Umetnost posle
socijalističkog realizma
Prilozi kritici istočnoevropskog modernizma
na uzorcima socijalističke Jugoslavije, Srbije
i – uže – Vojvodine
Modeli modifikacija
socijalističkog realizma
Da bi se razumela umetnost
pedesetih godina dvadesetog veka u SFRJ, a pre
svega u Vojvodini i Srbiji, potrebno je ukazati
na temeljne promene unutar socijalističkog realizma 1
i, tačnije, kroz interpretacije političkih, društvenih
i kulturalnih napetosti istočnog ( Varšavski
pakt) i zapadnog ( Nato pakt) bloka.
Poslužiću se u ovoj raspravi modelima!
Prvi model: binarni karakter epohe pedesetih
godina. U pitanju je model koji u svojim
predodžbama suprotstavlja umetnost i kulturu zapadnog
kapitalističkog modernizma i istočnog realsocijalističkog
antimodernizma. Zapadni modernizam se vidi kao
izraz ostvarenja autonomije umetnosti u društvu
razvijenog industrijskog kapitalizma sredine XX veka.
Buržoaski modernizam XIX veka i perioda do
Prvog svetskog rata jeste modernizam
nastajuće kulture specijalizovanih kompetencija
i osvajanja, na primer, u umetnosti autonomije
(u formalnom smislu u odnosu na tradiciju mimezisa
(prikazivanja) i u društvenom smislu u odnosu
na institucije politike, religije i javnog mnenja). 2
Naprotiv, modernizam razvijenog kapitalizma 3
pedesetih godina je vladajuća hegemona i dominantna
kultura svoje epohe koja integriše:
| |
(a) visoki formalistički estetizam;
(b) razrade industrijske upotrebe visoke
umetnosti u masovnoj kulturi; i
(c) individualni položaj subjekta (umetnika)
u društvu. |
Naprotiv, socijalistički realizam na političkom
Istoku – mada sam pojam političkog Istoka
|
nije nimalo konzistentan
– zasniva se na kritici i odbacivanju
ideala autonomije umetnosti u ime društvenih
revolucionarnih potreba. Pri tom je socijalistički
realizam pre pobede Oktobarske revolucije
bio kritički socijalni realizam koji je
umetničkim sredstvima predočavao napetosti
klasne borbe u buržoaskom društvu. Posle
pobede boljševičke revolucije 1918. godine
kritički socijalni realizam u SSSR-u biva
preobražen u apologetsku umetnost realizovanja
funkcija i interesa predvodnika, tj. partije,
klasne borbe. Socijalistički
|
|
|
|
Georgia O’Keeffe, Dead
tree with Pink Hill, 1945.
|
 |
realizam u zemljama istočne Evrope kasnih četrdesetih
i ranih pedesetih jeste, uglavnom, spolja nametnuti
model predočavanja optimalne projekcije društvene
i revolucionarne situacije. Socijalistički realizam
više nema kritičke funkcije, a apologetske funkcije
su dovedene do retoričkih – ukrasnih ili trivijalno
didaktičkih efekata obećanja ili projektovanja
specifičnog modernog »doba«.
Ako se zadržimo samo na pitanju funkcija, tada
se može reći da je u zapadnom bloku projektovana
društvena funkcija umetnosti da bude bez funkcije,
a da je u istočnom bloku projektovana funkcija
umetnosti da bude u službi revolucije, a
to znači permanentnog progresa. Ali, funkcija
besfunkcionalnosti i funkcija utilitarnosti su
efekti govora ideologije koji kao da skriva pravo
stanje stvari. Zapaža se da je zapadni autonomni
(kao besfunkcionalni) modernizam predočavan i
tumačen kao modernizovani modernizam ili pravi
modernizam, a istočni angažovani (kao funkcionalni
ili utilitarni) modernizam kao neka vrsta antimodernizma.
S druge strane, istorijski primeri nas uveravaju
da je besfunkcionalnost zapadnog modernizma imala
svoju političku utilitarnu svrhu građenja posebnog
tipa društvenih odnosa (liberalno društvo) i njegove
internacionalne hegemonije, a da je prenaglašeni
aktivizam, optimizam i utilitarnost socijalističkog
realizma, često, u pedesetim i šezdesetim godinama
bio puka retorika (dekoracija, didaktika) o stanju
stvari u koje više niko nije verovao, mada...
Drugi model: hegemona slika zapadnog modernizma
pedesetih i ranih šezdesetih godina.Ovim
modelom se zapadni visoki modernizam predočava
kao dominantna i jedina predodžba modernizma u
odnosu na sve druge moguće varijantne i bočne
modernizme (modernizam popularne kulture, modernizam
neoavangarde, modernizam unutar realnog socijalizma,
umereni modernizam, regionalni modernizam). Visoki
modernizam se zamišlja, predočava i realizuje
kao istorija evolucija ili samonapredovanja umetničko-estetskog
formalizma i institucija kulture koje prate to
samonapredovanje. Visoki modernizam se zasniva
na ideologiji koja umetnost predočava neideološkim
i nekonceptualnim terminima i izrazima. Ukazuje
se na razvoj estetskog formalizma, apstraktne
umetnosti i postignuća suštinske vizuelne autonomije
umetničkog dela. Umetničko delo je oslobođeno
mimetičkog identiteta prikazivanja, a umetnik
je izuzetna posebna jedinka koja kroz svoju ljudsku
dramu (patnje ili uživanja) transcendira svoje
postojanje u delu koje jeste i tim svojim
jeste potvrđuje istinitost umetnikovog
egzistencijalnog gesta ili čina. 4
Treći model: asimetrični modeli unutar zapadnog
modernizma pedesetih godina. Polazi se od
zamisli da je zapadni modernizam dominantna hegemona
kultura, ali da nije celovita objedinjujuća paradigma,
već da se dominantna koncepcija modernizma zasniva
na dijalektičkom odnosu visokog i kritičkih, eksperimentalnih
i emancipatorskih modernizama. Visoki modernizam
je tada shvaćen kao modernizam nastao razvojem
i estetskim usavršavanjem individualnog stvaralačkog
čina umetnika koji egzistencijalno iskušava samu
prirodu svog medija. Delo visokog modernizma je
ezoterično: zasnovano na izuzetnim vrednostima
izvan svakodnevne egzistencije i ideologije, odnosno
na originalnom, sublimnom i nekazivom.
