Početna stana
 
 
 
     

 

Vratolomije oko autonomije

Politička moć je strašna moć.
Isidora Sekulić
 
Nebojša Popov
Statut Vojvodine povod je raznih natezanja više od godinu dana. Ipak, Narodna skupština Srbije je usvojila Zakon o nadležnostima APV i potvrdila Statut APV (od ukupno 250 poslanika prisutno je bilo njih 163, »za« je glasalo 138, odnosno 137, odnosno 23 i 24 »protiv«). Ubrzo potom, 14. decembra, Skupština APV, velikom većinom »za« uz svega tri glasa »protiv«, proglasila je važenje Statuta.
O tome šta se sve dešavalo postoje različita mišljenja, između ostalog, da su na delu dramatični potresi a i da je to bila »najduža srpska politička sapunska opera« (NIN, 3. decembar). Kako stoje stvari?
U ovim sporovima i sukobima oživeli su poznati slogani nacionalističke ideologije;
pominju se »grobovi« i »kolevke«, »svete srpske zemlje«, »večne srpske teritorije«, »fundamentalne vrednosti srpskog bića« itd. Ako se sve to ne uvaži, slede kobne pojave: stvaranje »države u državi«, »razbijanje sistema«, »podrivanje i razgradnja države«, »virus separatizma«, »izdaja nacionalnog interesa«, »zlo seme«, »diktatura ujedinjenih manjina nad srpskom većinom«, »katastrofa za Srbiju«, »smrt Srbije« itd. itsl.
Pozadina je oslikana još tamnijim bojama. Odranije uobičajenim zloslutnim figurama raznih zlotvora (Vatikan, SAD, NATO, okolni mrzitelji) primetne su i izvesne dopune. Predočava se da su na delu oni koji su razbijali Jugoslaviju a sada prave »Brionsku Srbiju« da bi je dalje čerečili, redom, Vojvodina, pa Sandžak, Preševska dolina... (Pečat, 27. novembar).
 
