Sistemski prilaz rešavanju kosovskog
problema
Suštinski problemi Kosova su teška
egzistencijalna pitanja, opšta besperspektivnost, a o tome niko ne vodi
računa
Ivan Ahel
Nakon završetka pregovora i zasedanja SB UN rešavanje
kosovskog problema ulazi u završnu fazu. U njoj će od presudnog značaja
biti izbor kriterijuma za izbor egzistencijalno najvažnijih nacionalnih
ciljeva i donošenje upravljačkih odluka obeju vlasti. Izbor je vezan
za način mišljenja vlasti i naroda centralne Srbije i Kosova. Kod nepovoljnog
emocionalnog izbora obe zajednice mogu da usmere svoje narode na puteve
koji vode u novu katastrofu. Već dugi niz godina političari Beograda
i Prištine koriste način mišljenja koji se zasniva samo na politikantskom
parcijalnom, mitološkom uglu gledanja i na fiksaciji ovako neracionalno
sagledanih nacionalnih ciljeva; oni ih proglašavaju za jedino vredne
i neupitne. Ovakvim načinom mišljenja oni ignorišu integraciona kretanja
ujedinjene Evrope gde suverenost gubi značaj. Oni jednovremeno zanemaruju
egzistencijalna pitanja svojih naroda koja su izuzetno teška i zahtevaće
decenije za njihovu sanaciju.
Fiksacije
Fiksirani ciljevi za Srbiju su » državna
celovitost« , a za albansku zajednicu Kosova » nacionalna
nezavisnost«. O ceni koju će obe zajednice platiti za ovako apsolutizovana
i neracionalna usmerenja niko ne razmišlja. Političarima je od primarnog
značaja mogućnost korišćenja nacionalnih osećanja svojih naroda kako bi
sačuvali ili osvojili vlast. Involvirane strane jedna drugoj nude »sporazumevanje«
u okviru svojih
maksimalističkih koncepata, uz ispoljavanje spremnosti na neka
mala ustupanja. Srpska strana nudi honkonški ili olandski model,
a albanska strana sporazum o dobrosusedskim odnosima. Oni svoje
ponude ponavljaju u nedogled, bez korisnih efekata. Jednovremeno,
oni svoje narode čvrsto uvezuju mitološkim lancima i zatvaraju
im prostorno-vremenski
|
|
|
|
Političarima je od primarnog
značaja mogućnost korišćenja nacionalnih osećanja svojih naroda
kako bi sačuvali ili osvojili vlast
|
|
|
horizont tako da se ne vide putevi koji vode u bolju budućnost. Pravne
regule međunarodne zajednice vezane za Rezoluciju 1244 svaka strana tumači
na svoj način, a zapravo traži pobedu svog stava. Nepovoljno istorijsko
iskustvo sveta, posebno tragično iskustvo oba naroda, pokazuje im da ovakav
način mišljenja donosi »Pirovu pobedu« iza koje stoji šteta koja će teško
pogoditi sadašnje i dolazeće generacije Srba i Albanaca.
Nauka o sistemima i upravljanju sistemima pokazuje da je za regulaciju
složenih konfliktnih situacija korisno primeniti njene ideje koje svima
donose progres. One se danas koriste za regulaciju najkompleksnijih upravljačkih
zadataka u svim oblastima ljudskog delovanja; preko njih je formirana
i EU. Uslov za primenu ideja sistemskog prilaza je da svi učesnici
sukoba prihvate princip složenog analiziranja problemske situacije kako
bi se sagledali svi egzistencijalno važni društveni ciljevi i izvršilo
njihovo hijerarhijsko vrednovanje. Tada se korak po korak rešavaju najvažniji
egzistencijalni problemi, što vodi do postupnog smanjenja nivoa konfliktnosti.
