| U Srbiji nema institucionalnog 
                                      sekularizma - sve institucije od škole i 
                                      opštine do sportskih i ribolovačkih klubova 
                                      slave slavu i sa popovima ritualno seku 
                                      slavski kolač Školstvo 
                                      kao pravoslavni katihizis Jedan profesor u školi 
                                      smatra neprimerenim to što je nastavnik 
                                      islamske veronauke priredio školski izložbeni 
                                      pano s crtežima i fotografijama džamija. 
                                      Kritički nastrojeni kolega se poziva na 
                                      laičko stanovište prema kojem je nedopustivo 
                                      da se u državnoj građanskoj školi ističu 
                                      religijski simboli i promoviše kultura teističkog 
                                      veovanja. Nisam se složio sa gore iznetim mišljenjem 
                                      s iz tri razloga.
 Prvo, sekularno ustrojstvo obrazovanja je 
                                      već narušeno samim tim što je religija infiltrirana 
                                      u nastavne programe kao školski predmet 
                                      pod nazivom veronauka, a čiji je obrazovno-vaspitni 
                                      cilj da deca postanu pravoslavci, katolici 
                                      ili muslimani. Religija kao filozofija života, 
                                      ideologija jedne civilizacije ili folklor 
                                      određenog etnosa, ne može izostati iz laičkog 
                                      obrazovnog procesa, ali u tom slučaju ona 
                                      ima svoje mesto u nastavi istorije, filozofije, 
                                      književnosti i umetnosti.
 Drugo, školski izložbeni pano s naslikanim 
                                      ili fotografisanim džamijama, ali i crkvama 
                                      ili sinagogama, nije u suprotnosti s prosvetnom 
                                      politikom obrazovno-vaspitnog laicizma ukoliko 
                                      se religijskim građevinama pristupa estetski, 
                                      što ulazi u domen nastave likovne kulture, 
                                      ili folklorno-istraživački, a što pripada 
                                      nastavi istorije. Pedagoška zloupotreba 
                                      nastaje samo onda kada se u sekularnoj školi 
                                      božansko i verujuće koristi u propagandne 
                                      religijske svrhe.
 Treće, srbijanska škola je samo deklarativno 
                                      svetovna, a suštinski je zapravo svetosavska, 
                                      te je u tom smislu bespredmetno raspravljati 
                                      nije li nacrtana džamija na izložbenom panou 
                                      povredila laički karakter škole. Naprotiv, 
                                      likovna pojava minareta se ne uklapa u sveopštu 
                                      pravoslavnu poduku kojoj su izloženi učenici 
                                      srbijanskih osnovnih škola. Pritom ne mislim 
                                      na crkveno-prosvetni Dan svetog Save koji 
                                      se poslednjih dvadeset godina svečano obeležava 
                                      kao školska slava. Savindan je samo paradna 
                                      metafora sveopšte obrazovne katehizacije, 
                                      tj. poučavanja u pravoslavnoj veri, a koja 
                                      se sprovodi u državnim laičkim školama.
  
                                      Srpska škola je svetosavska! Temelj obrazovnog sistema 
                                      čini nastava maternjeg jezika, zato što 
                                      se kroz jezičku poduku stiče pismenost, 
                                      razvija mišljenje i podstiče kritički duh. 
                                      Iz tog razloga nastava maternjeg jezika 
                                      dobija najveći nedeljni broj školskih časova. 
                                      Kako je srpski jezik ekavskog izgovora i 
                                      ćiriličkog pisma službeni jezik školske 
                                      nastave na teritoriji Republike Srbije, 
                                      s izuzetkom vojvođanskih škola na mađarskom 
                                      jeziku, za sve osnovce su propisane istovetne 
                                      čitanke. I umesto da se srbijanske čitanke 
                                      ponude srbijanskim osnovcima, u upotrebi 
                                      su – srpske čitanke! Svojom tekstualnom 
                                      građom i pratećim ilustracijama, aktuelne 
                                      čitanke od petog do osmog razreda, u izdanju 
                                      Zavoda za udžbenike i nastavna sredstva 
                                      u Beogradu, imaju ulogu, stručno a starinski 
                                      rečeno, katehizmusa, tj. udžbenika o osnovama 
                                      hrišćanske vere. I to ne o hrišćanstvu u 
                                      opštem smislu, pa niti o istočnom hrišćanstvu 
                                      iliti pravoslavlju, nego o svetosavlju, 
                                      kao etno-folklornom pravoslavlju.Uvod u hrišćansku veru, u čitanci za peti 
                                      razred (izdanje iz 2007. godine), započinje 
                                      poetski, kroz narodnu pesmu Sveti Savo (str. 