Oglašavaju se i legendarni stratezi koji slute nadiranje fašista, nacista i inih osvajača i okupatora, slute restauraciju Otomanske i Austro-ugarske imperije i nadiranje Velike Hrvatske, Velike Mađarske, Velike Albanije, Velike Makedonije, samo da bi Srbiju umanjili, do konačnog nestanka Srba.
Kada bi sve te reči shvatili ozbiljno mogli bismo čuti škrgut zuba i dočarati opake zahvate, uključiv i bukvalno lomljenje vrata, zavrtanje šije ozloglašenim dušmanima. Na aveti bratskih obračuna opominju ne samo minuli ratovi, nego i delovi tradicije izraženi i u nekim prezimenima (Bratokoljić, Zaklan, Ocokoljić i sl.).
A ni sami autonomaši ne oskudevaju u omrazi Srbije (ispod Save i Dunava). Tu vide zapuštene i primitivne protuve, neobrazovane i lenje živuljke, osvajače i pljačkaše, nezajažljive vlastoljupce, surove vlastodršce, sumanute neprijatelje vojvođanske autonomije, jednom rečju opake centraliste. Pre nego pretnji vlastitom fizičkom silom, pribegavaju hvalisanju nadmoćnom kulturom, evropskim pedigreom i stečenim pravima. Rado pribegavaju preziru i brutalnom nipodaštavanju uz potuljenu agresivnost; znaju često da se obrecnu: »Di su naši novci!« Oni ne pokazuju želju da slome vrat svojim protivnicima, već, pre bi se reklo, da ih se kurtališu, da se nekako sklone, uklope u Evropu, gde, uvereni su, oduvek spadaju.
Srbija je zaista u dramatičnom stanju, izgleda kao neka rita od Jugoslavije, razorena vrtlogom populističkih revolucija, ratovima i pljačkom. Drugi delovi nekada zajedničke države su se nekako uobličili. Ostavimo li ovom prilikom po strani šta se sve tamo zbiva – sličnosti i razlike – izvesno je da se ovde dramatično sudaraju dva realna trenda: produženje dosadašnjeg komadanja i težnje za uspostavljanjem vlastite države. Oba trenda imaju svoje pristalice i delatne aktere, u zemlji i izvan nje.
Ovaj drugi trend primetan je kroz duže delovanje pokreta za demokratske promene u Srbiji. To je naročito jasno izraženo kroz htenja da se raskine sa starim režimom, što je očekivano 2000. godine. Najjasniji izraz tih težnji bila je ideja o izboru ustavotvorne skupštine koja bi donela novi ustav kao pouzdan osnov i okvir preobražaja strukture društva i uređenja države. Time se, svakako, ne bi automatski uklonili tragovi starog poretka i posledice razaranja privrede, kulture, društva i države, ali bi se postigao preko potreban najširi društveni konsenzus o putevima i sredstvima izlaska iz dugotrajne krize, iz izolacije i zakoračilo u svetske integracije.
A onaj prvi trend, kao deo starog režima ili njegov oslonac, u 5. oktobru 2000. vidi nasilni prevrat, puč, okupaciju Srbije i instaliranje režima zavisnog od Zapada. Tek kada oni preuzmu vlast, Srbija će biti slobodna, a »srpske zemlje« ujedinjene. Akteri ovog trenda su za izvesno vreme, naročito posle decembarskih izbora 2000. godine, potisnuti iz javnog života ili su se pritajili, da bi oživeli i razmahali se nakon ubistva premijera Đinđića, marta 2003. godine.
Načelne razlike između pomenutih trendova vremenom su hlapile, nestajale. Preklopile su ih razne koalicije aktera starog i novog režima. Uz povremene oštre sukobe koji su pretili rasulom, nastajali su razni savezi vođa i vrhova stranaka. Iz tih vrhuški je volšebno nastao novi, oktroisani ustav, krajem 2006. godine, čiji je sadržaj tajen i od samih poslanika a kamoli od građana. Uprizoreno je i pomirenje nekada ljutih protivnika, aktera starog režima i predvodnika pokreta za demokratske promene. Nastao je, tako, nekakav provizorijum u kojem stvarni centri moći – ideološke, političke i ekonomske – nisu dovoljno vidljivi, a nisu baš razgovetni ni realni tokovi života državljana, svedenih na podanike, interesantne za vlast samo kada se »pecaju glasovi«. Šta se zbiva u političkim strankama ostaje nepoznato ne samo glasačima, nego i njihovim članovima. U tom sklopu, organizacije i institucije su puke transmisije faktičke političke moći. Zakonodavna, sudska i izvršna grana vlasti nisu ravnopravne i uravnotežene grane vlasti, nego područje delovanja onih koji su faktički najmoćniji. U tim okvirima preko potrebne reforme tretiraju se kao puke reorganizacije i promenljivi razmeštaj kadrova (»kadrovi rešavaju sve«). Tako se, baš ovih dana, složen i značajan deo poretka – pravosuđe – menja neprozirnim postupkom otpuštanja jednih i imenovanja drugih sudija i tužilaca, kao da se radi o raspuštanju nekog ogranka moćne partije.
Kada nema principijelnog konsenzusa oko ciljeva i sredstava promena, kada načela nisu jasna i javno prihvaćena, kada merila za procenu promena nisu jasna i pouzdana, onda je teško ne samo utvrditi odgovornost konkretnih aktera, nego su sve manje primetne razlike između provizorijuma i haosa. U slučaju galopirajuće anomije i inače rizična politička moć postaje ono što bi Isidora Sekulić nazvala »strašnom moći«, s već izvesnim a i još neizvesnijim dramatičnim posledicama. »Rotacionu revoluciju« (A. Molnar) prati proširena reprodukcija anomije s jakim razornim nabojima.
Spoljni akteri, i kada su transparentni, vode svoju politiku i, u najboljem slučaju, mogu da se trude da se u ovom delu Evrope obuzdaju haos i nasilje, uz razne pritiske i putem raznih oblika inženjeringa, nastoje da nas nekako uključe u procese saradnje. No, oni ne žive ovde pa i nisu neposredno zainteresovani da rešavaju naše probleme; dabome, nikako nije moguće da to postignu umesto nas.
U sadašnjem provizorijumu, zadržimo li kolokvijalne termine, i centralisti i autonomaši jedva da drže do elementarnih oblika ustavnog poretka i demokratske procedure, tek toliko da ne bi bili naprosto oduvani. Malo ratuju, malo miruju. Povik »di su novci« čuje se s raznih strana. Jesu priznate izvesne nadležnosti APV, ali se još ne zna odakle i kako će se finansirati obavljanje raznih delatnosti. Tek slede gloženja oko toga. I nastavlja se ušančavanje tabora. Ne zna se pouzdano ko je dobio ili izgubio bitku a ko rat. Frontovi se oblikuju i preoblikuju, trupe postrojavaju i prestrojavaju.
Autonomaši se pozivaju na ranije stečena prava, po Ustavu SFRJ, kao što su se nekadašnje nacionalne vođe pozivale na povelje austrijskih careva, nekadašnji partijski funkcioneri prizivaju Titove izjave i cedulje. A centralisti drže da su brojniji, državotvorniji i bogomdani da brane interese srpske nacije i države.
U takvim okolnostima nema ni govora o stvarnoj autonomiji, o upravljanju samim sobom. Autonomijom se mogu doduše nazivati razne stvari, pa i izvesna samostalnost pojedinih oblika vlasti u okviru poretka koji, u stvari, ne priznaje bilo čiju autonomiju u izvornom
značenju toga pojma. Tako, recimo, unutar jednopartijskog sistema, događa se da se donekle osamostali jedan deo partijske vlasti, ali ova ne može opstati ako se bilo kakva i bilo čija samostalnost ne ukloni. Pored mnoštva primera iz svetske istorije, prisetimo se izvesnog iskustva iz novije istorije. Povremeno su se osamostaljivali pojedinačni delovi inače monolitne KPJ, ali je monolitnost hitro i oštro (»hirurškim rezom«) vaspostavljana s vrha vlasti u liku Josipa Broza, dok je postojala SFRJ, a potom u Srbiji u liku Slobodana Miloševića. Još dublje tragove je ostavilo čudovišno praktikovanje krajnje neobične autonomije faktičke vlasti, pre svega u okviru »komandne ekonomije«. Rugoba od autonomije u okviru jednopartijske države razmahala se i u kulturi. Naime, u vreme surovog obračuna sa »crnim talasom« u kulturi, kako su vlastodršci i njihovi ideolozi i egzekutori nazivali
 
