Srpska pravoslavna
crkva ne voli reformu
Izbeći besmislene
podele
Povodom
tribine udruženja građana Zakonopravilo zbog
premeštaja dvojice sveštenika iz Čačka
Potpisnik ovih redova ne pamti,
zaista, kada je sala Skupštine opštine u Čačku
bila toliko puna kao nedavno kada je svoju tribinu
»Sveti Sava i prilike u Srpskoj pravoslavnoj crkvi«
održalo udruženje građana Zakonopravilo.
Naime, povod za tribinu bila je nedavna odluka
vladike žičkog Hrizostoma da dvojicu sveštenika
Crkve svetog vaznesenja iz Čačka, Miroljuba Jovanovića
i Dragana Nikitovića, i Gorana Jankovića, goračićkog
paroha, premesti u Ljig, odnosno Belanovicu.
Naime, Vladimir Stegnjaić iz udruženja Zakonopravilo
izjavio je da ovo udruženje zahteva objašnjenje
zbog čega su sveštenici premešteni, jer se sumnja
da je razlog uvođenje novina u služenje svete
liturgije.
Nakon nekoliko dana stiglo je i pojašnjenje od
strane vladike Hrizostoma da pomenuti sveštenici
nisu premešteni zbog načina služenja liturgije
već po potrebi službe, na šta ima pravo nadležni
episkop i zajedno sa njima premešteno je još nekoliko
sveštenika iz Žičke eparhije. Pomenuti sveštenici
nisu ni raščinjeni niti im je zabranjeno bogosluženje.
Brojni vernici i ostali znatiželjnici u sali Skupštine
opštine na predavanju koje je održano povodom
ovih događaja mogli su od istaknutog vizantologa
i prevodioca Miodraga Petrovića čuti dovoljno
o tragičnim nesporazumima u Srpskoj pravoslavnoj
crkvi danas oko uvođenja novina u bogosluženje.
Na početku Petrović se upitao da li treba vršiti
i tranziciju i prelazak od vekovnih pravila do
nekih novih. Naime, Sveti arhijerejski sabor SPC
je odlučio da se do daljeg bogosluženja vrše na
stari tradicionalan način, kako nam je to ostavio
sveti Sava i kakva je praksa bila u SPC donedavno.
U Službeniku koji je nedavno objavio
Sinod SPC, čiji je član i episkop Hrizostom, takođe
se nalaže takav način bogosluženja, a jedna od
odluka je i da se formira komisija koja će predložiti
ispitivanje svih ponuđenih novina.
Ovi događaji ukazuju da je u SPC došlo do ozbiljne
podeljenosti na one koje zastupaju vladika žički
Hrizostom i vladika šumadijski Jovan koji su za
izvesne reforme u načinu bogosluženja ali i za
buduću reformu same Crkve; njih druga strana,
koja se sa tim ne slaže, predstavlja kao papiste
sklone ekumenizmu, »latinskoj jeresi i laži«,
i optužuje ih da žele da približe Srpsku pravoslavnu
crkvu protestantskoj i katoličkoj crkvi.
Predavanje gospodina Petrovića umnogome može da
pomogne i razjasni dileme vernog naroda, s jedne
strane, ali s druge strane ostaje problem da li
su baš svi pokušaji reforme i novina štetni po
samu Crkvu, dok o tome ne donese odluku komisija
koju će formirati Sinod. Opasno je što ovakve
polemike mogu podeliti narod i sveštenstvo i naneti
trajnu štetu Srpskoj pravoslavnoj crkvi. S jedne
strane imamo narod koji u velikoj meri donedavno
nije znao ni da se prekrsti a sada učestvuje u
raspravama oko kanona, a s druge strane postoji
želja da se unesu određene novine bez saglasnosti
svih, odnosno odluke komisije koju će imenovati
Sinod i koja je jedina nadležna u ovakvim sporovima.
Očigledno je da se strasti ne stišavaju. Sveštenici
koji su dobili premeštaj odlučili su se na strogi
post da bi ostvarili svoja prava, a koliko stvari
postaju ozbiljne ukazuje to da je udruženje Zakonopravilo
na jednu od svojih tribina (subota 2. februar)
dovelo i kontroverznog penzionisanog sveštenika
dr Žarka Gavrilovića, poznatog po brojnim incidentima,
kao što su prekid predstave »Sveti Sava« u Jugoslovenskom
dramskom pozorištu u Beogradu i predvođenje protesta
protiv gej parade.
Na kraju zaključimo da niti su sve novine same
po sebi štetne niti je isključivo ostajanje u
tradicionalnom pozitivno, već je bitno jedino
poštovanje utvrđenog poretka i mir božji i ljubav
među vernima. Kad bi svi pomalo popustili verovatno
ne bi ni bilo ovog besmislenog sukoba u kojem
niko u potpunosti nije u pravu, niti oni koji
se slepo drže vekovima nepromenjenih pravila,
niti oni koji na svoju ruku uvode novine i reforme,
bez saglasnosti nadležnih u Crkvi.
 |
|
Dušan
Darijević |
|