Početna stana
 
 
 
     

 

Na margini crkvenog spora – čija je Makedonija

Svi znaju u čemu je problem ali svi se boje jer se u toj magli kriju dalekosežne političke namere
U Ohridu krajem oktobra 2007. vladika SPC šabački Lavrentije je – za mnoge neočekivano – u vezi sa sporom između SPC i MPC izjavio sasvim jasno – »Dijalog je bio ugrožen ne teološkim razlozima nego zbog uplitanja politike«. Srž problema je zaista u tome i to traje decenijama. Još daleke 1967. kada se problem otvorio patrijarh srpski German je opominjao da Makedonci mogu imati svoju autokefalnu crkvu kada budu imali samostalnu nezavisnu državu. To je i pisano i nepisano pravilo na pravoslavnom Istoku – svi su tako – pa i SPC – zadobili crkvenu samostalnost.
Sve ostalo je svima dobro poznato, ali to nije pomoglo ni boljim analitičarima crkvenih prilika da se izbave iz nevolja i nedoumica. Negde u balkanskom prostoru – nad Vardarom posebno – sve su češće i sve gušće crkveno-političke magle. A to je zapravo ono na šta je ukazao šabački vladika Lavrentije. Znamo, naravno, i ostalo – odnosi između MPC i SPC su bili u znaku dramatičnih kolizija koje su se prenosile na međunarodne odnose. Crkveni nesporazumi su bukvalno određivali državnu politiku i jedne i druge strane. SPC je godinama isprobavala »modele« koji su se svodili na to da je Republika Makedonija njena kanonska teritorija. To u crkvenom smislu i može biti tako da nije političkih pretenzija koje se nisu mogle prikriti. Tako Makedoncima Grci ne priznaju ime države, iz Bugarske teritoriju, a iz beogradskog ugla sve je još komplikovanije: stvorena je Ohridska arhiepiskopija sa vladikom Jovanom koga neće ni MPC ni makedonska država za koju Ohridska arhiepiskopija postoji u okviru MPC koja se vaspostavlja.
Tu je još jedna, ovoga puta istorijska nevolja a ona se sastoji u sledećem: tu Ohridsku arhiepiskopiju nije dovodio u pitanje ni sveti Sava daleke 1219. godine. Problem je u Pravoslavnoj ohridskoj arhiepiskopiji (POA) koju forsira SPC i država Srbija ali je u Makedoniji niko neće.
Svi znaju u čemu je problem ali svi se boje jer se u toj magli kriju dalekosežne političke namere.
U tom smislu je važna ideja sa kojom je nastupio član Sinoda SPC mitropolit zagrebačko-ljubljanski i vascele Italije Jovan. Tu je razumnu formulu mitropolit obrazložio jasno – u Zagrebu, u susretu sa makedonskim predsednikom Sobranja – ovako: »Pravoslavna ohridska arhiepiskopija je makedonska crkva i za srpske vernike SPC treba da osnuje svoju eparhiju u Makedoniji«. Već krajem aprila 2007. godine on je bio dezavuisan i to je proglašeno za njegov »individualni stav« od kojeg se SPC ograđuje i ostaje uz POA koju je u Makedoniji sama formirala. Tako smo se vratili tamo odakle
nismo mnogo ni iskoračili bili. Političke namere i jedna i druga strana prikrivaju crkvenim velom i tako niko nije prihvatio ideju mitropolita Jovana, koja nudi sve najbolje i zavađenim crkvama i državama. I zaista niko nema hrabrosti da stvari pomeri s mrtve tačke – nikad u politici nije jasno šta će sutra biti. MPC sve više prirasta uz srce državi, a SPC i država su odavno u »simfoniji«. Nisu slabe snage koje smatraju da je makedonska država – pa i jezik i nacija – prolazna stvar. A kada se ko potrudi da kroz ove magle proviri iz Sofije ili Atine stvar je još komplikovanija. Političari neće da problem ostane crkveni ili međucrkveni, njih zanima problem Makedonije i »čija je zemlja Makedonija«. I predstavnici MPC i SPC su se bili dobro zabrinuli da ne uspeju pregovori u Nišu – njima je najbolje tako, i oni nisu ni uspeli. Ako bi SPC imala eparhiju za Srbe u Makedoniji i MPC eparhiju za Makedonce u Srbiji – što je sasvim logično – političke
 
strukture bi ostale bez svoje uloge a ona je, po njima, strogo politička sa RM kao državom koju priznaju i druge države i sve crkve pa i SPC. Tu je nevolja koja zadaje muke i najiskusnijim analitičarima balkanskih prilika.
To potvrđuje i najnoviji korak koji je SPC načinila početkom februara 2008. godine.
Čvor se još jednom zavezao i, sudeći po svemu, sada još komplikovanije. SPC je odnela u Carigrad »tomos« – svečani akt priznanja koji Crkvu obavezuje – kojim je dala autonomiju ne MPC već Pravoslavnoj ohridskoj arhiepiskopiji (POA) sa vladikom Jovanom na čelu, a nju u RM ne prihvataju. U odnosima između SPC i vaseljenskog patrijarha Vartolomeja ne cvetaju ruže, i ne zna se kako će on sve primiti. Kako god bilo, zna se da spor ostaje i da će zadugo opterećivati odnose među državama. Iz SPC sve oči se okreću ka »trećem Rimu« – ka Ruskoj crkvi – ali ni tamo još nije sigurno za koga će se moskovski duhovni poglavari opredeliti. I tamo presuđuju političari. Za sada znamo makar jedan razlog ovog čina i on je oficijelno potvrđen u SPC – čekalo se kako će se odvijati »mučni pregovori o statusu Kosova i Metohije«. MPC nije dobila autonomiju jer neće ništa manje od autokefalnosti, a autonomiju je dobila POA i sada smo tu gde smo i bili recimo pre deset i više godina. A čija je zemlja Makedonija najbolje se čita po ovim crkveno-političkim kombinacijama kojima skoro kraja biti neće. Stav SPC je tu jasan – za SPC »jedina legitimna crkva je POA«. To ne rešava crkveni problem – ali političarima ostavlja manevarski prostor za »igre« oko Makedonije.
  M. Đ.
 
1-31. 03. 2008.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2008