Može li neko
da se priseti barem nekog primera »levog ekstremizma«
u Srbiji?
Kada ovaj broj izađe iz štampe
biće otprilike 121. dan boravka u zatvoru šestoro
pritvorenih anarhista okrivljenih za međunarodni
terorizam. Oni su osumnjičeni za navodno bacanje
dve zapaljene pivske flaše na zgradu grčke ambasade,
koje je objašnjeno kao čin solidarnosti sa Todorisom
Iliopulosom, uhapšenim za vreme masovnih grčkih
protesta zbog ubistva petnaestogodišnjeg Aleksisa
od strane policajca. Iliopulos je preko četrdeset
dana štrajkovao glađu u zatvoru u Grčkoj, gde
je držan mesecima bez podizanja bilo kakve optužnice.
Pritvor je beogradskim anarhistima 3. decembra
produžen za dva meseca, dok datum suđenja nije
zakazan. Ova sporost procesa, usled koje će
okrivljeni provesti u pritvoru najmanje 5 meseci,
koliko će već proći do završetka januarskih
praznika, objašnjava se »reformom pravosuđa«.
Nakon terorističkog napada
na Svetski trgovinski centar u Njujorku septembra
2001. godine, zakoni doneti u ime borbe protiv
terorizma, kako u SAD tako i u zemljama članicama
EU, ostavili su svojim širokim definicijama
terorizma ogroman prostor za ograničavanje građanskih
sloboda, arbitrarna tumačenja i zloupotrebe
protiv političkih neistomišljenika ili nacionalnih/rasnih
manjina.1
Brojni su primeri zloupotrebe zakona protiv
terorizma, i to u »razvijenim demokratijama«
Zapada. Ispostavlja se da je jedina zaštita
od samovoljnog tumačenja zakona budna i aktivna
javnost i dovoljno jak pokret koji je sposoban
da slučaj prezentuje toj javnosti. Ovo objašnjava
duboku zabrinutost, što drugara iz grupa međunarodne
podrške uhapšenim beogradskim anarhistima, što
nekih od nas: šta se dešava u zemlji sa praktično
nepostojećim (levičarskim ili antiautoritarnim)
pokretom, krajnje inertnom javnošću i duboko
korumpiranim i od partijskih centara moći zavisnim
pravosudnim sistemom?
Za tri i po meseca koliko je prošlo od hapšenja
beogradske grupe anarhista, u preko 20 zemalja
američkog, australijskog i evropskog kontinenta
organizovano je preko 40 protesta solidarnosti.
Aktivisti tih zemalja nemaju dilema u vezi sa
neprikosnovenošću solidarne borbe kao najjačeg
oružja obespravljenih i potlačenih (po bilo
kom osnovu). Oni takođe imaju nešto više sluha
(koji mi nismo imali priliku da razvijemo, izolovani
i zaronjeni u svoje probleme) za realnu povezanost
današnjeg sveta, tj. činjenicu da bi »prolaženje«
jedne ovakve apsurdne optužnice u Srbiji značilo
presedan i primer za ceo region. Godišnji izveštaji
Europola o »situaciji i trendu terorizma u EU«
već sadrže posebna poglavlja o anarhističkom
i levičarskom terorizmu, kao i terorizmu ekopokreta
i pokreta za zaštitu životinja. Ova poglavlja
zajedno dobijaju u proseku tri puta više prostora
od izveštaja o desničarski motivisanom terorizmu.
Objašnjenje za to je (kako piše u samim izveštajima)
da zemlje članice EU ne prijavljuju nasilje
desničarskih grupa kao terorizam već kao ekstremizam.
Što nešto govori o političkom usmerenju tih
zemalja, kao i o smernicama EU koje su sve one,
takođe prema ovim izveštajima, morale da primene.
Nije na odmet reći da je broj povređenih i poginulih
u akcijama ovih levih terorističkih grupa, prema
izveštajima koji se mogu naći na sajtu Europola,
a to su izveštaji iz poslednje tri godine: nula.
Lokalni kontekst
Globalna ekonomska kriza samo
se nakalemila na lokalnu koja u Srbiji traje već
decenijama. Nacional-šovinistička politika u ovom
ili onom obliku vlada neprekinuto od
početka devedesetih,
a teško da će se to promeniti s obzirom
na to da je neprikosnoveno vladajuća ekonomska
elita nastala pljačkom upravo tokom »ostvarivanja«
nacionalnih projekata. Danas ne postoji
značajna politička partija koja nije ekspozitura
tih istih tajkuna, a kao što je već pomenuto,
pravosudni sistem je samo jedna od brojnih
partijskih (dakle tajkunskih) prćija.
