|
Republika
|
Društvo
|
|
|
|
|||||||||||||||
Turbokapitalizam Još 1992. godine u dokumentu "Defense Policy Guidance" promovisan je koncept preventivnog rata, odnosno američke svetske supremacije Pad Berlinskog zida, komunizma i realsocijalizma poslužio je agresivnoj desnici - turbokapitalizmu, kako se za nju ustaljuje termin, da pokrene kampanju protiv svega što je socijalno i levo orijentisano, s tezom da je sve to "otišlo na smeće istorije" i da preostaje jedino kapitalizam u formi koju oni diriguju. Bilo bi porazno za čovečanstvo kada bi se sve ideje političkog, ekonomskog i kulturnog razvoja svele samo na jednu mogućnost. Utoliko novi totalitarizam, uspe li, može ipak potrajati samo ograničeno vreme i održavati se samo sve većom upotrebom nasilja. On, međutim, postaje realnost sa kojom valja računati budući da uporište nalazi u moćnim ekonomskim i vojnim krugovima. Rat protiv Iraka, koliko god bio usmeren i na rušenje jednog diktatorskog režima, zapravo je mnogo više demonstracija jedne doktrine, jednog novog svetskog poretka, koji za sada nema protivtežu sem u buđenju svetskog javnog mnenja. Teško je pobrojati, a kamoli definisati, forme u kojima
novi poredak pokušava da se nametne celom svetu. Polazna tačka mogla
bi se vezati za pojavu novih tehnologija, za elektronsku tehnološku
revoluciju, koja je činjenica, ali upotrebljena da se na njenoj osnovi
izmisli i prilično fluidan pojam "nove ekonomije". Jednostavno,
jedna činjenica tehnološke naravi poslužila je da joj se prida univerzalno
značenje. Nije na odmet biti sumnjičav prema svim prefiksima uz tradicionalne
pojmove, kao što su "socijalistička" demokratija ili još
gluplje "narodna" demokratija. Tako valja podvrći analizi
pojam "nova" uz termin ekonomije. Ekonomija je razumno iskorišćavanje
dobara i snage... organizacija proizvodnje po načelu da se postigne
što veći uspeh što manjim sredstvima;1
ekonomija je nauka o tome kako čovek i društvo vrše izbor, uz ili
bez upotrebe novca, kako zapošljavaju proizvodne resurse koji mogu
imati alternativnu upotrebu, da bi proizvodili različitu robu i distribuirali
je kroz potrošnju među različitim grupama u društvu.2
" Nova ekonomija" je iz prethodnog izvukla zaključak da
je uz (tuđ) ili bez upotrebe novca moguće napraviti bogatstvo. Ta
nova ekonomija sa globalnim tendencijama okrenula se finansijskom
sektoru i njegovoj rastućoj hegemoniji nad sektorima realne ekonomije.
Tako je kapitalizam došao u fazu "finansijalizacije", u
kojoj je za ekonomsku dinamiku važnija kreacija i razmena apstraktnih
instrumenata nego dodirljivi proizvodi i usluge.3
Bilo je potrebno uveriti potencijalne, naročito sitne, investitore
da je došlo vreme kada je moguć "'leb bez motike" i na bazi
sistema finansijskih piramida pokupiti njihovu ušteđevinu. Varalice
su konstanta kroz istoriju i uvek su uspevale računajući na ljudsku
pohlepu. Sažeto i zanimljivo taj deo istorije "kreativnih finansija"
opisan je u knjizi Mlađana Dinkića, čiji je podnaslov "Velika
pljačka naroda",4 uz
kompletnu anatomiju inflacije u Jugoslaviji čiji je cilj bio da se
izvuče od građanstva i poslednji dinar da bi se finansirao režim i
rat. Pod udarom tog sleda događaja, Amerika je kao centar
svetske ekonomije i novotarija došla u situaciju da otkrije kako je
izneverila osnovno pravilo svog istorijskog uspeha: privatno vlasništvo
i protestantski moral. Problem ekonomske krize koji je u toj zemlji
nastao 2000. godine, dakle pre terorističkog napada
11. septembra, očitovao se u dramatičnom padu poverenja i potrošača
i industrijskih preduzeća. Činjenica da se iz tog pada ne izlazi pokazuje
da postoji duboka sumnja građana da će se Amerika vratiti svojim izvornim
vrednostima. Tvrdnja da je moral stvar etike, a ne i ekonomije, žestoko
je dovedena u sumnju.Ako je verovati Normanu Majleru,5
savremena desnica cepa se upravo na poimanju morala. On današnje američke
konzervativce deli na old-value
i flag conservatives,
prvi su oni prema kojima se mora imati poštovanja, jer su njihove
vrednosti: porodica, vera, domovina, tradicija, predan i pošten rad,
odgovornost prema uravnoteženom bilansu. Drugi, "zastavnici"
samo formalno prihvataju te vrednosti i njima mašu, ali ni najmanje
ne drže do njih. (Na sahrani Đovanija Anjelija, poslednjeg industrijskog
aristokrate, dolazak Silvija Berluskonija, arogantnog skorojevića,
propraćen je zvižducima i povicima "Odlazi!" Tako je u Italiji
izvršena smena dvaju kapitalizama.) Novi kapitalisti obožavaju reči
kao što je "zlo"; jedna od najomiljenijih Bušovih poštapalica
je upravo ta reč. On je upotrebljava kao narkotik za onaj deo naroda
koji se oseća najugroženijim. "Naravno, to je njegovo stanovište,
jer podrazumeva da je Amerika - dobro! I zato smatra da je jedino
rešenje - uz upotrebu strašnih, snažnih, gotovo svetih reči - boriti
se za njenu Svetsku Imperiju."
U razdoblju posle 11. septembra američka administracija je direktno ili indirektno ulila u domaće kompanije 250 milijardi dolara sa namerom da u toj politici istraje. Povećala je ovlašćenja policije, uvela neku vrstu prekog suda za potencijalne teroriste i zavela takvu kontrolu ličnih podataka građana da bi joj Orvel pozavideo. Zato ne bi bilo na odmet pristalice liberalne i liberalističke Amerike podsetiti da je bard te politike Milton Fridman u knjizi sa naslovom Sloboda izbora na samom početku napisao: "Kombinacija ekonomske i političke moći u istim rukama je siguran recept za tiraniju", a na samom kraju završio: "Srećom, mi smo kao narod još uvek slobodni da biramo koji ćemo put slediti - ili da nastavimo da jačamo vlast ili da se zaustavimo i promenimo pravac".
1 Milan Vujaklija,
Rečnik stranih reči...,
"Prosveta", 1954, str. 270. |
|||||||||||||||||
|
Republika
|