje proizvodne
kapacitete u roku od 5 do 6 godina na preko 8 miliona barela dnevno,
pa čak i da dostigne 10 miliona barela dnevno, a teoretski i 12 miliona
barela dnevno (Chalabi 2000: 1) i tako nadmaši sadašnju proizvodnju
u Saudijskoj Arabiji. Naravno, ako do toga dođe pitanje je da li svetsko
tržište može da primi toliko sirove nafte bez narušavanja sadašnje
ravnoteže između ponude i potražnje. Tako veliki priliv svakako bi
umanjio cenu nafte. Dakle, iračka proizvodnja bi morala biti kontrolisana
na ovaj ili onaj način čak i posle rušenja Huseinovog režima. Tada
bi gurui Međunarodne agencije za energiju i američki tvorci politike
mogli da otkriju da je OPEC-ov sistem kvota sasvim razuman.
Članak koji je nedavno objavljen u The Washington
Postu, koji je uvek blizak establišmentu, ukazuje na suprotno.
S pravom insistirajući na tome da je "nafta ključno pitanje iračkog
ratnog scenarija", spekuliše se i na temu da post-Huseinova država
može da se odvoji od OPEC-a (scenario koji je propao u Venecueli!).
Tvrdi se da "akcija uklanjanja iračkog predsednika Sadama Huseina,
koju predvode SAD, može stvoriti veliki profit američkim kompanijama
koje su odavno proterane iz Iraka, dovesti do sklapanja sporazuma
o nafti između Bagdada, Rusije, Francuske i drugih zemalja, i preraspodele
svetskog tržišta nafte" (Morgan i Ottaway 2002: 1).
Saudijci su svesni činjenice da iračka nafta može da postane alternativa
za njihovu proizvodnju, a to je verovatno još jedan razlog zašto se
protive američkim planovima da napadnu Irak. Čak i ako se ne odvoji
od OPEC-a, iračka kvota u tom sistemu će morati da se poveća makar
na nivo koji je postojao pre 1991. godine, čime će se smanjiti kvote
ostalih članica kartela.
Ulazi Rusija
Opšte smanjenje proizvodnje nafte koje je OPEC predložio
2001. godine ne bi moglo da se ostvari bez analognog kresanja produktivnosti
glavnih izvoznika koji nisu članovi OPEC-a, kao što su Rusija, Meksiko
i Norveška. Rusija je mogla da prihvati niže cene, zato što je državni
budžet za 2002. godinu baziran na prosečnoj ceni nafte od 18 dolara
po barelu. Čini se da je Vašington podstakao Kremlj da se odupre pritisku
OPEC-a. Kao gest kompromisa prema OPEC-u Rusija je, međutim, pristala
da smanji izvoz za 150 000 barela dnevno (BBC
News, 5. decembar 2001). Pored izbegavanja rata oko cena sa
naftnim kartelom Rusi su dokazali dve stvari: 1) da su postali neizbežan
igrač na globalnom energetskom tržištu, i 2) da stabilno snabdevanje
zapadnih (a uskoro i azijskih) potrošača ruskom naftom i gasom može
da nadomesti isporuke koje stižu sa nestalnog Bliskog istoka. Ovaj
izvor snabdevanja mogao bi, zapravo, da postane veoma dragocen u slučaju
pogoršavanja političke situacije u bliskoistočnom regionu.
Poznate rezerve ruske nafte iznose 48,6 milijardi barela, a po rezervama
prirodnog gasa Rusija zauzima prvo mesto u svetu. Izvoz energije čini
oko 40% ukupnog izvoza, što je 13% realnog bruto domaćeg proizvoda.
U poslednje tri godine Rusija je povećala proizvodnju nafte za 25%
(US Energy Information Administration, Country
Profile, Russia, april 2002).
Tokom posete američkog sekretara za energiju Spensera Abrahama Moskvi,
u novembru 2001. godine, neki su analitičari spekulisali o tome da
dolazi do pojave svojevrsne energetske alijanse između SAD i Rusije
(The Russian Issues, 29. novembar 2001). Na samitu u maju 2002. godine
Buš i Putin su potpisali zajedničku deklaraciju o saradnji u energetskom
sektoru. U kombinaciji sa ruskom podrškom američkoj antitalibanskoj
kampanji to je imalo dalekosežne posledice na centralnoazijski i kavkaski
region, u kojem su donedavno Moskva i Vašington bili na suprotnim
stranama. Ruski naftno-gasni kompleks odavno je shvatio da mora da
sarađuje sa Zapadom, a čini se da je i Kremlj na kraju došao do istog
zaključka. Ideja o rusko-američkoj energetskoj alijansi bila je dodatno
razmatrana na dvodnevnom energetskom samitu u Hjustonu, u oktobru
2002. Na njemu je došlo do zbližavanja vlada i zvaničnika zaduženih
za energiju dveju zemalja, ali savez nije formalizovan (videti Oil
& Gas Journal Online, 1. i 2. oktobar 2002), zato što ruska
strana još uvek odugovlači sa donošenjem Zakona o sporazumima za deobu
proizvodnje (PSA). Očekuje se da bi energetski samit zakazan za sledeću
godinu u Rusiji mogao da dovede do stvaranja stvarnog rusko-američkog
partnerstva.
