Bezobrazno bogatstvo,
platani i mostovi
Iako uz docnju valja ovde
odjaviti svetsko fudbalsko prvenstvo u Južnoj
Africi. Čast je pripala Špancima, a igru naših
upamtio sam najviše po jezičkim razbacivanjima
igrača i, posebno, selektora Radomira Antića.
Mislili su da je od učinka (veštine) na terenu
važnije patriotsko oratorstvo u medijima. Skup
najboljih loptaša sveta malo je zatamnio neke
vedete, pre svega Runija, Kaku, Mesija i portugalskog
Ronalda... i neke reprezentacije (italijansku,
francusku, englesku i argentinsku), bogami i
neke trenere (Lipija, Kapela, Dungu i onog argentinskog
cirkusanta), a sjaj je ostao samo na našem Radomiru.
Nakon kraha, Italijan Marčelo Lipi rekao je
da svu krivicu preuzima na sebe. »Tim je stigao
na ovo važno takmičenje sa teškim nogama ali
i srcem i glavom, zbog čega nije pokazao ni
delić od onoga što može. Jasno je da je to moja
greška...« Ovako govore odgovorni, a naš politikant
je posle poraza od Australije izjavio: »Fudbal
je bio nepravedan prema nama..., fudbal nas
je kaznio, a zaslužili smo mnogo više«. Šta
da kažu Holanđani! Antić se, očito, našao u
neskladu obećanog i ostvarenog i na kraju pribegao
onom čega se redovno late njemu slični. Nakon
poraza od Australije propisno je (na španskom)
izvređao urugvajskog sudiju (»Bastardo, hijo
de puta, vete a la mierda...«) i nije lepo da
nas u svetu predstavlja neko ko kao Antić palaca
jezikom. Taman bio patriota čiji je zet platio
da ne služi našu vojsku.
Nakon Bekima Fehmiua ovog
leta smo ostali bez još jednog velikana. U glavnom
gradu Austrije posle skoro dve decenije izgnanstva
umro je Bogdan Bogdanović (88) i njegov odlazak
je dobra prilika da se oni što se pitaju
– preispitaju. O Bogdanovićevom odlasku
iščitao sam prilog Latinke Perović u Helsinškoj
povelji i to je sasvim dovoljno, pogotovo
za mlađe, za sve koji bi da se valjano obaveste
o veličini i značaju ovog arhitekte, pisca i
bivšeg beogradskog gradonačelnika od 1982. do
1986. godine. »Za razumevanje života ovog jedinstvenog
srpskog intelektualca sa kosmopolitskom osnovom,
ovog retkog renesansnog stvaraoca u moderno
doba«, potrebno je više od saznanja ko je bio
i zašto je napustio Beograd. I da su odgovori
na ova pitanja »mogući bez stida i kajanja«,
kaže Latinka Perović. Posebno »za generaciju
rođenu 1993. godine, kada je Bogdanović, usred
jugoslovenskog pandemonijuma, bio primoran da
napusti Beograd!« Za generaciju koja će ove
jeseni već započeti univerzitetske studije »bez
gorčine, ali preciznosti radi – ne znači gotovo
ništa, ili znači veoma malo. A austrijska država,
posebno grad Beč, odaju visoku poštu Bogdanu
Bogdanoviću kao svom velikom sugrađaninu, kao
instituciji kulture. Krajem 1993. godine Bogdanović
je bio dobar prognozer: Bojim se za budućnost
Beograda, bojim se da Beograd više nikada, makar
se sve ovo srećno završilo, neće biti ono što
je bio. On je moralno podbacio i to mora da
se zna. Beograd nije bio na visini, na onoj
na kojoj je postojao mit o njemu«.
Otvoreno se suprotstavlja staljinističko-nacionalističkom
udaru na Osmoj sednici. Na hajku i direktne
pretnje javno odgovara: »Da sam oćutao, živeo
bih danas mirno i sramno. Ali, oćutati se nije
moglo. Šifra je bila suviše jasna«. Uz Radomira
Konstantinovića, jasna, možda još samo njemu,
navodi Latinka Perović. »Jedna
od osobina našeg primitivnog mentaliteta jeste
i porazno uskraćivanje prava na ličnost, neprihvatanje
ličnosti, naročito ako je drugačija, drugoslovna...
Ako niste, ‘naš čovek’, niste čovek uopšte.
Najzad, ne voli se ni usamljeni pojedinac...«
Prah Bogdana Bogdanovića položen je na Jevrejskom
groblju u Beogradu, kraj njegovog Spomenika
jevrejskim žrtvama fašizma, s kojim je počeo
da stvara svoju neponovljivu kulturu sećanja.
Jevrejska opština je, prvi put, odstupila od
svojih pravila: izuzela je Bogdana Bogdanovića.
Dostojan i potresan izuzetak, piše Latinka Perović.
Na drugom skupu učesnici su predstavljeni tek
imenom, bez oznaka zemalja i organizacija koje
predstavljaju, čime je, zbog učešća predstavnika
Kosova, učinjen ustupak Srbiji. Štefan File,
komesar za proširenje, na koncu je izjavio da
»među evropskom dvadesetsedmoricom nema baš
puno osnova za tvrdnje o zamoru proširenjem
EU, ni puno osnova za priče da je među zemljama
kandidatima i onima koje teže članstvu zavladala
apatija«. Možda je tako, ali od regiona se,
opšti je eho ovog samita, očekuje – završetak
procesa pomirenja, vladavina prava i rezultati
na suzbijanju korupcije.
