|
|
|
|
|
|
|
Vavilonski
košmar1-
jugoslovenstvo, antinacionalizam, alternative
1989-1991.
|
Jugoslavija
danas liči na postmoderni Vavilon.
Kao što graditelji drevnog Vavilona,
prema biblijskoj legendi, nisu
mogli da dovrše građevinu jer
se, međusobno nisu razumeli
govoreći različitim jezicima,
tako današnji rušitelji Jugoslavije
ne pokazuju volju da se uzajamno
razumeju o cilju i načinu rušenja
postojeće «građevine» i gradnji
nove (ili novih) «građevina».
Rušitelji-graditelji deluju
pozivajući se na retrospektivnu
istorijsku argumentaciju, mahom
o istorijskim pravima na vlastitu
teritoriju i državu i na neprečišćene
«stare račune»; tako da nastaje
pravi postmoderni ambijent u
kojem su na delu različite istorijske
epohe..
Nebojša Popov (1991, str.223) |
|
U domenu jugoslovenskih studija "postoji
tendencija da se 'istorija čita unatrag',
ignorirajući alternative dominantnim
nacionalističkim diskursima i politika
tokom istorije Jugoslavije." 2
Međutim, ako sveobuhvatno analiziramo
raspad Jugoslavije, antinacionalističke,
demokratske i projugoslovenske tendencije
treba smatrati bitnim delom tog kompleksnog
mozaika. Oni su paralelni tok koji je
od kasnih 1980-ih pokušavao neutralizirati
porast nacionalizma i militarizma.
Od izuzetne je važnosti - barem delimično
- smanjiti dominaciju etno-nacionalne
paradigme u sferi tz. jugoslovenskih
studija, tim što bi se posvetila pažnja
antinacionalističkim strujama u okviru
progresivnog jugoslovenstva, kao suprotni
pol ili pandan institucionalnom/socijalističkom
jugoslovenstvu. Do 1990, ovaj drugi
je oličavao specifičnu jugoslovensku
kombinaciju etno-nacionalne i klasne
paradigme, dok je prvi ujedinjavao različite
liberalne ideje ili ideje radikalne
levice koje su nastojale reformirati
nestabilnu federaciju. Nakon što je
klasna paradigma počela gubiti svoju
relevantnost, institucionalno/socijalističko
jugoslovenstvo počelo je gubiti svoje
ideološko jezgro, bez novog, konsenzualno
dogovorenog političkog sadržaja da ispuni
prazan prostor. Reformističke, demokratizirajuće
i projugoslovenske inicijative o kojima
će biti reči, ne samo što su ušli u
trku
prekasno,
nego svoju su ponudu za nove
političke paradigme predstavili
dosta složenim i ne-populističkom
jeziku.
Reformske inicijative nastojale
su redefinirati jugoslovenski
nadnacionalni okvir odvajajući
jugoslavenstvo i socijalizam,
bez davanja prednosti ekskluzivističkim
i etno-nacionalnim vizijama
o izlasku iz sveobuhvatne krize,
odnosno promoviranjem vizije
demokratskog jugoslovenstva
koja bi omogućila konstituiranje
novog političkog i kulturnog
okvira bez socijaličkog/revolucionarnog/titoističkog
jezgra kao raison d'etre.
Dok su pluralizacija politike,
ljudska prava i sloboda izražavanja
bili zajednički zahtevi gotovo
svih opozicionih političkih
i intelektualnih aktera na jugoslovenskoj
javnoj sceni krajem osamdesetih
godina, UJDI i Savez reformirskih
snaga bili su jedini koji su
zastupali jugoslovenstvo kao
primarni referentni okvir bez
davanja legitimiteta aktuelnim
projektima nacionalističke homogenizacije.
Mobilizacija jugoslovenske intelektualne
i kulturne elite u UJDI-ju i
u ostalim antiratnim kampanjama
građanske demokratizacije, na
kraju nije uspela, uglavnom
zbog simbioze dva
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
|
faktora: 1) mnogi Jugosloveni bili su
socijalizirani u sustavu koji je od
1974 nadalje funkcionirao kao de facto
konfederacija i promovirao je "jugoslovenski
socijalistički patriotizam", umesto
osećaja jugoslovenske pripadnosti, i
2) projugoslovenske kampanje i inicijative
bile su predvođene od strane antinacionalističkih
protivnika režima (bivši šezdesetosmaši,
praxisovci, intelektualci/umetnici liberalne
opozicije ili nove ljevice, koji su
tokom svog profesionalnog života otvoreno
ili suptilno kritizirali jugoslovenski
režim, zastupali antinacionalističku
liniju i nisu imali konkretnu političku
potporu u drugoj polovici 1980-ih).
Iako ove inicijative nisu doživele praktičnu
političku implementaciju, one, ipak,
predstavljaju sastavni deo (post)jugoslovenske
istorije, koji nije dobio odgovarajuću
pažnju u novijim akademskim radovima.
Život sam, doslovce, provela
između Zagreba i Beograda, živjeći uporedo
u dva grada. Mi smo uvijek
bili transrepublikanci, transnacionalci,
tada se to zvalo biti Jugoslavenkom.