U isto vreme Kremlj je pokušao da uspostavi evroazijsku organizaciju
proizvođača nafte sličnu OPEC-u, ali ova ambicija je osujećena zbog
sukoba interesa Rusije i kaspijskih proizvođača. Ovaj neuspeh postao
je evidentan kada predsednici Rusije, Kazahstana, Turkmenistana i
Irana, na sastanku u Ašhabadu aprila 2002. godine, nisu uspeli da
sačine završni dokument (videti Stern 2002). Kremlj je doživeo
sličan neuspeh kada je pokušao da organizuje gasni kartel sa centralnoazijskim
izvoznicima gasa (Rusija je najveći svetski izvoznik gasa). Međutim,
Rusi su uspeli da potpišu dugoročni bilateralni sporazum sa Kazahstanom
i Turkmenistanom o tranzitu njihovog gasa kroz ruski sistem gasovoda.
Uprkos ovim zastojima, Rusija i njene naftne i gasne kompanije postali
su glavni akteri međunarodnih ugljovodoničnih igara. Sve te igre su
na ovaj ili onaj način povezane sa geopolitikom.
Eksploatacija kaspijskih ugljovodonika
Kazahstan, Azerbejdžan i Turkmenistan, kao i Kaspijsko
more koje dele sa Rusijom i Iranom, sadrže dokazanih 10 milijardi
barela naftnih rezervi i moguće još oko 233 milijardi barela koji
su definisani sa verovatnoćom od 50%. Dokazane rezerve prirodnog gasa,
uključujući i one u Uzbekistanu, procenjene su na oko 170 biliona
kubika, a 50% verovatnih rezervi iznosi čak 293 biliona kubika (US
Energy Information Administration, Caspian Sea Region, jul
2002). Od raspada SSSR-a međunarodne naftne korporacije su dosta ulagale
u istraživanje nalazišta nafte i gasa i njihovu proizvodnju, sklapajući
sporazume o deobi proizvodnje sa Azerbejdžanom i Kazahstanom vredne
milijarde dolara. Pored toga, Kaspijski naftovodni konzorcijum (CPC)
uspeo je da ubedi rusku vladu (koja ima udeo od 24%) da uđe u zajednički
projekat za izgradnju prvog naftovoda u privatnom vlasništvu, koji
danas prenosi kazahstansku naftu kroz rusku teritoriju do terminala
u Novorosijsku, na Crnom moru.
Još ambiciozniji je projekat naftovoda vredan 3 milijarde dolara,
koji treba da poveže naftna polja Baku i Azeri, preko Gruzije, do
turskog terminala Cejhan na Mediteranu. Ovaj projekat je podržavala
Klintonova administracija zato što se njime zaobilazila ruska i iranska
teritorija. Po završetku naftovoda sam naftovod i terminal Baku mogli
bi takođe da se koriste za prihvatanje kazahstanske i turkmenistanske
nafte preko Kaspijskog mora (predviđena je podvodna cev).
USAID trenutno finansira studiju o izvodljivosti završetka/izgradnje
naftovoda od rumunske luke Konstanca, na Crnom moru, kroz Srbiju i
Hrvatsku, a moguće i kroz Sloveniju. Jedna grana naftovoda bi trebalo
da izađe na jadranski terminal Omišalj u Hrvatskoj, a druga u italijanskoj
luci Trst.
Svi ovi projekti, kako se navodi u istraživanju Američke administracije
za informacije o energiji (EIA), mogli bi do 2010. godine da dovedu
do povećanja proizvodnje u regionu Kaspijskog mora na oko 3,7 miliona
barela dnevno. EIA očekuje da proizvodni kapaciteti kaspijskog basena
do 2020. godine premaše 6,5 miliona barela dnevno. Iako nije postalo
"novi Bliski istok", kako su neki analitičari mislili devedesetih
godina, Kaspijsko more se može porediti sa Severnim morem po svojim
ugljovodoničnim potencijalima (US Energy
Information Administration, Caspian Sea Region, jul 2002).
Važno je znati da se kaspijske rezerve, kao i rezerve na Bliskom istoku,
neće potrošiti još najmanje nekoliko decenija. Sve ostale obične rezerve
sirove nafte, poput onih u Severnoj i Južnoj Americi, Severnom moru
i Rusiji, već su prešle svoj optimum i počele da se troše. Došle su
do vrha takozvane Hubertove krive i krenule silaznom putanjom. Doktor
King Hubert uspeo je 60-ih godina da iskombinuje proizvodnju iz nekoliko
različitih izvora da bi razvio proizvodni profil regiona, nacija,
pa čak i čitave planete. Njegova metoda je kasnije usavršena i globalne
proizvodne krive sada se koriste da se predvidi kada će proizvodnja
nafte u određenoj zemlji ili regionu doći do svog vrhunca i kada će
sa vrha krive početi postepeno da se spušta. Ipak, "ne očekuje
se da regioni Bliskog istoka i Kaspijskog mora dođu do vrhunca proizvodnje
još nekoliko godina. Vremenom, sve zemlje će se nadmetati međusobno
oko nafte u svojim regionima, boreći se za opstanak svojih civilizacija".
