Niške medijske
prilike
Mržnja sa
TV ekrana
Niške televizijske kuće
u svojim informativnim i političkim emisijama
propagiraju laž, isključivost, nacionalizam,
mržnju, fašizam i patrijarhat kao latentne
i stalne generatore međunacionalne netrpeljivosti
i mržnje i prepreke prihvatanju modernog
kao uslova stvaranja građanske demokratske
države. Zaključak je i da je, u odnosu na
period od pre 6-7 godina, broj emisija sa
negativnim sadržajem i porukama bivao u
stalnom porastu i danas (januar 2008) u
nekim TV kućama počinje da biva primetan
(TV Kopernikus, NTV i TV5) i apsolutan,
sa tek ponekim pozitivnim primerom – gostom
u studiju (TV Belle Amie), koji očigledno
ne zna u kakvu TV kuću dolazi.
Da bi utisak o tim TV emisijama bio potpun
nije dovoljno gledaoce, voditelje i goste
slušati o čemu, šta i kako govore, već goste
i voditelje treba pomno posmatrati; ako
se za slušaoce (koji se u emisiju uključuju
telefonom) može primeniti izreka »Govori,
da bih te video«, za ove potonje je izreka
»Gledam te, da bih te upoznao« primenljiva
u potpunosti. Toliko laži, nacionalizma,
mržnje, primitivizma i svih drugih poruka
indirektno ili direktno poslatih gledaocima
moralo je bar nekim procentom uticati na
rezultat predsedničkih izbora (u januaru
2008) u urbanoj sredini kakav je Niš, a
u ovom tekstu biće navedeni samo neki primeri.
»Žuticu poslali Amerikanci«
Tokom oktobra, novembra
i decembra 2007, zbog epidemije žutice (koja
još traje), gosti u mnogobrojnim informativnim
emisijama svih niških televizija bili su
infektolozi koji su, pored apela da se vodi
računa o ličnoj i higijeni peškira i odeće,
govorili o mogućim izvorima zaraze i načinu
prenošenja.
Krajem novembra gost emisije TV5 bio je
infektolog dr Tiodorović i tom prilikom
je »izrazio želju da ispriča nešto neverovatno
što mu se dogodilo pre nekoliko dana«. Doktor
Tiodorović je ispričao da ga je telefonom,
dok je bio na Infektivnoj klinici, pozvao
(njemu) nepoznat pacijent koji je rekao
da je »već nedelju dana potpuno žut, da
se pre pojave početnog žutila (na beonjačama
– prim. P. V.) nije okupao mesec dana, da
je počeo jako da smrdi i pitao da li sme
da se okupa iako je požuteo«! I opet je
propuštena prilika da se poruši svojevrsni
zid ćutanja, svojevrsna zavera, da se progovori
o nečem što je tabu-tema na prostoru istočne,
jugoistočne i južne Srbije (bez Kosova)
a odnosi se na ličnu higijenu, tj. tiče
se odnosa prema ličnoj higijeni koji imaju
pripadnici srpske nacionalnosti naseljeni
na navedenom području, neprikosnoveno pravilo
i model ponašanja po kojem se Srbi moraju
ponašati, kog se moraju pridržavati i o
čemu malo ko rođen, odgajan i vaspitan,
ako su mu roditelji i bliži i dalji rođaci
rođeni i vaspitavani van pomenutih prostora,
uspe da čuje bilo šta, a i kad čuje – ponaša
se kao da o tome pojma nema.
Zatim su počeli da se javljaju gledaoci,
demantovali su sve što je rekao dr Tiodorović
i demantovali su njegovu stručnost: »Doktore,
da vi ja kažem: to su nama žuticu poslali
|
Amerikanci! Oni
mrznu Srbe i ’oće da nas osramote,
da svet misli da su Srbi prljavi!«
Dvanaestog januara 2008. godine direktno
se telefonom u emisiju (»Peta noć«,
TV5) uključila gledateljka (»Lenka,
55 godina, iz Niša«): »Onaj Jovanović,
on je mafijaš, prodaje drogu našoj
deci, ’oće vlast, on ’oće da zaposli
našu decu, ’oće da i’ zaposli da prodaju
za njega drogu a on da se bogati,
on ’oće da drogira našu zlatnu decu,
našu zlatnu omladinu, koji nemaju
pos’o! Imam sliku gde on nosi kofer
pun sa drogu...«
Voditelj, smirujući gledateljku i
upozoravajući je da se ne uzbuđuje,
da to može biti životno opasno, kaže
da ne može da veruje da ona ima takvu
fotografiju, ali Lenka uporno ponavlja:
ima je, ima; voditelj je opet smiruje,
moli
|
|
|
|
Leonid
Šejka, Soba
na dohvatu vulkana,
1962.
