Veliko spremanje za Evropu
Iako je vanredno stanje donelo neke
rezultate i podmazalo točkove DOS-a, pa i obnovilo nade građana u vlast
i institucije, počinjene su i ozbiljne greške
Prijem u Savet Evrope je jedna od najboljih stvari koja
nam se desila ne samo u odnosu na događaje u proteklih mesec dana. Iako
se ni tu nismo proslavili (pretposlednji ulazimo u jednu od najširih evropskih
organizacija), važno je da smo konačno tamo. Ako to i nije toliko važno
za poboljšanje položaja vladajuće političke elite, dobro je za građane
Srbije i Crne Gore jer će se proširiti mogućnosti da zastupaju svoje interese,
posebno u domenu zaštite osnovnih ljudskih prava. Prijemom neke zemlje
u SE, građani te zemlje dobijaju mogućnost da svoja prava zastupaju pred
još jednom sudskom instancom - Evropskim sudom za ljudska prava.
Zakasnelo ubrzanje u skupštini
Ukidanju vanrednog stanja prethodila je ne samo dugotrajna
istraga oko ubistva premijera Zorana Đinđića već i prilično ubrzana (nadajmo
se ne i zbrzana) zakonodavna aktivnost. Tako je ukinut član 39 Zakona
o saradnji sa tribunalom u Hagu kojim je, faktički, bila onemogućena saradnja
sa Hagom u vezi sa optužnicama podignutim posle usvajanja ovog zakona.
Parlament Srbije je (i dalje bez TV prenosa) doneo neke nove i izmenio
važeći Krivični zakon čime je omogućeno da se osumnjičeni drže u pritvoru
duže nego ranije. To što je moguće zakonito zadržavanje u pritvoru do
tri meseca naišlo je na različite komentare. Od potpunog razumevanja i
podrške, do vapaja da se time drastično krše ljudska prava i odstupa od
smernica koje za zakonodavnu praksu daje Evropa. No, pooštravanje odredbi
krivičnog postupka debelo je potkrepljeno našom nesrećnom "društvenom
praksom", a i kompetencijama i lošim običajima našeg pravosuđa, očigledno
nespremnog da izađe na kraj sa vlastitom odgovornošću.
Ono što ne valja, a izgleda da je moralo da se tako uradi, jeste usvajanje
u vanrednom stanju dva medijska zakona, osnovnog - Zakona o javnom informisanju
i Zakona o telekomunikacijama. Predlog Zakona o javnom informisanju, koji
je još pre uvođenja vanrednog stanja ponuđen za javnu raspravu, dobio
je mnogobrojne primedbe stručne, posebno medijsko-novinarske javnosti.
Ovaj predlog je vladina kompilacija dva nacrta zakona koji su bili označeni
kao "novinarski" i kao "ekspertski". Taj tekst je,
po mišljenju većine koji su sa predstavnicima vlade i međunarodnih organizacija
učestvovali u javnoj raspravi u Medija centru, veoma restriktivan u odnosu
na prava medija i novinara. Novinarska javnost je nezadovoljna ne samo
okolnošću da se ovaj važan zakon donosi u okolnostima vanrednog stanja
već i time što su usvojeni oni amandmani na predlog zakona kojima se još
više država meša u medijsku sferu (kao što je amandman DSS da država ima
svoju novinsku agenciju).
Neozbiljnost institucija države dovela je ne samo do zbrzavanja u donošenju
medijskih zakona već i do skandaloznog kršenja zakona u kojem se jasno
kaže da se sve kandidature za Savet Agencije za radio-difuziju moraju
obelodaniti najmanje mesec dana pre glasanja o kandidatima. Kandidature
Vladimira Cvetkovića i Nenada Cekića objavljene su istog jutra kada je
o njima trebalo da se glasa! No, na to se nadležni nisu obazirali, a zašto
bi i tako izabrani kandidati! Doduše, protestovali su ANEM, NUNS i Spektar
tražeći da se ponovi izbor za Savet. U stvari, propusta oko ovog izbora
bilo je još letos na samom početku procedure konstituisanja. Upućenima
je poznato da je Skupština Srbije pozive za glasanje o kandidatima slala
faksom, često na pogrešne telefone koji više nisu mogli nikoga pozvati.
Tako su neki ovlašćeni predlagači odmah izgubili šansu da predlože svoje
kandidate, čime se niko nije bavio.