Bitno je da strane u sporu prihvate princip uravnoteženja interesa
kroz proces trgovanja (daj nešto što tvom narodu manje znači, da bi dobio
nešto što je za njega značajnije). Neophodno je da svi shvate kako je
sporazum uvek moguć ako političari ispolje spremnost da odstupe od svojih
fiksiranih stavova. Bez ovakvog usmerenja sukobljene strane gube pozitivne
prednosti koje donosi evropska perspektiva i ulaze u opasne sukobe sa
međunarodnom zajednicom. Ako nema sporazuma tada upravljanje konfliktom
preuzimaju SB UN i EU. Oni nastoje da spreče razvoj disfunkcionalnih konflikata
koji mogu da ugroze stabilnost regiona. Preko sistema kazni i nagrada
oni stimulišu razvoj funkcionalnog ponašanja kako bi se forsirala kreativnost
u pronalaženju novih ravnotežnih rešenja, ispoljila kooperativnost, kultura
i spremnost na kompromis. Kada su protivnici dugo nekooperativni međunarodna
zajednica preseca konflikt na štetu strane koja je ispoljavala veću destruktivnost
i koja ugrožava ciljeve UN i EU (to je danas Srbija). Konflikti velikih
sila rešavaju se po istim principima na nivou SB UN, s tim što se u slučaju
upotrebe veta rešenja traže kroz real-politiku.
Osnovne ideje sistemskog prilaza
Sistemski prilaz predstavlja poseban način mišljenja
o složenoj problemskoj situaciji koja nastaje u sukobu dve ili više strana;
on nudi svoje metode i kriterijume koje treba koristiti u praksi. Sistemski
prilaz se razlikuje od istorijskog, pravnog, novinarskog, političkog,
filozofskog i sociološkog načina mišljenja. Po konceptu sistemskog prilaza
problem koji čini sukob Srbije i Kosova treba posmatrati kao dva posebna
nehomogena, nekoherentna, parametarski i ciljno različita i konfliktna
sistema, s tim što njih treba shvatiti kao deo jednog većeg sistema koji
čini njihovu okolinu – međunarodnu zajednicu. I ona je parametarski i
ciljno različita, nehomogena, nekoherentna celina i predstavlja konfliktni
sistem. U okolini sistema važnu ulogu imaju zainteresovane susedne države,
s tim što u okruženju dominantnu ulogu igraju velike sile i institucije
UN i EU. Sistem Srbije i sistem Kosova, kao i svi sistemi »okruženja«,
u sebi sadrže skupove manjih podsistema koji su vezani za nacionalne,
teritorijane, religijske, političke, civilizacijsko-kulturološke, vojne,
policijske, finansijske, resursne, socijalne, privredne, ekonomske, infrastrukturne,
kulturne i druge činioce. Oni izgrađuju polje racionalnih i iracionalnih
potreba i mogućnosti u kojem je jedino moguće izvršiti izbor prioriteta
pri formiranju nacionalnih ciljeva. Svi oni su međusobno povezani
i uslovljeni, s tim što je verovatnoća realizacije pojedinih ciljeva vezana
za postojeće veze i uslovnosti, a nikako za statusna pitanja na kojima
insistiraju vlasti Beograda i Prištine. Ako pri izboru nacionalnih ciljeva
obe vlasti forsiraju ciljeve sa snažnim istorijskim i religioznim emocionalnim
nabojem, koji su od minornog značaja za egzistenciju njihovih naroda,
ako ne vode računa o ceni koju će platiti njihovi narodi za ova nerazumna
usmerenja, tada otvaraju put ka regresu i mogućoj novoj katastrofi. Lišeni
su razuma politički koncepti kojima se tvrdi da je »čast vrednija od glave«
i da se »Srbija neće nikada nikome saginjati«. Očigledno, kada se izgubi
glava neće imati ko da se ponosi čašću, posebno ako je ona umazana krvlju
i nemoralom. Najgora solucija nastaje kada pod pritiskom moćnog okruženja
umesto saginjanja Srbija pada na kolena i moli za milost.
U svakoj konfliktnoj situaciji bitno se razlikuju ideologije, vrednosni
sistemi, vojne moći, civilizacijski, privredni, resursni, finansijski,
demokratski i drugi potencijali učesnika društvene igre; oni predstavljaju
ograničenja za ostvarenje željenih nacionalnih ciljeva.