I, kao što je zaključio poznati geolog i aktivista za očuvanje životne
sredine Dejl Fajfer, "ko god kontroliše proizvodnju nafte na
Bliskom istoku i Kaspijskom moru, kontrolisaće i svet" (Pfeiffer
2001).
Južnoamerička veza
SAD za sada dobijaju više nafte iz Venecuele, Kolumbije
i Ekvadora nego od svih zemalja Persijskog zaliva zajedno.
Venecuela je peti proizvođač nafte u svetu i jedan od osnivača OPEC-a.
Poseduje dokazane rezerve od 77,7 milijardi barela i još nekoliko
milijardi barela teške nafte i bitumena. Američko tržište uvozi 59%
nafte, od čega nafta iz Venecuele pokriva oko 13-17%. Susedna Kolumbija
ima 1,7 milijardi barela u rezervama, koje su već počele da se troše,
ali se za moguće zalihe, posebno one u istočnim Andima, na granici
sa Venecuelom, i u južnoj provinciji Putumaho, veruje da su mnogo
veće. Treća zemlja Južne Amerike, Ekvador, ima 2,1 milijardu barela
proverenih rezervi i proizvodnju sirove nafte od 415 000 barela dnevno
u 2001. godini. Većina naftnih polja u Ekvadoru nalazi se u istočnoj
oblasti Amazonije, u provinciji Oriente (US
Energy Information Administration, Country Briefs, Venezuela, Colombia,
Ecuador, decembar 2001-april 2002).
Kolumbija i Ekvador nisu članice OPEC-a. Obe primenjuju politiku aperatura
- otvaranje energetskog sektora za strane investicije kroz zajedničke
projekte. Pre decembra 1998. godine Venecuela je redovno premašivala
kvote OPEC-a, ali posle decembra 1998. godine, kada je Hugo Čavez
izabran za predsednika, novi zakoni o energiji su izglasani i Petroleos
de Venezuela S. A. (PDVSA), državni naftni monopol, je reorganizovan.
Počeo je striktno da se pridržava propisa OPEC-a. Rukovodstvo PDVSA
se opiralo novoj politici i organizovalo je štrajkove koji su prekinuli
proizvodnju ugljovodonika. Opozicioni front je dobio podršku Fedcamarasa,
venecuelanske privatne poslovne asocijacije, koja je otvoreno podržala
državni udar 11-13. aprila 2002. godine, u organizaciji grupe nezadovoljnih
oficira vojske. Simptomatično je to što je Vašington javno izrazio
svoje zadovoljstvo, ali je državni udar osujećen posle 48 sati (o
umešanosti Vašingtona videti Corn 2002). Čavez je tada nastavio da
pojačava vladin pritisak na PDVSA, ali je uskoro naišao na novi otpor,
od te iste više klase, koji je u decembru prerastao u generalni štrajk.
Tada je potpuno obustavljen izvoz u SAD, što je uzbunilo vašingtonske
političare koji su se pripremali za rat protiv Iraka. Na kraju, uz
pomoć grupe međunarodnih posrednika, u kojoj su američki i brazilski
izaslanici odigrali istaknute uloge, venecuelanska zaraćena braća
su sklopila privremeno primirje koje je dovelo do ponovnog uspostavljanja
izvoza u SAD.
Međutim, nevolje latinoameričkih suseda započele su još ranije u Kolumbiji.
Tu se Klintonova administracija preko posrednika uplela u rat protiv
levičarske "narko-gerile" (Kolumbija je najveći snabdevač
američkog tržišta kokainom i heroinom). "Planom Kolumbija"
Vašington je početkom 2000. godine uputio Bogoti paket pomoći od 1,3
milijarde dolara. Pored Izraela i Egipta, Kolumbija je ovim postala
treći po veličini korisnik američke pomoći. Osamdeset posto pomoći
se kanališe direktno kolumbijskoj vojsci u vidu vojne opreme i programa
obuke, dok se ostatak koristi za finansiranje projekata za sprečavanje
proizvodnje droge. Specijalne jedinice obučene su da štite naftna
postrojenja i naftovode koji pripadaju, u celini ili jednim delom,
teksaškim kompanijama Enron Corp, Occidental Petrol i BP-Amoco. Skoro
četrdesetogodišnji sukob u Kolumbiji raselio je blizu 2,7 miliona
ljudi (Dunning i Wirpsa 2001; videti i www.globalresearch.ca).
Novi napadi koje je finansirao "Plan Kolumbija", još pojačani
pod rukovodstvom sadašnjeg predsednika Uribe, verovatno će raseliti
još pola miliona ljudi. Mnogi od njih su siromašni seljaci, domaći
Indijanci, koji su živeli u blizini
naftovoda ili naftnih izvora. Ostali su nezakoniti proizvođači kokaina.