                                      160), a koja opeva kako su se „gospoda rišćanska“ 
                                      raspravljala kod „bijele crkve Gračanice“ 
                                      kud se dede blago velikog župana Stefana 
                                      Nemanje. Tu se obrete Savo da im objasni 
                                      kako je blago upotrebljeno da se izgradi 
                                      druga nemerljiva vrednost, tj. tri crkve 
                                      – Hilandar, Mileševa i Studenica. U učeničkom 
                                      zadatku „proučimo, tumačimo“, od vaspitanika 
                                      se traži da podvuku ono šta je posebno lepo 
                                      u pesmi, i odgovore „zašto se Nemanja sačuvao 
                                      u narodnom pamćenju kao darodavac ma-nastira“(str. 
                                      161). Sledi zadatak „ponovimo, zapamtimo“, 
                                      u kojem se učeničkoj memoriji preporučuje 
                                      sledeće: „Manastiri su čuvari tradicije 
                                      i srpskog imena, vekovna središta naše kulture, 
                                      prosvete i pismenosti.“ (str. 162)
  
                                      Metodi invazivne hristijanizacije Ono što je bila tek diskretna kateheza u petom 
                                      razredu, u šestom razredu postaje prava invanzivna 
                                      hristijanizacija. U čitanci namenjenoj dvanaestogodišnjacima 
                                      (izdanje iz 2008. godine), od ukupno pet nastavnih 
                                      dosjea tri su u znaku pedagoške svetosavizacije. 
                                      Tako 
                                     
                                       
                                        | dosje „Mudrost 
                                            svetom vlada“ otvara poema Sveti Sava 
                                            Vojislava Ilića Mlađeg (str. 72), 
                                            u kojoj pesnik dočarava trenutak kada 
                                            je dečak Rastko došao na vrata hilandarskog 
                                            manastira sa željom da se zamonaši 
                                            i odbaci dobra zemaljskog života zarad 
                                            nebeskog prosvetljenja i spasenja. 
                                            U vezi s pesmom, učenici dobijaju 
                                            sledeći zadatak: „Podseti se ko je 
                                            Sveti Sava u kulturnoj istoriji srpskog 
                                            naroda. Obrazloži šta je za tebe najuzbudljivije 
                                            i najzagonetnije u ispovesti dečaka 
                                            Rastka“ (str. 73); i pitanje za razmišljanje: 
                                            „Kako razumeš suštinu svetosavskoga 
                                            nasleđa podarenog srpskom narodu?“ 
                                            Slede stranice lirskog poleta Desanke 
                                            Maksimović u pesmi Savin monolog (str. 
                                            74-75), i zadatak za učenike da zabeleže 
                                            svoja razmišljanja u pismenom sastavu 
                                            pod naslovom „Prezreo sam carske dvore, 
                                            carsku krunu i porfiru, i sad evo 
                                            svetlost tražim u skromnome manastiru“ 
                                            (str. 75). S pravoslavne lirike šestaci prelaze 
                                            zatim na srpsku biblijsku epiku. Epska 
                                            narodna
 |  |  |   
                                        | Darija 
                                            S. Radaković,  
                                            Psihologija svinje - dvorski poeta
 |   
                                        |  |  Kneževa večera, o mitskoj svečanoj večeri 
                                      u noći uoči Kosovskog boja, tek je još jedan 
                                      povod za hrišćanske kontemplacije učenika 
                                      dvanaestogodišnjaka: „Po čemu kneževa večera 
                                      podseća na Hristovu tajnu večeru s apostolima 
                                      uoči dana njegovog stradanja?“ (str. 129) 
                                      I kad knjeginja Milica ne uspe da zadrži nijednu 
                                      mušku glavu na pustom dvoru u Kruševcu, jer 
                                      svi srpski junaci odoše u boj na Kosovo polje, 
                                      što je opevano u pesmi Car Lazar i carica 
                                      Milica (str. 90-92), školarcima se nameću 
                                      sledeća nastavna pitanja: „Koja je među slikama 
                                      sa bojišta najupečatljivija? Zašto? Ko je 
                                      i čime zaslužio trajni spomen u srpskom narodu?“ 
                                      (str. 93) Epska pesma Propast carstva srpskoga (str. 