Sve strane u društvenoj interakciji nastoje da odaberu ciljeve
koji će im doneti maksimum koristi jer se tada pouzdanije obezbeđuje
opstanak i napredak. Kod ovakvog usmerenja gubi se iz vida sledeći
problem. Kada u kolopletu postojećih odnosa vlast nastoji da maksimizira
svoju korist, ona time minimizira korist svojih oponenata, a takvo
usmerenje generira konflikte. Kod izbora društvenih ciljeva vlasti
|
|
|
|
Kada u kolopletu postojećih
odnosa vlast nastoji da maksimizira svoju korist, ona time minimizira
korist svojih oponenata, a takvo usmerenje generira konflikte
|
|
|
moraju da vode računa o snazi protivnika tako da rizik ne bude previsok,
jer se tada umesto dobitnika lako postaje gubitnik. Opasnost naglo
raste kada se koristi sila i prevara protiv jačih protivnika i kada se
stavljaju veliki ulozi (budućnost mnogih generacija) u » igru
sa nultom sumom« (kockarski princip); tada su gubici katastrofalno
veliki i ne mogu se otkloniti decenijama. Da bi se izbegla ova opasnost
sistemski prilaz nudi » igru sa pozitivnom sumom« , u
kojoj svi dobijaju, ali ne isto. Ona se vezuje za kooperativnu saradnju
i proces pregovaranja. Kod primene ovog principa neophodno je u prvi
plan staviti zadovoljenje interesa svih oponenata u meri koju dopušta
realnost. Sistemski zakon ekvifinaliteta pokazuje da se do ravnotežnih
ciljeva uvek može doći polazeći od različitih polaznih uslova i na različite
načine. Bitno je u prvi plan staviti egzistencijalne i razvojne potrebe
naroda, a ne mitologizirane emocionalne želje vlasti. Za svaki cilj treba
utvrditi koristi koje se mogu ostvariti, troškove njihove realizacije
i verovatnoću da one postanu realnost. U ovom procesu nema planske fiksacije
ciljeva jer je u društvenoj igri nemoguće unapred definisati pojedine
poteze i konačan rezultat razrešenja sukoba.
Nužnost izrade strategija regulacije
Planiranje je moguće samo u neigračkim situacijama,
a kosovski konflikt to nije. Svako planiranje zahteva da se unapred fiksira
»šta« se želi ostvariti, s tim što se političarima postavlja zadatak da
pronađu put »kako« da taj cilj ostvare u praksi. Sistemski prilaz
problemskoj situaciji koja ima igračke karakteristike pokazuje da je planiranje
i fiksiranje rešenja pogrešan put koji državu i narod neminovno puno košta,
a to neprekidno čine
srpske vlasti. U igračkom procesu svi
relevantni društveni sistemi i podsistemi učestvuju u društvenoj
interakciji i učesnici ne mogu da planiraju realizaciju svojih
maksimalno definisanih ciljeva jer su uslovljeni ciljevima i moćima
drugih sistema, posebno moćnog okruženja. Sistemski prilaz
upućuje sve učesnike društvene igre da umesto planiranja koriste
strategije sa kojima će ulaziti u proces pregovaranja ili zajedničkog
građenja za sve korisnih rešenja. Strategijama se odgovara
na pitanje »šta, ako«, za različite uslove koje u
|
|
|
budućnosti može doneti igrački proces. Tada najpametniji igrač
postaje onaj koji je unapred razmotrio brojne problemske situacije jer
mu to omogućava da povlači najcelishodnije poteze, ne remeteći propisana
civilizacijski pravila igre. Da bi se u uslovima real-politike racionalno
odabrali korisni ciljevi svakog igrača u složenoj mreži odnosa u interakcijama
između centralne Srbije, dela severnog Kosova, dela Kosova južno od Kosovske
Mitrovice, UNMIK-a i KFOR-a, kao predstavnika SB UN, predstavnika SAD,
EU i Rusije, sistemski prilaz ukazuje na neophodnost analize svih relevantnih
aspekata ove složene strukture. Samo se tada može sagledati realnost
željenih ciljeva, definisati njihova hijerarhijska vrednost, njihovi troškovi
i prognozirati verovatnoća njihove realizacije.
