Povodom
jedne knjige
Šta je u
stvari rodoljublje?
Pismo
je intimna ispovest, ili je makar bilo u
neka ranija vremena dok tehnologija i ubrzanje
vremena nisu pretili da ubiju misao i ličnu
notu. U slučaju knjige Jelene Lozanić, na
ovim prostorima skoro nepoznate i zaboravljene
žene, emocija i patos koji senče tekst bili
su neočekivan i lekovit poklon
Pokušaj tumačenja epistolarne literature
uvek je sklizak teren i moguća zamka. Emotivni
naboj ličnog izraza koji tu literarnu formu
čini posebnom lako nas može zavarati u proceni
dela koje čitamo. Pismo je intimna ispovest,
ili je makar bilo u neka ranija vremena
dok tehnologija i ubrzanje vremena nisu
pretili da ubiju misao i ličnu notu. U slučaju
knjige Jelene Lozanić Frotingham, na ovim
prostorima skoro nepoznate i zaboravljene
žene, emocija i patos koji senče tekst bili
su neočekivan i lekovit poklon. Zavirivanje
u pisma jedne beogradske gospođice s početka
prošlog veka bilo je sve samo ne iščitavanje
intimnog dnevnika žene u nastajanju.
Humanitarni rad u Americi
Jelena Lozanić Frotingham je žena koja je
januara 1915. godine, kao predstavnik Crvenog
krsta Kraljevine Srbije, otputovala u Sjedinjene
Američke Države i Kanadu sa zadatkom da skuplja
dobrotvornu pomoć za srpsku vojsku i stanovništvo.
Kao kćer Sime Lozanića, prvog rektora Beogradskog
univerziteta i predsednika SANU u dva navrata,
pripadala je jednoj od najuglednijih srpskih
porodica tog doba. Njena knjiga – dnevnik,
objavljena tek 1970. godine u izdanju Udruženja
nosilaca Albanske spomenice, u stvari su njena
pisma koja je tokom američke misije slala
svojoj sestri Ani koja je, zajedno sa roditeljima,
ostala u Srbiji. U periodu od skoro šest godina
Jelena je, ispred Američkog odbora za pomoć
Srbiji, čije je sedište bilo u jednom njujorškom
hotelu, sa timom ljudi, uglavnom Amerikanaca,
radila na prikupljanju novčanih i materijalnih
sredstva koje je slala u domovinu. Za tih
nekoliko ratnih i poratnih godina par puta
je uzduž i popreko proputovala Kanadu i Ameriku.
Aktivnosti Odbora za pomoć Srbiji su, pod
njenom upravom i organizacijom, bile velike,
razgranate i kontinuirane. U njih je spadalo
osnivanje mesnih odbora i potkomiteta, radionica
u kojima su američke i kanadske žene pravile
zavoje i šile odeću za srpske izbeglice, držanje
predavanja u ženskim klubovima, istupanje
u crkvama, gostovanje na univerzitetima i
prijemima u bogatim američkim kućama.
U svim tim susretima ostvarila je kontakte
sa nebrojeno mnogo ljudi. Donatori novca za
srpski živalj bile su najistaknutije ličnosti
javnog života, poput bivšeg predsednika Teodora
Ruzvelta, američkih i kanadskih guvernera
i senatora, ali i skromni sveštenici Nove
Engleske i jugoslovenski iseljenici zaposleni
u američkim rudnicima. U projektima Odbora
njen najvredniji saradnik bio je Mihajlo Pupin,
čiji su ugled, zalaganje i očinski odnos prema
Jeleni otvarali mnoga važna vrata.
U narodnoj nošnji bitoljskog kraja, kako bi
pokazala sav kolorit i šarm naše balkanske,
južnoslovenske kulture, ova mlada žena je
istrajno i sa čeličnom voljom išla ka ostvarenju
svoje vizije – na svaki način pomoći svojoj
državi i zemljacima. Intenzitet rada Odbora
i njenog
angažmana, kao
i njenih saradnika, u to davno vreme,
sa daleko manje tehnoloških mogućnosti
nego danas, u toj meri je impresivan
da nam izgleda nadrealno da je neko
mogao da izdrži takav tempo. Svaka
situacija, skup i prostor bili su
za Jelenu Lozanić dovoljno dobra prilika
da govori o srpskom stradanju i naporu
da se Srbija odbrani od neprijatelja.