Danas, i već neko vrijeme, oduzeli su
nam taj kvalifikativ, kompromitirali
ga, kao što su kompromitirali imena
nacija… O gubitku domovine
govorim bez patriotskog žara. Prezirem
svaki oblik vezanosti za slučajnost
svog etničkog rođenja. Ali, gubitak
roditelja,… kao i gubitak domovine,
slični su po tome što nas stavljaju
u situaciju radikalne ontološke nesigurnosti,
bez-temeljnosti. 3
(Rada Iveković, 1991, str. 17)
Iako je antifašizam bio glavni stub
institucionalnog/socijalističkg jugoslovenstva,
mesto i značenje antifašizma je formalno
slično, ali suštinski različito od onog
što je zauzimalo u Njemačkoj Demokratskoj
Republici (DDR) ili u Sovjetskom Savezu.
U jugoslovenskom kontekstu, antifašizam
je shvaćen kao dvostruka pobeda nad
spoljnim (njemačkim) i unutarnjim
(domaćim) fašizmom, utjelovljenog pre
svega u ustaškom i četničkom pokretu.
U nedostatku elementa sovjetske okupacije,
ali sa naglašenim aspektom građanskog
rata, jugoslovenski antifašizam bi se
mogao nazvati autohtoni antifašizam.
Međutim, raison d'etre Jugoslavije
revolvirao je oko množine državnih identiteta
i više autopercepcija, od kojih su svi
imali gotovo jednaku važnost i institucionalnu
zaštitu: etnonacionalni, nadnacionalni,
socijalistički, antifašistički, federalni,
nesvrstani, anti-staljinistički, prozapadni.
Nakon završetka Drugog svetskog rata
socijalistička Jugoslavija je organizirana
na principima 'etno-teritorijalne federacije' 4,
uključujući ‘nove grupe državljana’ 5,
poput Makedonaca, bosanskih
Muslimana i Albanaca. Kada su u proljeće
1967, u okviru istraživanja javnog mišljenja
ispitanici upitani: ‘U principu, dali
biste rekli da ste veoma zadovoljni,
uglavnom zadovoljni ili nezadovoljni
izgledima vase porodice za budućnost?’,
77% ili više u svakoj republici i pokrajini,
osim Slovenije (gde je procent bio 61%)
odgovorilo da su "zadovoljni" 6.
Dakle, generalni progres do kraja 1970-ih
i poboljšanje kvalitete života generalno
su ojačali lojalnost prema državi. Sociološka
istraživanja pokazivala su "malu
etničku distancu, mnogo manju nego u
brojnim drugim, razvijenijim zemljama." 7
Studija iz 1973 od autora Rot i Havelka
citira prosečno prihvatanje od 5.61
(od 7): najveće je prihvatanje bilo
Slovenaca i Makedonaca, a najniže Bugara
i Nemaca.
Ne treba, međutim, prevideti činjenicu
da je Jugoslavija bila federacija u
permanentnom fluksu, prolazeći kroz
nekoliko ustavnih promena. Još od Drugog
svetskog rata jugoslovenske vlasti
nameravali
su razviti izvorni jugoslovenski
model socijalističkog federalizma
čiji je primarni cilj bio rešavanje
nacionalnog pitanja, pomirenje
nespojivih etničkih narativa
iz prošlosti i promocija sistema
etničke i društvene/ekonomske
jednakosti. Ovaj “specifični
sistem regulacije konflikata
i socijalne integracije kroz
devolucije, nastojeći da obezbedi
lojalnost kroz napuštanje projekata
izgradnje nacije i pružanje
dalekosežne autonomije federalnim
jedinicama” 8
omogućio je komplikovanu interakciju
i balansiranje etno-nacionalne
nasuprot klasne paradigme. Kao
ilustraciju, novi savezni Ustav
iz 1974, definirao je republiku
kao "državu
utemeljenu na suverenosti naroda
i na vlasti i samoupravljanju
radnih ljudi i svih radnika..."
Iako je novi Ustav garantirao
jugoslovenskim građanima jedinstveno
savezno državljanstvo, republike
su ipak bile slobodne da osmisle
i implementiraju vlastite zakone
o državljanstvu, stvarajući
tako posebni dvoslojni/dvostepeni
režim
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
|
državljanstva 9.
Dakle, od 1974. godine nadalje moguće
je govoriti o jugoslovenskom supra-nacionalizmu,
pored jugoslovenskog federalizma. Ustavne
promene omogućile su stvaranje posebne
nadnacionalne sfere koja je bila jasno
odvojena od lokalnih republičkih društveno-političkih
konteksta, ali u isto vreme bila je
povezana preko suptilnih niti komunikacije
sa užim federalnim jedinicama.
Studija iz 1971. godine o političkoj
integraciji u Jugoslaviji obezbedila
je vredne uvide u ono što je te godine
predstavljalo novu kategoriju na popisu
stanovništva Jugoslavije: kategorija
Jugoslovena. Autor tvrdi da "ti
pojedinci mogu predstavljati novi element
u jugoslovenskom društvu" 10.
U studiji je zaključeno da je 81% ove
populacije završilo barem srednju školu,
85% su bili ispod 45 godina starosti,
88% su bili ateisti, a 70% komunisti.
Dakle, navedeni su obrasci kojima će
se baviti i kasnija istraživanja: naime,
da oni koji odabiru nad-etničku pripadnost su uglavnom mešovitog porekla
("odbrambeno jugoslovenstvo"),
urbanog porekla, obrazovani, mladi ("demografsko
jugoslovenstvo"), mobilni društveni
slojevi. Osim toga, jugoslovenska sociologija
je takođe uzela u obzir i kategoriju
"jugoslovenstva" kao preferirana
nacionalna identifikacija (“jugoslovenska
preferencija” nasuprot “jugoslovenskog
izjašnjavanja”), odnosno tzv. “latentno
jugoslovenstvo”. 11
"Nagli porast nad-nacionalnog osećanja" 12
koji je postao naročito vidljiv nakon
popisa 1981 godine, u skladu je s onim
što Ana Dević naziva “jugo-kosmopolitski
kulturni habitus” 13.