Da bi se ostvario ovaj zadatak sistemski prilaz zahteva timski rad političara
i specijalista raznih struka, posebno rad poznavalaca teorije sistema,
tehnika i metoda upravljanja sistemima. Ovako formirani tim u stanju je
da sagleda celinu problema, da racionalno vrednuje pojedine društvene
ciljeve i proceni verovatnoću njihove realizacije. Tek tada je stvorena
mogućnost formiranja strategije preko koje će se ovi ciljevi realizovati
u praksi. Strategija daje odgovore na pitanja »šta« je za narod i državu
Srbiju najkorisnije činiti i »kako« to činiti u očekivanim uslovima koje
donosi realnost. Da bi ostvarili ovaj zadatak timovi moraju da generiraju
brojna alternativna rešenja koja su dovoljno dobra za sve. Ako strane
u sporu ostanu rigidne u odbrani svojih fiksiranih ciljeva eksperti međunarodne
zajednice formiraće svoju strategiju. Ona će stranama u sporu doneti rešenja
koja će oba oponenta smatrati nepovoljnim, ali će ih ona u istoj meri
pogoditi. Sistemski prilaz je kreativan proces koji insistira na
stalnoj razradi novih varijanti zajedničkog života, s tim da se one nalaze
u oblasti mogućih ravnotežnih solucija. Primena sistemskog prilaza zahteva
upotrebu mnogih znanja i demokratsku kontrolu ponašanja oponenata od strane
međunarodne zajednice, uz neprekidni angažman slobodne javnosti. U ovom
procesu najvažnije je da racionalna komponenta pokrije emotivnu komponentu
jer ona ometa traženje ravnotežnih rešenja. Na ovim principima nisu formirani
pregovarački timovi Beograda i Prištine i zato su rezultati njihovih aktivnosti
negativni.
Uloga pravnog poretka države i međunarodne
zajednice
Postoji pogrešno uverenje da se jedino preko pravnih poredaka
država i međunarodne zajednice mogu regulisati svi društveni sporovi;
nauka i život pokazuju netačnost ove tvrdnje. U okviru pojedinih država
formirano je mnoštvo pravnih poredaka, kao zatvorenih sistema; njih
čine apstraktna pravila koja važe za sve članove konkretne države. Ona
se, sa većom ili manjom efikasnošću, primenjuju u praksi. Efikasnost
primene zakona zavisi od nivoa civilizacijske razvijenosti, pripitomljenosti
i bogatstva konkretne države. Što je državni sistem civilizacijski manje
razvijen, što je politički rigidniji, što je država siromašnija i sve
više divlja, manja je efikasnost njenog pravnog sistema. Privremeno
usvojeni pravni poredak omogućava lakšu pacifikaciju sporova i uspešnije
funkcionisanje svih drugih državnih sistema (privrednih, ekonomskih,
socijalnih itd.). On se realizuje pomoću državnih pravnih institucija
i institucija prinude, kao i preko usvojenih tradicija, morala i međunarodno
definisanih ljudskih prava. Evolucioni razvoj ljudskih zajednica
zahteva otvorenost i fleksibilnost pravnih poredaka državnih sistema
kako bi bili u stanju da realizuju homeostatsku ravnotežu, a to znači
da jednom utvrđeni pravni poredak ne može biti fiksiran. U demokratskim
državnim institucijama neprekidno se donose političke odluke i menjaju
zakoni na osnovu konsenzusa. U nedemokratskim autoritarnim državama
česti su revolucionarni – oslobodilački, politički i socijalni prevrati,
a oni ignorišu postojeći pravni poredak; to pokazuje raspad bivše SFRJ
i slučaj Kosova. Da bi država opstala i napredovala pravni poredak mora
neprekidno da se uravnotežava kroz interakciju svih učesnika u igračkom
procesu, uz pomoć kulture i pluralne politike. On se istovremeno mora
prilagođavati pravnim normama razvijenog sveta (za Srbiju i Kosovo to
su norme UN i EU); ako se tako ne čini država kreće na put regresa i
katastrofe.