U tom duhu nastaju izvesna dela apstraktnog ekspresionizma,
lirske apstrakcije, enformela, mada su, svakako,
paradigmatski primeri američki autori čije će
delovanje na prelazu pedesetih u šezdesete godine
Klement Grinberg (Clement Greenberg) 5
kanonizovati kao pikturalno-aksiološko-metafizički
horizont modernizma. Ova dela ne nastaju na jasnoj
osnovi formalizma već na izvesnom nekonzistentnom
spoju:
| |
(a) egzistencijalističkih uverenja o individualnom
(paradoksalni spoj atmosfere francuskog
egzistencijalizma četrdesetih i pedesetih
godina i američkog pragmatičnog individualizma);
(b) na konceptu simbola ili arhetipa kao
direktnog traga ili izraza ljudskog čina;
(c) na formalističkoj realizaciji i razvoju
dela; ovde formalizam nije nešto što se
povezuje sa matematičkim formalizmom ili
književno-teorijskim formalizmom ruske avangarde,
već sa kantovskim i neokantovskim idealima
bezinteresnog i autonomnog doživljaja umetničkog
dela, koji su povezani sa autonomijom manuelno-haptičkog
gesta u polju pikturalnog; i
(d) na uverenjima o univerzalnosti modernističkog
doživljaja i razumevanja umetničkog dela
i umetnosti. |
Nasuprot ovim pozicijama ukazuju se pristupi koji
se ne mogu identifikovati sa ezoteričnim
visokim modernizmom i njegovom autonomijom. To
su egzoterični pristupi koji umetnost
doživljavaju pre kao polje društvenog a ne samog
pikturalnog, a čin stvaranja kao način problematizovanja
i kritike važećeg okruženja (sveta umetnosti)
a ne kao pokretanje nesvesnih snaga u ljudskoj
egzistenciji. 6
Apriornoj vladavini ukusa suprotstavljaju se zamisli
koncepta i konceptualizacije procesa i konteksta
stvaranja, izlaganja i recepcije umetnosti. Umetnik
je onaj koji u svom mediju radi sa konceptualizacijama
konvencija ili običaja datog mikrosveta ili makrosveta
umetnosti i kulture. Ova druga linija
(istorije, suodnos scena) nije homogena kao prva
i ukazuje se najčešće kroz četiri modela:
| |
(i) individualni pristupi slikara koji
su po svom statusu bliski visokim modernistima,
ali koji ne preuzimaju njihovu univerzalnu
estetiku, već kritički provociraju status
dela (slike), subjekta umetnosti (slikara
– umetnika – ljudskog bića) i sveta umetnosti
kao funkcije institucija umetnosti i kulture
– ovom tipu autora u američkom okruženju
svakako pripadaju Ejd Rajnhart (Ad Reinhardt),
Frenk Stela (Frank Stella), Džasper Džons
(Jasper Johns), Robert Raušenberg (Rauschenberg),
a u evropskom okruženju delimično Žorž Matje
(Georges Mathieu), Lučio (Lucio) Fontana
i, svakako, Pjero Manconi (Piero Manzoni)
i Iv Klajn (Yves Klein);
(ii) individualni ili kolektivni pristupi
koji rekonstruišu (obnavljaju) tradiciju
istorijskih konstruktivističkih (geometrijsko
slikarstvo, neokonstruktivizam, kinetika)
i dadaističkih (neodada, fluksus, happening,
letrizam) avangardi u kasnim četrdesetim
i pedesetim godinama – u pitanju su neoavangarde
koje Peter Birger (Bürger), s pravom ili
ne, kritički identifikuje kao avangarde
iz druge ruke;
(iii) individualni ili kolektivni pristupi
koji uspostavljaju egzistencijalnu, umetničku
i teorijsku kritiku dominacije visokog modernizma
na Zapadu i socijalističkog realizma i estetizma
na Istoku, odnosno avangardni eksperimenti,
inovacije, ekscesi, subverzije nisu replika
(remake) avangardi pre Drugog svetskog
rata već odgovor novih generacija umetnika
na kanonizacije, anomalije i krize pedesetih
godina (primeri su umetnici umetnosti posle
enformela, fluksusa, hepeninga – svakako,
glavne figure su Kejdž, Klajn, Manconi,
grupa N, grupa T, grupa
Zero); i
(iv) različiti i među sobom neuporedivi
pristupi koji se identifikuju sa kritikom
modernizma u rasponu od levo orijentisanih
strategija socijalnog realizma do desno
orijentisanih procedura postnadrealizma,
fantastičkog slikarstva, fantastičkog realizma
i obnova nacionalnih i regionalnih stilova. |
Ovim heterogenim necelim modelom razbija se celovitost
predodžbe i ukazuje se da je telo modernizma slično
pre rizomu, kako su ga opisivali Delez
(Deleuze) i Gvatari (Guattari), nego glatkoj sjajnoj
okrugloj bilijarskoj kugli kako su verovali i
sanjali očevi moderne.
Četvrti model: obnove modernizma u zemljama
realnog socijalizma. U zemljama istočne Evrope,
a neka netipični primer bude slučaj druge Jugoslavije, 7
ukazuje se na nekoliko suštinskih paradoksalnih
procesa u pozicioniranju odnosa socijalističkog
(komunističkog) realizma i zapadnog (kapitalističkog)
modernizma.