Sadašnja američka administracija je u potpunosti podržala "Plan
Kolumbija".
Tenzija između indijanske zajednice, s jedne strane, i vlade Ekvadora
i njene kompanije Petroecuador, s druge strane, povećala se
od uvođenja aperature u decembru 2000. godine, kada je amazonska
džungla otvorena za strane kompanije koje se bave pronalaženjem i
eksploatacijom nafte. Otpor sve većim ekonomskim i društvenim nejednakostima
glavni je razlog trijumfa populiste Lucija Gutijeresa na predsedničkim
izborima u novembru 2002. (videti Saint-Upery 2002).
Sa Čavezom za kormilom Venecuele, tek izabranim socijalistom Luisom
Ignjaciom "Lulom" da Silva u Brazilu, i Gutjeresom koji
je preuzeo Ekvador - čini se da južnoamerička klackalica još jednom
preteže na stranu populističke levice. Sva trojica su reformisti i
nisu revolucionari, ali se na njihov politički uticaj u Vašingtonu
gleda sa razumevanjem.
Zapadnoafrička veza
Neiskorišćene rezerve sirove nafte na obali zapadne
Afrike privlače sve više pažnje. Ove zalihe analogne su zalihama iz
Severnog ili Kaspijskog mora. Podsaharska proizvodnja, koja sada iznosi
oko 4 miliona barela, mogla bi da se do 2006. duplira na 8 miliona
barela, čime bi se izjednačila sa sadašnjom proizvodnjom Saudijske
Arabije (www.freerepublic.com, 18. jul 2002). Ovaj region već izvozi
16% od ukupne količine nafte koja se uvozi u SAD, a ovaj odnos bi
do 2015. godine mogao da poraste na 25% (Crawley 2002). Većina ove
nafte dolazi sa naftnih platformi koje se nalaze između Nigerije na
severu i Angole na jugu, iako su ogromne rezerve otkrivene u Dobi,
u Čadu (konzorcijum predvođen kompanijom Exxon-Mobil gradi 1070 km
dug naftovod do obale Kameruna).
Strane naftne kompanije koje rade na delti Nigera, u Nigeriji, naišle
su na niz problema sa lokalnim zajednicama, slične onima sa kojima
su se suočile slične kompanije u Južnoj Americi. Te kompanije su optužene
za saučesništvo sa nizom represivnih i korumpiranih nigerijskih vlada.
Posebno kritikovan je bio Shell koji je odgovoran za 40% nigerijske
proizvodnje i koji ima pet naftnih polja u Ogonilandu. Shell je optužen
da je 1995. godine učestvovao zajedno sa vladom u progonu plemena
Ogoni, kada je poznatom borcu za ljudska prava Kenu Saro-Wiwa i osmorici
njegovih saboraca suđeno na montiranom procesu, posle čega su pogubljeni
vešanjem.
S druge strane Atlantika, uticajna lobistička grupa, povezana sa izraelskim
stručnjacima iz Instituta za napredne strateške i političke studije,
vrši pritisak na administraciju u Vašingtonu da prizna južni Atlantik
kao zonu američkog "nacionalnog strateškog interesa" (videti
Crawley 2001: 1). Lobi se zalaže za to da američka pod-komanda za
južni Atlantik (koja pokriva i Brazil) treba da se uspostavi na Sao
Tome i Principe, malom ostrvu-državi koje se nalazi usred Gvinejskog
zaliva, a za koje se sumnja da leži na još neotkrivenoj nafti. U oktobru
2002. godine viši general američke vojske Karlton Fulton odlazi na
Sao Tome i Principe da ispita mogućnosti uspostavljanja vojne baze
(Monbiot 2002).
Američki energetski interesi i strategije
Mnogobrojni skorašnji novinski komentari ukazuju na
vezu između aktuelnih političkih pitanja Bušove administracije vezanih
za Bliski istok i američkih energetskih interesa (između ostalih:
Angel 2001; Azilavarpu 2002; Beaumont and Islam 2002; Buncombe 2002;
Gonsalves 2002; Islam 2002; Franssen 2002; Lafargue 2002; Paul 2002;
Roche 2002; Tehranian 2002; Vulliamy, Webster i Walsh 2002).
Nafta je zaista vitalna za SAD. Iako su Sjedinjene Države drugi po
značaju proizvođač prirodnog gasa i na trećem mestu po proizvodnji
nafte, uvoze oko 10 miliona barela nafte dnevno, što iznosi 53% ukupne
potrošnje. Po predviđanjima Američke administracije za informacije
o energiji (EIA), dnevni uvoz će do 2020. godine iznositi ukupno 17
miliona barela, ili 65% potrošnje. Neki stručnjaci procenjuju da sa
sadašnjim odnosom proizvodnje i potrošnje u SAD domaće zalihe nafte
mogu da potraju još samo 10 godina.