U posljednjem pravilno provedenom jugoslovenskom
saveznom popisu stanovništva iz 1981,
1,215,000 ljudi izjasnili su se kao
Jugosloveni u nacionalnom smislu - 4,5
puta više nego u 1971 god. Ako to uporedimo
sa brojem drugih naroda i narodnosti,
broj deklariranih Jugoslavena
bio je veći od Crnogoraca, gotovo isti
kao Makedonaca, a samo 2% niži od broja
Slovenaca i Albanaca. Pitanja poput:
"Ko su ovi ljudi?", bila su
logična. Kao što je bilo rečeno, treba
uzeti u obzir spoljne okolnosti u vreme
popisa (kosovska kriza i strahovanja
da bi se zemlja mogla raspasti), kao
i fenomen mešovitih brakova – odnosno
"prirodni proces amalgamacije." 14
Iako je ovaj osećaj nad-etničke pripadnosti
bio koncipiran, internalizovan, prenošen
i propagiran na mnogo različitih načina,
u biti predstavljao je dodatni sloj
identiteta, kao i dodatnu sferu interakcije
i konvergencije. Od toga da bude čisto
politički, "jugoslovenski"
identitet je postepeno postao kulturni
i nacionalni, uprkos često nejasnoj
državnoj politici da se jugoslovenstvo
ne promoviše kao kategorija nacionalne
pripadnosti te da se i sama oznaka Jugoslovena tretira kao "nacionalno
neopredeljeni". Nakon spontanog
jugoslovenskog boom-a 1981 godine, osamdesetih
godina došlo je do intenziviranja debate
oko jugoslovenstva: da li ga treba tretirati
kao nacionalnu pripadnost, ili bi ga
trebalo fiksirati u njegovom socijalističkom,
političkom, ne-nacionalnom okviru? Često
predmet "stigmatizacije" 15 u javnom diskursu, "diskreditiran"
i "kompromitiran" 16
zbog istorijskih asocijacija sa međuratnog
integralnog jugoslovenstva, “jugoslovenstvo”
baš kao i “jugoslovenska nacija” ušli
su u središte duge bitke mišljenja i
debata tokom osamdesetih. Pozivajući
se na član 170. saveznog Ustava koji
garantuje slobodu izražavanja
nacionalne pripadnosti, crnogorski advokat
Maksim Korać podneo je inicijativu jugoslovenskom
Ustavnom sudu tražeći da popis iz 1981.
bude poništen u delu kojim se Jugoslovenima
uskraćuje Ustavom utvrđeno na slobodno
izražavanje, “te da se oglase portivustavnim
i sva akta i pojedinačne odluke koje
ne dopuštaju građanima Jugoslavije da
slobodno izraze svoju jugoslovensku
nacionalnu pripadnost, ako to žele i
ako se tako osećaju.” 17
Brojne publikacije, s druge strane,
bavili su se pojmovima "jugoslovenstva"
i "jugoslovenske nacije",
priznajući kompleksnost pojma i zaključujući
u skladu s onim što je i Predrag Matvejević
primetio - da je lakše definirati što
jugoslovenstvo nije, nego ono što jeste
ili što bi trebalo da bude 18.
Matvejević, autor jedne od istaknutih
studija o značenju jugoslovenstva, tvrdio
je da je tip jugoslovenstva koja ima
slovensko nasleđe kao glavni atribut
zastareo i stoga je predložio više inkluzivno
razumevanje jugoslovenstva s obzirom
na mnogih ne-slovenskih naroda i manjine
unutar Jugoslavije. Matvejević je tvrdio
da postoje mnoge različite vrste jugoslovenstva
ili razloga da se neko oseća/bude Jugosloven.
Slično tome, Sergej Flere je 1987. godine
primetio da se jugoslovenstvo ne može
svesti na južnoslovenstvo zbog činjenice
da se u popisu iz 1981, 3,3% onih koji
su govorili mađarski kao maternji jezik,
izjasnilo se Jugoslovenima u nacionalnom
smislu.
Tokom osamdesetih, manifestacije zvaničnog/institucionalnog
jugoslovenstva često su se preklapale
ili sukobile sa nezvaničnim ili progresivnim
jugoslovenstvom. Tendencije deklariranja
nadnacionalnog, čak i evropskog kulturnog
identiteta značile su izlaz iz zaostale
opsednutosti etničke pripadnosti. Doista,
“priznanje da je veliki deo Jugoslavije
bio manje napredniji od ostatka Europe
- pogled često reflektiran u jugoslovenskoj
popularnoj kulturi – poticalo je i jugoslovenski
identitet kao odraz nade za veće integracije
u Evropskoj zajednici.” 19
Jugoslovenska identifikacija lišena
svog ideološkog sadržaja činila se
bliže tom idealu od užih etno-nacionalnih
identifikacija. Dakle, u drugoj polovini
1980-ih, kada je delikatna socijalistička
simbioza klasaónarod počela da slabi
i da se destabilizira, javni prostor
bio je sklon polarizacijama, između
ostalog i zbog nepostojanja konsenzusa
o tome što je jugoslovenstvo, da li
postoji, ili bi trebala postojati
jugoslovenska nacija i kakav je odnos
između institucionalnog/socijalističkog
i kulturnog jugoslovenstva.
