U novijoj istoriji antifašizam i antiratni pokret
nikada nisu označavali istu pojavu. Pacifizam
je uvek bio širi i dosezao je dalje od antifašizma,
kao i od mnogih organizovanih religija, ali zato
nije imao ni njihovu oštricu ni snagu. Tridesetih
godina prošlog veka avangarda antifašizma bio
je komunizam ili, bolje rečeno, radnički pokret.
Tada se komunizam deklarisao kao demokratski,
antireligiozni i antinacionalistički, a antifašistička
levica prihvatala je intelektualno najsjajnije
pripadnike profesorske i studentske generacije
evropskih elitnih univerziteta. Nije izostajalo
ni članstvo poreklom iz ženskih koledža, kakvi
su, npr., bili Girton i Njuhem u Engleskoj. Jačanjem
fašizma i opasnosti da bi mogao da ugrozi svetski
mir, antifašističkom pokretu postepeno su pristupale
i druge snage: sve širi slojevi inteligencije,
evropsko građanstvo, radnici, seljaci, studentska
i srednjoškolska omladina, delovi vladajuće buržoazije
i vojske i drugi. Svetska društveno-politička
pozornica se zgušnjavala, a fašizam, s jedne,
i antifašizam, s druge strane, bivali su sve jači
i sve sukobljeniji, oba računajući na široku narodnu
i svetsku podršku. Neposredno pred Drugi svetski
rat antifašistički pokret imao je samo jednog
neprijatelja – fašizam, praćen velikim brojem
ljudi koji ili nisu hteli ili nisu smeli da mu
se suprotstave.
Radi podsećanja čitalaca treba reći da je fašizam
vrsta totalitarne ideologije i prakse, i danas
živa iako veoma sužena i suzbijena od strane demokratskih
snaga, nastala u Evropi (Italiji, Nemačkoj, Španiji
i Portugalu) posle Prvog svetskog rata, a koja
je svoj vrhunac dostigla, a i izgubila, u Drugom
svetskom ratu, pobedom alijanse antifašističkih
snaga, tzv. sila Antante. U navedenim, i još nekim
zemljama, u Drugom svetskom ratu, fašizam i njegov
ekstremni oblik – nacizam – prerasli su u vojno-političke
sisteme koji su vodili rat protiv ostatka sveta,
rat najvećih razmera, razaranja i ljudskih žrtava
u istoriji čovečanstva. Otuda nije čudo što su
zajedničke osobine istorijskih oblika fašizma
bile militantni nacionalizam, država kao najviša
vlast, iznad koje su bili samo Firer i Gospod-bog,
idolatrija vođe, totalitarizam, ideologija »krvi
i tla«, rasne isključivosti i genocida nad »nižima
i potčinjenima« i istrajavanje u ratnom stanju
do konačne pobede ili poraza koji, uistinu, nije
bio viđen kao alternativa pobedi, a koji je, na
njihovu žalost, postao njihova istorijska sudbina.
Pa ipak, fašizam ni danas nije mrtav. Naprotiv!
Opet je stupio na istorijsku scenu u liku neofašizma,
neonacizma i drugih oblika ekstremno reakcionarnih
ideologija.
Kao antipod i kao živo sećanje na zlodela fašizma,
ni antifašizam nije sišao s istorijske scene.
Od svog početka antifašizam je imao međunarodni
i univerzalni karakter. U njega je ugrađeno podizanje
političke svesti u borbi protiv neofašizma i neonacizma.
Kao takav, antifašizam je utkan u temelje političke
demokratije, svetske levice, kulture, nauke i
umetnosti, a svoje pristalice našao je u svim
društvenim slojevima. Ozbiljni istoričari ga,
stoga, smatraju globalnom civilizacijskom tekovinom,
s jedne strane, i svetskim pokretom za pravdu,
slobodu i ljudska prava, s druge strane. Tako
je, manje-više, u svim zemljama koje teže miru,
slobodi i ljudskom blagostanju.
Ako se osvrnemo na posleratnu istoriju videćemo
da se obeležavanje sto pedesete godišnjice Marksovog
rođenja, započeto maja 1968, u Parizu, poklopilo
s vrhuncem
|
studentske pobune
koja je prerasla u široki radnički štrajk
i krizu De Golovog režima, i prevazišla
granice Francuske, uključujući i »Jun
1968« u Beogradu. Čak ni akademski dostojanstvenik,
čuveni profesor Francuske revolucije
Alber Sobul na pariskoj Sorboni nije
odoleo izazovu »Descandre de la rue!«
i zajedničkom maršu sa pobunjenim studentima.
