»Sve izvesnije je da smo se našli u raljama sve
više centralizovane vlasti i sve moćnijih tajkuna,
među kojima postoji mnoštvo raznih veza i uticaja
izvan javne kontrole. U takvim okolnostima borba
za vlast nalikuje borbi na život i smrt. Ne biraju
se sredstva obračuna.«
Na ovaj odlomak iz komentara Nebojše Popova u
Republici
ukazao mi je prijatelj Predrag, dodavši da ga je
to podsetilo na sopstveno bavljenje (tokom prikupljanja
građe za knjigu
Festa stulorum) jednim
ne baš pitoresknim političarem, ali čovekom na »visokom«
položaju, ako ne i na »najvišem«, koji je, izgleda,
sebe smatrao »državnikom« koji će spasti Srbiju,
Kosovo i Metohiju, Crnu Goru, ćirilicu, sve do Svetog
sinoda.
Na moju nesreću, ili sreću, jednog dana izađe knjiga
o tom »državniku«, čiji je tzv. uspon počeo pre
nepunih deset godina, te ja odustadoh, prestadoh
da zapisujem njegova činjenja i nečinjenja, izjave,
govorčine i govorčiće – u suprotnom bih rizikovao
da moja knjiga bude optužena kao prepisivačka, potkradalačka.
Uostalom, ima i drugih primera borbe za vlast u
kojoj se ne biraju sredstva obračuna, dostojnih
mog PRAZNIKA MAGARACA.
Kada je već tako, upozorih Predraga, naš razgovor
bi se mogao završiti a da praktično nije ni počeo:
odustao si, kažeš, od nepomenutog »državnika«, i
– šta onda?
Odustao sam ja od njega, dragi moj Nenade, uzvrati
mi munjevito Predrag, ali neće on od mene! Zgrabio
me je kada je »sišao sa vlasti«!
Ovaj »moj«, takoreći, »državnik« je vrlo osobit
slučaj, »javlja mi se«, zbunjuje me složenošću nešto
što sam video na malom ekranu. Bio je u jeku vlasti,
tada. Televizijski snimak prikazao ga je kraj prozora
državničkog kabineta. Kroz staklo se videlo drvo,
krošnja. Gotovo tronuto-zadovoljnog izraza izjavio
je da on često gleda u krošnju, u jato sova, one
zauzvrat takođe bulje u njega, redovno i uredno.
Dodao je da komunicira sa njima.
Možda je hteo da kaže nešto onako simbolički? Sove
su, to »svi« znaju, simbol mudrosti!
U redu, u rečniku simbola nije da ne piše: sova
(ćuk), prema jednoj apokrifnoj galskoj
|
legendi, pripada mudrosti
i iskustvu. Zatim, Atenine omiljene životinje
bile su sova, zmija i petao, ali, što
reče jedan naš savremeni pisac, ima indicija
da je bila povezana i sa konjima... S
druge strane, »sova je simbol tuge, tame,
setne i samotnjačke povučenosti zbog toga
što se ne izlaže dnevnoj svetlosti«.
A opet, za Indijance iz severnoameričke
prerije sova može noću pružiti pomoć i
zaštitu. Vidiš, Nenade, ja se ovde teško
snalazim.
Ne želim, kažem prijatelju u muci, da
te još više kinjim navodeći da je sova
u Egiptu
|
|
|
|
Joseph Mallord William
Turner, Rain,
Steam and Speed, 1844.
|
 |
izražavala hladnoću, noć, smrt, u drevnoj Kini
važila je za strašnu životinju (ne smem ni da
ti kažem šta se sve za nju pričalo), kod Maja:
kad sova zavija – Indijanac umire. Kod Asteka:
uz pauka, ona je simbolička životinja boga podzemlja...
Sad ćutimo obojica.
Prvi progovara Predrag: eto, kako da razjasnimo
tajnu komunikacije na liniji sova–državnik (stoji
u kabinetu, kraj prozora, one u krošnji, iako ih
ja nisam video, ali verujem mu)?
Onda ja kažem: da učtivo pitamo čoveka?
Onda Predrag: to je veoma teško ostvariti. I ranije,
a naročito otkako je sišao, sa vlasti, retko se
pojavljuje u javnosti, uglavnom se oglašava putem
saopštenja. Recimo: »treba zaustaviti propadanje
Srbije«.
Da li je rekao kada je ta propast počela? – Možda
i jeste, ali ja to, baksuz, ne uhvatih: čim ga (retko,
brate) vidim na malom ekranu, ja trčim ka polici
s knjigama i hvatam se za
Rječnik simbola
Ševaljea i Gerbranta. A inače, obrazovan je čovek,
doktor nauka. Zato nama dvojici niko nije kriv što
ne shvatamo kako on misli da zaustavi propast Srbije,
kad već to nije učinio dok je bio »državnik« i dok
je ono, komunicirao...
Pa dobro, kažem, možda misli, želi, žudi da se vrati,
da se opet popne, na vlast: nije uspeo par puta,
ali postoji ono – triput bog pomaže, možda bude
štogod, pobožan je čovek: pričaju mi da ga viđaju
po crkvama...
Ako je tako, citiraću Gogolja:
»Hrišćaninu je jasno rečeno kako da postupa sa višima
od sebe, tako da ga oni svi, ako samo malo od toga
ispuni, zavole. Hrišćaninu je jasno rečeno kako
da postupa sa nižima od sebe tako da će mu svi oni,
čak ako to bude samo delimično ispunjavao, biti
odani svom svojom dušom... Ne treba obraćati pažnju
na to kako drugi prema tebi postupaju, već kako
ti prema njima postupaš. Ne treba obraćati pažnju
na to da li te drugi vole, već da li ti sam voliš
njih.«
Volim i ja vas?
Taj osobiti čovek, Nenade, u jednom trenutku svog
života kao da je bio ujeden za um i srce, opsednut
modernim, stvarnim državništvom jednog mladog političara
(naspram sopstvene retrogradnosti) koji je Srbiju
poveo u svet, ali je zatim i zato ubijen. Znam da
ćeš se mučiti ako budeš pisao o »onom sa sovama«,
koji je sada u samoći bezvlašća, u teškoj apstinencijalnoj
krizi. Spopašće te neka vrsta muke, ne političke
već stvaralačke. Valja imati snagu jednog Markesa,
»iluzionizam Servantesa i raspusnu razdešenost Rablea«,
da bi se, kao u
Jeseni patrijarha, pisalo
o »posrnuću u kal, beutu i mrtvilu, o zaboravu i
bezvremlju«... o nemogućnosti izlaska »junaka« iz
lavirinta vlasti, gubitniku suočenom sa promašenošću,
ali koji još ne shvata »prolaznost i uzaludnost
vlasti« i onoga što je uradio.