Komesarske komisije
Medijima probleme ne stvara samo neažurnost Skupštine
Srbije i ambicije poslaničke većine već i izvesni gospodin Vladimir Popović,
koga svi zovu Beba. Poznat kao nekadašnji šef vladinog Biroa za komunikacije,
on se odnekud, odmah po ubistvu Zorana Đinđića, pojavio u javnosti posle
dužeg vremena. Prvo u Urgentnom centru, a zatim uveče na brifingu u vladi,
zajedno sa potpredsednikom vlade Žarkom Koraćem. Odmah po uvođenju vanrednog
stanja.
Beba je izgleda više ribao nego brifovao urednike
pa su i oni smogli snage da priupitaju odakle on, pa čak i to šta
ga je vladi preporučilo da se onda on preporuči medijima, a sve radi
boljeg razumevanja vladinih poteza. Svima je i ranije bilo jasno da
gospodin Beba svoj posao obavlja izuzetno proizvoljno bar kada su
u pitanju dobri običaji u odnosima vlasti i medija. Njegovim povratkom
u javnost (u kojoj, u stvari, nikada na pravi način i nije bio |
|
 |
prisutan) stvari sa medijima su se još
više pogoršale. Neki urednici su prestali da odlaze na brifinge u
vladu, a čule su se i primedbe da se od tamo dobijaju pogrešne informacije
(koje su u uslovima vanrednog stanja jedina "istina"). Sve
se još nekako trpelo dok nije pukla bruka - gospodin Beba je napao
urednicu VIN-a Gordanu Sušu jer se u svojoj emisiji - intervjuu sa
Nebojšom Čovićem - raspitivala o njegovom statusu.
Ako bude pameti, tj. samokritičnosti, vlada će gospodina Popovića
sada uputiti na definitivno odmaranje od teškog posla rada na njenom
imidžu. Ukoliko ne želi da upropasti i ono što je sama, bez njega,
uradila kako valja. |
 |
Ka budućnosti
Kakva je veza između posete američkog državnog sekretara
Kolina Pauela i užurbanosti vlasti da unapredi saradnju sa Haškim tribunalom
nije poznato javnosti. Niko se, uostalom, ne bi time hvalio. Sadržaj razgovora
sa našim najvišim državnim zvaničnicima sveo se na protokolarne izjave
o podršci SAD kursu reformi koji nastavlja Živkovićeva vlada itd. Ta misterioznost
naših službi informisanja dovela je do toga da se u delu medija naveliko
nagađa o tome, pa spekulacije idu do toga da je SCG pristala da se ovde
stacionira jedan kontingent američkih vojnika iz NATO-a. Neki političari
tvrde da Hag uopšte nije bio tema, ali je i odlazak Mihajlovića i Svilanovića
na razgovore u Tribunal (koji je prethodio dolasku Pauela) znak da je
sve ostalo po starom: možda ima manje pritisaka ali je zato ovde postalo
dovoljno jasno da saradnja sa Hagom pomaže i raščišćavanju ovdašnjeg podzemno-političkog
haosa koji je utemeljen još u ratovima u bivšoj Jugoslaviji. Tribunal
se pojavio ne samo kao neprekoračiva stepenica za evropske integracije
nego i kao najbolji i najsigurniji način da se raščisti sa ostacima Miloševićevog
režima, ali i da se dođe do važnih informacija o njegovom funkcionisanju,
akterima i putevima novca bez kojeg ničeg ne bi bilo. Za Miloševića se,
pokazale su i najnovije istrage u Srbiji, radilo uvek za jasnu ili izbrojivu
nagradu. Sve je bilo isplativo. Pokazalo se i to da je Milošević za ubistva
plaćao milione, a da su i neki radnici sadašnje BIE svesno učestvovali
u ubistvu premijera Đinđića - za hiljadu i nešto više evra.
Novina u saradnji sa Hagom je inicijativa srpskog establišmenta da se
ovde procesuiraju optuženi za ratne zločine, kako oni koji su već optuženi
pred Tribunalom, tako i oni koji bi bili procesuirani na osnovu domaćih
zakona koji se pripremaju. U vezi sa tim iz MUP-a Srbije i od samog ministra
Mihajlovića upućeni su pozivi optuženima za zločin u Ovčari, Šljivančaninu
i Radiću, da se pojave, a da će im srpska vlast omogućiti da se, naoružani
najboljim dokazima iz najnovijih istraga, odbrane od optužbi.
Kao da je i naša diplomatija krenula u ofanzivu onoliko koliko joj to
mogućnosti dozvoljavaju. Svilanovićeva poseta Pekingu i Moskvi, ako nema
toliki politički značaj, mogla bi imati makar malu ekonomsku korist.
|