Da li je govorila ispred radnika,
farmera, domaćica ili elitnih slojeva
američkog i kanadskog društva, za
ovu je ženu bilo nebitno. Svoje emotivne
i psihološke dileme i
|
|
|
Nikola Džafo, Pazi,
umetnost ne ujeda,
galerija O3one
|
 |
lomove, koje analizira u pismima sestri, uspevala
je, tako mlada, da osvesti i racionalizuje,
ne zaboravljajući šta je cilj njenog boravka
u Americi. Svakodnevni strah i zebnja od dešavanja
u Srbiji, dodatno pojačani udaljenošću od
kuće i najbližih, predstavljaju njene jedine
neprijatelje u poslu koji je preuzela na sebe.
Sve drugo bilo je efemerno i potisnuto u daleki,
drugi plan. Količina novca, medicinske i robne
pomoći koju je sakupio Američki odbor više
je nego spektakularna, naročito ako imamo
u vidu da Sjedinjene Američke Države sve do
1918. godine zvanično ne ulaze u rat koji
je besneo u Evropi. Samo jedan između mnogih
detalja je suma od 40.000 dolara poslata za
zakup broda kojim će se srpske izbeglice prebaciti
u Francusku, nakon povlačenju preko Albanije.
Nakon oslobođenja Srbije i pobede savezničkih
snaga Jelena će se vratiti u Ameriku, sada
sa novim projektom – da prikuplja sredstva
za srpsku ratnu siročad. U ostvarenju ove
ideje najvredniji saradnik bio joj je njen
budući suprug Džon Frotingham. On je svojim
ličnim novcem osamnaest godina odgajao generacije
srpske dece po sirotinjskim domovima. Bračno-partnerski
tandem Frotingham pomogao je preko dve i po
hiljade srpske siročadi, za šta su oboje od
kraljevine SHS dobili najviša odlikovanja,
baš kao i mnogi članovi Američkog odbora,
donatori i dobrotvori, a sve to uz zalaganje
ove žene kod srpske vlade.
Posvećenost, hrabrost
i humanost
Čitanje Dobrotvorne misije za Srbiju
u mnogim aspektima predstavlja posebno iskustvo.
Autobiografski karakter svakog dela baca
uvek drugačije, intimnije svetlo na istorijsku
epohu koju pokriva, što memoarsku i epistolarnu
književnost čini unutrašnjim pogledom na
određeno doba, pa time i dubljim svedočanstvom,
iz prve ruke. Povesnu lekciju o srpskoj
državi, društvu i jugoslovenskoj ideji dobijamo
ovde kroz oko inteligentnog, politički osvešćenog
učesnika i posmatrača.
Autorka knjige je u dvostrukoj poziciji
u odnosu na istorijski – biografski trenutak
u kojem živi punim kapacitetom. Ona je neko
ko je unutra, u žiži ratnih dešavanja, ali
je istovremeno i spoljni akter, što njenoj
prozi daje svojstvo posebnog političko-kulturološkog
dokumenta. Jelenina izmeštenost u prostoru,
ali ne iz emocije i snažnog unutrašnjeg
osećanja identiteta i pripadanja, obezbedila
je dar da preciznim okom uočava specifičnosti
kulture i ljudi među koje je došla po zadatku,
da jasno sagleda sopstvenu ulogu u političkom
procesu, ali i da oseti dirljivu lepotu,
tragiku i izuzetnost onoga što za nju otadžbina
predstavlja.
Knjiga detaljno prati aktivnosti Odbora
za pomoć Srbiji, pružajući kroz autorkine
opservacije obaveštenja o masovnoj podršci
i divljenju američkog i kanadskog naroda
prema onome što je srpski narod prolazio
u ratnim godinama. Kulminacija političke
podrške bila je čast ukazana Srpskoj vojnoj
misiji koja, januara 1918. godine, prisustvuje
izlaganju istorijskih »Četrnaest tačaka«*
predsednika Vudroa Vilsona u američkom Kongresu,
čemu zajedno sa svojim ocem, kao jednim
od članova delegacije, prisustvuje i Jelena
Lozanić. Na mnogim mestima njena pisma prenose
danas potpuno zaboravljeno divljenje i poštovanje
Sjedinjenih Američkih Država i Kanade prema
Srbiji i njenim građanima, što u sadašnjem
trenutku, nakon dvadeset godina mučnih i
komplikovanih bilateralnih odnosa sa jedinom
preostalom globalnom supersilom, može da
otvori prostor za razmišljanje i redefinisanje
brojnih neuralgičnih političkih tema.