                                      94-95), u kojoj se sveti Ilija, u obličju 
                                      sokola, predskazuje knezu Lazaru i donosi 
                                      mu poruku od Bogorodice da se odluči da li 
                                      će se privoleti carstvu nebeskome ili carstvu 
                                      zemaljskome, služi za mentalno maltretiranje 
                                      dvanaestogodišnjaka pitanjem „kako razumeš 
                                      ideju o carstvu nebeskome“ (str. 135). Posle 
                                      čitanja horor epike Smrt majke Jugovića (str. 
                                      136), nedužni vaspitanik mora da odgovori 
                                      na sledeća pitanja: „Koji su ti se moralni 
                                      problemi nametnuli dok si čitao pesme o Kosovskom 
                                      boju? Kako su kosovski junaci i njihova opredeljenja 
                                      uticali na tvoja rodoljubiva osećanja? Šta 
                                      je u pesmama o Kosovskom boju u idejnom smislu 
                                      još uvek živo za savremenog čitaoca? Kojim 
                                      te je saznanjima i osećanjima obogatila narodna 
                                      epska lirika?“ (str. 137-138)
  
                                      Bećkovićeva biblijska 
                                        epika I tu nije kraj mitskim 
                                      zamajavanjima u čitanci za šesti razred. 
                                      Odabrani odlomak iz štiva Matije Bećkovića 
                                      Kosovo – najskuplja srpska reč (str. 139) 
                                      treba da poduči decu tome da iako su brojni 
                                      likovi iz narodne epske poezije o Kosovskom 
                                      boju zapravo izmišljeni, „postoji onaj koji 
                                      ih je stvorio, a to je srpski narod“; pa 
                                      da su i postojali ti junaci, „ne bi bili 
                                      tako sveti, ni toliko hrabri, ali je toliko 
                                      hrabar i tako svet njihov tvorac“ (str. 
                                      139). Trudim se da pojmim kakvu to zbrku 
                                      stvara u glavi malog Srbina. Pedagoški mi 
                                      je još izazovnije da dokučim kako intelekt 
                                      bošnjačkog deteta obrađuje sledeće naturene 
                                      informacije: „Epske narodne pesme koje si 
                                      pročitao svedoče o junačkoj prošlosti srpskog 
                                      naroda. Mogao si da se uveriš da tvoji preci 
                                      nisu bili samo junaci, već i plemeniti ljudi 
                                      koji su čuvali dostojanstvo i ponos svakog 
                                      čoveka. Sve je to tvoje nasleđe.“ (str. 
                                      173)S mitske epike, povratak na religijsku liriku. 
                                      Još jedna pesma Desanke Maksimović – O poreklu 
                                      (str. 146), iz religijski intonirane zbirke 
                                      Tražim pomilovanje, podučava decu da to 
                                      ko smo znamo „po zvonu što sa zadužbina 
                                      nemanjićkih peva“, i da imamo „svetitelja 
                                      za oca i deda“. Autorka čitanke koja je 
                                      obavezna i za prostor srbijanskog Sandžaka, 
                                      nadahnuta pesnikinjim pravoslavnim lirizmom 
                                      podučava srbijansku nejaku školsku mladež, 
                                      dakle i bošnjačku decu: „Pesma kazuje o 
                                      poreklu svakog Srbina, dakle, svih nas. 
                                      Razmisli šta o tebi govore zvona sa nemanjičkih 
                                      zadužbina. Seti se svetog Save i nasleđa 
                                      koje nam je ostavio. Razmisli o svom poreklu 
                                      na osnovu ove pesme naše velike pesnikinje. 
