NATO: opasnost po svetski mir
Po zvaničnoj mitologiji, između 1945 (ili 1946) i 1989 (ili 1991), SAD i SSSR su se neprekidno konfrontirale - politički, vojno, a pre svega, ideološki. Ovo je nazivano „hladnim ratom”. Ako je to i bio rat, reč koju treba podvući je „hladan” pošto se dve sile , u čitavom ovom periodu,nikada nisu angažovale, u bilo kakvoj direktnoj vojnoj akciji, jedna protiv druge.
Bilo je, međutim, nekoliko institucionalnih odraza ovog hladnog rata, ali su svaki put SAD, a ne SSSR preduzimale prvi korak. Godine 1949, tri zapadne zemlje, koje su okupirale Nemačku, kombinovale su svoje zone da bi stvorile Saveznu Republiku Nemačku kao državu. Sovjetski Savez je odgovorio restilizujući svoju zonu, kao Nemačku Demokratsku Republiku.
Godine 1949, dvanaest država je stvorilo NATO. 5 maja 1955, tri zapadne sile službeno su završile sa vojnom okupacijom SR Nemačke, priznajući je kao nezavisnu državu. Posle četiri dana, ta država je primljena u članstvo NATO. U odgovoru na ovo, SSSR su formirale Organizaciju Varšavskog pakta, i uključile NDR kao jednog od njegovih članova.
Pakt kojim je uspostavljen NATO, pretpostavljao je njegovu primenu samo unutar Evrope. Jedan od razloga je bio da zapadnoevropske zemlje još imaju kolonije izvan Evrope i da ne žele da dozvole da se bilo ko direktno meša u njihove političke odluke ,koje se tiču ovih kolonija. Momenti naizgled napetog sukoba između dve strane - blokada Berlina, kubanska raketna kriza – svi su se završavali ostajanjem u status quo. Najvažnije pozivanje na pakt o osnivanju radi angažovanja u vojnoj akciji bilo je kada su se SSSR angažovale tamo gde su videle opasnost po sebe, unutar svoje zone, u događajima u Mađarskoj 1956, Čehoslovačkoj 1968, u Poljskoj 1981. SAD su intervenisale politički, pod sličnim okolnostima, poput potencijalnog ulaska italijanske komunističke partije u italijansku vladu.
Ovaj kratak pregled pokazuje stvarni cilj hladnog rata. Hladni rat nije trebalo da transformiše političku realnost druge strane (osim u nekom trenutku veoma daleko u budućnosti). Hladni rat je bio mehanizam i jedne i druge strane da drže svoje satelite pod kontrolom, dok se održava de facto sporazum dve sile o njihovoj dugoročnoj podeli sveta na dve sfere, jedna trećina SSSR-u, a dve trećine SAD. Svaka strana je dala prioritet garanciji da neće koristiti vojnu silu (posebno nuklearno oružje) protiv one druge. Ovo je postalo poznato kao garancija protiv „međusobnog uništenja”.
Kolaps SSSR u dve faze - povlačenje iz istočne Evrope 1989 i formalni raspad SSSR 1991 – trebalo je da označi, u teoriji, kraj bilo kakve funkcije za NATO. Doista, dobro je poznato da, kada se predsednik SSSR Mihail Gorbačov složio sa pripajanjem Istočne Nemačke Zapadnoj Nemačkoj, dobio je obećanje da neće biti uključivanja zemalja Varšavskog pakta u NATO. Ovo obećanje je prekršeno. NATO je preuzeo potpuno novu ulogu.
Posle 1991, NATO je sebe nagradio ulogom svetskog policajca kad god proceni da su prikladna politička rešenja svetskih problema. Prvi veliki postupak ovog tipa dogodio se u sukobu Kosovo-Srbija, u kome je američka vlada dala svoju podršku uspostavljanju države Kosovo i promeni režima u Srbiji. Ovaj postupak praćen je i drugim takvim – u Avganistanu 2001, za zbacivanje talibana, u Iraku 2003 za promenu režima u Bagdadu, 2014 za borbu protiv islamističke države (ISIS) u Iraku i Siriji, i 2013-2014 za podršku tzv. prozapadnim snagama u Ukrajini.
U stvari, ispostavilo se da za SAD nije lako da NATO koriste same. S jedne strane, bilo je različitih opiranja država članica NATO u vezi sa preduzetim akcijama. S druge strane, kada se NATO formalno umešao, kao što je slučaj sa Kosovom, američka vojska se našla ograničenom, sporim političkim odlučivanjem o vojnoj akciji.
Dakle, zašto širenje NATO umesto njegovog raspuštanja? Ovo ponovo mora da ima veze sa unutrašnjom evropskom politikom i željom SAD da kontroliše svoje pretpostavljene saveznike. Za vreme Bušovog režima, tadašnji sekretar odbrane Donald Ramsfeld govorio je o „staroj” i “novoj” Evropi. Pod starom Evropom on je posebno ciljao na francusko i nemačko opiranje da se slože sa strategijom SAD. Video je kako se zapadnoevropske zemlje izvlače iz svojih veza sa SAD. Njegovo viđenje je, u stvari, bilo tačno. U odgovoru na to, SAD su se nadale da će potkresati krila zapadnim Evropljanima uvođenjem istočnoevropskih država u NATO, koje su smatrale pouzdanijim saveznicima.
Sukob oko Ukrajine osvetljava opasnost od NATO. SAD su nastojale da stvore nove vojne strukture, očigledno usmerene protiv Rusije, pod maskom suprotstavljanja pretpostavljenoj iračkoj pretnji. Kako se ukrajinski sukob odvijao, tako je ponovo oživljavan jezik hladnog rata. SAD koriste NATO da pritiskaju države zapadne Evrope da se slože sa antiruskim akcijama. A unutar SAD, predsednik Barak Obama je pod teškim pritiskom da uradi nešto „žestoko” protiv ruske pretnje Ukrajini. Ovo se kombinuje sa širokim odbijanjem u američkom kongresu bilo kakvog dogovora sa Irancima u vezi sa nuklearnim razvojem. Snage, u SAD i zapadnoj Evropi, koje nastoje da izbegnu vojnu glupost, rizikuju da se nađu usred ratne katastrofe. NATO, i ono što on danas simbolizuje, je ozbiljna opasnost, jer predstavlja prisvajanje prava zapadnih zemalja da se mešaju svuda u ime zapadnjačkih tumačenja geopolitičke stvarnosti. Ovo može samo voditi u dalji, izuzetno opasan sukob. Odustajanje od NATO-a kao strukture bio bi prvi korak ka zdravoj pameti i opstanku sveta.<
Imanuel Volerstin
Komentar br. 389, 15 novembar 2014.
Prevela Borka Đurić
Povežite se