Dirnuta pažnjom i pomoći koju su nepoznati
i skromni ljudi pružali njenom narodu, ova
bi žena ostajala tvrda i beskompromisna
u neprijatnim situacijama nerazumevanja
i podsmeha sa kojima se takođe suočavala,
dajući tako mlada i visprena maestralne
diplomatske lekcije daleko iskusnijima od
sebe. Oprečna i nekada mučna iskustva kroz
koja je prolazila nisu je sprečila da, sumirajući
svoj rad, kao najvrednije sećanje izdvoji
tu »pruženu ruku ovog sveta mojoj zemlji
i mom narodu u preteškim njegovim danima
i godinama«. Ova je knjiga i povest o jednoj
mladosti posvećenoj višem cilju i ideji
da je »naš život samo beznačajan trenutak
(…) zbog čega nam valja pokušati da po našem
nestanku ostavimo za sobom ma i najsićušniji
trag dobrog«.
Zaboravljanje sebe u graničnoj situaciji
rata i smrti svojstveno je čoveku. U političko-antropološkom
smislu delo Jelene Lozanić na tragu je osnovnih
postulata šta čovek uistinu jeste. Saznanje
da iza svega stoji devojka od dvadeset godina
ostavlja nas zaćutane i zapitane nad nama
samima. Kada osvestimo činjenicu u kolikoj
meri je, u tako ranoj mladosti, trebalo
imati obrazovanja, kulture, socijalne inteligencije
i hrabrosti da se ukorači u ogroman i neizvestan
projekat na drugom kraju sveta, neminovno
nam se nameće obaveza poređenja onoga tada
i ovoga u čemu obitavamo mi, današnji stanovnici
države čijem je spasu ova žena posvetila
najlepše godine svoje mladosti. Nije Srbija
tog doba bila zemlja iz snova, niti kolevka
demokratije. Bila je mala, nerazvijena i
zaostala zemlja, sa ogromnim bremenom ubistva
kraljevskog para Obrenović. Ali izgleda,
bar u slučaju Jelene Lozanić i njoj sličnih,
s ljudima na javnoj sceni od istinskog ubeđenja
i integriteta.
Imamo li kulturu dobrotvornog
rada?
Srpsko društvo nema sistemski razvijenu kulturu
misionarskog i dobrotvornog rada. Takva vrsta
političkog angažmana na široj društvenoj ravni
nije nam bliska. Sposobnost saosećanja sa
drugim i konkretna akcija u pokušaju da mu
se pomogne u našoj kulturi još uvek najbolje
deluje na planu individualne akcije. Narativ
o srpskom domaćinu, dobročinitelju i prijatelju
u nevolji važan je deo kulturološke matrice
koja opstojava u srpskoj istoriji, još od
epohe kada je usmena književnost bila nosilac
kolektivnog pamćenja. Taj narativ jedan je
od temelja našeg identiteta kao ljudi, a onda
i pripadnika društva u kojem živimo. I to
je jedna od zlata vrednih kroki sličica u
mozaiku koji nazivamo »srpskim mentalitetom«.
U trenucima opšte malodušnosti koja traje
već decenijama, pri suočenju sa hroničnom
dijagnozom izneverenih očekivanja i istorijski
dokazanom pozicijom Srbije kao zemlje u pokušaju,
jedna od stvari koja nas teši i podiže svakako
je ideja o spremnosti našeg čoveka na žrtvu
i davanje. I možda je baš istorija Prvog svetskog
rata, čiji je savremenik bila i ova žena,
jedan od najočiglednijih primera te istine.
Dovoljno je da pročitamo njena pisma, ili
da zavirimo među korice Dana šestog
Rastka Petrovića, pa ćemo videti u kolikoj
meri je običan čovek u stanju da bude veliki.
Ali, jedno je individualni angažman, potreba
ili čak nužnost da se dajemo. Lični akt herojstva
i spremnost da se do krajnjih granica predamo
ideji većoj od sebe – smrti zarad života,
slobode i ideje, oproštaju ili zaboravu neoprostivog
– čin je koji one koji su to u stanju izdiže
u blagoslov čovečnosti koji se ne izliva na
svakog. I kao takav uvek je pitanje ličnog
izbora, volje i slobode.
Sasvim druga, složenija i teža priča jeste
vaspitavanje čitavog društva u smeru podrazumevajuće
brige o drugom do sebe, bez obzira na to da
li je u pitanju sunarodnik ili neko prostorno
dalek i nepoznat. Kao da su prethodne decenije
bede, smrti i potpune iščašenosti vrednosnog
sistema izvukle iz nas svu nesolidnost karaktera.
