Bosna i Hercegovina
Dileme o slobodi i evropejstvu
Izbor nove vlade, na čelu sa Perom
Bukejlovićem, eklatantan je primer odsustva državničke mudrosti
Priča o reviziji Dejtonsko-pariskog mirovnog sporazuma i prepravljanja
teritorijalne organizacije BiH nije nova. Još otkako je Brčko izgubilo
status samostalnog distrikta, čime su glavni preduslovi mira, bar što
se tiče ratnog vođstva Srba, podela 51:49 i koridor ka banjalučkoj regiji
obesmišljeni, a Federacija nije zaživela kao rešenje koje će zatrpati
etničke rovove između Bošnjaka i Hrvata, pogotovo u Hercegovini, međunarodna
zajednica shvatila je da je koncept održanja mira korumpiranjem svih lokalnih
lidera, koji su postali predsednici, ministri, poslanici, načelnici i
direktori, prevaziđen, kao i da ne postoji vid korupcije koji bi trajno
zasitio njihove apetite. Ona je prinuđena da nametne alternativno rešenje
i stoga potezi Visokog predstavnika Pedija Ešdauna ne bi trebalo nikoga
da čude.
Evropska unija od nastanka ima samo jednu doslednu politiku, a to je uključivanje
partnera u proces i njihovu transformaciju uz pomoć bezbroj birokratskih
mehanizama. Takva sudbina, sasvim izvesno, čeka i Bosnu i Hercegovinu,
ali i druge zemlje Zapadnog Balkana. S tim da uključivanje partnera u
proces podrazumeva da su neki preduslovi ispunjeni. U zvaničnom jeziku,
ti preduslovi se zovu Kriterijumi iz Kopenhagena (prema sednici Saveta
EU na kojoj su usvojeni 1995. godine). Jedan je, ipak, najvažniji: zemlja-partner
mora da ima jasne granice, pravno-ekonomski sistem koji garantuje načelnu
jednakost i centralnu vlast koja je sposobna da iznese pregovarački proces.
Zato su neke zemlje bliže članstvu, poput Hrvatske, dok druge nisu daleko
odmakle (Srbija i Crna Gora). Ambicija Evropske unije, koja odnedavno
ima i vrhovnu komandu nad mirovnim trupama, jeste da što pre stvori centralnu
vlast u BiH koja će moći da započne proces pridruživanja, šta god to značilo.
U tom smislu, Republika Srpska je više deo problema nego deo rešenja.
Naravno, EU nije protiv načela subsidijarnosti u sistemu državne uprave
(da jeste, Španci nikad ne bi prvi na referendumu odlučivali o evropskom
Ustavu). Ono protiv čega EU svakako jeste to je postojanje sukoba nadležnosti
i mogućnost da nešto što se zove Republika Srpska opstruira ili sabotira
primenu međudržavnih sporazuma koji bi obavezivali mnoštvo država (25
članica EU i BiH). Vođstvo RS nikako da usvoji evropske standarde ponašanja,
što i ne čudi previše ako se setimo da su njihovi prethodnici imali poteškoća
da usvoje principe na kojima počiva moderna civilizacija, i pobeđuje samo
sebe.
Izbor nove vlade, na čelu sa Perom Bukejlovićem, eklatantan je primer
odsustva državničke mudrosti. Ne samo da se vođstvo RS odlučilo da ne
sarađuje sa visokim predstavnikom, nego je obrazovalo vladu bez podrške
stranaka drugih naroda i na taj način pokazalo da nema ni političke pristojnosti.
Logika je jasna: okupićemo sve koji misle da se može po starom, poslaćemo
poruku svima da smo spremni da propadnemo, dovešćemo u pitanje stabilnost
regiona. I, neka ne bude sumnje da imamo lidera za takvu politiku - Bukejlović
je bio ministar privrede u prethodnoj vladi i za mandata zabeležio najveći
pad industrijske proizvodnje posle Dejtona. Prema tome, kadrove imamo,
a program će doći sam od sebe.
Republika Srpska, čija je prethodna vlada usvojila izveštaj državne komisije
o Srebrenici i priznala odgovornost RS za smrt 7800 Bošnjaka i prisilnu
deportaciju desetina hiljada, preživljava svoje poslednje mesece. Oni
koji još veruju da ona može opstati ne uviđaju da njeno političko vođstvo
nesvesno pomaže Pediju Ešdaunu da serijom gubernatorskih direktiva reši
probleme neefikasne i nekompetentne vlasti, koji postoje s obe strane
međuentitetske linije razdvajanja. Vlasti Federacije BiH potpuno su nesposobne
i izmiču kontroli? Nema problema, prenećemo neka od ovlašćenja Republike
Srpske na nivo zajedničke države. Politički brak Bošnjaka i Hrvata ne
funkcioniše, organizovani kriminal polako preuzima zemlju? Kako bi bilo
da razmotrimo postojanje Republike Srpske, koja je i tako nastala na zločinima
i razaranju, a i inače ne čini ništa na privođenju optuženih za ratne
zločine pravdi?
Nema sumnje da građani Bosne i Hercegovine svakim danom odlaganja evropske
budućnosti dublje tonu u apatiju, ali teško da će ukidanje Republike Srpske
kao takve predstavljati veliki pomak napred. Uostalom, ona je prestala
da postoji kao politički subjekt i izraz zajedničkih nadanja padom tandema
Plavšić-Dodik. Od tada, pa do najnovijih mera kojima su joj oduzete sve
ozbiljnije nadležnosti, ona je postojala samo u maštanjima nacionalista
i agendama administratora, kao prostor u kojem se nešto mora urediti.
Postavlja se pitanje da li deset godina posle genocida u Srebrenici možemo
prihvatiti da RS egzistira kao zajednica za vrtlarstvo i pošumnjavanje?
Odnosno, ko je sve uvređen što nalogodavci i izvršioci masakra žive među
nama?
|