                                      Koliko i kako i sam jezik kojim govoriš 
                                      i književnost koju voliš pružaju razloge 
                                      da se dičiš svojim poreklom?“(str. 147)
  
                                      Čitanka kao pravoslavni 
                                        slovar Rodoljubiva potpisnica 
                                      školskog udžbenika ni jednog trena ne gubi 
                                      iz vida da čitanka predstavlja pravoslavni 
                                      slovar. „Šta manastiri i crkve predstavljaju 
                                      u duhovnom nasleđu srpskog naroda?“ – pita 
                                      ona sugestivno učenike, i iznuđuje od mlađeg 
                                      maloletnika etničko-versku identifikaciju 
                                      navodeći ga da se priseti svih svedočenja 
                                      iz poezije i istorije o vlastitom nasleđu: 
                                      „Seti se svih tih svedočenja, i prizovi 
                                      ih i okupi u sebi, pa dokaži da znaš ko 
                                      si.“ (str. 147) Ovaj pravoslavni katihizis, eufemistički 
                                      nazvan čitanka za šesti razred, svoju tekstualnu 
                                      građu u svrhe svetosavizacije i hristinizacije 
                                      pedagoški po-dupire brojnim ilustracijama: 
                                      freska Bogorodica iz Mileševe (str. 36), 
                                      freska Sveti Sava iz manastira Mileševa 
                                      (str. 74), detalj s ikone Vavedenje Bogorodice 
                                      iz Hilandara (str. 89), freska ktitorska 
                                      kompozicija iz Ravanice (str. 129), sačuvana 
                                      polovina ikone Sveti Teodor iz Hilandara 
                                      (str. 131), ikona Sveti Đorđe (str. 135), 
                                      freska Arhanđel Mihajlo „iz crkve Svete 
                                      Sofije u Istanbulu“ (str. 140-141), Beli 
                                      anđeo iz manastira Mileševa (str. 144-145), 
                                      freska Sveti Simeon iz Studenice (str. 146), 
                                      fotografija manastira Studenica (str. 147), 
                                      ikona Sveti ratnici iz Hilandara (str. 173).
 I aktuelna čitanka za sedmi razred (izdanje 
                                      iz 2009. godine) nudi učenicima već odomaćene 
                                      ilustracije: ikona Sveti Pavle iz Hilandara 
                                      (str. 56), Sveti Sava i Sveti Simeon iz 
                                      Studenice (str. 58), freska Loza Nemanjića 
                                      iz Pećke patrijaršije (str. 69), detalj 
                                      freske Sveti Sava iz Mileševe (str. 78), 
                                      ikona Bogorodica Odigitrija iz Hilandara 
                                      (str. 79), reprodukcija stranica iz Miroslavljevog 
                                      jevanđelja (str. 82), freska Arhanđel Mihajlo 
                                      iz Sopoćana (str. 135), Četvorojevanđelje 
                                      iz Hilandara (str. 142), Beli Anđeo iz Mileševe 
                                      (str. 146), freska apostol Jovan iz Sopoćana 
                                      (str. 204), te fotografije manastira Manasija 
                                      (str. 109), Hilandar (str. 111) i Mileševa 
                                      (str. 147). Da su ilustracije u čitanci 
                                      primerene njenom sadržaju dokazuje sama 
                                      tekstualna građa propisana nastavnim programom. 
                                      Izbor iz spisa svetog Save niže se na str. 
                                      59-64, slede pesme o svetom Savi (str. 68-71), 
                                      te narodne legende (str. 72) i narodne priče 
                                      o prvom srpskom svecu (str. 73-75).
  
                                      „Nema drugog puta do 
                                        svetosavskog“ U obradi crkveno-srpskog 
                                      štiva u sekularnim školama se od učenika 
                                      traži da razmisle „kako je srpski narod 
                                      shvatio značaj svojih duhovnih prestonica 
                                      i pesmom svedočio o svetosti takvog zadužbinarstva 
                                      svojih vladara“ (str. 69), da obrazlože 
                                      „zašto je sveti Sava zauvek neugasivi svetionik 
                                      srpskom narodu“ (str. 78), ali i da odgovore 
                                      na sledeća pitanja: „Ko je ktitor manastira 
                                      Studenica? Šta ona predstavlja u istoriji 
                                      srpskog crkvenog graditeljstva i umetnosti 
                                      uopšte? Šta je Studenica postala za srpski 
                                      narod tokom osam vekova svoga postojanja? 
                                      Koliko je crkava bilo u sastavu manastirskog 
                                      kompleksa, a koliko ih je danas?“ (str. 