|
 |
je da fotografiju donese
u TV5 da je presnime i kaže: »Ne mogu da
verujem da takva fotografija postoji! Odakle
Vama ta fotografija?« »Iz novina! I čuvam
je! Velja će da pobedi a ne onaj, ni ime
neću da mu kažem, mrzim ga, neka crkne,
neka crkne...« (Usledilo je isključenje
i molba voditelja da se gledaoci ne nerviraju,
da je u pitanju jedna obična mini anketa.
Uzgred, u toj anketi je pobedio Čedomir
Jovanović.)
Nekoliko dana pre i posle Dana ljudskih
prava gosti u emisiji Niške televizije (NTV)
bili su jedan sveštenik iz SPC i učenici
jedne niške srednje škole. Sveštenik je
mnogo hvalospeva izrekao na račun pravoslavlja
i Srba i toliko ružnih reči na račun muslimana,
Jevreja (koji su izdali našeg gospoda Isusa
Hrista...), judaizma i islama, da je taj
dug monolog bio atak i na uši i na zdrav
razum.
Kasnije, jedan dečak je upitao sveštenika
šta misli o aferi Pahomije, na šta je sveštenik
odgovorio da to nije u njegovoj nadležnosti
i da nije ovlašten da o tome govori. Međutim,
ni dečak, ni voditeljka, ni bilo ko od učenika
nije sveštenika upitao da li to znači da
je u njegovoj (sveštenikovoj) nadležnosti
da onako ružno govori o muslimanima, Jevrejima,
judaizmu i islamu i da za to ima ovlašćenje
od SPC, kao zvanični pripadnik pravoslavne
religije!
Petog januara 2008. godine u emisiji »Svet
u dva« (BBC – B92), povodom predstojećeg
pravoslavnog Božića, emitovan je prilog
o tome koliko u Srbiji ima istinskih a koliko
deklarativnih vernika, koliko ih ide u crkvu
itd. Šestog januara (»Informer«, TV Kopernikus)
pročitana je ta vest – sve istovetno kako
je emitovano u BBC-jevom prilogu, ni redosled
reči nije promenjen! Ali je emitovan i autentičan
prilog snimljen nedaleko od Hrama svetog
Save: »nevidljiva« novinarka pita prolaznika
da li će proslaviti Badnje veče, Božić,
da li ide u crkvu, prolaznik na svako pitanje
odgovara odrečno i vidljivo je da okreće
glavu od kamere i da mu je neprijatno zbog
snimanja i pitanja, novinarka i ne pomišlja
da prolaznik nije vernik, možda je agnostik,
možda je pripadnik druge nacionalnosti,
druge – možda i nehrišćanske religije. (Emitovan
prilog je jedan od mnogobrojnih primera
srpskog i pravoslavnog centrizma, u čemu
Srbija, niški region i niške televizije
ne oskudevaju i što bi moglo biti tema nekog
sledećeg teksta.)
»Zašto su Srbi stradalni
narod?«
Neverovatni su načini
kojima se šalju poruke mržnje! Gost najružnije
govori o nekom i onda kad je reč o nečem
što sa temom ili delom teme u emisiji nam
nikakve veze, i kad je već sve najružnije
mnogo puta ponovljeno voditeljka kaže: »Oni
iz nevladinih organizacija nam mogu prigovoriti
da širimo govor mržnje, hajde da opet uključimo
nekog gledaoca« i tad gledalac ponavlja
ono što su gost i prethodni gledaoci već
više puta ponovili. Inače novinari i(li)
voditelji najčešće imaju unapred napisana
pitanja i pravilo je da se tek kad pitanje
pročitaju obrate gostu: »Vi ste na ovo pitanje
već odgovorili i zato idemo na sledeće –
ali i na njega ste već odgovorili...«, što
se, na primer, dogodilo i Ani Savić kad
je gost bio Velimir Ilić (TV Belle Amie,
decembar 2007). Međutim, voditeljka Ružica
Z. Stojković uvela je »novinu«: na ekranu
televizora koji je ispred gosta u studiju
već su ispisana sva pitanja, a pitanje se
pojavi i na ekranu gledaoca, voditeljka
sedi i ćuti. Kad je gost iz »Dveri srpskih«
(»Dveeeeeri srrrpske, kako lepo ime«, raznežila
se nedavno voditeljka R. Z. Stojković kad
je predstavljala gosta, i dodala: »Neverovatno
je da vam ovi iz niške opštinske vlasti
nisu dodelili neku prostoriju u Nišu, ali
videću šta mogu da učinim po tom pitanju«)
u toku emisije pročitao pitanje i primetio
»da je ovo pitanje lakše od prethodnog«,
voditeljka je spremno odgovorila: »Pa ja
sam to namerno uradila – jedno teže pitanje,
jedno lakše, i tako svih pedeset pitanja
u svakoj emisiji za svakog gosta!« (Inače
u pitanju je redovna emisija posvećena »Dverima
srpskim« i na programu je svakog drugog
petka u mesecu, a naziv emisije je – »Dveri«.)
