homepage
   
Republika
 
Događanja
Arhiva
O nama
About us
mail to Redakcija
mail to web master
 

 

 

Tribina Sabora srpskih dveri

Veliki brat, veliki izgovor

U sredu 12. decembra u Čačku je održana je tribina u organizaciji Sabora srpske dveri pod nazivom »Veliki brat, savremeni koncentracioni logor«

Na tribini, kojoj su prisustvovali pretežno mladi ljudi, prikazana je i televizijska studija o »Velikom bratu« u produkciji Sabora srpskih dveri i promovisan pretposlednji broj časopisa Dveri srpske, posvećen »Velikom bratu« i tehnološkom totalitarizmu.
I ne ljuti Velikog brata
on je tu i dogodine.
Citat je iz pesme Džonija Štulića koji je o Velikom bratu pevao pre ravno 25 godina, a na koga su sad mnogi u Srbiji naoštrili pera i zube jer očigledno pametnijeg posla nemaju.
Apsolutno se možemo složiti sa konstatacijom da je »Veliki brat« »najbolja, odnosno najgora i u svakom slučaju reprezentativna ilustracija jednog više-manje planetarnog fenomena«, kako kaže Đorđe Vukadinović. Kao i s tim da se radi o »sveopštem srozavanju nivoa medijske komunikacije i kulture i o bezočnoj komercijalizaciji i manipulaciji najnižim strastima, kao i o legitimizaciji duha banalnosti, prostote i voajerizma«.
Teško da bi se ovakvom promišljanju moglo išta dodati i za svakog razumnog čoveka na ovome bi priča o »Velikom bratu« bila završena. Ali, ne lezi vraže, mnogima to nije dosta nego im tema »Velikog brata« postaje izazov i inspiracija, ne samo kao emisija nego i kao realnost, kao Onaj ko nadgleda sve i svakoga, pa su skloni da »Velikog brata« uporede i sa koncentracionim logorom, odnosno da ustvrde da je »Veliki brat« savremeni koncentracioni logor. Nešto slično smo mogli čuti i u televizijskoj studiji o »Velikom bratu«, pre svega od pravoslavnog publiciste i profesora književnosti u čačanskoj Gimnaziji, Vladimira Dimitrijevića, koji je, između ostalog, citirao Serafima Rouza da je »američko društvo mešavina Aušvica, Gulaga i Diznilenda«. Baš oko ove tvrdnje povela se i rasprava nakon prikazivanja TV studije, kada je neko od gledalaca pismenim putem postavio pitanje »otkud smelost da se porede milioni žrtava koncentracionih logora koji se nisu svojom voljom našli u logorima smrti, sa učesnicima ‘Velikog brata’ koji su tu zbog novca, popularnosti i zabave«. Dimitrijević je, očigledno iznenađen pitanjem, odgovorio da se namerno preteralo s ovakvom konstatacijom jer je »Veliki brat« »ozbiljan uvod u Gulag«.
Za Mirjanu Bulatović, autorku knjige Đavo u prahu i gosta tribine, konstatacija da je »Veliki brat« savremeni koncentracioni logor nije uopšte preterana već stvarna.
Smatramo da je poređenje »Velikog brata« sa koncentracionim logorom u najmanju ruku neukusno, jer lizanje lilihipa od 30 kilograma jeste i glupo i ponižavajuće, ali nije nimalo slično najtežem mučenju kojem su brojni nesrećnici u koncentracionim logorima bili podvrgnuti.
Gubljenje privatnosti sigurno jeste fenomen vremena u kojem živimo i to nije nešto što se može videti samo u »Velikom bratu«, toga ima i u mnogim drugim sličnim rijaliti šou emisijama poput »Menjam ženu«, »48 sati svadba« i drugim.
»Estradizacija i vulgarizacija javnog i političkog diskursa i sav neukus naših ‘Klopki’ i ‘Zamki’, i inih političkih tok-šou emisija, TV duela i tabloida, nisu nikakva naša specifičnost niti puka posledica balkanskog primitivizma i zaostalosti, već delom samo lokalni odraz, a delom bogme i neka vrsta avangarde svetskih medijskih i političkih trendova.« Tako ovaj fenomen vidi politikolog Đorđe Vukadinović.
Možda na ove izazove treba odgovoriti onako kako je to učinilo slovenačko javno mnenje posle emitovanja prvog serijala »Velikog brata«, kada su ljudi jednostavno prestali da prate emisiju i kada producenti više nisu imali interes da finansiraju njeno dalje emitovanje.
Po nekim istraživanjima, publika traži normalnost, čemu u prilog govori i činjenica da je u prvom serijalu »Velikog brata« u Srbiji pobedio neko ko im se učinio najnormalnijim, najinteligentnijim i sposobnim da istrpi sve radi svog cilja.
No, učesnici tribine o »Velikom bratu« u ovoj emisiji vide veliku opasnost, kao i u pojavama kao što je uvođenje elektronskih ličnih karata, mogućnost uvođenja stalnog video-nadzora i neometanog uvida u bazu ličnih podataka o svakom pojedincu.
U tome, naravno, ima i istine jer su zloupotrebe uvek moguće, ali čini se da neki ljudi i organizacije jako žele to da zloupotrebe, ne bi li i sami stvorili sopstvenu armiju uplašenih i bespomoćnih, kojima bi baš oni nudili terapiju i izlečenje od zala savremenog sveta kojima im se svakog dana preti. Izgleda da je u pitanju velika zavist na »Velikog brata« – zašto samo on da dominira svetom, kad bi mogli pomalo i mi. Istovremeno, svi realni društveni problemi – siromaštvo, nezaposlenost, nasilje u porodici, ali i ratni zločini poput onih počinjenih od strane »škorpiona«, koje je u ratne akcije ispratio sveštenik svojim blagoslovom, pedofilija crkvenih velikodostojnika i mnogo šta drugo – guraju se pod tepih. Da li je i za to kriv Veliki brat?

  Dušan Darijević
 
Događanja
Republika
Copyright © 1996-2008 Republika