Socijalistički realizam je posle Drugog svetskog
rata bio identifikovan višeznačno i višestruko
kao:
| |
(a) produžetak kritičkog socijalnog realizma
između dva svetska rata, zapravo kao pobednička
tendencija u odnosu na vladajući, grubo
govoreći, umereni buržoaski modernizam,
elitistički zapadno orijentisani modernizam,
avangarde i posebne nacionalne tendencije
u umetnosti u svakoj od jugoslovenskih kultura;
(b) uvezena pojava, svakako iz SSSR-a, koja
sa pobedom socijalističke revolucije dobija
političko-utilitarnu i normativno-regulativnu
funkciju u novom društvu;
(c) retorički utilitarni kontekst koji se
na diskurzivnom planu mora birokratski održavati
radi izjašnjavanja u ime realizma (revolucije,
klasne borbe i identiteta radnog naroda),
ali se na planu konkretnog slikarskog oblikovanja
može postupno modifikovati unošenjem formalnih
rešenja istorijskog ili aktuelnog modernizma;
i
(d) kontekst koji se sa prekidom veza sa
SSSR-om i razvojem socijalističkog samoupravljanja
postupno modifikuje u modernističku umetnost
(u Srbiji i Vojvodini se uspostavljaju prakse
socijalističkog estetizma a, zatim, socijalističkog
modernizma). |
Socijalistički realizam se u konkretnom istorijskom
prostoru druge Jugoslavije ukazao kao dinamična
i otvorena pojava koja je menjala svoje figure
(načine izražavanja i oblikovanja), a čuvala i
održavala regulativne funkcije u kulturi. Ovim
se pokazuje da jedna ideologija može da raspolaže
različitim ideosferama, odnosno načinima saopštavanja
svog identiteta i svojih društvenih, političkih,
kulturnih i, čak, umetničkih zahteva.
Modernistička umetnost je u pedesetim godinama
u Srbiji i Vojvodini nastajala iz više neuporedivih
izvora:
| |
1) odbacivanjem socijalističkog realizma
u ime aktuelne visokomodernistički orijentisane
umetnosti koja je shvaćena kao izraz poletnog
i naprednog razvoja socijalističkog društva,
što se svakako vidi u delima zastupnika
socijalističkog realizma koji su u kasnim
četrdesetim i pedesetim krenuli ka estetskom
modernizmu;
2) postupnim preobražajem socijalističkog
realizma u umerenu modernističku umetnost
koja se oslanja, s jedne strane, na tradiciju
modernističkog intimizma između dva svetska
rata, a s druge strane na aktuelne umerene
(ni-apstraktne-ni-figurativne, te apolitičke)
tendencije modernizma iz druge ili n-te
ruke, pre svega uticaje pariske škole –
ova tendencija se identifikuje kao socijalistički
estetizam;
3) socijalistički estetizam nastaje u trenutku
kada se u socijalističkom revolucionarnom
društvu uspostavlja postrevolucionarni period
i kada na bitnim, ali ne i vodećim funkcijama
revolucionare zamenjuju birokrate i tehnokrate,
što znači da je socijalistički estetizam
izraz interesa i ukusa novog upravljačkog
sloja koji više nije tu samo da menja svet
već i da uživa u njemu;
4) naspram evolucija socijalističkog realizma
u socijalistički estetizam ukazuju se i
radikalne tendencije koje provociraju konvencije
kanonskog realizma i stvarno vladajućeg
socijalističkog estetizma, drugim rečima
to su tendencije koje teže preobražaju samog
slikarstva, na primer dešavanja sa lirskom
apstrakcijom, enformelom u pedesetim i ranim
šezdesetim godinama, ali tu su i tendencije
koje uspostavljaju neoavangardni status
kao otklon od funkcija socijalističkog realizma
i nastajućeg socijalističkog estetizma u
šezdesetim godinama;
5) ali radikalne tendencije su, svakako,
i uvoz novih, modernih, aktuelnih i pomodnih
pojava iz internacionalne umetnosti – ovom
stvarnom ili prividnom (i stvarnom i prividnom)
otvorenošću nova umetnost u drugoj Jugoslaviji
se formira sa izvesnom svešću (ideosferom)
o pripadnosti internacionalnoj umetnosti;
i
6) nastaju tendencije koje se ukazuju kao
kritika svakog modernizma povratkom na predmoderne
izvore u tradicionalnom evropskom slikarstvu,
primitivnom slikarstvu, individualnoj postnadrealističkoj
fantastici ili u nacionalnoj tradiciji. |
Zato je bitno razraditi prelaz od socijalističkog
realizma ka socijalističkom estetizmu i socijalističkog
estetizma ka socijalističkom modernizmu. Socijalistički
estetizam je modernistička reakcija na socijalistički
realizam u jugoslovenskoj umetnosti posle 1950.
godine. Reakcija na socijalistički realizam kao
programski i dogmatski model prikazivanja
|
i izražavanja u realsocijalizmu
ogleda se u razvijanju estetizovanog,
neprogramskog, ideološki neutralnog i
umetnički autonomnog izražavanja i prikazivanja.
U revolucionarnom i postrevolucionarnom
razdoblju socijalistički realizam je bio
deo šireg istočnoevropskog realističkog
pokreta kao optimalne projekcije revolucionarne
sadašnjosti i ostvarivanja budućeg idealnog
komunističkog društva. Posle 1948. godine,
prekidom političkih odnosa sa SSSR-om,
socijalistički realizam gubi svoju internacionalnu
podršku. Tokom pedesetih godina, pojavom
postrevolucionarnih birokratskih i tehnokratskih
društvenih slojeva i liberalizacijom društva,
menja se i odnos prema umetnosti. Od nje
se više ne očekuje prikazivanje moguće
i optimalne stvarnosti nego i ostvarivanje
delimično ili potpuno autonomnih estetskih
funkcija. Kako je Jugoslavija u tom razdoblju
politički bila između istočnog i zapadnog
bloka, došlo je do otvaranja prema savremenoj
zapadnoj umetnosti, tačnije
|
|
|
|
Georgia O’Keeffe, Leaves
of a Plant, -
|
 |
prema njenim umerenim i estetizovanim varijantama.