Intelektualci
i jugoslovenska demokratska alternativa
Jugoslovenski demokratski, antinacionalistički
i reformski orijentisani intelektualci
okupili su se u Udruženju za jugoslovensku
demokratsku inicijativu (UJDI) koje
je održalo svoj ??prvi sastanak u januaru
1989. godine. Pravno je registrirano
17. aprila 1989 u Titogradu, kod republičkog
Sekretarijata za unutrašnje poslove
kao udruženje građana za unapređenje
demokratskih procesa. Predrag Matvejević,
jedan od osnivača, priseća se kako je
nova vladajuća elita sprečila registraciju
UJDI-ja u Zagrebu, Beogradu, Ljubljani
i Sarajevu: "uspeli smo to učiniti
u Titogradu, po strani, na marginama" 20.
UJDI je imao ogranke u svim
jugoslovenskim
republikama i članovi njegovog
saveta bili su poznati intelektualci,
profesori i književnici iz Beograda,
Prištine, Ljubljane, Skoplja,
Sarajeva i Zagreba. Branko Horvat,
hrvatski intelektualac i ugledni
ekonomista, "duhovni otac"
UJDI-ja, Nebojša Popov, Žarko
Puhovski, Vesna Pešić, Gajo
Sekulić, Rudi Supek, Abdulah
Sidran, Ljubiša Ristić, Koča
Popović, Dubravka Ugrešić, Mirjana
Ule, Tibor Varadi , Shkëlzen
Maliqi, Ljubomir Cuculovski,
bili su neki od uglednih jugoslovenskih
filozofa, pravnika, profesora
i pisaca aktivnih u UJDI. Mnogi
od njih bili su povezani sa
Praxis-om i bili su gorljivi
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
|
jugoslovenskog režima. Neki članovi
UJDI-ja sačuvali su svoju ulogu istaknutih
građanskih, antiratnih aktivista za
ljudska prava i u postjugoslovenskom
kontekstu.
U svom manifestu, UJDI je naveo razloge
osnivanja, tvrdeći da ne postoji drugi
pokret koji je i jugoslovenski i demokratski:
«Nismo nikakav alternativni pokret.
Za svaku alternativu potrebne su bar
dvije mogućnosti. Za Jugoslaviju ne
postoji nikakva alternativa radikalnoj
demokratizaciji… Nismo nikakva militantna
ni – kako bi se nekad reklo – revolucionarna
organizacija. Ne mislimo rušiti režim
stvaranjem nereda, niti organizirati
ulične mitinge solidarnosti ili protesta…
Ako na kraju mogu dodati i svoj osobni
stav, demokratizacijom zemlje moći ćemo
se vratiti na izgradnju izvornog socijalizma
koji bez demokracije postaje zastrašujuća
farsa.” 21
UJDI je predložio konkretni program
političke reorganizacije države u demokratsku
federaciju i naglasio opasnost od nacionalističke
histerije i "retrospektivnu istorijsku
argumentaciju" 22:
«Ljudima odgojenim u tradiciji svijetlog
oružja, takvi se stavovi mogu činiti
omekim, mlakim i oportunističkim. Oni
to nisu.» 23
Zbog svojih stavova koji su bili
veoma kritični prema novim nacionalističkim
političkim ideologijama u usponu, UJDI
bio je konstantno napadan: njegovi članovi
su nazivani jugoslovenskim i srpskim
unitaristima, ili hrvatskim ustašama,
pod izgovorom da početno slovo "U"
u akronimu stoji upravo zato. 24
Svojim kasnijim aktivnostima - posebno
u okviru Pretparlamenta i Okruglog stola
vlasti i opozicije, UJDI je privukao
mnoge (uglavnom građanske) političke
partije i antiratne organizacije. Uprkos
svom angažmanu sa političkim pitanjima,
UJDI nikada nije nameravao da postane
politička stranka. Ipak, kada se situacija
počela pogoršavati nakon 1990, beogradski
ogranak ušao je na političku scenu,
sa jednim osvojenim mestom na parlamentarnim
izborima u decembru 1990.
Početne aktivnosti UJDI-ja bile su fokusirane
na reformu pravnog i političkog sistema
socijalističke Jugoslavije. Jugoslovenski
Pretparlament osnovan je u junu 1990,
sa ciljem da ima savetodavnu ulogu i
da predstavlja potencijalni mehanizam
za usvajanje novog saveznog ustava koji
bi postavio zemlju na novu pravnu i
političku osnovu:
«Udruženje za jugoslovensku demokratsku
inicijativu, oslanjajući se na svoj
MANIFEST, zalaže se za to da se, prvo,
donese samo jedan amandman na sadašnji
Ustav kako bi se omogućilo uspostavljanje
Ustavotvorne skupštine, i, drugo, da
se donese novi izborni zakon po kojem
bi se sproveli izbori za Ustovotvornu
skupštinu.» 25
Bilo je predviđeno da promena
Ustava i donošenje novog bude potvrđena
na saveznom
referendumu
od strane većine jugoslovenskih
građana i većina federalnih
jedinica.