I u Beogradu su, među pobunjene studente,
koji su se
|
|
|
okupljali u dvorištu ondašnjeg Filozofskog fakulteta,
iz dimljivih i tesnih slušaonica silazili i
s njima protiv režima protestovali i njihovi
profesori, istina retki, poput Nebojše Popova,
Miladina Životića, Zage Golubović i Dragoljuba
Mićunovića. Ne obavezuje ljude samo pripadnost
plemstvu, nego i tradicija revolucije! U sudbonosnim
istorijskim trenucima, i u Parizu i u Beogradu,
kao i u drugim svetskim metropolama, ljudi su
silazili na ulice i učestvovali u masovnim protestima
protiv vladajućih režima.
I tako, dok u drugim delovima sveta, posebno u
Evropi, progresivne snage čovečanstva lako izlaze
na kraj s ostacima fašizma, u Srbiji se dešava
nešto neshvatljivo retrogradno: neofašističke
snage su sve jače, po svoj prilici i pod zaštitom
režima, a ako i nisu toliko jake, barem slobodno
i sve militantnije istupaju u raznim oblicima
i pod raznim imenima, od religioznih fanatika
do ekstremnih fudbalskih navijača i huligana.
Građanske demonstracije, koje su se odigrale u
Beogradu (1996/97. i 2000), privremeno su ulile
nadu u demokratsku izgradnju društva na demokratski
usvojenim ustavnim načelima i pravima građana,
zbog čega nisu značile samo spontani odgovor na
»lopovski marifetluk« u to vreme vladajuće Socijalističke
partije i krađu parlamentarnih i lokalnih izbora
u Srbiji. Bio je to, između ostalog, i veliki
antifašistički protest protiv svih, bivših i budućih,
oblika viđenog i neviđenog ugrožavanja ljudske
slobode.
Nakon 5. oktobra 2000. godine, a posebno posle
gnusnog ubistva premijera Đinđića, državna vrhuška
je, jednu po jednu, gasila baklje novouspostavljene
građanske slobode. Pod okriljem Crkve i države
fašizmu su ponovo izrasla i operjala krila. Pokazalo
se da u Srbiji ne bivaju ubijene samo lučonoše
progresivnih i slobodarskih ideja nego i same
te ideje, čiji egzekutori, pri tom, zagađuju i
tlo na kojem bi se te ideje eventualno mogle ponovo
odnegovati, i koji podižu »plastenike« za brže
sazrevanje mržnje, nasilja, rasizma, ksenofobije,
privredne i političke mafije, nacizma i klerofašizma,
ubijanja i nekrofilije. Prebrzo su srpske vlasti
zaboravile i na antifašizam! Setile su ga se,
namah, neposredno pred posetu ruskog predsednika
Dmitrija Medvedeva, kada su naprečac »doterale«
Groblje oslobodilaca Beograda, na kojem počivaju
i posmrtni ostaci brojnih ruskih vojnika i rodoljuba,
čiji je obilazak bio u agendi beogradskog boravka
predsednika Medvedeva.
I dok u svetu, pogotovo u Evropi, u suočenju sa
mestimičnim povampirenjima fašizma, jača antifašizam
kroz odbranu ljudskih prava i sloboda, pravde
i jednakosti, ljudske, klasne, rasne i rodne solidarnosti,
dostojanstva ljudskog života, civilizacijskih
tekovina i plodova kulture, u Srbiji se širi proces
fašizacije društva! U Srbiji se, prema rečima
sociologa dr Todora Kuljića, promenila »kultura
sećanja«, a time i odnos prema fašizmu. Nova sadašnjost
traži novu prošlost, kako bi sebi pronašla »novi«
put u budućnost. I izvan granica Srbije, nakon
hladnog rata, sloma komunizma i pada Berlinskog
zida svuda je uzdrmana ta «antifašistička kultura
sećanja«. Ali, nigde kao u Srbiji! Fašistička
reakcija na antifašizam – tzv. anti-antifašizam
primila se danas i u Srbiji (termin je skovala
nemačka ultradesničarska grupa »Evropa nacija«
poodavne 1972. godine). Anti-antifašizam se pojavljuje
kao »patriotski pokret«: Milan Nedić se svrstava
među izabrane znamenite Srbe, četnici se i zakonski
proglašavaju antifašistima i izjednačavaju s partizanima,
Draža Mihailović potiskuje Tita, Ravna gora postaje
mesto autentičnog antifašizma, a oslobođenje Beograda
i Sremski front poprišta zločina, 20. oktobar
se pominje kao »dan okupacije a ne oslobođenja,
u ime pravoslavne sabornosti militarizuje se »verujuća
omladina«. Srpski anti-antifašizam relativizuje
zločine fašista, rehabilituje kvislinge i istorijske
žrtve preobraća u dželate.