Godinama me drži zanimanje
za Paštroviće, uzan deo crnogorske obale od
potoka kod hotela »Splendid« do Buljarice, ili
»od Babina vira do Kufina«, kako kažu Primorci,
koji po brojnim osobenostima zaslužuju da budu
(kulturna!) autonomna oblast. Prvi zapisi vode
do 1355. godine kada je car Stefan Dušan tamošnjeg
vlastelina Nikolicu Paštrovića poslao »na poslanstvo
u Dubrovnik«. Otuda i ime plemena čija se opština
pominje još 1377. godine. Na razmeđi Turske
imperije i Mletaka godine 1423. sa Mlecima su
potpisali sporazum kojim su postali njihovi
podanici i obavezali se da će ratovati u njihovu
korist »od Skadra do Kotora« za šta su im Mlečani
ostavili autonomiju i pređašnja prava, uzimali
ih u zaštitu i omogućavali slobodnu trgovinu
u celoj Republici. U sastavu Mletačke republike
ostaju sve do njenog pada 1797. godine, otkad
su deo ilirskih provincija, potom Habzburškog
carstva. Priča se da su ovi uzorni Crnogorci
(!) najbolje živeli pod Mlecima i Austrijom,
ali su se davno zarekli da se svaki Paštrović
»ima oženiti u crnogorskoj kapi«. Najpoznatiji
od njih je srpski despot Stefan Štiljanović,
srpski i ruski pisac Simeon Piščević, Stjepan
Mitrov Ljubiša, takođe pisac i mitropolit crnogorski
Visarion Ljubiša.
Ipak, lične impresije su na strani Nika Andrijinog
(Jovanović), živahnog petrovačkog devedesetjednogodišnjaka
poreklom iz Tudorovića (Sveti Stefan), sina
Voje i snahe Nade koji žive u njegovoj kući
u obližnjim Lučicama. Niko je regrutovan pred
Drugi svetski rat, ali nije otišao u vojsku
već se priključio lokalnim ustanicima. Bio je
u bici na Pljevljima, u borbama na Brajićima
gubi brata Iva, a juna 1942. zarobljavaju ga
Italijani, vode u Budvu, potom u logor u Peruđu,
gde ostaje do nemačkog bombardovanja ovog italijanskog
grada. Tada beži iz zatočeništva i pešice (kad
je zbrisao iz logora imao je jedva pedeset kilograma
i ne zaboravlja da kaže da su ga neki drugi
Italijani – spasili) stiže u Sloveniju i priključuje
se partizanima... Novi put: na konju preko Gorskog
kotara i zaleđenih Plitvica stiže na Kosovo.
Slede službovanja u Makedoniji, BiH (Tuzla),
Titogradu (komandant kasarne)... Od 1965. godine
penzionerske dane provodi u stanu u Petrovcu
n/M gde se posvećuje SUBNOR-u, lovu i prijateljima.
Sa Petrom i Ivanom Stambolićem vezivalo ga je
dugogodišnje prijateljstvo, bili su mu stalni
gosti. Voli da kaže da je sa Ivanom Stambolićem
prijatelj iz vremena dok je bio šef u »Tehnogasu«
i da je u njihovoj kući, kod Nade i Voje, u
Lučicama, Slobodan Inić »pisao knjigu o Ivanu«.
Jovanovići ističu da se na plaži u Lučicama
»bez naoružanih snagatora« kupao poslednji šef
jedne države, njihov Ivan.
Zahvaljujući Jovanovićima i Niku Peraziću, v.
d. direktoru Javne ustanove Spomen-dom »Crvena
komuna« u Petrovcu (gde sam letos, na otvaranju
izložbe slika Minje Bojanića, novinara iz Herceg
Novog, bivšeg Mostarca sreo posle dvadeset godina!)
značajno sam obnovio znanje o Paštrovićima.
Predlog da organizuju referendum za kulturnu
autonomiju Perazić uz osmeh komentariše: »Već
imamo devetnaest ‘opština’« i ređa: Bečići,
Podbabac, Dabkovići, Kuljače, Pržno, Čelobrdo,
Sveti Stefan, Đenaši, Vrba, Tudorovići, Blizikuće,
Drobnići, Krstac, Katun, Žukovica, Brda, Novoselje,
Petrovac, Kaluderac i Buljarica. O osobenostima
ovog kraja biće ovde govora, sada samo davnašnji
razgovor knjaza Nikole sa kumom Paštrovčaninom.
Dok su ovi još bili pod Austrijom knjaz mu u
Virpazaru veli: »Kume, uskoro ćemo i mi tamo«,
misleći na preuzimanje teritorije, a ovaj odgovara:
»U redu, kume, ali ne žurite, dobro nam je!«
Srpski ministar odbrane izjavio
je letos da se gotovi uvođenje verske službe
u VS. »Nakon sedamdeset godina intezivno radimo
na pripremi normativnih dokumenata za ponovno
uvođenje verske službe u VS«, kazao je ministar
(Dragan Šutanovac) na Vidovdanskoj svečanosti
u porti Saborne crkve u Nišu i pojasnio da se
»u skladu sa tradicijom i uz potpuno poštovanje
savremenih zahteva, u jedinicama vojske obeležavaju
verski praznici«. Svaka čast, biće nešto od
godinama najavljivane reforme. Da je DŠ ministrovao
u vreme dok sam bio vojak neizmerno bih mu bio
zahvalan; sve zadatke (čišćenje kruga, pranje
hodnika i umivaonika...) odbijao bih potrebom
da se molim nekom bogu, klanjam... Još da ih
razdele i po strankama.
 |
| |
Dragan
Banjac |