«Ceneći sve dugotrajne težnje
za uspostavljanjem, održanjem
i razvojem Jugoslavije kao zajednice
ravnopravnih građana i naroda,
savremenost i današnje životne
prilike nalažu da se TEŽIŠTE
LEGITIMNOSTI POMERI SA PROŠLOSTI
KA SAVREMENOSTI I BUDUČNOSTI…
Postavljanjem parlamenta u središte
sistema otklonile bi se ograničenosti
‘partijske države’ političkog
voluntarizma i apsolutizacije
nacionalnog principa organizovanja
i predstavljanja… Ako nam je
demokratija cilj, takvom cilju
su primerena samo demokratska
sredstva.» 26
Slično tome, sarajevski
profesor Gajo Sekulić tvrdio
je da je neophodno dogovoriti
i uspostaviti "minimuma
demokratske procedure",
tj. "minimum pravila igre" 27,
kako u slučaju dogovora o novoj
jugoslovenskoj zajednici, tako
i o konsenzualnom razdruženju.
Međutim, "ako nove propise
o tome kako napraviti novu Jugoslaviju
ili kako se razići dogovore
samo
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
|
i isključivo novi oci nacija, čineći
od nas taoce svojih nacija... ako to
prihvatimo, to ne može doprinijeti mirnom
razrješavanju jugoslovenske krize, to
stvara elemente ne građanskog, mi za
to još nismo sposobni, već elemente
vjerskog, etničkog rata" 28.
Do sredine 1991. godine, UJDI i Pretparlament
još uvek su pozivali na izbore za Savezno
veće jugoslovenske skupštine. Činjenica
da su ti dobro razrađeni i vizionarski
predlozi došli već u prvoj polovici
1989. (gotovo u isto vreme kao i ekonomski
program reforme Ante Markovića), otkriva
postojanje rasprostranjene svesti intelektualnih
i saveznih političkih krugova da promene
moraju biti strukturalne i nad-nacionalnog,
tj. jugoslovenskog obima, a ne na razini
uskih nacionalnih interesa.
Savezna vlada na čelu sa premijerom
Antom Marković bila je jedini politički
subjekt na nestabilnoj jugoslovenskoj
političkoj sceni u periodu 1989 - 1991,
koji je težio ostvarenju sličnog političkog
programa i diskursa pomirenja, demokratizacije
i antinacionalizma. Na mnoge načine,
UJDI-jeve i Markovićeve vizije su se
preklapale, i u drugoj polovini 1990
godine, Marković je zatražio sastanak
sa rukovodstvom UJDI-ja. Tokom četvoročasovnog
sastanka naglasio je ozbiljnost celokupne
situacije u Jugoslaviji i zatražio podršku
UJDI-ja za njegovu stranku
- Saveza reformiranih snaga. UJDI je
odbio bilo kakvu potencijalnu koaliciju,
ali je izrazio podršku za program Markovića.
Međutim, glavna primedba Markoviću bila
je da se njegova stranka, kao jedina
koja je ponudila suštinsku ekonomsku
politiku, nije imala jasnu političku
platformu i viziju o budućem statusu
Kosova. 29
Sredinom 1991. godine došlo je do većeg
približavanja između UJDI-ja i Savezne
Vlade, posebno kada su Pretparlament
i Vlada proglašeni organizatorima Okruglog
stola vlasti i opozicije sa sedištem
u Sarajevu. Koncipirana kao platforma
za mirno rešenje jugoslovenske krize
i za pregovore o uslovima za konstituisanje
nove jugoslovenske državne zajednice,
Okrugli sto nije uspio privući prave
donosioce odluka iz redova republičkih
elita, koje je UJDI često napadao
etiketirajući ih kao ratne vojskovođe
i olicetvorenja nove totalitarne ideologije.
Kada su oružani sukobi počeli u koncem
juna 1991. godine, inicijative UJDI-ja
oko Okruglog stola i Pretparlamenta
koje su redovno bile slate republičkim
elitama, često su nailazili na "zid
ćutnje" 30.
Dve strane govorile su potpuno različite
i međusobno isključive jezike. U suštini,
to je bio stari, oživljeni sukob između
liberalnih i levičarskih urbanih intelektualaca,
s jedne i konzervativne,
nacionalističko-populističke političke
elite, čije su jezgro činili bivši funkcioneri
Saveza komunista Jugoslavije, s druge
strane. Mnogi aktivisti i intelektualci
bliski UJDI-ju identificirali su partijske
funkcionere kao prave krivce za de-legitimizaciju
celokupnog socijalističkog projekta
i ideju socijalizma, tvrdeći da oni
koji su sebe nazivali komunistima bili
ti koji su ustvari izneverili samu ideju,
odnosno da je marksizam izgubio subverzivni
potencijal i izopačio se u apologetsku
praksu. 31
Za razliku od egzaltacije etničkog,
pojam na kojem je UJDI insistirao bio
je "građanin", pritom stalno
upozoravajući na opasnost od zamene
kolektiviteta socijalističke radničke
klase sa kolektivitetom nacije, etničke
ili verske grupe i tvrdeći da je taj
kolektivistički duh slepi za pojedinca
i da će neminovno dovesti do nov? vrst?
totalitarizma. UJDI je zamišljao Jugoslaviju
i kao državu " građana", a
ne samo njenih konstitutivnih naroda
i narodnosti. Kao što je predsednik
makedonsk?g ogranka UJDI-ja i profesor
filozofije Ljubomir Cuculovski tvrdio
u intervjuu u novembru 1989:
«Do sada insistiralo se na apstraktnim
kategorijama - u našem jugoslovenskom
slučaju, narodim?. To je dovelo da sve
manje i manje komuniciramo kao čovek
sa čovekom, ali sve više i više kao
Makedonac sa Hrvatom, Hrvat sa Slovencem...