Tako se dešava da u privatizaciji društvene
imovine, koja sama po sebi nikada ne može
biti poštena, a bez iole funkcionalnog
pravnog sistema ne uspeva da održi čak
ni privid poštenja, radnička klasa biva
izigrana i za one najminimalnije zahteve
od kojih još nije odustala.
Ovaj proces nije mogao ići bez sveobuhvatnog
razaranja društva, kulturne regresije
i brutalizovanja svakodnevice, pa tako
na ulicama imamo raznorazne bande »zdrave
srpske omladine«, koje maltretiraju homoseksualce,
Rome, strance ili političke neistomišljenike,
a koje su pod komandom istih onih gore
navedenih struktura.
Takva država, kojom realno vladaju oni
koji su i odgovorni za uništavanje |
|
|
Ivan Meštrović, Luka
Botić, 1905. |
 |
ekonomskog i kulturno-vrednosnog sistema i koji
su od njihovog sloma profitirali, u ovom trenutku
zbog nekih neprijatnih »internacionalizovanih«
incidenata proglašava »borbu protiv nasilja i
huligana«. To realno znači da mora zarad pozicije
krupnijih riba da pusti neke sitnije niz vodu.
Što je nimalo dobra okolnost za poziciju uhapšenih
anarhista – koji u ovom procesu dobijaju ulogu
tega na drugom tasu, slučajne žrtve koja ima da
olakša državi obračun sa svojim »nestašnim momcima«.
Već negde pred neodržanu Povorku ponosa predsednik
republike je najavio borbu protiv »levog i desnog
ekstremizma«. Može li neko da se priseti barem
nekog primera »levog ekstremizma« u Srbiji?
Jedna definicija 2
državnog terora ili »terora odozgo« kaže da je
to svaki odgovor državnih institucija na opaženu
ili umišljenu pretnju društvenom poretku i sigurnosti
većine od strane manjine ili grupe, a koji krši
standarde pravde i pravičnosti te države (jednako
primenjivanje zakona; maksimalna sloboda govora,
okupljanja, kretanja; sloboda od arbitrarne zloupotrebe
vlasti itd.) i predstavlja pretnju svim disidentima.
U svetlu argumenata koje je profesorka Rakić-Vodinelić
iznela u prilog tvrdnji o diskriminatorskoj i
političkoj prirodi optužnice protiv šestoro anarhista,
mogu samo konstatovati da su ispunjeni uslovi
iz gornje definicije da nazovemo ovaj slučaj državnim
terorom. A čija krajnja meta svakako nisu klinci
čija organizacija broji par desetina članova,
već oni gladni, izmučeni i poniženi, koji bi jednog
od ovih dana mogli da zaključe da nemaju šta da
izgube ako ustanu u odbranu onoga što im pripada.
 |
|
Maja
Krek |
1
U Velikoj Britaniji, koja je imala terorističke
napade sa brojnim ljudskim žrtvama na svojoj teritoriji,
u periodu između 9. 11. 2001. i 31. 03. 2008.
1.471 osoba je bila uhapšena pod sumnjom za terorizam,
a od toga je 2/3 kasnije pušteno na slobodu bez
ikakve optužnice. Samo manje od 1/7 je zaista
i osuđeno. http://www.homeoffice.gov.uk/.
2 Frederick
Homer, u: James R. Bennett, Political Trials
and Prisoners in the United States: A Case for
Political Defense, http://library.nothingness.org/articles/SA/en/display/15.
Ljubaznošću urednica
»Peščanika«, prenosimo delove izlaganja profesorke
Vesne Rakić-Vodinelić i filmskog režisera Želimira
Žilnika (11. decembra) i istoričarke Branke Prpe
(18. decembra) o temi ovog dela našeg lista. Oprema
redakcijska.
Vesna Rakić-Vodinelić
Motivacija za izvršenje ovog krivičnog
dela bio je zahtev za puštanje na slobodu grčkog
državljanina Iliopulosa koji je pušten nekoliko
dana pošto je do hapšenja došlo. Taj razlog je
prestao da postoji i svaki razuman čovek bi se
zapitao – ako razlog ne postoji, razlog za ponavljanje
krivičnog dela, zašto bismo onda ove ljude držali
i dalje u zatvoru? Kao da to nije opštepoznata
okolnost, da je štrajk glađu prekinut, da je Iliopulos
pušten iz zatvora. Uverena sam da je razlog za
produžavanje pritvora fingiran, da se ne radi
o pravnom razlogu, nego da se radi o političkom
razlogu, a politički razlozi, znamo, vode političkom
suđenju.