Potpredsednik Čejni bio je predsedavajući Nacionalne grupe za razvoj
energetske politike, koja je tvorac dokumenta pod nazivom "Nacionalna
energetska politika", poznatijeg kao Čejnijev izveštaj, objavljenog
u maju 2001. godine (može se pročitati na Internet sajtu Bele kuće).
Slučajno, Čejni je bio predsednik i radne grupe koja je 16 meseci
kasnije razrađivala dokument o bezbednosnoj strategiji SAD. Pre nego
što su došli na svoje položaje Buš i Čejni bili su duboko umešani
u posao sa naftom.
Čejnijev izveštaj počinje opisom onoga što se podrazumeva pod terminom
američka energetska kriza: "Amerika se u 2001. godini suočava
sa najozbiljnijom nestašicom energenata od naftnog embarga sedamdesetih
godina. Uticaj se već oseća širom zemlje. Mnoge porodice dobijaju
račune za energiju dva do tri puta veće nego što su bili u prethodnoj
godini. Milioni Amerikanaca nalaze se u situaciji da rešavaju probleme
vezane za potpuna i delimična nestajanja energije. Neki vlasnici preduzeća
prinuđeni su da otpuštaju radnike ili smanjuju obim proizvodnje da
bi apsorbovali sve veće cene energije. Vozači širom Amerike plaćaju
sve veću cenu benzina (...) Fundamentalna neravnoteža između ponude
i potražnje definiše energetsku krizu naše nacije (...) Ova neravnoteža,
ukoliko dozvolimo da se nastavi, neizbežno će podriti našu ekonomiju,
naš životni standard i našu bezbednost. Ali u našoj moći je da to
promenimo" (National Energy Policy
2001; VIII).
Ukratko, Izveštaj obrađuje tri glavna pitanja:
- Potreba za otvaranjem novih naftnih polja u SAD (Aljaska, Meksički
zaliv) i intenziviranje upotrebe alternativnih energetskih izvora.
- Izveštaj podstiče korišćenje raznovrsnih izvora snabdevanja iz inostranstva,
zbog toga što se zemlja ne sme oslanjati samo na tradicionalne snabdevače,
kao što su Saudijska Arabija, Venecuela i Kanada, već treba da se
okrene i ka Rusiji, Kaspijskom regionu i Africi.
- Zemlja se ne sme oslanjati samo na automatizam tržišnih sila za
sticanje pristupa dodatnim izvorima, već vlada treba da nađe načine
da energetskim kompanijama lociranim u Americi otvori izvore ugljovodonika
u stranim zemljama (podvučen je značaj Sporazuma za deobu proizvodnje
- PSA).
Osim toga, Izveštaj izražava nezadovoljstvo zbog OPEC-ovog sistema
kvota, tvrdeći da su "periodični napori OPEC-a da održi cenu
nafte iznad nivoa koji diktiraju tržišne sile povećali nestabilnost
cena koju plaćaju potrošači i delovali protiv zajedničkih interesa
i proizvođača i potrošača da se ostvari veća stabilnost naftnog tržišta"
(National Energy Policy 2001: 8-6).
To je bio uzrok za pritisak na pojedine članice OPEC-a da ignorišu
kvote kartela. Nigerijska štampa takođe tvrdi da je njihova vlada
pod pritiskom da napusti kartel (This Day,
21. jul 2002).
Izveštaj, takođe, podvlači da će bliskoistočni proizvođači nafte "ostati
centralne figure svetske naftne bezbednosti" i da će "Persijski
zaliv biti glavna meta američke energetske politike, ali će angažovanje
(SAD) biti globalno, s posebnim naglaskom na postojeće i nove regione
koji će imati veliki uticaj na globalni energetski balans" (National
Energy Policy 2001: 8-5).
Irak kao meta
Pismo neokonzervativnog Američkog preduzetničkog instituta
(American Enterprise Institute) predsedniku Klintonu, u januaru 1998.
godine, podstaklo je američku administraciju da preduzme vojnu akciju
protiv Sadama Huseina i Iraka, u cilju uklanjanja njihovog oružja
za masovno uništenje koje je, navodno, pretilo američkim trupama na
Bliskom istoku i američkim saveznicima u tom regionu, poput Izraela
i "umerenih arapskih država". Ovo oružje predstavljalo je
pretnju i isporukama nafte koje su dolazile iz tog regiona. U pismu
je jasno stajalo da Huseinov režim mora biti srušen (www.newamericancentury.org/iraqclintonletter).