                                      67) Učenik trinaestogodišnjak mora da zna 
                                      „zašto je Sveta Gora značajna za istoriju 
                                      srpskog naroda“ (str.112), da „sažeto objasni 
                                      značaj Miroslavljevog jevanđelja za srpsku 
                                      kulturu i pismenost“ (str. 116), ali i da, 
                                      povodom pesme Obraćanje Svetom Savi Slobodana 
                                      Rakitića (str. 79), odgovori na sledeće 
                                      pitanje: „Kakav utisak na tebe i svakog 
                                      čitaoca ostavlja takvo sveopšte i naglašeno 
                                      prizivanje Svetog Save?“ U čitanci za sedmake nije izostala ni pedagoška 
                                      štetočina zvana Matija Bećković. U tekstu 
                                      naslovljenom Sveti Sava je zasnovao srpskog 
                                      čoveka, srpski akademik zapisuje: „Srbi 
                                      su, kaže narodna priča, do svetog Save – 
                                      hladno gvožđe kovali. On ih je naučio da 
                                      ga usijaju, ali im je još više usijao srce 
                                      za krst časni i veru pravoslavnu. Upravio 
                                      nam je stope, ali i duh, prekstio mleko 
                                      da bude belo, ali i dušu da ne bude crna.“ 
                                      (str. 80) Sveti Matija od Srpske akademije 
                                      prisutan je i u čitanci za osmi razred (izdanje 
                                      iz 2010. godine). U poemi Priča o svetom 
                                      Savi (str. 122-123), ovaj pesnik nad pesnicima 
                                      podučava srpčad da se krste sastavivši tri 
                                      prsta i da idu „Savinim stopama“, jer „drugog 
                                      puta i nema“. (str. 123) Dve autorke ovog 
                                      bukvara pravoslavlja za osmi razred, a popularno 
                                      nazvanog „čitanka“, preporučuju učeniku 
                                      završnog razreda da „potraži Savin lik na 
                                      freskama srpskih manastira“ (str. 123) i 
                                      da upozna Savino književno delo, jer: „Tako 
                                      ćeš Savinim tragovima ići ka Savinom vrhu, 
                                      kao toliki pre tebe“ (str. 123).
 Da se na nastavnu poduku u srbijanskim školama, 
                                      a koja je u ovim novinskim stupcima izložena 
                                      kroz analizu udžbenika maternjeg jezika, 
                                      oslanjaju i vannastavne stvaralačke aktivnosti, 
                                      dokazuju aktuelni đački konkursi na nivou 
                                      Srbije. Sedmi konkurs za literarne radove 
                                      ima sledeće zadate teme: Guslar mi je pripovedao, 
                                      Maternja melodija svetog Save, Kad frula 
                                      zasvira i kolo zaigra, Na Đurđevdan tuga 
                                      iz Srbalja veje, Moje srce kuca za Kosovo, 
                                      Moj krstić oko vrata, Molitva. Četiri preostale 
                                      teme samo su na prvi pogled anacionalne 
                                      i nereligijske: Majka je ključ naše tajne, 
                                      U snu sam čuo glas, Ispovest jedne devojčice, 
                                      Reči nisu dovoljne.
  
                                      Užeži šćeri kandilo Ako biste radije da reči 
                                      zamenite slikarkim potezom, tu je sedmi 
                                      konkurs za likovne radove na sledeće zadate 
                                      teme: Kad frula zasvira i kolo zaigra; Užeži, 
                                      ćerko, kandilo; Kad reč postane slika, i 
                                      (nadajmo se ipak tome da je tako) dve neideološke 
                                      teme: Na talasima uspavanke i Melodije mog 
                                      detinjstva. Da su i među melodijama ipak 
                                      najdraže one crkveno-pravoslavne otkriva 
                                      nam peti konkurs za etnomuzikološke i muzičke 
                                      zapise dece i učenika osnovnih i srednjih 
                                      škola. Zadate teme za sakupljanje etnomuzičke 
                                      građe su: obredne pesme – božićne, đurđevdanske, 
                                      uskršnje, spasovske, dodolske; običajne 
                                      pesme – nazdravice i zdravice; porodične 
                                      pesme – uspavanke; sedeljačke – pesme koje 
                                      se pevaju na sedeljkama i prelima; posleničke 
                                      pesme – kopačke, kosačke, žetelačke, čobanske. 
                                      Naslovna tema objedinjenog sedmog literarnog 
                                      i likovnog konkursa i petog etnomuzikološkog 
                                      konkursa glasi „Maternja melodija i obrazovanje“. 
                                      I na primeru ovog konkursa, i na primeru 
                                      čitanki od petog do osmog razreda osnovne 
                                      škole, jasno je da se u srbijanskim laičkim 
                                      školama maternjim smatra srpsko, pravoslavno, 
                                      svetosavsko. Zato je i sekularno obrazovanje 
                                      na maternjem jeziku u Srbiji zapravo svetosavsko.