U jednoj decembarskoj emisiji »Dveri« gost
(iz »Dveri srpskih«) je objasnio: »Feminizam
je izopačeno shvatanje ženstvenosti i uvezeno
je sa Zapada sa ciljem da razori, da uništi
tradiciju srpskog naroda, i to je učinjeno
preko kojekakvih nevladinih organizacija
koje se navodno bore za ljudska prava«.
Nekoliko meseci ranije Ružica Z. Stojković
upitala je gosta iz neke druge patriotske
organizacije da li su Srbi dobar narod,
a kad je gost odgovorio potvrdno, upitala
je: »Zašto toliko stradamo, zašto Srbi uvek
stradaju, da li nas to Bog kažnjava zbog
naše dobrote?« »Pa, izgleda da je tako«,
odgovorio je gost. I šta drugo gledaoci
da zaključe nego: stradamo zato što smo
dobri, Bog kažnjava dobrotu, zato nam je
loše, zato loše živimo, hajde da prema drugačijima
budemo zli i Bog će nas zbog zla nagraditi,
a što budemo prema drugačijima »zliji« (gori),
Bog će nas više nagraditi i živećemo bolje!?
Takođe u decembru 2007, u jednoj emisiji
TV Belle Amie gde je bilo više gostiju (voditeljka
je bila R. Z. Stojković), jedan od gostiju
(snimak je bio panoramski a gost nepotpisan)
rekao je sledeće: »Šiptari na Kosovu nemaju
svoju kulturu, nemaju nijedan spomenik kulture,
ni istorijski spomenik, imaju samo folklor
– koji je stvarno lep – i ništa više nemaju«.
Niko od gostiju nije reagovao. Uključio
se jedan gledalac i rekao: »Šiptari nisu
nacija! Šiptari u Albaniji jesu nacija,
ali Šiptari na Kosovu nemaju naciju!« Voditeljka
je uz osmeh rekla da »oni ne vole kad ih
neko naziva Šiptarima«, na šta je isti glas
odgovorio: »Oni sebe nazivaju Šiptarima
i što se ljute ako ih neko naziva tako?
Zna se kako oni nazivaju Srbe, svi to znamo,
ali ja neću da kažem tu reč kojom Šiptari
nazivaju Srbe, a oni su Šiptari!«
I ta rečenica je podsetila na sramotnu istinu
da Srbi i danas, kao što su to vekovima
ranije činili, na kosovske Albance gledaju
»sa visine«, kosovske Albance su Srbi uvek
smatrali primitivnim bićima, po kulturi,
opštem obrazovanju i koeficijentu inteligencije
nižim od sebe; za Srbe (ne samo kosovske!)
su kosovski Albanci uvek bili »Arnauti«,
»Šiptari«, »divljaci« – nužno zlo kojeg
se nekako treba rešiti (»proterati preko
Prokletija«, slušala sam u detinjstvu, rođena
sam dobrano posle Drugog svetskog rata –
primedba P. V.). Ko danas uopšte zna za
peticiju koju je pre trideset godina potpisalo
stotinak intelektualaca, kojom se osuđuje
takav odnos prema kosovskim Albancima i
traži da se s tim prekine. Od onih koji
su protiv nezavisnog Kosova ko se javno
pobunio protiv sintagmi, kod Srba odavno
»odomaćenih«, o kosovskim Albancima koji
se »množe kao gamad« i »kol’ko ih je, k’o
gamadi«? I da li je normalno da neko želi
da živi u zajedničkoj kući u kojoj ga ostali
ukućani mrze i u svemu smatraju inferiornim?
Ili je normalno (podrazumevajuće) da taj
na kog većina gleda »sa visine« »uzme« svoj
deo kuće i započne da živi život po svome,
i na svom?!
 |
| |
Persa
Vučić |