Prvi potez Bušove administracije vezan za politiku prema Bliskom istoku
bio je bombardovanje iračkih ciljeva u dve "zone zabranjenog
leta". A onda je došao 11. septembar i Bušova administracija
je oklevala ne znajući kako da reaguje. Prvi izbor je pao na Al-Kaidu,
terorističku grupu talibanskog režima u dalekom Avganistanu, iako
je američka lista "neprijateljskih" zemalja nudila obilje
drugih ciljeva. Kada se završio blickrig u Avganistanu i kada
je proglašena pobeda, američki zvaničnici su se iznenada setili da
je Sadam Husein 24 godine pre toga koristio bojne otrove protiv iračkog
stanovništva (5000 Kurda ubijeno je u mestu Halabja) i da su za vreme
Iračko-iranskog rata bojni i nervni otrovi korišćeni da bi se zaustavile
iranske ofanzive na poluostrvu Fao (nekih 40-50 000 iranskih vojnika
bilo je izloženo gasu). "Pametne sankcije" protiv Iraka
više nisu bile dovoljne, zato što je Sadam Husein, navodno, još uvek
proizvodio opasno oružje za masovno uništenje i tako pretio iračkim
susedima i bezbednosti SAD. Javnost je bila preplavljena informacijama
o spremnosti Iraka da upotrebi otrovne gasove i biološko naoružanje,
o njihovom raketnom programu, njihovim mogućnostima da nabave nuklearno
naoružanje i navodnim kontaktima sa pripadnicima Al-Kaide. Zanemarena
je činjenica da CIA nije bila u stanju da pribavi bilo kakav dokaz
o potencijalnoj vezi između Bagdada i Al-Kaide. Zanemarena je i činjenica
da su između 1991. i 1998. godine inspektori UN, kao i zvaničnici
Međunarodne atomske agencije, fizički demontirali praktično sve što
je iole moglo imati veze sa oružjem za masovno uništenje i da su američke
i britanske bombe uništile sve što je preostalo. Osim nekih preživelih,
ali zastarelih SCUD (Al-samud) projektila, i biološke opreme koja
se lako može sakriti, jedino što se moglo povezati sa oružjem za masovno
uništenje bila su dokumenta o konstrukciji tog oružja, kao i znanje
i umeće iračkih stručnjaka. Inspektori UN do sada nisu uspeli da otkriju
ništa posebno na osumnjičenim iračkim lokacijama, a američke i britanske
obaveštajne službe su se pokazale nesposobnima da otkriju bilo šta
više. Zapravo, mnoge bliskoistočne države, poput Turske, Irana i pre
svega Izraela, poseduju mnogo opasnije arsenale.
Pored toga, za razliku od prethodnih slučajeva u Avganistanu, na Kosovu
ili za vreme rata za oslobođenje Kuvajta, i uprkos veoma ružnom karakteru
Huseinove diktature, vašingtonski političari su se pokazali nesposobnima
da ubede javno mnenje u moralnu opravdanost planirane invazije na
Irak.
Dakle, zašto je izazvana iračka kriza, i zašto je Irak izabran za
invaziju koju predvodi Amerika, i čemu promena režima? Najkraći odgovor,
koji zahteva dalje obrazloženje, bio bi da to nije samo zbog nafte,
koja je svakako vrhunskog kvaliteta i ima je u izobilju. Značajno
pojačan irački izvoz nafte, odvojen od OPEC-ovog sistema kvota, verovatno
bi umanjio cene nafte. Centar za strateške i međunarodne studije (CSIS)
pokušao je da predvidi ekonomske posledice moguće invazije na Irak.
Razmatrana su tri scenarija: "U najblažoj varijanti dolazi do
brze i odlučne pobede. Iračka nafta nestaje sa tržišta samo za kratko
vreme, nema nikakve štete na iračkim postrojenjima za proizvodnju
nafte, kao ni na drugim postrojenjima u regionu, ostale zemlje OPEC-a
povećavaju proizvodnju da ublaže nedostatak iračke nafte, protivljenja
u regionu skoro da nema, a nema ni terorističkih napada u SAD i drugim
savezničkim zemljama. U srednjem i najgorem slučaju, dolazi do ozbiljnog
poremećaja u snabdevanju naftom, sve je više protivljenja među zemljama
regiona i sve više ozbiljnih terorističkih incidenata" (Meyer
2002: 1).
Srednji i najgori scenario (ako Husein digne u vazduh iračke izvore
nafte i/ili uspe da prekine evakuaciju nafte iz drugih zemalja Persijskog
zaliva) dovešće do vrtoglavog rasta cena nafte koja može da dostigne
i 200 dolara po barelu. Vašington, međutim, računa na mogućnost brzog
uklanjanja Huseina pomoću unutrašnjeg državnog udara, atentata ili
njegovim "dobrovoljnim" odlaskom. Detaljno su razrađeni
planovi za slučaj preuzimanja glavnih iračkih naftnih polja od strane
SAD. Ukoliko se ovi planovi ostvare tada će, kao i za vreme prethodnog
zalivskog rata, cene nafte velikom brzinom da se vrate na "normalan"
nivo. Usled prevelike proizvodnje cena barela nafte mogla bi da padne
na čak 5 dolara, ali interes za samoodržanjem proizvođača nafte na
kraju će aktivirati kontrolne mehanizme i održati cenu nafte iznad
20 dolara po barelu.