Nama je još uvek nepoznata
kategoriju ‘narod’, ali ne u smislu
etnosa, već u smislu demosa. Odnosno,
kao zbir građana, emancipovanih političkih
subjekata, koji nisu ukinuli unutar
sebe svoja nacionalna obeležja, ali
koji se ne reduciraju jedino na njih
[...] Dakle, ako nastojimo predstavljati
političke subjekte, odnosno građane,
koji gledaju izvan svojih nacionalnih
granica, mi ćemo izbeći opasnost od
ekskluzivnih nacionalnih stranaka...» 32
Isto tako, izborni nacrt zakona
bio je izričit u tome da političke stranke
zasnovane na naciji umesto na političkoj
platformi predstavljaju nazadovanje
u političkom životu i, u jugoslovenskom
kontekstu, izvor opasnih iracionalnih
sukoba. Ipak, UJDI je bio svestan da
se nacionalni princip ne može zanemariti
u jugoslovenskom kontekstu, s obizorm
na to što je bio jedan od stubova federacije.
Tako je UJDI predlagao dvodomnu saveznu
skupštinu koja bi se sastojala od Saveznog
veća, ili Veća građana (čiji bi članovi
bili birani na opšte-jugoslovenskim
saveznim izborima) i Veće federalnih
jedinica (zasnovano na načelu suverenosti
naroda/federalnih jedinica, sa članovima
biranim na lokalnim/republičkim izborima). 33
U Makedoniji, ogranak UJDI-ja organizirao
je dva javna skupa. 20. septembra 1990,
UJDI- Skopje izrazilo
je svoj ??stav o međuetničkim odnosima
u republici, protiveći se predlozima
za zabranu Stranke za demokratski prosperitet
albanske manjine i potencirajući da
prethodno odobrena manjinska prava ne
mogu biti opozvana:
“Odgovor na izazov sa kojim se danas
suočavamo može biti samo demokratska
Makedonija, gde vlada politička, nacionalna
i verska tolerancija.” 34
Ipak, najširu podršku i najveći
broj članova UJDI je imao u Bosni i
Hercegovini. U junu 1990,
Izvršni savet
UJDI-ja raspravljao je o mogućnosti
da se bosanski organak kandidira
na predstojećim izborima zbog
specifične situacije u toj republici
i rastuće polarizacije i etnicizacije
političkog života. Dakle, bosanski
ogranak UJDI-ja, zajedno sa
Socijal-demokratskim savezom
BIH, SSO - demokratski savez
BIH (buduća liberalna stranka
Bosne i Hercegovine) i Demokratska
partija formirali su Demokratski
forum Bosne i Hercegovine:
“Obraćamo se svima onima koji
bi htjeli da učestvuju u stvaranju
nove i demokratske, evropske
Jugoslavije… Demokratija – to
nisu izborni trikovi, već ustavna
i zakonska garancija pune slobodne
privatne poduzetnićke inicijative
koja će doprinijeti opštem i
ličnom bogatstvu, ali i modernoj
državi blagostanja koja razumno
teži pravičnosti, jednakosti
i solidarnosti. Zato podržavamo
program ekonomskih reformi Savezne
vlade, sa zahtjevom da od svireposti
tržišnih zakonitosti izuzme
siromašnu starost i bezizglednu
mladost… Ni jedan jugoslovenski
narod ne živi isključivo u svojoj
matičnoj sredini – svi živimo
svuda i svi smo ponegdje u manjini
– i zato je nužna i moguća jedinstvena,
|
|
|
Zlatoje
Martinov
|
|
ekonomski zdrava Jugoslavija, kao moderna
evropska demokratska država. Naša domovina
jeste Bosna i Hercegovina, naša domovina
jeste Jugoslavija, ali je naša budućnost
i naša sudbina – Evropa.” 35
Međutim, bez obzira na društvene, intelektualne
i političke relevantnosti i vizionarstva
UJDI-jevih postulata i inicijativa,
oni na kraju nisu uspeli u nastojanju
da učestvuju u konstituiraju nove građanske,
jugoslovenske demokratske zajednice.
Neki od članova UJDI-ja takođe su bili
među osnivačima Evropskog pokret u Jugoslaviji.
Na svečanosti u hotelu Hyatt u Beogradu
u martu 1991, u prisustvu Ante Markovića,
potpredsednika Vlade Živka Pregla, stranih
ambasadora i oko stotinu članova, beogradski
advokat Srđa Popović bio je izabran
za predsednika EP – Jugoslavija, a Shkëlzen
Maliqi (član UJDI-ja) iz Prištine bio
je jedan od izabranih potpredsednika.
Holandski ambasador obratio se prisutnima,
dok je jugoslovenski ministar inostranih
poslova Budimir Lončar istakao stvarnu
i simboličku vrednost EP - Jugoslavije.
U intervju za makedonski dnevni list
“Nova Makedonija”, Popović je zaključio:
“Mi uništavamo zemlju u kojoj živimo.
Svi mi. Iz različitih delova i na različite
načine, ali još uvek nismo završili
taj posao [...] Postoji jedan osećaj
među ljudima, bar je tako ovde u Beogradu,
da militantni nacionalistički projekti
nemaju budućnosti. Ljudi su siti toga.
