Ako se jedan zatvor uzme
kao ogledalo ukupnih društvenih zbivanja u našoj
državi, onda se bez preterivanja može zaključiti,
da se od proklamovanih demokratskih petooktobarskih
promena 2000. godine malo šta reflektuje u realnosti,
a, što je još gore, nazire se žilavost autokratskih
snaga koje i dalje opstaju. I ako ih je teško
uočiti u društvu, one se najbolje pokazuju u
jednom zatvorenom sistemu koji je zapravo personifikacija
jedne države. Mislilo se da je rušenjem S. M.
okončan period autoritarnog režima koji je čitavo
naše društvo doveo do ratova i regresije, čije
se posledice tek sada osećaju. Živimo u jednom
posleratnom društvu u kojem fenomen odnosno
kult malih bogova u potpunosti dolazi do izražaja.
Elem, u valjevskom zatvoru, recimo, prema službenim
licima se sprovodi načelo ograničenog kretanja,
načelo ograničene komunikacije i načelo ugroženosti
koja sprovodi autistična elita sa svojim samoljubivim
i umišljenim bogovima.
Načelo ograničenog kretanja: Naime,
od 2000. godine zatvorska elita u kontinuitetu
i sistematično sprovodi
ograničavanje sloboda
svih zaposlenih koji se nalaze van uprave.
I umesto da se aktivnost uprave svede na disciplinovanje
osuđenika, što bi trebalo da bude prioritet,
ona svu svoju energiju usmerava na kontrolu
i »disciplinovanje« zatvorskih vaspitača, kojima
se kancelarije nalaze u zgradi osuđeničkog internata,
tzv. tunelu. U tu svrhu, najpre je 2002. godine
postavljena metalna ograda (
kavez)
koja je fizički odvojila upravu od ostalog dela
zatvora, tzv. kruga. Sve to je kulminiralo 2007.
godine sa zaključavanjem uprave i postavljanjem
magnetnog zvona na ulazna vrata koja otvara
dežurni nadzornik. Vaspitači i ostali službenici
koji ulaze u upravu su tako stavljeni u ponižavajući
i degradirajući, položaj, cupkajući
pred vratima zaviseći od milosti dežurnog
kojom će brzinom da pritisne spasonosno zvono
za ulazak u upravu. Sve to posmatraju osuđeni,
što u njihovim glavama stvara sliku da su vaspitači
građani drugog reda i predmet sprdnje, kojima
se ograničava kretanje.
Načelo ograničene komunikacije se sprovodi
preko zatvorske elite koja sedi u Upravi i koja
je prošle godine donela odluku o unošenju mobilnih
telefona u Ustanovu za one koji se nalaze u
Upravi i koji su na nekoj funkciji (upravnik,
načelnici, šefovi...). Svim ostalim
|
zaposlenima unošenje
mobilnog aparata je strogo zabranjeno.
Sa ovim zatvorska uprava je sama donela
tapiju na poštenje,
odnosno pošla od pretpostavke
da jedino ona neće zloupotrebljavati
mobilne telefone i davati osuđenima
na korišćenje. Svi ostali, pa i zatvorski
vaspitači koji vode osuđeničke grupe,
stavljeni su u položaj »sumnjivog
lica«, zanemarujući pri tom da
većina vaspitača ima svoje porodice
i potrebu da se čuje sa njima, pre svega
sa decom i suprugama. Istovremeno, uprava
prećutno dozvoljava »jakim« osuđenima
da poseduje mobilne telefone kao i »svojim«
ljudima od poverenja, kojima je
u stvari sve dozvoljeno, pa
i unošenje mobilnih telefona.