Preoblikovanje Bliskog istoka
Međutim, Bušova administracija gleda i dalje od Iraka
i iračke nafte. Još važnija je činjenica da geografski položaj Iraka
u srcu Bliskog istoka omogućuje da unutrašnji događaji u okruženju
i kaspijskom regionu mogu da se prate i vojno kontrolišu (pored logističkih
kapaciteta koje američka vojska već ima u ovim oblastima). Činjenica
da samo Saudijska Arabija ima najmanje 25%, a moguće i preko 30%,
i da Iran, Irak, Kuvajt i Ujedinjeni Arapski Emirati imaju po 8-11%
svetskih zaliha nafte objašnjava zašto se američki političari fokusiraju
na ovaj region. Dokument vašingtonskog Centra za strateške i međunarodne
studije (CSIS) - SAD, Persijski zaliv i
Bliski istok: energetska zavisnost, demografija i snage koje formiraju
unutrašnju stabilnost, koji je napisao Entoni Kordesman (2002),
objašnjava do detalja zašto SAD treba da se bave bliskoistočnim unutrašnjim
dešavanjima. Unutrašnji nemiri u ovim zemljama zaista bi mogli da
preseku snabdevanje naftom.
Pored energetskih interesa, američki političari su se verovatno setili
i lekcije koju su naučili za vreme etničkog rata u Jugoslaviji, koji
je SAD dao mogućnost da preoblikuje bezbednosnu strukturu Evrope i
proširi Atlantsku alijansu do granica Rusije. Oni se, takođe, nadaju
da će u Iraku uspešno ponoviti iskustva izgradnje država, koja su
posle Drugog svetskog rata stekli u Nemačkoj i Japanu - zemljama koje
su kasnije postale demokratske i napredne.
Inicijativa za partnerstvo između SAD i
Bliskog istoka, koju je prvi put objavio državni sekretar Kolin
Pauel decembra 2002. godine, daje nam predstavu o tome kakve su ambicije
SAD na Bliskom istoku koji mora biti preoblikovan po američkim standardima
(Heritage Foundation Lectures, No.
772, www.heritage.org, 12. decembar 2002). Američka bliskoistočna
politika, rekao je Pauel, stavlja naglasak na "pobedu u ratu
protiv terorizma, razoružanje Iraka i okončanje izraelsko-arapskog
sukoba (...) U isto vreme, postaje sve jasnije da moramo proširiti
naš pristup regionu (...) Posebno, moramo posvetiti pažnju i podržati
ekonomske, političke i obrazovne reforme", s ciljem da se podrži
širenje demokratije i slobodnog tržišta. Ova ambiciozna operacija
ima samo jednu skorašnju prethodnicu: preoblikovanje Bliskog istoka
koje je usledilo posle poraza Otomanskog carstva u Prvom svetskom
ratu. Namera je da se, prvo, "demokratizuje" Irak, u očekivanju
da će promena režima u Iraku imati domino efekat (videti Ottaway,
Carother, Hawthorn i Brumberg 2002; takođe Gordon 2003).
To je jedna vrsta "oslobodilačke teologije" (Gerecht 2002)
koju podržava nadmoćna američka vojna i finansijska sila. Naravno,
američka "osovina zla" i spisak "neprijateljskih zemalja"
ukazuje na obiman spisak drugih kandidata za promenu režima. Izraelski
premijer Šaron je već izjavio da bi trebalo izvršiti pritisak na Iran
"dan nakon" što se završi akcija u Iraku (www.timesonline.co.org,
5. novembar 2002; videti i Gerecht 2002). Libija, Sudan i Sirija su
takođe mogući kandidati za promenu režima, pa čak i dojučerašnji američki
lokalni saveznici bi mogli da se nađu na tom spisku. Kako tvrdi radna
grupa za Bliski istok Karnegijeve zadužbine: "Predugo je Vašington
plovio na labavoj i pogrešnoj pretpostavci da stabilnost autokratskih
režima na Bliskom istoku može makar da zaštiti nacionalnu bezbednost
SAD. Sada se klatno zanjihalo. Američki zvaničnici više na ove režime
ne gledaju kao na bedem koji ih štiti od islamskih ekstremista, već
smatraju da su odgovorni za nezadovoljstvo koje raspiruje terorizam"
(Ottaway, Carothers, Hathorne i Brumberg 2002).
*
Međutim, Bušov tim gleda i dalje od Iraka i dalje od
Bliskog istoka; njegove globalne ambicije su imperijalne, što postaje
očigledno kada se pročita pažljivo sročeni dokument Nacionalna
bezbednosna strategija SAD (objavljen septembra 2002, www.whitehouse.gov)
i brutalno otvoren Izveštaj o Projektu za
novi američki vek (koji je dve godine ranije, u septembru 2000,
objavio Američki preduzetnički institut, www.newamericancentury.org),
koji je izneo nacrt zvanične Strategije.
Međutim, ove šire teme prevazilaze opseg ove analize.