Svaki dan neko ih udari po glavu, po
stomaku, ovu televiziju više nije moguće
gledati, ove novine više je nemoguće
čitati, ove svađe je nemoguće slušati
[...] I ja stvarno mislim je ljudima
dosta. Na početku možda je bilo malo
zabavno, jer sve je to dugo bilo zabranjeno,
ali sada shvatamo stvarnu cenu toga.” 36
Popović, koji je takođe radio kao advokat
za ljudska prava i branio političke
disidente poput Dobrice Ćosića i Franje
Tuđmana, napustio je zemlju 1994. godine,
ogorčen upotrebom i zloupotrebi nacionalizma
i moći njegovih bivših klijenata:
“U Jugoslaviji nikada nisam zagovarao
politički program osim modernizacije,
demokratizacije i veze sa Evropskom
zajednicom [...] Bio sam protiv secesionizma
od samog početka. Mislio sam da je Jugoslavija
ideja koja ima smisla.” 37
* * *
Dvadeset godina nakon nestanka druge
Jugoslavije i skoro godinu dana nakon
smrti poslednjeg saveznog premijera
Ante Markovića, vredno je da se podsetimo
i da, mada koliko zvučalo banalno
istraživačima koji se bave istorijom
Jugoslavije, da je alternativa postojala,
bila moguća i da sledstveno time –
raspad nije bio neminovan, predodređen,
niti da su Jugoslavija ili jugoslovenstvo
bili ‘veštačka tvorevina’. Hiljade
Jugoslovena su pre samog raspada masovno
protestirali protiv ratova i nacionalističke
histerije. Na fotografijama Milomira
Kovačevića, fotografa iz Sarajeva
koji danas živi u Parizu, iz perioda
1990-1992, koji su početkom
ove godine bili izloženi u Umjetničkoj
galeriji BIH u okviru izložbe “Željeli
smo samo mir (Sarajevska sjećanja)”,
vide se stotine običnih građana sa
jugoslovenskim zastavama, titovim
slikama i transparentima: Narodi
svih republika, uozbiljite se!, Primitivci
svih nacija, jebite se!, Živjećemo
zajedno, Primitivci iz skupštine GO
HOME u svoja sela, Radnici-da, ratnici-ne!,
Ua nacionalisti!!!, Za Jugoslaviju,
Mir brate mir. U istom periodu,
u Beogradu Civilni pokret otpora i
Centar za antiratne akcije organizirali
su slične protestne inicijative –
kao ulični performans Crni flor i
protest o Solidarnosti sa građanima
Dubrovnika.38
Federalne, multi-nacionalne zajednice
su uvek ‘osuđene’
na promenu, na samoispitivanje – u
britanskom kontekstu, na primer, Škotska
je dobila veću autonomiju i Parlament
tek 1999 godine, a debate o tome šta
znači biti Britanac i kako definirati
«Britishness» su još uvek prisutne
u medijima. Vizionarstvo UJDI-jevih
ideja i inicijativa su posebno vidljivi
danas, u kontekstu evropeizacije regije
i debatama o nužnoj reformi vladajućeg
predatorskog kapitalizma i odumiranju
socijalne države. Jugoslovensko iskustvo
sa samoupravljanjem, fermentacija
ljevičarskih ideja unutar Praxisa
i građansko-liberalnih unutar UJDI-ja,
mogu ponuditi solidnu osnovu za regionalno
promišljanje o novom poretku, ako
ne i radikalni raskid sa klasičnim
zapadnim tipom neoliberalnog kapitalizma.
Kako bi bolje uvideli i razumeli našu
aktuelnu poziciju i stanje, ponekad
je dovoljno vratiti se idealima i
stvarima kojima smo se stremili dvadeset
godina ranije :
|
«Mi se borimo
PROTIV :
Partijske države i njenih nekontrolisanih
aparata vlasti,
Formiranje ‘paralelnih’ oružanih
formacija,
Nasilnog nadmetanja odluka mimo
i protiv parlamentarne procedure,
Podstrekavanje verske i nacionalne
isključivosti, mržnje i nasilja,
Vladanje pomoću straha i osvetoljubivosti,
pljačke i korupcije,
Neodgovornog ponašanja vlade ili
opozicije…»39 |
Autorka
je doktorantkinja na Univerzitetu
u Egzeteru, Velika Britanija
1
Nebojša Popov, “Kako sprečiti totalni
rat”, u: Gajo Sekulić, Individuum
i nasilje (Sarajevo: Rabic,
2006), str. 223-231. Sabrina Ramet
isto tako poziva se na biblijsku
priću o Vavilonu u njenoj knjizi
Balkan Babel: the Disintegration
of Yugoslavia from the Death of
Tito to the Fall of Milošević.
U sferi popularne kulture, slovenački
bend Miladojka Youneed
dao je naslov “Bloodylon” njihovom
albumu iz 1990 godine.
2
Jasna Dragović-Soso, “Why Did Yugoslavia
Disintegrate? An Overview of Contending
Explanations”, Lenard J. Cohen and
Jasna Dragović-Soso (eds.), State
Collapse in South-Eastern Europe:
New Perspectives on Yugoslavia’s
Disintegration (Purdue University
Press, 2008), str. 28.
3
Rada Iveković, “Za Radmilu, Biljanu
i Marušu, 26.6.1991 Paris”, u: Biljana
Jovanović, Maruša Krese, Radmila
Lazić, Rada Iveković, Vjetar
ide na jug i obrće se na sjever
(Belgrade: Radio B92, 1994), str.
17.
4
Alexander J. Motyl, ‘Thinking about
Empire’, u: Karen Barkey and Mark
von Hagen (eds.), After Empire:
Multiethnic Societies and Nation-Building
(Perseus, 1997), str. 21.