Socijalistički estetizam se tokom kasnih pedesetih
i šezdesetih godina razvio u umereni modernizam
koji postaje dominantna umetnička tendencija gotovo
tri decenije. Ta umetnost je bila umetnost srednjeg
puta između apstrakcije i figuracije, modernosti
i tradicije, regionalizma i internacionalizma,
folklorizma i urbanosti. S jedne strane, omogućila
je približavanje dominantnim tokovima internacionalnog
modernizma, a s druge strane bila je izraz otpora
radikalnim varijantama modernizma
od apstrakcije do neoavangardi. Klima kanonizovanja
»umerene« modernosti bila je deo velikog projekta
odvajanja i emancipacije jugoslovenskog puta
u socijalizam od sovjetskog modela. Sam taj
koncept je bio podstaknut iznutra od strane nekadašnjih
avangardista i modernista koji su u Srbiji činili
novu komunističku intelektualnu elitu: Oto Bihalji-Merin, 8
Oskar Davičo, Marko Ristić i dr. Umereni modernizam
je postavljen kao opšta i univerzalna estetsko-umetnička
atmosfera. 9
Od socijalističkog
estetizma ka socijalističkom modernizmu
Pojam »socijalistički estetizam«
uveo je književni kritičar i estetičar Sveta Lukić
1963. godine da bi opisao razvoj književnosti
i umetnosti u Jugoslaviji. 10
Po Lukiću, socijalistički estetizam je nastao
posle 1955. godine kao reakcija na socijalistički
realizam:
Estetizam otupljuje špiceve, zaokrugljuje stvari,
guši određeniju, dalju divergenciju. Teorijski
prazan, u svakom slučaju labav, on u praksi forsira
neutralnija dela. 11
Pozitivna strana estetizma je, s druge strane,
kritika izvanumetničkih kriterijuma prosuđivanja
umetnosti. Slikar i istoričar umetnosti Miodrag
B. Protić socijalistički je estetizam u slikarstvu
ocenio kao pozitivni povratak modernoj autonomiji
i bitnim problemima slikarstva:
| |
Zbog zaokupljenosti prirodom same umetnosti
Sveta Lukić je ovaj period uslovno nazvao
socijalističkim estetizmom, ne dajući mu
uostalom negativno značenje – što je možda
tačno za literaturu (zbog njenog navodnog
izbegavanja neuralgičnih povoda), ali ne
i za slikarstvo, samim tim što između njega
i literature mogu, i zbog njihove različite
prirode moraju, da postoje onolike funkcionalne
razlike koliko i između literature i poezije,
koje je Sartr podvukao u svom čuvenom eseju.
Kad je reč o slikarstvu, više je, dakle,
reč o povratku njegovoj zanemarenoj ontološkoj,
strukturnoj i semantičkoj građi i realnosti.
(...) Takav »estetizam« značio je u stvari
aktivizam (...), povećavanje slobode i samosvesti
kao antropološke nužnosti, često i novi
nacrt čovekovog sveta koji je ponudilo jedno
postrevolucionarno pokolenje. (...) Prema
tome, »estetizam« šeste decenije revolucionaran
je zato što je u središte postavio jedinstvo
ideje i materije, ruke i duha, paradigmatični
odnos subjekta i objekta... Što je stvaranje
shvatio kao antropološko, bitno svojstvo
ljudske vrste, pretpostavku socijalizma
koji ga oslobađa i razvija.12 |
Prema istoričaru umetnosti Lazaru Trifunoviću, 13
socijalistički estetizam je znak preobražaja revolucionarne
u građansku umetnost od 1950. do 1960. Estetizam
usmeren zakonima forme i pikturalnim problemima
slike bio je dovoljno moderan da omogući otvaranje
prema svetu, ali i dovoljno tradicionalan (preoblikovana
estetika intimizma četvrtog desetleća) da zadovolji
novi »građanski ukus« izrastao iz društvenog konformizma
te dovoljno inertan da se uklopi u mit o sretnoj
i jedinstvenoj zajednici. Drugim rečima, estetizam
je imao sve što je potrebno da se stopi s projekcijom
delimično liberalizovanog socijalističkog društva.
Istoričar umetnosti Ješa Denegri je iskoristio
ovu kontroverznu i kontradiktornu polemiku oko
specifične pojave socijalističkog estetizma da
izvede problem ponovnog nastajanja ili pojavljivanja
modernizma u uslovima realnog samoupravnog socijalizma
unutar druge polovine pedesetih godina u Srbiji.
On je u tekstu »Inside or Outside Socialist
Modernism? Radical Views on the Yugoslav
Art Scene, 1950–1970«, veoma oprezno i aproksimativno,
uveo dva pojma – »jugoslovenski umetnički prostor«
i »socijalistički modernizam«.
Pojam »jugoslovenski umetnički prostor« podrazumeva
geografsko područje i političko okruženje u kojem
se odvijao u isti mah policentrični i decentralizovani
zajednički umetnički život druge Jugoslavije
(1945–1991). Policentrični i decentralizovani
zato što se sastojao od više kulturnih sredina
i njihovih glavnih gradova, nekadašnjih republika
prethodne države, koje su sada postale samostalni
državni subjekti. Objedinjeni i zajednički zato
što je objedinjavanje tog života bilo povezano
sa brojnim personalnim i institucionalnim sponama
među mnogim akterima na tadašnjoj jugoslovenskoj
umetničkoj sceni. Pojam »jugoslovenski umetnički
prostor«, po Denegriju, nije nužno vodio napuštanju
zasebnosti i specifičnosti nacionalnih kulturnih
sredina i zahtevao njihovo poništavanje u ime
nekog unitarnog koncepta »jugoslovenske umetnosti«,
ali zbog činjenice da je bio smešten u granicama
jedne i iste zemlje taj je umetnički prostor gusto
isprepleten neprekidnim i svakodnevnim vezama,
razmenama, kontaktima, kako između samih umetnika
tako i između organizatora umetničkog života,
voditelja galerijskih i muzejskih ustanova, kritičara
umetničkog života, kritičara i saradnika u kulturnim
rubrikama masovnih medija, dakle svih najvažnijih
činilaca tadašnjeg domaćeg »sveta umetnosti« ili
»sistema umetnosti«.