U čemu je tu diskriminacija? »Insajder« je veoma
popularna emisija i verujem da se svi sećamo onog
mnoštva slučajeva koji su u toj emisiji pomenuti,
iz kojih se vidi da neka lica koja su bila okrivljena
za ozbiljna nasilnička krivična dela nisu bila
zadržavana u pritvoru, ili ako su zadržavana bila
su puštena za nekoliko dana. I onaj koji je jedini
okrivljen u slučaju napada na američku ambasadu,
on se, prema vestima koje sam pročitala, brani
sa slobode. U čemu je onda stvar? Znate, zašto
se u sličnim ili istim situacijama jedni okrivljeni
tretiraju na jedan način i diskriminišu, a drugi
na drugi način, tj. braneći se sa slobode i na
taj način se privileguju. U čemu je objašnjenje?
Pravnog objašnjenja za ovako nešto nema. Pravo
je, znate, bezlično. Razlog opet može biti samo
vanpravni, prema tome, naravno, politički. (...)
Vidim nekoliko političkih razloga za diskriminaciju.
Prvo, ovih šest okrivljenih su pripadnici Anarhosindikalističke
inicijative, ili im se to pripisuje u optužnici,
ne znam da li jesu ili nisu, nije ni bitno da
li jesu. Dakle, jedne levičarske organizacije,
s jedne strane. Oni koji su palili američku ambasadu
su, pod navodnicima, navijači, dakle, programirani
da budu desničari i desničarski orijentisani,
takozvani patrioti. To je prvo, da ovo naše društvo
izgleda i naši državni organi pokazuju mnogo više
razumevanja prema desnici nego prema levici. U
slučaju okrivljenih šestoro oštećena je, i to
ne naročito, jedna strana država, to je Grčka,
ona se doživljava po raznim osnovama kao prijateljska
država. Ali, znate, i ta Grčka je u nekom saopštenju,
u mnogim svojim saopštenjima, pa čak i na sajtu,
napisala da smatra ovo jednim minornim incidentom
i da nastavlja da radi tamo gde je stala. Nekako
nisu odavali utisak da su se preterano uzbudili
zbog svega toga. U drugom slučaju oštećeni su
roditelji domaćeg državljana koji je izgubio život
u toj američkoj ambasadi, i Amerika je oštećena
nekom malo većom materijalnom štetom. Ali se američka
država doživljava kao neprijateljska, a za domaće
državljane baš nas briga, to je poruka koja se
ovim šalje. U prvom slučaju izvršioci su iz ASI-a,
jedne malobrojne i marginalne, to se mora priznati,
društvene grupe i pripadnici te društvene grupe,
mislim, nemaju baš neki mnogo veliki uticaj ni
na ishod izbora, ni na privatizaciju, ni na sve
ostalo. U drugom slučaju radi se o pripadnicima
grupa koje su povezane i sa sportskim organizacijama,
sportskim pod znacima navoda, ja to moram reći,
i sa vrlo uticajnim centrima moći. Predstavljaju
veliko biračko telo i meni se nekako čini da i
tu treba tražiti i možda pre svega tu treba tražiti
razlog diskriminacije.
Sam ovaj slučaj, nezavisno od toga što je diskriminatorski,
sasvim sigurno predstavlja jednu poruku zastrašivanja
koja treba da odvrati od slične vrste aktivizma
kakvu je ASI do sada pokazao, za razliku od aktivizma
nekih drugih, i po mom mišljenju društveno opasnijih
grupa. Ali takođe, čini mi se, da se šalje poruka
o omnipotentnosti države, onih ili onog u kome
mi u ovom trenutku tu državu vidimo, ko misli
da tu državu oličava. I sasvim neskriveno priznanje
da pravosuđe ne postoji kao treća državna vlast,
nego samo kao produžena ruka jedne od dve državne
vlasti koje imaju moć, zakonodavne i izvršne državne
vlasti. To je opasna poruka, to je poruka koja
preti da izigra vrednost demokratije u očima većine
građana. To je poruka koja otprilike kazuje –
demokratija i podela vlasti, šta nam to uopšte
treba. Autoritarizmi oprobani u ovoj državi su
već imali uspeha, pa zašto ne bismo probali opet?
