Puko slovo Ustava
Tamo gde ne postoji vladavina prava postoji
vladavina sile
Jedno od pitanja koje je opsedalo srpsku javnost, a vezano je za donošenje
novog Ustava, jeste i dilema oko toga da li se "kosovski amanet"
nalazi u preambuli Ustava, odnosno u njegovom deklarativnom delu ili je
pak smešten u normativni deo istog i šta to sve zajedno znači. Lično,
ne vidim smisao ovakvih diskusija. U zemlji u kojoj je pravosudni sistem
blokiran do nivoa sitemskog (čitaj moralnog) kolapsa, svako slovo Ustava
ili bilo kog drugog pravnog akta ima isključivo deklarativni karakter.
Ja sam te napravio, ja ću te i...
Eklatantan primer raskoraka između onoga što su proklamovane ustavne
norme i onoga što je živa društvena konvencija predstavlja oblast zaštite
dečjih prava.
U članu 64 novog Ustava stoji: u Srbiji "deca su zaštićena od psihičkog,
fizičkog, ekonomskog i svakog drugog iskorišćavanja ili zloupotrebljavanja".
Ali pitanje glasi - koliko je roditelja zaista krivično odgovaralo ili
će odgovarati zbog povrede ovog člana? Koliko je onih koji su zaista kažnjeni
zbog nemilosrdnog iživljavanja nad nezaštićenom decom?
Ovde, naime, nije reč o slučajevima očigledne patologije za koje javnost
s vremena na vreme sazna, već o ogoljenom te društveno prihvatljivom zlostavljanju
dece od strane njihovih roditelja. Roditelja koji psihički iznuruju svoju
decu, koji decu slobodno šamaraju na javnim mestima ili ih čak ostavljaju
zaključane u automobilima. Nije tajna da se u Srbiji sa slašću prepričavaju
anegdote naših gastarbajtera koji su prešavši granicu koja deli civilizovani
svet i Srbiju odmah iskoristili svoje, od društva zagarantovano pravo
da se fizički obračunaju sa svojom decom. Pravo kojeg su godinama bili
lišeni na dekadentnom zapadu. U državama u kojima ustav nije samo spisak
lepih želja već i obavezujući pravni akt, dečja prava zagarantovana su
od strane sudova i nadležnih državnih institucija. U mnogim od tih država,
nesavesnim roditeljima deca mogu biti oduzeta i što je neuporedivo važnije
to se zaista i dešava.
U patrijarhalnoj Srbiji, međutim, deca se rađaju i umiru sa svešću da
je Kosovo uvek bilo i da će uvek biti deo Srbije. Sve ostalo, uključujući
i njihovo pravo na život bez psihičkog i fizičkog maltretiranja, manje
je bitno.
Autoritet vs dostojanstvo
Ljudsko dostojanstvo nema cenu. Oduzeti nekome dostojanstvo znači oduzeti
mu pravo na život po meri čoveka. Polazeći od ideje o vrednosti ljudskog
dostojanstva, zakonodavac je u novi Ustav Republike Srbije uneo član koji
izričito propisuje da je "ljudsko dostojanstvo neprikosnoveno i da
su svi dužni da ga poštuju i štite", kao i da "niko ne može
biti izložen mučenju, nečovečnom ili ponižavajućem postupanju ili kažnjavanju".
Sjajno! Ali da li je iko ikada u Srbiji odgovarao zbog nekog od vidova
povrede ljudskog dostojanstva? Da li je ijedan policajac u Srbiji koji
je bio dovoljno drzak da nekoga maltretira, dovoljno bahat da to čini
redovno i dovoljno glup da to smatra normalnim ikada izgubio značku zbog
takvog ponašanja? Da li je ijedan komandant ili načelnik policije ikada
izgubio posao zbog toga što je neko od njegovih policajaca upotrebio prekomernu
silu? Koliko je zatvorskih stražara odgovaralo zbog iživljavanja nad zatvorenicima,
skrivenim od očiju javnosti, daleko iza zatvorskih zidina?
I konačno, da li je ijedan profesor nekog od univerziteta u Srbiji ikada
bio disciplinski kažnjen zbog ponižavanja studenata, vređanja njihovog
dostojanstva ili seksualnog uznemiravanja?
Znam da je neprimereno baviti se perverznim profesorima i frustriranim
policajcima u trenutku kada Kosovo, bože mi oprosti, visi o koncu. Ali
pravna država uspeva i propada na malim i svakodnevnim stvarima. Ljudsko
i građansko dostojanstvo brane se delima a ne praznim ustavnim proklamacijama
koje, uostalom, služe samo da bi simulirale nepostojeći modernizacijski
diskurs u još uvek autoritarnoj i patrijarhalnoj zemlji Srbiji.
Moralni kolaps
Svaka društvena, odnosno politička zajednica temelji se na nekom zakonu.
Arhajska plemena živela su po božjim zakonima a svako narušavanje tog
svetog poretka zahtevalo je prinošenje žrtve koja bi odobrovoljila bogove
a zajednicu vratila u ravnotežu.
U modernim državama ovu ulogu igra pravo. Tamo gde ne postoji vladavina
prava postoji vladavina sile. Neefikasnost pravosudnog sistema u Srbiji
predstavlja naravno sistemski problem ali, mnogo više, to je i društveni,
odnosno moralni problem. Srbija postaje društvo bez mehanizama kazne.
Novi Ustav propisuje da ratni zločin i zločin protiv čovečnosti ne zastarevaju
ali vlastima u Srbiji je neophodno da ih, s vremena na vreme, neko na
to podseti kako bi se sabrali i iznova prebrojali koja je po redu Hag
rupa na svirali. Ustav garantuje zaštitu dečjih prava ali niko ne želi
glasno da kaže da je zlostavljanje dece u Srbiji opšteprihvaćena društvena
konvencija. Podatak da 80% dece u Srbiji spada u red žrtava porodičnog
nasilja dovoljno ilustrativno govori o tome. Naravno, kada se neki od
gnusnih zločina nad decom dogodi redovi onih koji žele da bace kamen na
krivca su nepregledni, ali koliko je onih među nama koji kada čuju da
njihov prvi komšija tuče svoje dete to zaista i prijavi policiji? Frapantnim
podacima o razmerama koje problem nasilja nad decom poprima treba dodati
i ništa manje zastrašujuće podatke o tome da svaka treća žena u Srbiji
trpi fizičko, a svaka druga psihičko nasilje od strane sadašnjeg ili bivšeg
partnera.
U raskoraku između ustavnih proklamacija i bede patrijarhata, između pravnih
ljuštura i živih ali nazadnih društvenih konvencija, Srbija nemoćno stoji
u mestu. Njena politička elita, s druge strane, sve otvorenije pokazuje
da njen cilj i nije modernizacija Srbije već populistički pakt sa, prema
društvenim promenama, skeptičnom većinom.
|