U odnosu na zemlje OECD-a
Srbija ima najnepravedniju poresku politiku
jer se najviše zahvata od siromašnih, a bogati
se štite
Budžetski točak koji je u 2009. godini
poprilično štektao, kojem je trebalo dva
puta umetnim disanjem (rebalansom) pomoći
da nastavi put, a u redu stoji i treći,
primakao se kraju svog putovanja. Kakvu
je štetu pretrpeo saznaćemo tek krajem
sledeće godine kada se može očekivati
novi izveštaj Državne revizorske institucije
(DRI). U međuvremenu, dok se sleže prašina
na godinu za zaborav DRI je pročistila
2008. i ustanovila, poslužimo se eufemizmom,
da su se ministarstva i direkcije u Vladi
Srbije neodgovorno ophodili prema novcu
poreskih obveznika.
Dok se ceo slučaj pokušava banalizovati
i smestiti u okvire knjigovodstvenih grešaka
vladajuća koalicija je pristupila novom
zadatku – usvajanju budžeta za 2010. godinu.
Uzburna natezanja, on je
|
|
 |
 |
Umesto
povećanja PDV-a, Vlada
je preuzela težak teret
poboljšanja poreskog
sistema i povećane naplate.
Toga u predloženom budžetu,
međutim, nema, ukazao
je Milojko Arsić, profesor
na Ekonomskom fakultetu,
na predstavljanju »Kvartalnog
monitora« ističući da
u vladajućoj koaliciji
ne postoji volja za
tako nečim.
Zanimljiv pregled poreskog
sistema predstavio je
i Miroslav Zdravković,
jedan od urednika portala
www.ekonomija.org. Zdravković
ističe da je u odnosu
na zemlje OECD-a poreski
sistem u Srbiji najnepravedniji
jer se porezima najviše
zahvataju siromašni,
a najmanje bogati.
Tek toliko o socijalnoj
pravdi, ispraznoj floskuli
koja je izgubila svaki
smisao.
|
 |
|
|
|
usvojen 21. decembra s minimalnom većinom (127
glasova).
Noćna mora
umesto godine šanse
Godina koja je u početku bila velika šansa
Srbije da iskoristi krizu i privuče investitore,
kako se izrazio ministar Dinkić, degenerisala
se u godinu kojoj jedva čekamo da vidimo leđa.
Dinar je ponovo počeo da pada, štrajkovi su
postala svakodnevica, a većina privrednika našla
se u začaranom krugu u kojem je nemoguće naplatiti
potraživanja. Ukratko, godina šanse pretvorila
se u noćnu moru.
Budžetu tepaju na razne načine – razvojni, razorni,
socijalni, nepravedni... u zavisnosti od trenutka
inspiracije. Mora se priznati da su skupštinski
kreativci znali da budu i bolji, ali fiskalna
politika im baš i nije jača strana. Od koga
je, dovoljno je.
U kratkim crtama predstavimo predlog budžeta
za 2010. godinu. Predviđeno je da prihodi iznose
656 milijardi dinara, a da rashodi budu 763
milijarde. Prostom matematičkom operacijom oduzimanja
dolazimo do deficita koji bi trebalo da iznosi
107 milijardi dinara. Ako se uporedi sa prošlom
godinom, planirani prihodi su nominalno veći
za tri odsto, a rashodi za dva. Očekuje se rast
BDP za 1,5 odsto, kao i inflacija do šest odsto.
Uzimajući u obzir samo ove podatke to je u potpunosti
ono šta je dogovoreno sa MMF-om.
Šta je ispod
Na problem se nailazi kad se
zagrebu ove brojke, ne toliko sa prihodne koliko
sa rashodne strane, a tu odavno već gori crveno
svetlo nad izdacima koji se izdvajaju za socijalne
fondove, s posebnim akcentom na penzioni fond.
Više od polovine rashoda predviđeno je za plate
(185,6 milijarde dinara) i socijalna izdavanja
(263,3 milijarde) od čega čak 215 milijardi dinara
ide u Republički fond za penzijsko i invalidsko
osiguranje.
Dakle, u godini kada je predviđeno da
plate i penzije miruju, za tu namenu predviđeno
je 448,9 milijardi dinara. Nije ni čudo
što su u PUPS-u zadovoljni bez obzira
na onaj deo »zamrznuto povećanje penzija«
jer je time osigurana isplata armije glasača
koji će na svoje tek doći 2011. godine,
naravno ako do tada prežive.
Sve priče o reformama penzionog sistema
i ostaće samo na tome jer, ako već ne
bude izborna, 2011. će onda biti predizborna
godina kada ne valja muljati po džepovima
najmnogobrojnije armije glasača. Ipak,
reforme su jedan od uslova MMF-a, mada
zaista nije potreban nikakav svetski finansijski
policajac, kako od milja zovu MMF, da
bi ukazao na anomalije u penzionom sistemu
i na potrebu rešavanja problema. Šta će
vladajući osmisliti teško da i sami znaju.