Želimir Žilnik
Reč je zapravo o tome da je ovaj naš
antikomunizam ništa drugo nego jedna vrsta magle
koju pre svega jednim delom emituju i mnogi vrlo
rigidni bivši funkcioneri komunističkog režima.
Vi ste primetili da u ovom antikomunizmu nisu
najaktivniji oni ljudi koji su se zaista protiv
antidemokratskih, diktatorskih elemenata u komunizmu
borili. Taj takozvani antikomunizam, on je zapravo
uperen ka jednoj drugoj stvari, a to je skrivanje
ovog surovog, divljeg kapitalističkog grabeža
i zatomljavanja svih onih dostignutih elemenata
socijalne pravde, određenih mogućnosti koje je
ondašnji sistem pružao i u pogledu zapošljavanja
i u pogledu besplatnog školovanja i u pogledu
putovanja po celom svetu i u pogledu prava žena.
I, naročito, u pogledu zabrane širenja verske
i nacionalne mržnje. Da bi se to stavilo pod tepih,
sad se govori o užasima komunizma, a zapravo šta
je to glavno što treba zaboraviti? Nije to ni
Tito, ni Kardelj, ni Ranković, glavno što treba
zaboraviti jeste činjenica da se najmasovnija
pljačka i grabež imovine danas odvijaju na nivou
i u domenu grabeži imovine radnika koji su četrdesetogodišnjim
radom od onih malih fabrika nacionalizovanih ’46.
i ’47. godine napravili velike kombinate u bivšem
sistemu samoupravljanja, koji je, razume se, imao
i ugrađen ulog zaposlenih u proširenje kapitala.
Vi danas o svemu možete da govorite, ali kad pomenete
samoupravljanje vama kažu – ti si budala, ludak,
sentimentalan. Ali, vidite, to među radnicima
nije zaboravljeno i oni na ovaj ili onaj način
počinju da se organizuju i da ta svoja prava traže.
Sad nema nikakvih zakonskih mogućnosti da se ta
prava traže, jer jedan od najvećih falsifikata
koji je urađen u ovoj zemlji i u njenom zakonodavstvu
to je eliminisanje jednog izvornog traganja za
pravim kontinuitetom vlasništva i društvenog bogatstva
u ovdašnjim preduzećima.
Anarhosindikaliste, ovu malu grupu, sreo sam slučajno
kada sam se prošle godine bavio temom radničkih
protesta i uzrocima radničkih protesta. Ti ljudi
su sad totalno devastirani, apsolutno stavljeni
u poziciju da budu ismejani, da budu prezreni,
da nemaju nikakve mogućnosti da se pojave pred
bilo kojim organom itd. Nisam znao da je ostalo
ne samo sećanje, nego i dokumentacija o tome kako
su participirali u izgradnju društvenog bogatstva.
I vidite sada, ova grupa anarhosindikalista se
interesovala za ta pitanja i izdaje jedan časopis
koji se zove Direktna akcija gde delimično
to i analizira. Ona se nije bavila nikakvom antidržavnom
delatnošću, ukoliko antidržavna delatnost nije
to istraživanje istine, ali očigledno, u ovom
ideološkom kontekstu koji je ovde uspostavljen,
to je jedna od stvari koja je, ja bih rekao, jedan
od poslednjih tabua koji je ostao. I vi možete
uhapsiti još pet grupa anarhosindikalista, ali
vi nećete nahraniti gladna usta koja ovde postoje.
I to je, nažalost, ja bih rekao kratkovidost i
glupost našeg establišmenta, što je sebe ovim
slučajem pred celim svetom pokazao kao slučaj
jednog nedoslednog primenjivanja zakona. Umesto
da krene u normalan socijalni dijalog, što bi
praktično trebalo da se zove prekidanje špekulacija
i pljački. Vi ste videli ministra unutrašnjih
poslova, on je pre neki dan rekao – pohapsićemo
gazde koje su opljačkale, ali to su te gazde koje
nisu opljačkale, nego su sa državom potpisale
neadekvatne ugovore. Država je u tim ugovorima
bila neoprezna, pa im je dala mogućnost da rade
to što rade. Tako da ta priča – pohapsićemo gazde,
ona bi trebalo da ima nastavak rečenice, sa zapetom
– a onda da vidimo koga da pohapsimo između nas,
ko je to uradio.