Dnevnik Jelene
Lozanić impresivna
je priča o posvećenosti, hrabrosti
i viziji. To je priča o predavanju
sebe cilju koji nadilazi opseg privatnosti
i ličnog interesa, što danas liči
na naučnu fantastiku. Ova žena je
bila spremna da zaboravi godine svog
života i posveti se istinskom patriotizmu
u praksi. Plaši nas pomisao da ovakve
ljude u Srbiji danas retko ko može
da razume. Razlog je jednostavan –
takvih među nama nema mnogo. U današnjem
srpskom društvu ne postoji moralna
vertikala ni konsenzus elite (sic!)
i građana oko osnovnih civilizacijskih
vrednosti – šta jeste ispravno, šta
jeste istina, šta jeste neka opšta
vizija budućnosti.
|
|
|
Praktičari rodoljublja ovde su danas jedino
obični, nevidljivi građani koji idu na posao,
vole svoju decu i plaćaju račune. U javnom
govoru medijskog cirkusa priča o patriotizmu
svodi se na dve stvari: jalovu priču o Evropi
kao moneti za potkusurivanje jednih da zadrže
pozicije, dok drugi koji bi da se istih dokopaju
permanentno vežbaju gramatiku – menjaju Srbiju
kroz padeže, bez da išta suvislo kažu.
Nedostatak istinske elite koja je motor društveno-političkog
napretka mrvi nas lagano i sigurno, pa stoga
još uvek tapkamo u mraku svojih istorijskih
zabluda. Jedna mlada žena 1915. godine je
znala da se veličina postiže samo ako ima
iskrene vere, ubeđenja i ljubavi. Njeno ugledno
poreklo, obrazovanje i širina svakako su bili
preduslovi eventualnog uspeha misije koju
je preuzela na sebe. Ali bez iskrene vere
da kao pojedinac može nešto da učini i promeni,
a što provejava kroz njena pisma na svakoj
strani knjige, ništa se od toga što je radila
ne bi dogodilo.
Današnje srpsko društvo na suprotnoj je strani
vrednosne vertikale koju je sledila Jelena
Lozanić Frotingham i zato je naša perspektiva
mračna i apatična. Nakon svih izgubljenih
i promašenih vojevanja u ime patriotizma,
da li je pogled u jednu ženu ogledalo u kojem
ćemo videti svoje sumorno lice? Građanska
kultura na kojoj su ona i njoj slični pojedinci
u našoj istoriji odgajani preti da nestane
u realitiju političko-kulturološke imitacije
života, s tom razlikom što su Farme i Dvorovi
samo crtani film koji gledamo pred spavanje
nakon kolektivne hipnotičke kloake svakodnevice.
Mitologizacija istorije koja uporno pozicionira
srpsku naciju kao večnu žrtvu, pozitivnog
junaka i moralnog pobednika izgubljenih bitaka
predstavlja najveću prepreku u kulturološkoj
evoluciji srpskog društva. Da bi se kao kolektivitet
uopšte približili vrednostima građanskog društva
moramo zakoračiti u evolutivni proces razbijanja
iluzija. On može i morao bi početi od unutrašnjeg
ubeđenja da svaki dan naših ličnih biografija
pruža mogućnost da se nešto uradi za društvo
u kojem živimo, bez očekivanja ikakve opipljive
nadoknade osim osećanja da je, po rečima Jelene
Lozanić, »velika milost bila izlivena nada
mnom da u toku svog rada uspem ne samo da
materijalno pomognem svoj narod već i da pronesem
ime Srbije kroz sva ta ogromna i daleka prostranstva
Novog sveta«. Dokle god se bude išlo u suprotnom
smeru, od ličnog interesa pod klovnovski tužnom
maskom patriotizma, noge i glave ostaće nam
zarobljene u blatu.
 |
|
Gordana Bekčić Pješčić |
 |
*
U njih spadaju: javna diplomatija; sloboda
pomorske plovidbe; ukidanje svih ekonomskih
prepreka; snižavanje nacionalnog naoružanja;
rešavanje kolonijalnih zahteva; odlazak
stranih trupa sa ruske teritorije; odlazak
stranih trupa iz Belgije; oslobađanje
Francuske s korekcijom granice u Alzasu
i Loreni; stvaranje Italije u njenim nacionalnim
granicama; sloboda za autonoman razvoj
naroda Austro-Ugarske; evakuacija Rumunije,
Srbije i Crne Gore i prilaz moru za Srbiju;
autonoman razvoj za neturske narode u
Osmanlijskom carstvu i slobodan prolaz
kroz Dardanele; stvaranje Poljske s izlazom
na more; osnivanje Društva naroda, koje
će biti garant nezavisnosti malih država.
|