Na nivou sveta ne postoji »svetska država« i usaglašeni
pravni poredak, kako to neprekidno i neistinito ističu srpski političari.
To jednovremeno znači da ne postoji neki vrhunski autoritet koji
bi svim državama sveta određivao šta treba da čine i prisiljavao ih
da tako čine. Organizacija UN nema ove atribute; ona čini konfederaciju
oko 200 država i nema jasno definisan i univerzalno primenljiv pravni
poredak. Ovakva situacija stvara prostor za različita nekontrolisana
i nesankcionisana postupanja, što je danas realnost sveta. Prema
postojećoj koncepciji UN, rešavanje konfliktnih problema koji se javljaju
širom sveta povereno je instituciji SB UN. Pravo veta velikih sila čine
ovu instituciju neefikasnom i zato se brojni problemi ne rešavaju decenijama.
Kada u SB UN neka velika sila iskoristi pravo veta tada rezolucije SB
UN postaju blokirane. U ovim uslovima Rezolucija 1244 prestaje da postoji,
a spor se rešava kroz real-politiku velikih sila.
Upornim pozivanjem na Rezoluciju 1244 srpska strana isključuje mogućnost
njenog tumačenja koje bi se razlikovalo od njenog stava. Složeni tekst
Rezolucije 1244 omogućava različita tumačenja i to je veliki problem.
U njenoj preambuli definiše se pripadnost Kosova SRJ, a ne Srbiji, što
može biti izvor različitog opredeljenja. Ona se poziva na Sporazum iz
Rambujea koji predviđa mogućnost referenduma na Kosovu. Isto tako, ona
daje pravo generalnom sekretaru UN da u specifičnim uslovima i sam donosi
odluke o regulaciji ovog spora. To znači da u procesu traženja pravnog
osnova za svoja opredeljenja SAD i države EU mogu koristiti one elemente
Rezolucije 1244 koji odgovaraju njihovim ciljevima. Na osnovu svog
pravnog tumačenja Rezolucije 1244 SAD i države EU odlučili su da EU
preuzme odgovornost za dalju regulaciju kosovskog sukoba. Za realizaciju
ovog koncepta Ban Ki Mun može, saglasno Rezoluciji 1244, preneti ovo
pravo na institucije EU. Realnost pokazuje da je u praksi južni deo
Kosova de facto izdvojen od Srbije već osam godina; isto tako,
severni deo Kosova ostvario je poseban status jer je u svemu povezan
sa Srbijom. Praktično, problem se svodi na traženje termina (pravnog
oblika) kojim bi se definisao suverenitet nad Kosovom. Suštinski problemi
Kosova su teška egzistencijalna pitanja, opšta besperspektivnost, a
o tome niko ne vodi računa.
