Spor proces stvaranja postojanog
geopolitičkog saveza zapadne Evrope i Rusije ima
dugu istoriju, koja sporo sazreva. Ona se može
pratiti unazad od posete Šarla de Gola Sovjetskom
Savezu 1944. godine kada je potpisao francusko-sovjetski
Sporazum o savezu i uzajamnoj pomoći. Bio je to
način potvrđivanja centralne uloge Francuske u
evropskoj politici i uspostavljanja distance prema
saveznicima koji su se donekle protivili, prema
SAD i Velikoj Britaniji. Za De Gola geopolitički
interesi važniji su od ideoloških razlika.
Sledeći ključni momenat bio je nastojanje zapadnonemačkog
socijaldemokratskog kancelara Vilija Branta oko
tzv. Ostpolitik, otkad je došao na vlast 1969.
godine. To je uključilo novi diplomatski detant
sa Sovjetskim Savezom (kao i otvaranje komunikacija
sa Istočnom Nemačkom).
Treći ključni momenat bio je velika debata kasnih
1970-ih i 1980-ih godina u vezi sa konstrukcijom
gasovoda od Sovjetskog Saveza do zapadne Evrope,
koju su podržale Nemačka, Francuska i, čak, Velika
Britanija gospođe Tačer.
Četvrti ključni momenat bio je proklamacija sovjetskog
premijera Mihaila Gorbačova 1987. o potrebi stvaranja
»zajedničkog evropskog doma«.
Ono što je zajedničko svim ovim momentima je da
su ih SAD sve videle ili kao dvosmislene predloge
ili, u najgorem slučaju, kao inicijative koje
potencijalno slabe njihove globalne interese.
Posle sloma Sovjetskog Saveza, Rusija pod Borisom
Jeljcinom odložila je sve te ideje, dajući prioritet
razvijanju tesnih odnosa sa SAD. Postkomunistički
režimi u južnoj i centralnoj Evropi osetili su
sve uočljivije znakove tešnjih odnosa zapadne
Evrope i Rusije.
Kada je Vladimir Putin nasledio Jeljcina, ruska
politika je oživela traganje za tešnjim odnosima
sa zapadnom Evropom, a posebno sa Francuskom i
Nemačkom. Izgledalo je da je ovo urodilo plodom
februara 2003, kada su se tri zemlje odlučile
za odbranu od pokušaja SAD i Velike Britanije
da od Saveta bezbednosti UN dobiju saglasnost
za invaziju Iraka. Ovaj put SAD su sasvim otvoreno
ocenile ovu kolaboraciju kao neprijateljsku njihovim
globalnim interesima.
Otada i pod svetskom pažnjom ti odnosi nastavili
su da napreduju, uprkos tome što su SAD nastavile
svoje neprijateljstvo šireći opšti strah i suprotstavljanje
vlada nekada satelitskih država istočne i centralne
Evrope.
Putin nastavlja da koristi mehanizam jednog od
svojih najvećih aduta – izvor prirodnog
gasa Rusije – kao način
konsolidovanja tih veza. Debata od 1990-ih
godina vodila se o trasama novih masivnih
gasovoda iz Rusije i centralne Azije do
zapadne Evrope.
Rusi su favorizovali ono što se zove Severni
tok i Južni tok. Severni tok ide od Rusije
kroz Baltičko more do Nemačke, zaobilazeći
Ukrajinu, Belorusiju, Poljsku i baltičke
države. Južni tok ide iz Rusije preko
Crnog mora do Bugarske, a zatim se grana
u dva kraka, od kojih se jedan nastavlja
severozapadno kroz Srbiju, Mađarsku i
Sloveniju do Austrije, a drugi
|
|
|
jugozapadno kroz Grčku i Jadransko more do Italije.
SAD su gurale projekat trećeg gasovoda, nazvan
Nabuko, koji ima za cilj da zaobiđe Rusiju, dobijanjem
gasa iz Turkmenistana. On bi prolazio kroz Kaspijsko
more do Azerbejdžana, a zatim nastavio kroz Gruziju,
Tursku, Bugarsku, Rumuniju, Mađarsku do Austrije,
a potom do Nemačke i Češke. Ali, pošto su zalihe
gasa Turkmenistana ograničene, gas bi, u krajnjem
slučaju, morao da dolazi iz Rusije, što umanjuje
geopolitičku korisnost Nabuka.
U svakom slučaju, Putin, »majstor tempa« – kako
ga zove
Le Monde – krajem novembra je
boravio u Parizu s namerom da potvrdi dogovor
sa Francuskom o zajedničkoj saradnji na izgradnji
Severnog i Južnog toka. Jedna od ključnih francuskih
figura, Žerar Mestrale, rekao je da je »Rusija
neizbežan partner budućnosti i Evrope«. Francuski
predsednik Nikola Sarkozi pozvao je na stvaranje
»prostora za zajedničku bezbednost« između Evrope
i Rusije. To je isti onaj Sarkozi koji je u Vašingtonu
zasut pohvalama kao najviše proamerički francuski
predsednik od 1945. godine. Još jednom su geopolitički
interesi važniji od ideoloških razlika.
Države centralne i istočne Evrope verovatno će
se prestrojiti, zabrinute i prestrašene. Ali geopolitička
realnost jeste da SAD sada mogu da urade vrlo
malo da uspore nastupajuće veliko savezništvo.
Komentar br. 270, 1. decembar
2009.
Prevela Borka Đurić