Stranke pod lupom
Smanjenje enormnog broja od 250 stranaka
i kontrola tokova novca u sferi politike
Koje slojeve zastupaju političke partije?
Podatak da je kod nas registrovano čak 250 stranaka stvara ne malu konfuziju.
Moglo bi se govoriti o svojevrsnom buvljaku svakojakih ideja teško prepoznatljivih
kojem političkom polu pripadaju - levici, desnici ili pak centru. Najavljeni
zakoni o političkim partijama i njihovom finansiranju dovešćce do smanjenja
broja stranaka, gašenja manjih i ukrupnjavanja većih, što može inicirati
ubrzanje preko potrebnog jasnijeg profilisanja pojedinih stranaka ili
koalicija koje su danas pre rezultat trgovine ispod žita, po sistemu ja
tebi ti meni, nego zajedničkog pristupa problemima. Novi nacrt zakona
o političkim partijama, koji je pripremilo Ministarstvo državne uprave
i lokalne samouprave, predvida najmanje hiljadu sudski overenih potpisa
gradana za registraciju političke stranke, ali i sve postojeće stranke,
uključujući parlamentarne, morale bi na ovaj način da potvrde svoj status,
a za to bi im bio ostavljen rok od šest meseci.
Takode je pojacana zabrana političkih stranaka u ustanovama i preduzećima
time što se kao razlog zabrane uvodi i povreda pravila da politička stranka
može da deluje isključivo na teritorijalnom principu.
Kada je pak rec o finansiranju političkih stranaka, predviđa se objavljivanje
njihovih godišnjih izveštaja u Službenom glasniku, tako da ce građani
u svakom trenutku moći da znaju ko je finansirao određenu partiju, kada
i u kom iznosu. Ukidanjem anonimnih donacija, što je takode novina, sprečava
se mogućnost pranja novca, jer kako sada stvari stoje anonimni donator
može lako prebaciti stranci prljav novac da ga ona troši, a za uzvrat
stranka može namestiti neki posao preko kojeg donator može zaraditi iste
pare koje je dao, ali ovoga puta na legalan način. Uvodi se i zabrana
da stranku finansira preduzeće koje ima javni kapital. A parlamentarne
stranke će se finansirati iz budžeta iz kojeg ce se takođe odvajati jednaka
suma za izbornu kampanju kako bi se obezbedila ravnopravnost svih partija
koje učestvuju u izbornom procesu.
I pored toga što proces svođenja političke scene na relevantne i programski
izdiferencirane partije neće biti ni lak ni brz, kao što pokazuju tranziciona
iskustva drugih zemalja, najavljeni zakoni predstavljaju prvi rez neophodan
da bi se uveo red u ovu sferu javnog života, stranke "disciplinovale"
i sami akteri uozbiljili.
Zbogom oružje?
Za nešto više od mesec dana građani Srbije
predali su vlastima oko 40 000 komada oružja među kojima je bilo i oko
12 000 zolji, bombi i drugih eksplozivnih sredstava. Ovaj je podatak ostao
nekako skrajnut u medijima, valjda zato što su uvek u prvom planu bili
impresivni podaci o hvatanju oko osam hiljada kriminalaca i otkrivanju
ubica Zorana Đinđića i Ivana Stambolića.
Skupljanje oružja zaslužuje posebnu pažnju ne samo u statističkom nego
i u društvenom smislu. Što se tiče ovog prvog, eksperti će, svakako, izračunati
koliko bi se vojnih jedinica, pa čak i divizija moglo opremiti od ovolike
silne količine ubojitih sredstava. Može se samo zamisliti kakva bi potencijalna
opasnost od krvoprolića nastala da je pučistima, posle ubistva Đinđića,
uspelo da izazovu haos u Srbiji. Govorimo o potencijalnoj, mada bi tačnije
bilo ukazati na verovatnu mogućnost, jer su u narodu još duboke i nezalečene
traume iz rata, a veoma je raširena i sklonost naših ljudi da međusobne
pizme i stare račune rešavaju oružanom silom.
Što se tiče društvenih konsekvenci, ili onoga što se naziva mentalitetom,
rezultati se za sada mogu samo naslućivati. Ono što je očigledno to je
činjenica da je posle toliko vremena kada je oružje bilo jače od zakona,
sada prvi put zakon jači od oružja. Niko pri tom nije naivan da misli
kako i dalje nema skrivenog oružja u narodu, ali sve ovo što se za ovih
mesec dana dogodilo uliva nadu da se Srbija polako udaljava od one "barutane"
koja lako i na mah eksplodira čim izbiju kriminalni porivi ili proključaju
političke i nacionalne strasti.
|