Kriterijumi na osnovu kojih se mogu
donositi upravljačke odluke
Odluka o izboru puta za rešavanje kosovskog problema
srpske i albanske vlasti mogu doneti na osnovu nesistemskih i sistemskih
kriterijuma koji se ukratko objašnjavaju:
Nesistemski kriterijumi. Ova grupa kriterijuma
zasniva se na odbrani emotivnih želja vlasti i naroda Srbije i albanske
zajednice Kosova, s tim da se ne vodi računa o primenjenim sredstvima
i realnoj mogućnosti njihove realizacije, uz totalno zanemarivanje egzistencijalno
važnih ciljeva oba naroda. Umesto nastojanja da se regulišu prava
Srba i Albanaca i rešavaju njihovi životni problemi borba se vodi za teritorije
i suverenost, što u povezanoj Evropi postaje besmisleno. Ovako formulisani
ciljevi predstavljaju »crvenu liniju« koju obe strane ne smeju da prekorače;
ko to učini izdajica je svoga naroda. Emocionalno razmišljanje i odlučivanje
ne vodi računa o odgovornosti koju političari preuzimaju na sebe za negativne
posledice koje će tada neminovno nastati. Proglašenje nezavisnosti Kosova
bez saglasnosti SAD i EU bilo bi opasno za obe strane, ali i za mir u
regionu. Tada bi srpska strana odbila da se prikloni pobedi albanske strane
i pružila bi otpor svim raspoloživim sredstvima (blokiranje transporta,
snabdevanja hranom,
energetskog snabdevanja Kosova, a u najnepovoljnijem
slučaju i vojnim aktivnostima). U ovim uslovima mogućnost kontrole
razvoja konflikta od strane KFOR-a postajala bi znatno manja i
opasnost od eskalacije sukoba bi ubrzano rasla. Ovakav razvoj
situacije može doneti nove terorističke sukobe i velika stradanja
srpskog i albanskog življa i njihovo ekonomsko, demografsko, finansijsko,
privredno, socijalno i infrastrukturno nazadovanje. To je svesno
prihvatanje velikih žrtava za minorne mitologizirane ciljeve koje
|
|
|
će u budućnosti plaćati oba naroda. Ovakve odluke podrazumevaju i remećenje
odnosa sa SAD i mnogim državama EU. One podrazumevaju i dugotrajno odlaganje
razvoja tranzicionog procesa Srbije i Kosova i njihovo povezivanje s institucijama
EU.
Sistemski kriterijumi. Ova grupa kriterijuma
vezuje se za sistemski način mišljenja, a on se zasniva na kulturi mira
i kooperativne saradnje, na borbi protiv rata, na racionalnoj proceni
šta u postojećoj realnosti obe vlasti mogu da preduzmu kako bi za svoje
narode ostvarile najveću korist. Racionalan izbor vezuje se za analizu
alternativa koje postoje u polju realnih mogućnosti, sa kojima se mogu
saglasiti involvirane strane. Takođe, neophodno je razmatranje koristi
i šteta koje im one donose. Cilj je uspostaviti ravnotežu interesa i ostvariti
zajednički napredak. Ono što se u datoj realnosti nikako ne može
ostvariti mora se prihvatiti kao nužnost i s njom se mora živeti. Ravnotežno
rešenje zahteva privremeno isključenje pitanja statusa Kosova bar za narednih
deset godina jer je očigledno da se u sadašnjoj situaciji ovo pitanje
ne može razrešiti na uravnotežen način.
Za regulaciju problema moguća su brojna rešenja od kojih se navode sledeća:
umesto definisanja statusa treba prihvatiti privremeni protektorat EU
nad Kosovom koji bi imao zadatak da upravlja nastalom krizom. Isto tako,
osnova za regulaciju međusobnih odnosa može da bude izmenjen Ahtisarijev
plan u korist Srbije o čemu treba postići dogovor kroz nova pregovaranja.
Kao alternativa, moguća je podela Kosova, uz traženje dodirnih tačaka
preko kojih se uravnotežavaju njihovi egzistencijalni interesi, a ljudi
uvode u miran, prosperitetan zajednički život. Moguća su i kombinovana
rešenja koja treba testirati uz pomoć diplomatije u jednom kontinuiranom
procesu upravljanja konfliktom od strane EU. Od presudne je važnosti
ostvariti permanentan dijalog srpske i albanske strane na svim nivoima
kako bi se zajednički rešavali gorući egzistencijalni problemi oba naroda,
uz pomoć međunarodne zajednice (princip šargarepe). Strategija mora
da obezbedi ponude koje osiguravaju kretanje ka boljim međusobnim odnosima,
korak po korak (slobodnu razmenu ljudi, energije, novca, roba i informacija).
Ulaskom Srbije i Kosova u EU, konflikt praktično nestaje i svi napreduju.
Ako sukobljene strane odbiju ovakav prilaz, međunarodna zajednica će na
nivou SB UN i EU pronalaziti rešenja koja će donositi ravnotežne gubitke
za srpsku i albansku stranu (princip batine). Na vlastima Beograda i Prištine
je izbor boljeg puta u budućnost njihovih naroda, ali je na njima i odgovornost
za sve ono što može uslediti kod izbora pogrešnih političkih odluka.
|