Početna stana
 
 
 
     

 

Nemogući izbori u svetskoj depresiji

Imanuel Volerstin

Latinska Amerika je bila uspešna priča svetske levice u prvoj deceniji dvadeset prvog veka. Ovo je istina iz dva razloga. Prvi i najšire vidljiv jeste taj da su levičarske ili partije levo od centra pobedile u značajnom nizu izbora za vreme ove dekade. A kolektivno, latinoameričke vlade zauzele su, po prvi put, značajan stepen distance od SAD. Latinska Amerika je postala relativno autonomna geopolitička sila na svetskoj sceni.
Ali, postoji i drugi put na kojem je Latinska Amerika uspešna priča svetske levice. Pokreti domorodačkih populacija Latinske Amerike dokazali su sebe politički skoro svuda i zahtevali su pravo da, autonomno, organizuju svoj politički i socijalni život. Ovo je prvi put privuklo svetsku pažnju sa dramatičnim ustankom pokreta neozapatista u meksičkoj državi Čijapas 1994. Ono što je bilo manje zapaženo jeste buđenje sličnih vrsta pokreta širom Latinske Amerike i stepen do kojeg su oni kreirali interameričku mrežu svojih lokalnih organizacionih struktura.
Problem je nastao zato što dve vrste levice – partije koje su došle na vlast u raznim zemljama i pokreti starosedelaca u raznim državama – nemaju identične ciljeve i koriste sasvim različit ideološki jezik.
Partije su postavile ekonomski razvoj kao svoj glavni cilj, nastojeći da postignu ovaj cilj u barem delimično većoj kontroli nad svojim vlastitim resursima i boljim aranžmanima s inostranim preduzećima, vladama i međuvladinim institucijama. One teže ekonomskom rastu, uveravajući da će jedino na ovaj način životni standard njihovih građana biti povećan i da će se postići veća svetska jednakost.
Pokreti starosedelaca težili su sticanju veće kontrole nad vlastitim resursima i boljim aranžmanima ne samo sa nenacionalnim činiocima već i sa vlastitim nacionalnim vladama. Uopšteno, kažu da njihov cilj nije ekonomski rast već postizanje dobrih odnosa sa PachaMama, ili majkom zemljom. Da ne traže ni veće ni šire korišćenje zemaljskih resursa, već pametnije, sa više zdravog razuma, koje poštuje ekološku ravnotežu. Oni teže buen vivir – da žive dobro.
Nije iznenađenje da su pokreti starosedelaca u konfliktu s nekoliko najkonzervativnijih vlada u Latinskoj Americi – kao što su Meksiko, Kolumbija i Peru. Sve više, i sasvim otvoreno, ovi pokreti su takođe došli u konflikt sa vladama levo-od-centra, kao što su Brazil, Venecuela, Ekvador i čak Bolivija.
Kažem – čak Bolivija – jer je to jedina vlada koja je izabrala predsednika iz redova starosedelaca sa masovnom podrškom domorodačke populacije zemlje. A ipak, nastao je konflikt. Problem, tamo kao i drugde, jeste da li i kako se razvijaju prirodni resursi, ko donosi odluke i ko kontroliše prihod.
Levičarske partije nastoje da optuže grupe starosedelaca da su ušle u konflikt s njima, namerno ili ne, zato što su te grupe pioni (ako ne i agenti) nacionalnih desničarskih partija i stranih sila, posebno SAD. A grupe starosedelaca, koje oponiraju levičarskim partijama, tvrde za sebe da postupaju jedino iz vlastitih interesa i vlastite inicijative, i optužuju levičarske vlade da postupaju kao nekadašnje konzervativne vlade, bez realnog obzira prema ekološkim posledicama svojih developmentalističkih aktivnosti.
Nešto interesantno se nedavno dogodilo u Ekvadoru. Tamo je levičarska vlada Rafaela Koree, koja je došla na vlast, u početku uz podršku pokreta starosedelaca, kasnije ušla u oštar konflikt s njima. Najjači raskol je nastao zbog želje vlade da razvija naftne resurse u zaštićenom amazonskom rezervatu po imenu Jasuni.
U početku, vlada je ignorisala proteste domorodačkog stanovništva regiona. Ali je, zatim, predsednik Korea smislio vrlo duhovitu i oštroumnu alternativu. On je predložio bogatim vladama globalnog severa da, ako se Ekvador odrekne bilo kakvog razvoja u Jasuni, ove bogate vlade nadoknade, kompenzuju Ekvadoru zbog ovog odricanja, na temelju doprinosa svetskoj borbi protiv klimatskih promena.
Kada je ovo prvi put predloženo na samitu o klimi u Kopenhagenu 2009. bilo je tretirano kao fantazija. Ali, posle šest dugih meseci pregovaranja, pet evropskih vlada (Nemačka, Španija, Belgija, Francuska i Švedska) složile su se da formiraju fond, pod upravom UN, Razvojnog programa iz kojeg će se platiti Ekvadoru da ne razvija Jasuni, a na osnovu toga da se time doprinosi smanjenu emisije ugljenika. Priča se da je već nastao novi glagol – jasunizovati (yasunize) – koji označava takve dogovore.
Ali, koliko takvih dogovora može da se napravi? Ima nešto što je mnogo fundamentalnije na kocki. A to je priroda »drugog sveta koji je moguć« – da upotrebimo slogan Svetskog socijalnog foruma. Da li je to svet zasnovan na konstantnom ekonomskom rastu, čak i ako je »socijalistički«, koji će uvećavati realan prihod naroda globalnog juga? Ili je to nešto što neki zovu promenom civilizacijskih vrednosti, svetom buen vivir, dobrog života?
Ovo neće biti lako razrešiva debata. Sada je to debata među latinoameričkim levičarskim snagama. Ali slične situacije čine sadržaj mnogih unutrašnjih napetosti u Aziji, Africi i, čak, Evropi. Može se dogoditi da to postane velika debata dvadeset prvog veka.

Komentar br. 287, 15. avgust 2010
Prevela Borka Đurić

 
Opake rezolutne rezolucije
1. - 30. 09. 2010.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2010