Neki pravci su im već ukazani, na neke
je Vlada Zorana Đinđića već kročila, ali
ne dovoljno hrabro. Podsticanje privatnih
penzija jedno je od rešenja ali uvek se
postavlja
|
|
 |
 |
Nalaz
državnog revizora
|
 |
Kada je Radoslav Sretenović,
predsednik DRI, izašao
sa podacima revizije svega
28 odsto budžeta, bilo
je dovoljno da se sagleda
kako ministarstva od budžeta
prave provizorijum.
Gotovo da nema ministarstva
koje nije nenamenski trošilo
sredstva građana. U atmosferi
u kojoj niko nije prihvatio
ni mrvu krivice, ali na
pragu kandidature za članstvo
u EU, čemu postojanje
DRI može samo da doprinese,
baš kao i pretpristupnim
fondovima EU, masnih ruku
prionuli su na oblačenje
budžetskog odela za 2010.
godinu.
Inače, kada smo već kod
Sretenovića i DRI, uskoro
ističe i onih 30 dana
koliko je dato još uvek
neimenovanim ministrima
da isprave nepravilnosti,
a onda Sretenović može
da zatraži i odgovornost
podižući, verovali ili
ne, čak i krivičnu prijavu
protiv odgovornih. Teško
da će se to i dozvoliti,
a kada je reč o prekršajnim
prijavama, e tu se već
neki od ministara, ali
i predsednik države dobro
snalaze. Ne boli mnogo,
a dobija se uvid u prihvatanje
odgovornosti. |
 |
|
|
|
pitanje perioda tranzicije sa jednog rešenja na
drugo i taj kolač, da ne kažemo žaba, će morati
da se zagrize kad-tad.
Jednako tako, ne dovoljno hrabro nije prekinuta
praksa subvencionisanja propalih
preduzeća, pa će
tako država u 2010. izdvojiti skoro
43 milijarde dinara za subvencije, od
čega će 12,4 milijarde otići na rupu
zvana Železnice Srbije. Nastavlja se
sa praksom subvencionisanja kamatnih
stopa, stambenih kredita, programa »staro
za novo«, dakle svih umotvorina Mlađana
Dinkića, koji je rekao kako je kriza
idealna šansa za Srbiju.
U »širem smislu«, kako se nedavno izrazio
Bogdan Lisovolik, stalni predstavnik
MMF-a u Srbiji, sve ovo ipak odgovara
okvirima koje je Vlada Srbije postigla
u dogovoru s institucijom koju predstavlja.
Koliko je prostora onda ostalo za ulaganja
u infrastrukturu? Počev od formalnog
prvog čoveka Vlade Mirka Cvetkovića,
preko ministarke finansija Diane Dragutinović,
pa sve do Milutina Mrkonjića, infrastrukturnog
ministra, složno se tvrdi da je reč
o razvojnom budžetu. Osam milijardi
dinara predviđeno je za Koridor 10,
a oko 12 za večni NIP koji još nije
ni dotaknut revizijom DRI. Dobar deo
tog novca pristiže od raznih zajmova,
ali i od EU fondova.
Skromno, nema šta, ali i to zadovoljava
predstavnike MMF-a. Novac, u svakom
slučaju, osigurava dalje radove na tom
putnom pravcu, ali samo to, jer teško
je očekivati da će radovi biti i završeni
i da će ceo koridor biti pušten u saobraćaj,
osim...
Još uvek se spekuliše o onom famoznom
ruskom kreditu. Premijer je baš ovih
dana slavodobitno obznanio javnosti
da su pregovori sa braćom o kreditiranju
budžetskog deficita u iznosu od 200
miliona dolara završeni, a da su uslovi
od 3,5 odsto kamatne stope najpovoljniji
na tržištu, ako se izuzmu oni koje nude
svetske finansijske
|
|
|
Ivan Meštrović, Anđeo
s frulom,
1921.
|
 |
institucije. Ostalo je još samo onih 800 miliona
koji su navodno predviđeni upravo za infrastukturne
projekte. Tu se još ne zna ni pod kojim uslovima
bi dobili taj kredit, bilo da je reč o kamatama,
ali i samoj potrošnji, jer Rusija očigledno
ne želi da pozajmi novac a da njihove firme
ne budu uključene i u proces razvoja infrastrukture
u Srbiji.
Slabosti poreske
politike i primedbe ekonomista
Visina rashodne strane u svakom
slučaju je stavka koja ne bi trebalo da predstavlja
problem, osim u nekim vanrednim okolnostima. Prihodna
strana je, međutim, problematičnija. Zašto?
Od 656 milijarde dinara predviđeno je da čak 610
milijardi država namakne od poreskih prihoda.
U toj strukturi prednjače prihodi od PDV-a sa
325,2 milijarde dinara, akcize sa 131,5 milijardi...
Odlučna Vlada uspela je u opiranju MMF-u i njihovoj
ideji da bi bilo dobro da se revidira poreska
politika povećanjem PDV-a.
 |
|
Dejan
Kožul |
|