(Kairo, 5. mart 2003)
Prevela Milica Ćirović
Autor je profesor komparativne
politike na Američkom univerzitetu u Kairu, u Egiptu
Objavljivanje ovog ogleda je prema
projektu "Put Srbije k miru i demokratiji" koji Republika
realizuje u saradnji s Fondacijom "Hajnrih Bel"
Literatura:
Angel, Johnny (2002), "It's the Oil,
Stupid", Los Angeles Weekly
(sa www.alternet.org), 26. 09. 2002.
Ayilavaparu, Dinkar (2002), "Oil and War: Crude Assumptions",
Asia Times Online,
2. 10. 2002.
Beaumont, Peter i Fasail Islam (2002), "Carve-up of Oil Riches
Begins", The Observer,
3. 11. 2002.
Buncombe, Andrew (2002), "Russia Fears US Oil Companies will
Take Over World's Second Biggest Reserves", The
Independent (news.independent.co.uk),
26. 09. 2002.
Cooley, John K. (2001), "Trading with the Enemy: US Refiners
Reportedly Buying most of Iraq's Oil", ABC
News (abcnews.go.com),
12. 07. 2001.
Cordesman, Anthony H. (2002), US,
the Gulf, and the Middle East: Energy Dependence, Demographics, and
the Forces Shaping Internal Stability,
Washington DC: Center for Strategic and International Studies, decembar
2002.
Corn, David (2002), "Our Gang in Venezuela?", The
Nation, 18. 07. 2002.
Crawley, Mike (2002), "With Mideast Uncertainty, US Turns to
Africa for Oil", Christian Science Monitor (www.csmonitor.com),
23. 05. 2002.
Dunning, Thad, i Leslie Wirpsa (2001), "Oil Rigged: There is
Something Slippery about US Drug War in Colombia" (www.americas.org),
februar 2001.
Franssen, Herman (2002), "Arab-US Energy needs in Perspective",
The Middle East Economic Survey,
Vol. XLV, No. 37, 16. 09. 2002.
Friedman, George (2003), "The Region After Iraq", Strategic
Forecasting (www.stratfor.com),
Newsletter, 6. 02. 2003.
Gerecht, Reuel Marc (2002), "Regime Change in Iran?", The
Weekly Standard, 5. 08. 2002.
Gonsalves, Sean (2002), "Connecting the Energy Dots to Afganistan",
Independent Media Institute
(preuzeto sa www.alternet.org), 26.
09. 2002.
Gordon, Philip H. (2003), "Bush's Middle Eastern Vision",
Survival,
Vol. 45, No. 1, proleće 2003.
Islam, Faisal (2002), "Business of War - Who is it Good for?",
The Observer,
11. 08. 2002.
Jaffe, Amy Myers, i Robert A. Manning (2000), "The Shocks of
a World of Cheap Oil", Foreign
Affairs, januar-februar 2000.
Lafargue, Francois (2002), "Irak: les vrais enjeux d'un chatiment",
Liberation (www.liberation.com),
17. 09. 2002.
Klare, Michael (2001), Resource
Wars: The New Landscape of Global Conflict,
New York, Henry Holt and Company.
Meyer, Laurence (2002), After an Attack in Iraq: The
Economic Consequences, Washington
DC, Center for Strategic and International Studies, 21. 11. 2002.
Monbiot, George, Washington DC, Center for Strategic and International
Studies, decembar 2002.
"Why Blair is an Appeaser", The
Guardian (www.guardian.co.uk),
5. 11. 2002.
Morgan, Dan, i David B. Ottaway, Washington DC, Center for Strategic
and International Studies, decembar 2002.
"In Iraqi War Scenario, Oil is Key Issue", Washington
Post, 15. 09. 2002.
Ottaway, Marina, Thomas Carothers, Amy Hawthorne, i Daniel Brumberg
(2002), "Democratic Mirage in Middle East", Policy
Briefs, oktobar 2002, Washington DC,
Carnegie Endowment.
Paul, James K. (2002), "Iraq: The Struggle for Oil", Global
Policy Forum (www.globalpolicy.org),
avgust 2002.
Pfeiffer, Dale Allen (2001), "What Will be the Next Target of
the Oil Coup?" (greatchange.org),
18. 12. 2001.
Roche, Marc (2002), "L'Irak est au coeur des strategies des 'majors'
de l'or noir", Le Monde,
31. 10. 2002.
Sokolsky, Richard, Stuart Johnson, i F. Stephen Larrabee (2001), Persian
Gulf Security: Improving Allied Military Contributions,
Santa Monica, Rand Report, Rand Corporation.
Stern, David (2002), "Caspian Talks Breakdowns Bodes Ill",
Caucasus Reporting Service,
No. 127, maj 2002.
Tehranian, Majid (2002), "The Seventh Oil War", The
Iranian, 18. 09. 2002.
US Energy Information Agency (2001-2003), Country and regional energy
reports (www.eia.doe.gov).
Vulliamy, Ed, Paul Webster, i Paton Welsh (2002), "Scramble to
Carve up Iraqi Oil Reserves Lies Behind US Diplomacy", The
Observer, 6. 10. 2002.
White House (2001-2002), National
Energy Policy i National
Security Strategy (www.whitehouse.gov).
|
 |