Ivan Meštrović, Glava karijatide, 1934.
dugotrajan i snažan talas duhovnog oslobađanja u našoj zemlji pedesetih i šezdesetih godina, razne garniture faktičke vlasti su se naprosto utrkivale ko će u tim obračunima biti hitriji i suroviji. Uglavnom je poznata brutalnost beogradskih vlastodržaca. Pominjala se naglašena surovost sarajevskih vlasti. Manje je poznato, mada na to mnoge činjenice ukazuju, da je od bosanske surovija bila vlast u Novom Sadu koja je ne samo zabranjivala novine, časopise i filmove, nego je nemilice proganjala i hapsila književnike (Miroslav Mandić, Slavko Bogdanović i dr.), rasterivala »nepodobne« a instalirala svoje kadrove. Izvesne hajke, recimo protiv filma Dušana Makavejeva »Misterije organizma«, poprimile su karakteristike opštenarodnog referenduma u APV. (Tim povodom nastao je i prikladan pojam »novosadizam«.)
Imajući u vidu dramatične (ne)prilike u kojima se nalazi današnja Srbija, bliska mi je parola »bolje pakt, nego rat«. Ne verujem da sadašnja vlast baš mora fatalno da sledi ranije vlastodršce. Znam, kao i drugi koji se opiru falsifikovanju istorije, da u Srbiji postoje, i postojali su, i drukčiji trendovi. Poznato je kakvi su se sve užasi dešavali u Evropi minulih vekova, i da je iz napora da se njima ovlada nastala sadašnja EU; ima još puno toga da se »radi na sebi«, i u Srbiji. Zato valja izbegavati razne vratolomije, pogotovo one bukvalne.
 
Re(kapitulacija)
1-31. 01. 2010.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2010