5
Francine Friedman, The Bosnian
Muslims: Denial of a Nation
(Boulder: Westview Press, 1996),
str. 146.
6
Steven L. Burg, Conflict and
Cohesion in Socialist Yugoslavia:
Political Decision Making Since
1966 (Princeton: Princeton
University Press, 1983), str. 49-50.
7
Bora Kuzmanović, “Social distance
towards individual nations (ethnic
distance)” u: Mladen Lazić (ed),
Society in Crisis — Yugoslavia
in the Early ‘90s (Belgrade:
Filip Višnjić, 1995), str. 242.
8
Sabrina Ramet, Nationalism and
Federalism in Yugoslavia
1962-1991 (Bloomington: Indiana
University Press, 1992), str.16.
9
Videti: “Europeanisation of Citizenship
in the Successor States of the Former
Yugoslavia” (CITSEE) <http://citsee.eu/citsee_studies>.
10
Gary K. Bertsch, Nation-Building
in Yugoslavia: A Study of Political
Integration and Attitudinal Consensus
(Sage Publications, 1971), str.24.
11
Sergej Flere, “Vojvođanska omladina,
jugoslovenstvo i stavovi prema etnosu”,
Ideje —časopis za teoriju suvremenog
društva 2-3 (1987), str.152.
12
Andrew B. Wachtel, Making a
Nation, Breaking a Nation: Literature
and Cultural Politics in Yugoslavia
(Stanford University Press, 1998),
str. 196.
13
Ana Dević, “Anti-War Initiative
and the Un-Making of Civic Identities
in the Former Yugoslav Republics”,
Journal of Historical Sociology
10/2 (1997), str. 127-156.
14
Slobodan Stanković, “Yugoslavia’s
Census — Final Results”, Radio
Free Europe Background
Report, 10 mart 1982, Open Society
Archive (digitalni arhiv).
15
Sergej Flere, “Vojvođanska omladina,
jugoslovenstvo i stavovi prema etnosu”,
Ideje —časopis
za teoriju suvremenog društva
2-3 (1987), str.158.
16
Nikola Dugandžija, Jugoslavenstvo
(Beograd: NIRO Mladost, 1985), str.8.
17
Maksim Korać, “Jugosloveni su nacija”,
Omladinski pokret (mart
1987), str.7.
18
Na primer : Predrag Matvejević,
Jugoslavenstvo danas: pitanja
kulture (reprint) (Belgrade:
MVTC, 2003); Nikola Dugandžija,
Jugoslavenstvo (Beograd:
NIRO Mladost, 1985); Dr. Prvoslav
Ralić, Jugoslovenstvo danas
i ovde (Beograd: OOUR Borba,
1986); Dušan Ičević, Jugoslovenstvo
i jugoslovenska nacija (Beograd:
IRO Naučna knjiga, 1989).
19
Dusko Sekulic, Garth Massey and
Randy Hodson. ‘Who Were the Yugoslavs?
Failed Sources of a Common Identity
in the Former Yugoslavia’, American
Sociological Review 59 (1994),
str. 83-97.
20
Predrag Matvejević, Jugoslavenstvo
danas: pitanja kulture (reprint)
(Belgrade: MVTC, 2003), str. 5.
21
Branko Horvat, “Uvodna riječ”, Republika
1/1 (March 1989), str.1.
22
Nebojša Popov, “Vojno ili civilno
rešenje jugoslovenske krize”, in
Gajo Sekulić, Individuum i nasilje
(Sarajevo: Rabic, 2006), str. 223
24
Ljubomir Cuculovski, "Svedovštva
i komentari" (Skopje:
Kultura, 1999), str.208.
25
“Kojim putem do novog ustava?”,
Republika 1/3 (July 1989),
p. 5.
27
“Intervju: Dr. Gajo Sekulić: Čine
nas taocima nacija”, Valter
40 , 21 januar 1991,
str.4.
29
Intervju sa prof. Ljubomirom Cuculovskom.
30
Nebojša Popov, “Za autoritet civilne
vlasti”, u: Gajo Sekulić, Individuum
i nasilje (Sarajevo: Rabic,
2006), str. 337.
31
Enes Osmančević i Medina Delalić,
“Bosanska inicijativa”, Valter
24, 9 februar 1990; "Taže e
i tragičen siot socijalizam dosega
" Studentski zbor 1099,
2. oktomvri 1989.
32
Ljubomir Cuculovski, "Svedovštva
i komentari" (Skopje:
Kultura, 1999), str. 137.
33
“Kojim putem do novog ustava?” Republika
1/3 (juli 1989), str. 5.
34
"Saopštenie", 20.09.1990”.
Lični arhiv Ljubomira Cuculovskog,
pretsednik UJDI-Skopje.
35
“Proglas Demokratskog foruma BIH”,
Republika 5-6 (Septembar
1990), str.8.
36
Jasmina Mironski, "Razoružavanje
na državata", Nova Makedonija,
23 June 1991.
37
Slobodan Drakulić, “Srdja Popović:
en exiled Yugoslav speaks”, Peace
Magazine, March/April 1994
<http://archive.peacemagazine.org/v10n2p08.htm>.
38
Videti: Republika (Tematski
broj “Antiratne akcije”), februar
1993.
39
“Mir sada, pošteni izbori, uljudan
život », Republika
7 (novembar 1990), str.16.
|
|
|
| | | | | |