  
                                      Poništavanje laičkog 
                                        obrazovanja Kao profesora i vaspitača 
                                      zabrinjava me ne to što se srpska etničko-verska 
                                      poduka sprovodi u školama koje pohađaju 
                                      deca iz bošnjačkih porodica, nego to što 
                                      se takva nastavna poduka uopšte sprovodi 
                                      u srbijanskim školama budući da se time 
                                      poništava laički karakter obrazovanja. U 
                                      Francuskoj, ustavni sekularizam definiše 
                                      školu kao sveto mesto Republike na kojem 
                                      decu uče da postanu slobodni i solidarni 
                                      građani, jednaki u pravima bez obzira na 
                                      boju kože, poreklo, kulturnu, filozofsku 
                                      ili religijsku pripadnost. Nije samo islamski 
                                      veo izgnan iz francuskih škola. Na prekor 
                                      su naišli i hrišćanski simbol raspeća i 
                                      jevrejska kapa. U francuskim školama se 
                                      2003. godine sprovodila agresivna laička 
                                      medijska kampanja s geslom: „Ni krst, ni 
                                      veo, ni kipa“. Prošle godine je u Belgiji 
                                      preporučeno profesorima da se uzdrže od 
                                      toga da javno u školama zastupaju određenu 
                                      religijsku, političku ili filozofsku orijentaciju. 
                                      Uprava Univerziteta u Hagu je, u decembru 
                                      2009. godine, odlučila da prekine raniju 
                                      praksu postavljanja božićnog drveta s obrazloženjem 
                                      da je okićena jelka suviše usko vezana za 
                                      hrišćanstvo, i da je Univerzitetu stalo 
                                      da istakne svoj internacionalni karakter. 
                                      U Velikoj Britaniji je, 17. decembra 2010. 
                                      godine, 430 ustanova Crvenog krsta dobilo 
                                      uputstvo da ne ističu nikakva božićna obeležja, 
                                      osim ukrasa koji simbolišu godišnja doba. 
                                      Iako je lord Ahmed, jedan od najuticajnijih 
                                      britanskih političara muslimana, tim povodom 
                                      izjavio da je glupo verovati kako bi britanski 
                                      muslimani mogli biti uvređeni ako se istaknu 
                                      božićni simboli, portparol Crvenog krsta 
                                      je objasnio da ta humanitarna organizacija 
                                      ne želi da bude označena kao hrišćanska, 
                                      muslimanska ili jevrejska. U Srbiji, ne samo da nema institucionalnog 
                                      sekularizma, nego gotovo sve institucije, 
                                      od lokalnih uprava do škola, i od političkih 
                                      partija do samog parlamenta, dobijaju popovski 
                                      blagoslov i slave nekog pravoslavnog sveca. 
                                      Umesto da svoje učenike podučava tome da 
                                      budu ravnopravni građani koji se slobodno 
                                      opredeljuju u skladu s načelima sekularizma, 
                                      i da postanu odgovorni pojedinci koji postupaju 
                                      prema načelima univerzalne etike humanosti, 
                                      srbijanski sekularni nastavnik je, propisanim 
                                      školskim programom, prinuđen da bude pravi 
                                      kateheta, tj. pravoslavni veroučitelj koji 
                                      školsku decu uteruje u određeni versko-etnički 
                                      identitet i kulturni obrazac. Zato učenici 
                                      završnog razreda osnovne škole, simbolički 
                                      rečeno, polažu ispit patriotske zrelosti 
                                      deklamujući pesmu Otadžbina Đure Jakšića, 
                                      a koja se završava stihom „Otadžbina je 
                                      ovo Srbina“ (str. 55).
 Da ipak ima smisla i to što se obrazovna 
                                      svetosavizacija sprovodi i nad bošnjačkom 
                                      decom, potvrdu nalazim kod Vujaklije koji 
                                      za reč kateheza, pored drugih, daje i sledeće 
                                      značenje: „poučavanje onih koji žele da 
                                      pređu u hrišćanstvo“. Nadam se da svi zainteresovani 
                                      za aktuelni objedinjeni literarno-likovno-etnomuzikološki 
                                      konkurs nisu propustili priliku da svoje 
                                      radove predaju do određenog roka jer dodela 
                                      nagrada je u danu u kom se inače održavaju 
                                      i svečani roditeljski sastanci u srbijanskim 
                                      školama – na Vidovdan.
 
 
                                       
                                        |  |   
                                        |  | Nermin Vučelj |   
                                        |  |  |