Denegri je drugi pojam – »socijalistički modernizam«
– pretpostavio kao uslov moderne umetnosti u socijalističkim
uslovima:
| |
Sigurno je da su političke prilike u kojima
se odvijala istorija »druge Jugoslavije«
i njen jedinstveni politički status, koji
je u jednoj anegdoti duhovito označen kao
»klackanje na ogradi između Istoka i Zapada«,
imao znatnog udela u zasnivanju i profilisanju
specifičnog »sistema umetnosti« koji je
funkcionisao, kako izvan rigidnih ideoloških
pritisaka koji su postojali u zemljama realsocijalizma
tako i izvan pogodnosti ali i zahteva umetničkog
tržišta kakvo postoji u zemljama liberalnog
kapitalizma. U prvim posleratnim godinama,
kao država i politički poredak u tesnim
vezama sa Sovjetskim Savezom i njegovim
satelitima, u Jugoslaviji je u kulturi i
umetnosti usvojena normativna doktrina socijalističkog
realizma koja, osim što svoje uspostavljanje
duguje spoljašnjim razlozima, poseduje i
sopstvene korene u domaćoj tradiciji socijalno
angažovane umetnosti u periodu između dva
svetska rata. Događaj koji je presudno doprineo
slabljenju i konačnom odbacivanju ideologije
socijalističkog realizma desio se 1948.
godine kada dolazi do prekida savezničkih
odnosa između Jugoslavije i zemalja komunističkog
bloka na čelu sa Sovjetskim Savezom, mada
i pored toga u Jugoslaviji komunistički
poredak ostaje na snazi, te u skladu s tim
još neko vreme socijalistički realizam zadržava
vladajuću poziciju u kulturi i umetnosti.
Za tačku definitivnog okončanja vladavine
socijalističkog realizma smatra se kongres
Saveza književnika Jugoslavije održan u
Ljubljani 1952. godine i tom prilikom održani
čuveni referat Miroslava Krleže, mada su
brojni događaji u pojedinim umetničkim oblastima
prethodno taj prekid postepeno pripremali
i time znatno olakšali i omogućili ovaj
završni udar, efektno zadat dotle vladajućoj
doktrini. Danas se kao opšteusvojeno mišljenje
smatra da je relativno kratkotrajno razdoblje
dominacije socijalističkog realizma (otprilike
između 1945. i 1950) onaj istorijski hijatus
koji umetnost jugoslovenskih kulturnih sredina
u XX veku deli u dva velika »normalna«
perioda, dakle na prvu i drugu polovinu
veka, a u skladu s tim posle 1950.
godine započinje razdoblje posleratnog modernizma
u Jugoslaviji u celini i u svakoj od njenih
sastavnih jedinica zasebno, trajući nekoliko
sledećih decenija i tvoreći izuzetno interesantni,
veoma složeni, bogati, razuđeni, raznoliki
i neosporno vrlo kvalitetni zbir mnogobrojnih
umetničkih pojava, zbivanja i procesa.14 |
Izvesno je da se ne bi pokrenuli ni novi kulturni
i umetnički procesi da nije došlo do generalne
promene političkog kursa, niti bi relativno brzo
i za svega nekoliko godina znatno izmenili situaciju
na umetničkoj sceni i u skladu s tim preobrazili
celu umetničku klimu. Ali ta izmena ipak nije
obavljena jedino iz političkih razloga i interesa,
po Denegriju, nego je u tome presudnu ulogu imala
sama umetnička produkcija koja je ubrzo ispunila
prostor scene drugačijim sadržajima i izražajnim
jezicima:
| |
A ta umetnička produkcija u duhu je pojava,
poetika, trendova, koncepata i ideologije
globalnog posleratnog modernizma pedesetih
i šezdesetih godina za koju se, tu produkciju,
može utvrditi još i to da zbog specifičnosti
tadašnjih jugoslovenskih društvenih, političkih
i kulturnih prilika predstavlja verziju
»socijalističkog modernizma« koji se kao
takav javio zapravo jedino u tadašnjoj Jugoslaviji
i stoga čini jedinstvenu formaciju nastalu
na ukrštanju svojstava istočnog i zapadnog
kulturnog i umetničkog modela. Postepeno
će doći pak do znatne prevage drugog (dakle
zapadnog) od pomenutih modela, što je posledica
uspostavljanja dovoljno tesnih veza ali
i nikada potpune integracije jugoslovenskog
umetničkog prostora i njegove specifične
formacije »socijalističkog modernizma« unutar
korpusa posleratnog zapadnog modernizma
ili, tačnije rečeno, unutar korpusa posleratnih
zapadnoevrospkih modernizama.