Istu istorijsku građu, na osnovu koje su u Titovo
vreme pisani doktorati i bujali tomovi antifašističkih
traktata i bezbrojnih feljtona i sećanja učesnika
rata, današnji istoričari, čast izuzecima, čitaju
u svetlu kojim provejava nacionalistička svest,
koja ili negira ili minimalizuje zločine pripadnika
srpskog naroda. U Srbiji je, jednom rečju, na
delu planski zaborav antifašizma. Novopečeni istoričari
zaboravljaju da nema nacionalnog antifašizma,
da je on internacionalan, globalan ili univerzalan,
ili da ga nema. Pod antifašizam se ne mogu podvoditi
ni četnička ni ustaška divljanja i zločini, koncentracioni
logori i jame pune poubijanog naroda, antisemitizam
i pogromi Jevreja, Cigana i komunista. U Srbiji
se to, navodno, ne zna. Prema rečima Mirka Tepavca,
»Srbija još nije našla svoje pravo mesto u odnosima
sa susedima, s Evropom i svetom«. Stoga uzimam
slobodu da na ovom mestu ponovim njegovo pitanje
iz nedavno objavljenog broja
Republike:
»Da li je Srbija nedvosmisleno rešena da ispuni
sve uslove za pridruženje Evropskoj uniji, za
blisko prijateljstvo sa susedima, za punu istinu
o srpskoj odgovornosti za raspad Jugoslavije,
ratovanja, zločine i zločince, za realan odnos
prema već osamostaljenom Kosovu, autonomiji Vojvodine
i državnoj celovitosti Bosne i Hercegovine?«
I danas, na šezdeset petu godišnjicu pobede nad
fašizmom, raznorazne i sve novije nacifašističke
grupe, koje srećom još nisu prerasle u široki
»narodni« front, uprkos državnim pretnjama o zabrani
njihovog delovanja, sve više jačaju i postaju
sve brojnije i militantnije. Dotle sve ređe i
malobrojnije antifašističke i mirotvorne organizacije
civilnog društva, kojima sasvim pristoji naslov
–
Akteri bez društva – nedavno objavljene,
u Beogradu predstavljene, knjige Srđana Dvornika
iz susedne Hrvatske, u centru milionskog Beograda,
u prestonici Srbije, povodom nacističkog pogroma
Jevreja u »kristalnoj noći« fašističkog divljanja
u Hitlerovoj Nemačkoj u osvit Drugog svetskog
rata, ne uspevaju da organizuju skroman antifašistički
marš »Solidarno protiv fašizma«, kojem bi se pridružilo
više od par stotina građana. Kako to objasniti?
Deo odgovora leži i u činjenici da je današnji
antifašizam i sam parcijalizovan, usitnjen i teorijski
heterogen, tako da, nezavisno i jedan pored drugog,
životare liberalni, otadžbinski, komunistički,
opštenarodni, levičarski, anarhistički, nacionalni,
radnički, studentski, feministički i drugi međusobno
neupoznati antifašizmi. Kada bi istorija doista
bila učiteljica života mi bi, verovatno, zaslužili
magareću klupu.
Otuda neka nas ne čudi što je 9. novembar 2009.
godine, dan sećanja na »Kristalnu noć«, organizovan
od strane manjeg broja NVO, predvođenih Ženama
u crnom i Inicijativom mladih u Beogradu prošao
gotovo nezapaženo. Kao što marš od Pionirskog
parka do platoa ispred novog Filozofskog fakulteta
nije privukao veći broj građana, tako ni gromoglasna
himna »Ay Carmela«, koja je pored koncerta žive
muzike emitovana na tom platou, nije uspela da
iz udobnih kabineta Fakulteta izmami ijednog od
profesora da, po ugledu na antifašizam iz Drugog
svetskog rata i ne tako davnu, ni zaboravljenu
1968, siđu u »dvorište« fakulteta i podele osećanja
s malobrojnim, ali ponosnim skupom uglavnom mladih
žena i muškaraca, pripadnika nevladinih organizacija.
Jedva da je sišla omanja grupica radoznalih studenata.
Kao bivšem studentu Filozofskog fakulteta, i kao
radniku tog istog fakulteta, jer u ovoj zemlji
mnogi od nas nismo u prilici da biramo posao,
antifašizam je, uprkos visokoj ceni pristupnice,
i dalje moj izbor!