I s druge strane, juče je ministar za privredu,
on kaže – javiću se nekoj banci u Engleskoj da
kažem gazdi da treba da isplati radnike. Pa, ljudi,
vi znate, i u starom sistemu i u Gvineji Bisao
i u Americi se plate isplaćuju na osnovu ugovora
o radu, a ko ne poštuje ugovor o radu on biva
tužen. I kad bismo imali jedan pravosudni sistem
koji bi se bavio jednim malim procentom umesto
ovim histerijama i nedoslednostima, odbranom socijalnih
prava, jednostavno ne bismo imali jednu državu
pred ambisom. A mi se u ekonomskom pogledu i u
pogledu socijalnog konflikta nalazimo pred ambisom.
Branka
Prpa
Optužnica protiv petoro mladih ljudi, koji pripadaju
anarhističkim sindikatima, jeste optužnica za
međunarodni terorizam.
Šta je retorika ove dece? Retorika njihova je
socijalna pravda. Borba za pravo radničke
klase, njihova retorika
jeste retorika levice. A šta je njihova
krivica? To što su izveli jedan politički
performans ispred grčke ambasade i bacili
molotovljeve koktele na trotoar. Ta grupa
mladih ljudi je izvela jedan politički
performans u znak podrške pripadniku grčkog
anarhističkog pokreta, koji je štrajkovao
glađu u zatvoru. A s druge strane su dobili
optužnicu za međunarodni terorizam. Dakle,
to što su s tim političkim performansom
izveli ispred grčke ambasade, ni više
ni manje nego međunarodni terorizam, gde
je zaprećena minimalna kazna zatvorom
od 3 do 15 godina. Šta to znači kao politička
poruka? Kao politička poruka znači, ja
obznanjujem da ću svaki vid političke
borbe, koji bude proizašao sa pozicija
borbe za socijalnu pravdu, kažnjavati
radikalno i rigorozno. Ta poruka je politička.
Ovaj proces iz tih razloga je politički
proces. Po mom mišljenju, s obzirom na
veliku svetsku krizu, šta vlast može da
očekuje? Oni sigurno mogu da
|
|
|
Ivan Meštrović, Oplakivanje,
1914.
|
 |
očekuju da će imati pobunu velikih razmera. Šta
oni sada rade? Oni onemogućavaju bilo koji vid
organizovane borbe u smislu radničkih prava.
Postoji definicija američke Deklaracije koja garantuje
svojim građanima pravo na život, pravo na slobodu
i pravo na sreću. Ako mi daš pravo na život, a
uskratiš mi delimično pravo na slobodu, ukinuo
si mi pravo na sreću. Mene istinski sretnim čovekom
čini samo moja sloboda. Dakle, ako mi to ukineš,
šta sam ja? Šta ću ja da budem sutra? Zombi?
Oni ne razumeju, opet ti politički needukovani
ljudi, da je kompletna ideja evropskog progresa
proistekla iz neprestane kritike same sebe. Naš
je svetionik i naša nada da ćemo ostvariti svoju
sreću u okolnostima života sa drugim sretnim ljudima,
u blagostanju i načinu života dostojnim čoveka.
Ako smatram da mi je uskraćeno pravo da živim
na način dostojan čoveka, da sam lišen mogućnosti
da radim, ako sam lišen svega, ako me svode na
to da se borim za goli opstanak i da se na kraju
pretvaram u životinju, ne u ljudsko biće, imam
pravo da se protiv tebe pobunim.
Na kraju krajeva, oni isto tako zaboravljaju da
su građani tvorci svoje države. Stvorili su je
građani ove zemlje. I, što bi rekao Kant, država
je umna zajednica slobodnih ljudi, ali misleća
zajednica slobodnih ljudi.
E pa neće moći da ukinu mišljenje. Vi sa pozicija
levice više ne smete o tome da govorite, a da
se pet puta ne izvinite. Pa izvinite, zašto? Zašto
bi se neko izvinjavao zato što je levičar? Ima
pravo da misli, društvo i državu na drugi način.
Ako on misli da društvo treba da bude pravednije,
ako ima ideju solidarnosti kao što imaju ovi anarhisti,
anarhizam pre svega počiva na ideji solidarnosti
i samouprave. Koliko god se našim elitama to ne
sviđa, jer su oni duboko u kapitalizmu, jer ovde
niko se ne brine o ljudima koji ostanu bez posla,
niko ne vodi računa kako je izvršena privatizacija,
nisu obeštećeni ni na jedan način oni koji su
ostvarili to što je država prodala. Sve su to
pitanja koja ljudi imaju pravo da postave.
Ako su se odlučili za represiju, moraju da znaju
da svaka represija izaziva pobunu. Da se socijalna
i društvena i politička pitanja zato počinju radikalizovati
i da su ishodi onda mnogo ružni.
|