U uspostavljanju umetničkog sistema »socijalističkog
modernizma« znatnu ulogu je odigrala logistička
podrška kulturno-političkih institucija
koje su posredovale prilikom gostovanja
izložbi inostrane umetnosti u Jugoslaviji
posle 1950. godine, kao i povodom uzvratnih
nastupa jugoslovenskih selekcija na međunarodnoj
umetničkoj sceni. Hronika ovih zbivanja
beleži sledeće najistaknutije događaje i
datume: 1952. izložba Savremene francuske
umetnosti, sa brojnim velikim imenima,
u Beogradu, Zagrebu, Ljubljani i Skoplju;
Izbor dela holandskog slikarstva,
1953. u Beogradu, Zagrebu i Skoplju, sa
celom ekipom pripadnika De Stijla;
samostalna izložba Henryja Moorea u Beogradu,
Zagrebu i Ljubljani 1955, sa predgovorom
Herberta Reada; izložba Savremene nemačke
grafike i crteža u istim gradovima
iste godine sa predgovorom Willa Grohmanna;
izložba Savremene italijanske umetnosti,
ponovo u Beogradu, Zagrebu, Ljubljani i
Skoplju, u rasponu od Carraa i Severinija
do Afra i Vedove; te, kao kruna ovih kontakata,
izložba američke litografije u boji u više
gradova i čuvena izložba Savremena umetnost
Sjedinjenih Američkih Država iz zbirke
Muzeja moderne umetnosti u Njujorku, između
ostalih učesnika sa celom velikom generacijom
apstraktnih ekspresionista, jedino u Beogradu
1956. godine. Kada se ima u vidu sa kakvom
su razrađenom političkom strategijom organizovane
u pedesetim godinama brojne vrlo prestižne
i kvalitetne prezentacije moderne američke
umetnosti u zemljama zapadne Evrope, onda
proizlazi da je u taj sklop bila uključena
i Jugoslavija kao američka ne samo kulturna
nego i politička interesna sfera sa sasvim
određenim ciljevima i efektima. Ne treba,
naime, posebno naglašavati da su svi ovi
pomenuti (i brojni drugi manje spektakularni)
događaji iz programa međunarodne kulturne
razmene vršili dubinske i površinske uticaje
na izražajna usmerenja jugoslovenskih umetnika,
što je uz ostale razloge znatno doprinelo
preorijentaciji ukupnog profila savremene
jugoslovenske umetnosti od odbačenog socijalističkog
realizma ka na tim bitno izmenjenim osnovama
ustoličenog fenomena »socijalističkog modernizma«.
A suštinski istovetne, iako recipročne učinke
proizvodili su uzvratni nastupi jugoslovenskih
umetnika u inostranstvu, posebno oni na
venecijanskom Bijenalu gde Jugoslavija u
sopstvenom paviljonu učestvuje od 1950.
pa nadalje, sa selekcijama s kojima, bez
obzira na lokalne kriterijume po kojima
su te selekcije birane, ipak nastoji da
se što prikladnije uklopi u standarde internacionalnih
umetničkih govora prvih posleratnih decenija.
A to isto u načelu važi i za nastupe jugoslovenskih
umetnika na izvanevropskim bijenalima u
Sao Paolu i Tokiju, na Bijenalu mediteranskih
zemalja u Aleksandriji, gde su jugoslovenski
umetnici često bili benevolentno ovenčani
brojnim priznanjima, kao i za ostala učestala
gostovanja jugoslovenske umetnosti u mnogim
zapadnoevropskim zemljama, od kojih će vrlo
zapažena izložba u Parizu 1961. godine navesti
poznatog francuskog kritičara Michela Ragona
da, kao pohvalu toj umetnosti, navede sledeću
simptomatičnu tvrdnju: »U Jugoslaviji živa
umetnost je ujedno zvanična umetnost«. A
na domaćem terenu, kao periodične manifestacije
objedinjavanja jugoslovenskog umetničkog
prostora tokom pedesetih funkcioniše Salon
i, nedugo potom, Bijenale mladih u organizaciji
Moderne galerije u Rijeci, posle 1961. Trijenale
savremene jugoslovenske umetnosti u Beogradu,
dok se kao vrlo ambiciozna međunarodna priredba
od 1955. redovno u Ljubljani održava Bijenale
grafike, postajući vremenom, zbog svoje
podjednake otvorenosti ne samo ka umetnicima
zapadnih i istočnih, nego i zemalja tzv.
trećeg sveta, pravim amblemom kulturne politike
i umetničkog sistema jugoslovenskog »socijalističkog
modernizma«. Sve to i još mnogo drugih činilaca
dovelo je do postepene izgradnje i učvršćivanja
složenog i specifičnog sistema umetnosti
druge Jugoslavije, sistema gotovo u celini
organizaciono zasnovanog, materijalno zavisnog
i ideološki nadziranog od strane institucija
političke vlasti, ali – što svakako valja
priznati – i dovoljno fleksibilnog da se
u njemu većina aktivnih umetnika oseća
slobodno, učestvuje dobrovoljno što više
i što bolje može, dakle s punim ubeđenjem
sudeluje u podizanju i osavremenjavanju
kulture sopstvene sredine u prvim posleratnim
godinama i decenijama zahvaćenim optimističkim
elanom obnove sveukupnog pa tako i umetničkog
života.15 |
Ovaj složeni politički, društveni, kulturni i
umetnički proces vodio je ka jednom novom tipu
umetničkog rada, različitom od socijalističkog
realizma, buržoaskog realizma i umerenog ili visokog
modernizma između dva svetska rata. Reč je o promenama
koje su bile istovremeno ponovo otkriće i razvoj
autonomije umetnosti u uslovima centralizovane
vlasti i njene kulturne politike. Socijalistički
modernizam – kao veoma opšta odrednica – uključivao
je veoma različite pojave, od varijanti socijalističkog
realizma, socijalističkog estetizma, modernog
akademizma, intimizma, visokog prozapadnog modernizma
|
(lirska apstrakcija,
enformel, akciono slikarstvo), do umereno
modernističkih praksi koje su nastajale
sintezama zapadnih modernizama i nacionalnih
ili revolucionarnih simbolizacija identiteta
unutar socijalističke Jugoslavije.