Načelo ugroženosti: proizlazi
iz prethodna dva načela, kojim se ograničava
sloboda kretanja službenih lica odnosno
državnih službenika, kao i njihova sloboda
komunikacije, što dovodi u pitanje njihovu
fizičku bezbednost koja je primenom
|
|
|
|
Zoran Jovanović Jus,
Centar
|
 |
navedenih
represivnih mera dovedena
u pitanje. Jer, u
ekstremnim situacijama,
kao što su
zatvorske pobune, vaspitač
odsečen od sveta, u svojoj kancelariji kao
kavezu
je idealna meta za napad
destruktivnih
osuđenika, koji imaju, bar
kada je reč o krugu, slobodu kretanja i slobodu
komunikacije, sa sve
mobilnom telefonijom
ako ustreba. Tako se, za razliku od
ušuškane
uprave koja ima daleko veće plate od ostalih
zaposlenih, zatvorski vaspitači nalaze u
permanentno
ugroženoj poziciji, koju zatvorska elita
opravdava demagoškom parolom o
beneficiranom
radnom stažu. Ona želi da kaže da vaspitači,
zato što imaju beneficirani radni staž, treba
da se nalaze u ugroženoj poziciji trpeći permanentno
pritiske agresivnih osuđenika. Sa druge strane,
pojedini osuđeni smatraju da treba da maltretiraju
vaspitače koji za to primaju platu.
Načelo malih bogova: polazi od pretpostavke
da samo
poslušni i
pokorni
službenici mogu napredovati na hijerarhijskoj
lestvici društvene moći u zatvorskoj eliti,
bez javnog konkursa
, već isključivo
po volji glavnog boga – upravnika, koji deo
svoje moći prenosi na svoje »apostole« načelnike
službi (uglavnom žene) i šefove, koji njegove
odluke ne dovode u pitanje.
Autoritarni
rukovodioci su, po definiciji,
snishodljivi prema nadležnima a nemilosrdni
prema potčinjenima i svu svoju energiju troše
na obračun sa pojedincem koji misli svojom glavom
o sprovođenju ideja vrhovnog boga – upravnika
svodeći ih
na šablon. Svi oni koji
misle drugačije od proklamovane istine i pokušavaju
da unesu bilo kakvu novinu u okoštali zatvorski
sistem bivaju izloženi nevidljivim pritiscima
kako osuđenih tako i kolega. Vremenom dobijaju
ulogu »žrtvenog jarca«, koji najpre postaje
predmet ismejavanja, a kasnije i meta ozbiljnih
pritisaka i presija koje dovode do zdravstvenih
tegoba (anksioznosti, depresivnosti, hipertenzije...)
Tako je
autistična zatvorska elita,
fizički odvojena od ostatka sveta, napravila
rigidan autokratski sistem, u kojem
preovlađuje
kult nedodirljivih
i bezgrešnih
bogova, koji grade svoje pozicije na
sapinjanju
i
ograničavanju ostalih
službenika, pre svega
zatvorskih vaspitača.
I ako se sa strane mislilo da je svrha postojanja
zatvora resocijalizacija osuđenih lica, koja
ne malo košta našu državu, u praksi je to drugačije.
Predmet resocijalizacije i modelovanja ličnosti
su, zapravo, zatvorski vaspitači koji se najviše
»sapinju«, da ne bi ugrozili idiličnu sliku
elite koju je sama o sebi stvorila. Za ulepšavanje
slike zaduženi su
autoritarni rukovodioci
i
manipulatori koji u jednom autoritarnom
sistemu sve podređuju svojim ličnim interesima
predstavljajući ih kao opšte.
U nadolazećoj racionalizaciji
državnih ustanova
zatvori kao totalne ustanove će, najverovatnije,
ostati najžilaviji autokratski sistemi koji
će svrhu svog postojanja opravdavati svojom
specifičnošću, ne polazeći od pretpostavke
da postojeću zatvorsku politiku treba menjati
iz korena. Idući u susret preko potrebnim zatvorskim
reformama,
autistične elite tj. zatvorske
vlasti su glavni ometajući faktor ulaska svežih
snaga i ideja u ovaj društveno marginalni i
nekontrolisani sistem.