Obrt od socijalističkog realizma je za
vojvođansku umetnost pedesetih, šezdesetih
i sedamdesetih godina XX veka značio
prekid »centralnoevropskih« konekcija
iz perioda prve polovine XX veka
i usredsređenje na direktne beogradske
uticaje i dominaciju hegemone i homogenizujuće
|
|
|
|
Georgia O’Keeffe, Oriental
Poppies, 1928.
|
 |
srpske umetnosti kao takve. Prekid sa »centralnoevropskim
prestonicama« kao što su Budimpešta i Prag bio
je određen zatvaranjem Mađarske i Čehoslovačke
unutar Varšavskog pakta. Orijentacija ka Beogradu
bila je u načelu vođena političko-ekonomskom dominacijom
Beograda kao glavnog grada FNRJ/SFRJ, ali i kretanjem
umetnika sa prostora bivše Jugoslavije, pa i iz
Vojvodine, u jaki političko-ekonomski a time i
umetnički centar kakav je bio Beograd. S druge
strane, Beograd je postao i neka vrsta »prolaza«
ili »konekcije« sa zapadnom umetnošću, pre svega
sa brojnim uticajnim internacionalnim izložbama
koje su dolazile u Beograd. Zato se i slika »novog
modernizma« u Vojvodini pojavljuje kao »slika«
procesa preobražaja socijalističkog realizma u
socijalistički estetizam i socijalistički modernizam
u Beogradu. Javljaju se, takođe, kao bitni, i
usmeravajući uticaji vojvođanskih umetnika koji
su delovali u Beogradu (Đorđe Bošan, Bogomil Karlavaris,
Milan Kečić, Zora Petrović, Zoran Petrović, Branko
Protić, Ivan Radović, Dragoslav Stojanović – SIP,
Ivan Tabaković, Živojin Turinski, Lazar Vozarević
i dr.). Razvojem beogradske Akademije likovnih
umetnosti ka modernizmu uspostavlja se i njena
dominacija na srpskom, vojvođanskom i jugoslovenskom
prostoru. Nastaju nove izlagačke institucije,
pre svega Muzej savremene umetnosti, osnovan 1964.
godine. Muzej savremene umetnosti otvara i utvrđuje
projekt socijalističkog modernizma:
| |
Putevi od umetnosti do života su dakle
složeni, ali nezaobilazni ukoliko želimo
da socijalizam ne bude samo ekonomska i
politička kategorija, već i kategorija humanizma
i kulture – pravi socijalizam.16 |
Nekakve anticipacije socijalističkog estetizma
se u Vojvodini daju naslutiti u Konjovićevim modernistički
ekspresivno realizovanim socrealističkim delima,
ali i u intimistički orijentisanim slikama Karela
Napravnika (1909–1957) – Ležeći akt (1946);
Stojana Trumića (1912–1983) – Frulaš iz Vojlovice
(1949); Milana Kečića (1910–1998) – Gunje
(1950), Milana Kerca (1914–1980) – Ulica JNA
u Novom Sadu (1951); Nikole Graovca (1907–2000)
– Prozor (1953); Jozefa Ača (Bačka Topola,
1914–Novi Sad, 1990) – Na obali Dunava
(1954); Stevana Maksimovića (1910–2002) – Raskršće
(1954); Boška Petrovića (1922–1982) – Seoska
kovačnica (1954); Imrea Šafranja (Imre Sáfrány,
1928–1980) – Tri gracije (1954); Milete
Vitorovića (1920–1991) – Mrtva priroda sa
krčagom (1954).
Lazar Vozarević je upisao školu za primenjene
umetnosti u Beogradu
1941.
godine, a 1943.
godine Akademiju za likovne umetnosti, koju je
završio 1948.
Bio je član umetničkih grupa Jedanaestorice
i Decembarske
grupe. Počeo je da predaje na Akademiji
za likovnu umetnosti u Beogradu 1960. godine.
Pored slikarstva, bavio se ilustracijom knjiga
i mozaikom. On razvija karakteristični manir
novog modernog slikarstva: otkriva moć indeksirane
pikturalne površine, evokativni odnos crteža i
boje, te uprošćene ekspresivno izvedene ljudske
figure dovedene do znaka za samu ljudskost, a
ne posebnu osobu ili lik. Njegova dela Kozaračko
kolo (1952), Oplakivanje Hrista (Pietá)
(1956) ili Satir i devojka (1958) pokazuju
irelevantnost izabrane teme: od revolucionarne
NOB tematike preko hrišćanske do antičke. Svaka
tema je otvorena pikturalnom preoblikovanju i
izražavanju opšte/univerzalne ljudskosti. Njegov
postupak je bitno povezan sa modernističkom poetikom
Pabla Pikasa i njegovim humanističkim obećanjem
nove umetnosti za modernog čoveka.
Izuzetan primer slikarskih evolucija unutar modernizma
jeste delo Ankice Oprešnik. Samostalno je izlagala
od 1951. godine (Novi Sad). Retrospektiva je održana
1969. godine. 17
Ona je prešla dugi evolutivni slikarski put od
asocijativne figuracije ( Žene i mačka
ili Večiti lov, 1954) do umerene lirske
apstrakcije ( Rekvijem za jednu jesen,
1963; Smrt crvenih biljaka, 1969; Nepodeljeno
ordenje, 1968; Oprešnik – Proletne staze,
1970). U grafici je prošla sličnim evolutivnim
putem od lirske figuracije ( Devojčice,
1954; Bela žena, 1960) do asocijativne
apstrakcije ( Biljke graditelji, 1965,
i Dramatična noć, 1967). Uspostavljanjem
pikturalne i vizuelne autonomije, ličnog gesta,
univerzalne simbolizacije i relativizovanjem kriterijuma
izbora referentne »teme« razvila je otvorenu poetičku
platformu unutar socijalističkog estetizma i,
kasnije, socijalističkog i poznog modernizma ( Igra
je završena i Nedovršena građevina
iz 1998).
Ovaj princip građenja slike može se pronaći i
kod Milana Konjovića ( Gajde ili Užarena
Vojvodina, 1957), Stevana Maksimovića ( Zimska
meditacija, 1958), Ankice Oprešnik ( Jesen
u selu, 1959), Pala (Pál) Petrika ( Papirnate
maske, 1959), Tivadara Vanjeka (Wanyek, 1910–1981;
Porodica), Boška Petrovića ( Katedrala V,
1960, ili ciklus slika Krevet na sprat,
1958, te 1969–1975). Ono što se ukazuje kao model
slikarskog mišljenja i rada bila je apstrahujuća
forma koja ne gubi ikoničke pokazatelje i time
uspostavlja referentni odnos sa lokalnom klimom,
intimnim prostorima, ali i folklornim karakterizacijama.
Ovaj prietni folklorizam, tako očigledan kod Vozarevića,
na izvestan način je i deo javnog političkog diskursa,
jer odstupanjem od revolucionarnog prosovjetskog
univerzalizma »Proleteri svih zemalja ujedinite
se!« došlo je do stvaranja lokalne pokaznosti
folklornog kao univerzalnog »tipa« (ili
arhetipa) koji se odigrava sintezom modernističkog
socijalizma i narodnog identiteta u smeru uspostavljanja
socijalističkih naroda i narodnosti. Ovakvi poetički
stavovi i stvaralački zahvati mogu se pronaći
u modernoj poeziji (Vasko Popa, 1922–1991) i savremenoj
umetničkoj muzici (Ljubica Marić, 1909– 2003).
U slikarstvu, grafici i skulpturi spoj folklorizma,
modernizma i socijalističkog optimizma je ostvaren
sintezom moderne ekspresivnosti i folklornih referenci.
Indikativna je primena estetizma socijalističkog
modernizma razvijenog u slikarstvu i grafici na
grafički dizajn, pre svega na dizajn političkog, 18
sportskog i komercijalnog plakata. Jednu razrađenu
modernističku poetiku postavio je Dragoslav Stojanović
Sip 19 u dizajnu
političkih ( Svi na izbore, SSRNJ, 1958,
ili 50 godina oktobra, 1967) i sportskih
plakata. Jedan primer grafičkog oblikovanja u
duhu socijalističkog optimizma je plakat Bogdanke
Poznanović, Cvete Davičo i Kolje Daviča 1. maj
68 iz 1968. 20
Autor je profesor Univerziteta
u Beogradu
1
Miodrag B. Protić (ed.), 1929–1950: Nadrealizam
Postnadrealizam Socijalna umetnost Umetnost
NOR-a Socijalistički realizam, Muzej savremene
umetnosti, Beograd, 1969.
2 Francis
Frascina, Nigel Blake, Briony Fer, Tamara Garb,
Charles Harrison, Modernity and Modernism.
French Painting in the Nineteenth Century,
Yale University Press, New Haven, London, 1993.
3 Paul Wood,
Francis Frascina, Jonathan Harris, Charles Harrison,
Modernism in Dispute. Arte since the Forties,
Yale University Press, New Haven, London, 1993.
4 Charles
Harrison, Modernism, Tate Gallery Publishing,
London, 1997.
5 Clement
Greenberg, »Modernist Painting«, Art and
Literature, no. 4, 1965, str. 193–201.
6 Charles
Harrison, »Modernism in two voices«, iz: Essays
on Art&Language, Basil Blackwell, Oxford,
1991, str. 2–21.
7 Miodrag
B. Protić (ed.), Jugoslovensko slikarstvo
šeste decenije, Muzej savremene umetnosti,
Beograd, 1980.
8 Oto Bihalji-Merin,
Savremena nemačka umetnost, Nolit,
Beograd, 1955; Oto Bihalji-Merin, Prodori
moderne umetnosti, Utopija i nove stvarnosti,
Nolit, Beograd, 1962; Oto-Bihalji Merin, Graditelji
moderne misli, Prosveta, Beograd, 1965.
9 Jedna indikativna
rasprava je knjiga Dušana Boškovića Estetika
u okruženju – Sporovi o marksističkoj estetici
i književnoj kritici u srpsko-hrvatskoj periodici
od 1944. do 1972. godine, Institut za filozofiju
i društvenu teoriju i IP Filip Višnjić, Beograd,
2003.
10 Sveta
Lukić, »Socijalistički estetizam«, iz: Umetnost
na mostu, Ideje, Beograd, 1975, str. 225–243.
11 Sveta
Lukić, »Socijalistički estetizam. Jedna nova
pojava«, Politika,Beograd, 28. april
1963.
12 Miodrag
B. Protić, »Jugoslovensko slikarstvo šeste decenije
– Nove pojave«, iz: Jugoslovensko slikarstvo
šeste decenije, Muzej savremene umetnosti,
Beograd, 1980, str. 14.
13 Lazar
Trifunović, u: Enformel u Beogradu,
Umetnički paviljon »Cvijeta Zuzorić«, Beograd,
1982, str. 11–12.
14 Ješa
Denegri, »Inside or Outside Socialist Modernism?
Radical Views on the Yugoslav Art Scene, 1950–1970«,
iz: Miško Šuvaković, Dubravka Đurić (eds.),
Impossible Histories – Historical Avant-gardes,
Neo-Avant-Gardes, and Post-avant-gardes in Yugoslavia,
1918–1991, The MIT Press, Cambridge MA,
2003, str. 172.
15 Ješa
Denegri, »Inside or Outside Socialist Modernism?
Radical Views on the Yugoslav Art Scene, 1950–1970«,
iz: Miško Šuvaković, Dubravka Đurić (eds.),
Impossible Histories – Historical Avant-gardes,
Neo-Avant-Gardes, and Post-avant-gardes in Yugoslavia,
1918–1991, The MIT Press, Cambridge MA,
2003, str. 173–175.
16 Miodrag
B. Protić, »Od umetnosti do života«, Umetnost,
br. 1, Beograd, 1965, str. 5–10.
17 Katalog
Anica Oprešnik, Galerija savremene
likovne umetnosti, Novi Sad, 1969.
18 Dr Drago
Njegovan, Politički plakat u Vojvodini (1848–2003),
Muzej Vojvodine, Novi Sad, 2004.
19 Marijana
Petrović Raić, Dragoslav Stojanović Sip
(1920–1976) – Skica za portret, Muzej primenjene
umetnosti, Beograd, 2003.
20 Jevta
Jevtović (ed.), Beogradski politički plakat
1944–1974, Muzej primenjene umetnosti,
Beograd, 1974, ilustracija br. 79.
|